Gå til innhold

Brems som plutselig ikke fungerte.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (5 timer siden):

Det kan også være luft i bremsesystemet, uansett dette må man få sjekket ut. Neste gang kan midlertidig svikt skje akkurat når du trenger bremsene som mest. Det systemet på en bil man aldri tuller med. 

Bremsene skal man ikke tulle med nei. Er så glad det ikke var barn, eller andre personer i nærheten da jeg startet bilen. 

Anonymkode: 3988c...c54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (På 20.6.2025 den 21.32):

Ja det går jo an å kikke litt selv også var på den måten jeg lærte og skru til slutt klarte jeg og ta ut girkassa og skifte clutch selv hatt bil siden 2008 og aldri vært på verksted kun EU-kontroll og på den måten så har jeg måtte skifte deler selv benytter oem om du sliter med lufting av bremser så får du kjøpe bremselufter til kompressor de er fine og bruke så kan du lufte bremsene selv 😀

Godt verktøy er halve jobben sies det. Er en sannhet i det, men så må en ikke glemme at den andre halvparten er innsats og ikke minst kunnskap/erfaring. Så selv om du kjøper en fancy bremselufter så hjelper det lite uten erfaring og kunnskap om prosedyrer.

Selv har jeg alltid klart meg fint med en halvliterflaske, plastslange og strips, men skulle jeg luftet bremser ofte ville jeg selvsagt hatt en behagelig vakuumløsning som du beskriver.

På generelt grunnlag vil jeg sterkt fraråde folk å fikle med bremser på egen eller andres bil uten kunnskap og erfaring. Det siste kan en selvsagt få ved å gjøre slike inngrep sammen med noen som er kyndige et antall ganger – spesielt hvis det innebærer å "åpne" det ellers lukkede kretsløpet ved f.eks. skifte av kaliper.

Det er ikke rocket science, men det er KRITISK viktig at alt gjøres på riktig måte og i riktig rekkefølge. Her er kunnskap alfa og omega.

PS: Ang behov for etterfylling av bremsevæske. Det kan selvsagt være behov for å etterfylle litt hvis klossene er svært slitt, men det er ikke normalt. Må du fylle flere ganger er det et tegn på at du skal på verksted. Det lukkede kretsløpet skal ikke lekke.

Anonymkode: 2c2f2...85e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...