AnonymBruker Skrevet i går, 11:57 #1 Skrevet i går, 11:57 Skulle starte bilen i morges og holdt kløtsjen og brems inne. Bilen sto i første gir. Da jeg starter bilen så begynte den å rulle fort fremover med en gang jeg startet, men bremsen var helt fast da jeg prøvde å tråkke den ned. Jeg måtte slå av bilen. En 2006 modell. Aldri skjedd før. Kløtsjen har vært helt nede en gang før. Da måtte jeg bare dra den opp igjen så fungerte den igjen. Vindusviskeren fungere heller ikke pga noe feil med motor ble jeg fortalt. Noen som har peil på bil om hva dette kan være? Skal ta den med på verksted snart. Dette med bremsen skjer en gang i blant, og kun når jeg starter. Har bilen i fri nå hver gang den står parkert. Anonymkode: 3988c...c54
tdm900 Skrevet i går, 14:38 #2 Skrevet i går, 14:38 Da har du en lekkasje et sted. Få den på verksted med èn gang og få det sjekket. Slik skal det ikke være. 1
TBL12 Skrevet 23 timer siden #3 Skrevet 23 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): ... Noen som har peil på bil om hva dette kan være? Skal ta den med på verksted snart. Dette med bremsen skjer en gang i blant, og kun når jeg starter. Har bilen i fri nå hver gang den står parkert. Anonymkode: 3988c...c54 Det er motoren som driver bremsekraftforsterker. En normal test er å holde foten på bremsepedalen, da vil bremsepedal synke når en starter motor. Om pedalen ikke synker tyder på feil. Når kobling / kløtsj pedal er trykket inn skal motor være frakoblet drivverket. Flytter bilen seg er det enten pga bilen triller pga helling, eller feil på kobling / kløtsj, som gjør den ikke kobler ifra. Det burde være mye lyd når du bytter gir når bilen kjøres om kobling ikke kobler fra. Høres ut som bilen trenger besøk på verksted. Hvilket merke, modell og år er bilen? Endret 23 timer siden av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden TBL12 skrev (1 time siden): Det er motoren som driver bremsekraftforsterker. En normal test er å holde foten på bremsepedalen, da vil bremsepedal synke når en starter motor. Om pedalen ikke synker tyder på feil. Når kobling / kløtsj pedal er trykket inn skal motor være frakoblet drivverket. Flytter bilen seg er det enten pga bilen triller pga helling, eller feil på kobling / kløtsj, som gjør den ikke kobler ifra. Det burde være mye lyd når du bytter gir når bilen kjøres om kobling ikke kobler fra. Høres ut som bilen trenger besøk på verksted. Hvilket merke, modell og år er bilen? Audi a3 2006 modell. Anonymkode: 3988c...c54
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden tdm900 skrev (2 timer siden): Da har du en lekkasje et sted. Få den på verksted med èn gang og få det sjekket. Slik skal det ikke være. Ser ingen lekkasje, men skal sjekke det ut på verksted. Anonymkode: 3988c...c54
Maskinfører Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden (endret) Opplevd det en gang Nissan Navara Defekt slavesylinder Endret 21 timer siden av Maskinfører 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden Maskinfører skrev (13 minutter siden): Opplevd det en gang Nissan Navara Defekt slavesylinder Bare trilla den når du startet bilen da? Anonymkode: 3988c...c54 1
Maskinfører Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare trilla den når du startet bilen da? Anonymkode: 3988c...c54 Det husker jeg ikke sjekk også slanger og rør kan være bremsepumpa også 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Maskinfører skrev (4 minutter siden): Det husker jeg ikke sjekk også slanger og rør kan være bremsepumpa også Skal jeg gjøre. Anonymkode: 3988c...c54 1
ThereGoesBob Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden Vindusviskeren drives av en liten servomotor. Mye bevegelige mekaniske deler under foran frontrute der som driver visker nummer 2 fra bevegelsen til visker nummer 1. SKal være en enkel sak å skifte servomotoren. Sjekk naturligvis også sikringen. Sjekk om det er vannskade/rust på noen av de elektriske komponentene. Giring og slikt, er det alvorlige problemer vil du nok høre en del ulyder når du girer. Er det mye slitasje i kløtsjen eller en den stram og fin? Står bilen i 1 gir, så kjører den jo i prinsippet fremover når du starter motoren. P bremsen bør brukes som backup. Står du i en bakke siden du parkerer i 1 gir? Er girstanga stram og fin eller lealaus/løs i fisken? Selve bremsesystemet er jo et kapittel for seg selv. Kan godt være at det er noe mekanisk slitasje/svikt på master cylinder/bremsesylinderen eller problemer med bremsekraftforsterkeren * . Der finnes en liten luftslange som går fra motoren til brake boosteren * som gir et vakum til dette systemet der bremsekraftforterkeren eller boosteren er et lukket/forseglet system som en slags trykktank og forsterker kraften inn til sylinderene inni master cylinderen når du trakker på bremsepedalen. Sjekk hvordan det ligger an med bremsevæskereservoaret. Er det godt med væske på den? 1
Maskinfører Skrevet 20 timer siden #11 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Skal jeg gjøre. Anonymkode: 3988c...c54 Det er bra da tenker jeg på den du fylle bremsevæske i sjekk nivå og evt etterfyll 1
TomKrus Skrevet 20 timer siden #12 Skrevet 20 timer siden Maskinfører skrev (52 minutter siden): Det husker jeg ikke sjekk også slanger og rør kan være bremsepumpa også Det kan også være luft i bremsesystemet, uansett dette må man få sjekket ut. Neste gang kan midlertidig svikt skje akkurat når du trenger bremsene som mest. Det systemet på en bil man aldri tuller med. 1 1
TomKrus Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden Maskinfører skrev (3 minutter siden): Det er bra da tenker jeg på den du fylle bremsevæske i sjekk nivå og evt etterfyll Nei ! For om det er luft i systemet må det luftes ut ! Og det skal du vite hvordan du gjør ! 1
Maskinfører Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden TomKrus skrev (27 minutter siden): Nei ! For om det er luft i systemet må det luftes ut ! Og det skal du vite hvordan du gjør ! Har aldri måtte lufte bremser etter å ha fylt bremsevæske det er om du løsner slanger og diverse
Maskinfører Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden TomKrus skrev (30 minutter siden): Det kan også være luft i bremsesystemet, uansett dette må man få sjekket ut. Neste gang kan midlertidig svikt skje akkurat når du trenger bremsene som mest. Det systemet på en bil man aldri tuller med. Det har jeg tulla masse med fylte bremsevæske senest i går uten å lufte 😀 1
TomKrus Skrevet 19 timer siden #16 Skrevet 19 timer siden Maskinfører skrev (14 minutter siden): Det har jeg tulla masse med fylte bremsevæske senest i går uten å lufte 😀 Det kan gå bra til det ikke går bra lengre ! Når du etterfyller bremsevæske på en bil, uten å sjekke hva som gjør at det mangler bremsevæske har du ikke peiling. Ja den komprimeres over tid, men ikke i den grad at man skal behøve å etterfylle hele tiden. Er det akutt bremsesvikt må man få fagpersoner til å sjekke ut hva som er galt. 1
Maskinfører Skrevet 19 timer siden #17 Skrevet 19 timer siden (endret) TomKrus skrev (4 minutter siden): Det kan gå bra til det ikke går bra lengre ! Når du etterfyller bremsevæske på en bil, uten å sjekke hva som gjør at det mangler bremsevæske har du ikke peiling. Ja den komprimeres over tid, men ikke i den grad at man skal behøve å etterfylle hele tiden. Er det akutt bremsesvikt må man få fagpersoner til å sjekke ut hva som er galt. Ja den komprimerer noen ganger har skiftet bremser rundt hele bilen selv ink slanger og rør skiver og funker som bare den i fjol skifta jeg clutch selv Endret 19 timer siden av Maskinfører 1
TomKrus Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden Maskinfører skrev (Akkurat nå): Ja den komprimerer noen ganger har skiftet bremser rundt hele bilen selv ink slanger og rør skiver og funker som bare den Ja men du har da litte peiling, TS har null peiling og bør ikke røre bremsesystemet på bilen sin i det hele tatt, og i alle fall ikke bare fylle på bremsevæske uten å sjekke hele systemet. Da skal man vite hva man holder på med. Har luftet mange biler, de første gangene rotet jeg noe jævlig, men noen kammerater viste meg metoden. Så trenger det ikke være noe galt med akkurat væsken, men en bremsekraft forsterker som ikke fungerer som den skal. Og bremser er det viktigste som er på en bil, alt er jo viktig men hadde heller kjørt med utslitte dekk, en svikt i bremsesystemet. 3
Maskinfører Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden TomKrus skrev (2 minutter siden): Ja men du har da litte peiling, TS har null peiling og bør ikke røre bremsesystemet på bilen sin i det hele tatt, og i alle fall ikke bare fylle på bremsevæske uten å sjekke hele systemet. Da skal man vite hva man holder på med. Har luftet mange biler, de første gangene rotet jeg noe jævlig, men noen kammerater viste meg metoden. Så trenger det ikke være noe galt med akkurat væsken, men en bremsekraft forsterker som ikke fungerer som den skal. Og bremser er det viktigste som er på en bil, alt er jo viktig men hadde heller kjørt med utslitte dekk, en svikt i bremsesystemet. Ja det går jo an å kikke litt selv også var på den måten jeg lærte og skru til slutt klarte jeg og ta ut girkassa og skifte clutch selv hatt bil siden 2008 og aldri vært på verksted kun EU-kontroll og på den måten så har jeg måtte skifte deler selv benytter oem om du sliter med lufting av bremser så får du kjøpe bremselufter til kompressor de er fine og bruke så kan du lufte bremsene selv 😀 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden ThereGoesBob skrev (5 timer siden): Vindusviskeren drives av en liten servomotor. Mye bevegelige mekaniske deler under foran frontrute der som driver visker nummer 2 fra bevegelsen til visker nummer 1. SKal være en enkel sak å skifte servomotoren. Sjekk naturligvis også sikringen. Sjekk om det er vannskade/rust på noen av de elektriske komponentene. Giring og slikt, er det alvorlige problemer vil du nok høre en del ulyder når du girer. Er det mye slitasje i kløtsjen eller en den stram og fin? Står bilen i 1 gir, så kjører den jo i prinsippet fremover når du starter motoren. P bremsen bør brukes som backup. Står du i en bakke siden du parkerer i 1 gir? Er girstanga stram og fin eller lealaus/løs i fisken? Selve bremsesystemet er jo et kapittel for seg selv. Kan godt være at det er noe mekanisk slitasje/svikt på master cylinder/bremsesylinderen eller problemer med bremsekraftforsterkeren * . Der finnes en liten luftslange som går fra motoren til brake boosteren * som gir et vakum til dette systemet der bremsekraftforterkeren eller boosteren er et lukket/forseglet system som en slags trykktank og forsterker kraften inn til sylinderene inni master cylinderen når du trakker på bremsepedalen. Sjekk hvordan det ligger an med bremsevæskereservoaret. Er det godt med væske på den? Ikke sjekket bremsevæske. Jeg setter alltid i 1 gir når jeg parkerer. Da bruker jeg ikke håndbrekket. Ja, bilen kjører såklart fremover når jeg starter den i 1 gir, men her gikk det veldig unna. Gikk fort og bremsen fikk jeg ikke trykket ned. Veldig skummelt. Anonymkode: 3988c...c54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå