Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

har prøvd å komme i kontakt med barnevernet i forbindelse med en familiesituasjon som har eskalert i det siste. Ringer og ringer og sender meldinger, men den er ikke noen som svarer eller som kan ta denne saken. Det handler om en familie som har hatt kontakt med barnevernet en stund, og jeg er bekymret for barnet som er baby. 

På grunn av ferietid og sykdom har de ikke ressurser til å hverken ringe tilbake eller å ha noen stedfortreder i denne saken. 

Siden det ikke er en akutt situasjon, så får jeg ingen å drøfte mine bekymringer med. Kan også si at jeg var i kontakt med de i starten av Juni ang en bekymring. 

Anonymkode: cffaf...87f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe alarmtelefonen så kan de eventuelt ta det videre.

Anonymkode: 37582...832

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Send skriftlig bekymringsmelding. 

Disse er det lovpålagt å vurdere i løpet av en uke og dersom det opprettes ny undersøkelse, gjennomføre denne i løpet av tre måneder. 

Litt avhengig av hvordan barnevernet er organisert der barnet bor, kan det også hjelpe å kontakte barnevernvakt utenfor kontortid. Da bør det være noe som står på der og da. 

Anonymkode: 65960...b5c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det det blir skikkelig ille får du ringe politiet, så kontakter de barnevernsvakten som rykker ut etter arbeidstid/ helger.

Anonymkode: c964b...793

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å angre hvis du først får kontakt, med mindre situasjonen er så ille at du faktisk ønsker barna tatt fra deg.

Anonymkode: 58d84...3f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du kommer til å angre hvis du først får kontakt, med mindre situasjonen er så ille at du faktisk ønsker barna tatt fra deg.

Dette gjelder bekjente, og jeg ønsker virkelig alt det beste for denne familien og barnet. Men når bekymringer for barnet blir så store at det virkelig gir grunn til bekymring, så hadde det vært veldig greit å ha noen å drøfte dette med. Dessverre får jeg bare tilbakemeldinger på at det er kun kontakt for akutte situasjoner som ka besvares nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvis det det blir skikkelig ille får du ringe politiet, så kontakter de barnevernsvakten som rykker ut etter arbeidstid/ helger.

Anonymkode: c964b...793

Hadde jeg hatt kjennskap til akutte hendelser hadde det definitivt vært barnevernsvakta. Men ettersom det ikke er noe akutt i den forstand, eller at det står om liv, men bare en bekymringsverdig familiesituasjon, vil ikke barnevernsvakta ha myndighet til å ta denne saken. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får kontakt med barnevernet så  har du to alternativer  

Du kan ringe til politiet. Forklar dem at du er alvorlig bekymret og trenger å snakke med barnevernet, men at de ikke er mulig å få kontakt med. 

Et annet alternativ er å kontakte statsforvalteren og fortelle at det er umulig å få kontakt med BV. BV er underlag tilsyn og veiledning Statsforvalteren. De setter nok pris på å få vite at det ikke er mulig å få kontakt med BV. 

Personlig ville jeg presset på for å få videreformidlet informasjonen. Dårlig omsorg ovenfor babyer og barn kan ha alvorlige og langsiktige konsekvenser for barnet. 

Anonymkode: 9930c...b5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du privatperson eller ønsker kontakt som en offentlig ansatt e.l?

Er du privatperson hadde jeg varslet lokalavisa om problemstillingen. Du kan naturligvis ikke si noe som avslører hvem familien er.

Statsforvalter. 

Send mailer så det fremkommer tydelig at du har forsøkt å oppnå kontakt

Anonymkode: aa932...be4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen venner som er "barnevernsbarn" som ikke ble tatt fra foreldrene.
Dem fikk hjelp hjemme.
Barnevernet er ikke så ille som alle skal ha det til.
Ofte er det beste faktisk å hjelpe barnet der det er, og da gjør dem det.

Er du alenepappa og har en unge som utagerer er det ikke alltid like lett å vite hva du skal gjøre.
Da er faktisk hjelpen fra barnevernet gull verdt. 

Det du leser om i avisene er kanskje en halv prosent av hva som behandles hos BV.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Et annet alternativ er å kontakte statsforvalteren og fortelle at det er umulig å få kontakt med BV. BV er underlag tilsyn og veiledning Statsforvalteren. De setter nok pris på å få vite at det ikke er mulig å få kontakt med BV.

Dette.
Jeg har selv opplevd å ikke få svar fra en offentlig etat (ikke barnevernet da)
Sendte mail til Fylkesmannen som det het den gangen.
Fikk da svar dagen etterpå fra begge parter.

Anonymkode: 44d9b...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde jeg hatt kjennskap til akutte hendelser hadde det definitivt vært barnevernsvakta. Men ettersom det ikke er noe akutt i den forstand, eller at det står om liv, men bare en bekymringsverdig familiesituasjon, vil ikke barnevernsvakta ha myndighet til å ta denne saken. 

Skjønner. Da anbefaler jeg skriftlig melding. 

Og er enig med vedkommende som foreslår å melde fra til Statsforvalteren om situasjonen. Artig nok har også de betydelige kapasitetsproblemer mange steder, så ikke sikkert det skjer noe før over sommeren på den kanten heller. 

Anonymkode: 65960...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...