AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Har såvidt prøvd meg på litt rallylydighet. Men nå er det ferie fra klubben og jeg har lyst å fortsette på egenhånd i sommer. Men skulle så gjerne hatt noen som kunne gi meg «orda» som «sitt» «dekk» osv så jeg velger å bruke «riktige» ord på øvelsen/deløvelsen. noen som har lyst å lære meg? Anonymkode: a5528...29e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Du må selv velge hvilke ord du ønsker å bruke. Og så må du holde deg til dem slik at hunden lærer hvilket ord som betyr hvilken øvelse. I klubben min f.eks. brukes "dekk", "ligg", "ned" og "splash" av forskjellige førere, men det er den samme øvelsen. Så velg det ordet som faller mest naturlig for deg for de forskjellige øvelsene og hold deg til det. Anonymkode: be230...caa 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må selv velge hvilke ord du ønsker å bruke. Og så må du holde deg til dem slik at hunden lærer hvilket ord som betyr hvilken øvelse. I klubben min f.eks. brukes "dekk", "ligg", "ned" og "splash" av forskjellige førere, men det er den samme øvelsen. Så velg det ordet som faller mest naturlig for deg for de forskjellige øvelsene og hold deg til det. Anonymkode: be230...caa Ja, det er derfor jeg ønsket litt hjelp til hvilke ord som er vanligst å bruke - kjempetabbe med innkallingsordet her da mannen ikke klarer å la være å bruke det utenom innkalling. Særdeles kjipt siden jeg har lagt inn mye jobb med det. vil ikke gjøre «feil» igjen Anonymkode: a5528...29e
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Ja, det er derfor jeg ønsket litt hjelp til hvilke ord som er vanligst å bruke - kjempetabbe med innkallingsordet her da mannen ikke klarer å la være å bruke det utenom innkalling. Særdeles kjipt siden jeg har lagt inn mye jobb med det. vil ikke gjøre «feil» igjen Anonymkode: a5528...29e
AnonymBruker Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Har såvidt prøvd meg på litt rallylydighet. Men nå er det ferie fra klubben og jeg har lyst å fortsette på egenhånd i sommer. Men skulle så gjerne hatt noen som kunne gi meg «orda» som «sitt» «dekk» osv så jeg velger å bruke «riktige» ord på øvelsen/deløvelsen. noen som har lyst å lære meg? Anonymkode: a5528...29e Hvis du går inn i regelverket og ser på side 49, så finner du en liste over alle øvelser med momentliste. Det vil si hvor mange elementer det er i hver øvelse (og hvor mange kommandoer du dermed har per øvelse), i tillegg til det som for meg fremstår som de vanligste kommandoene per øvelse. Så bytter man ut noen hvis man ser at det blir konflikt for hunden med samme kommando på flere øvelser. Regelverket finner du her: https://www.rally-lydighet.com/praktiskinfo/regler-skilt-baner-mm/regelverk/ (pass på at det er det det står 2024 på, så får du siste utgave ) Ellers kan jeg varmt anbefale regelverkkurset online til Solveig Zetterstrøm. Du finner det her: https://www.online-hundetrening.no/p/regelverkskurs-i-rallylydighet Hun gjennomgår alle øvelser, med viktige tips og triks til innlæring og informasjon om regelverk. Sånn hvis man ikke har mulighet til å gå fysiske kurs, eller bare vil fordype seg i regelverket. Anonymkode: c076e...ffe
AnonymBruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er derfor jeg ønsket litt hjelp til hvilke ord som er vanligst å bruke - kjempetabbe med innkallingsordet her da mannen ikke klarer å la være å bruke det utenom innkalling. Særdeles kjipt siden jeg har lagt inn mye jobb med det. vil ikke gjøre «feil» igjen Anonymkode: a5528...29e Her ville jeg begynt med å lage en liste over hvilke ord mannen vil bruke, og så hadde jeg byttet de med noe passende. Enklere å ta det den veien enn å lære opp mennesker til å endre seg etter min erfaring Og husk at hvis en hund har lært en øvelse, så er det ofte ikke så mye som skal til for å endre kommando. Vi er mange som har havnet der at vi har forgifta en kommando, eller innsett at samme kommando på to øvelser kan føre til konflikt (mens det ikke gjør det på andre ), og dermed har måttet bytte. Man begynner heldigvis sjelden helt fra bunn igjen Anonymkode: c076e...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni Selv om klubben har ferie fra organisert trening, så er det sikkert flere som trener gjennom sommeren? Du kan jo f.eks. legge ut en mld og høre om noen har lyst til å trene sammen med deg av og til? Vi er flere her som trener gjennom hele sommeren fordi vi skal starte stevner😄 Anonymkode: 6f6af...504 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå