Gå til innhold

Hvordan håndterer man en kollega som stadig griper inn i jobben din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg ble ansatt som relativt nyutdannet og har nå vært i stillingen i snart fire år. Etter omtrent ett år tok jeg opp med leder at en kollega hadde tatt en uformell mellomlederrolle, og at dette opplevdes som kontrollerende. Jeg fikk lite handlingsrom og følte at min faglige selvstendighet ble begrenset.

Leder sa seg enig og tok det videre, noe som ga en midlertidig forbedring. Men uten videre oppfølging har situasjonen gradvis blitt som før. Blant annet krever mellomlederen nå å stå i kopi på all ekstern kommunikasjon – noe jeg opplever som lite tillitsfullt.

Mellomlederen veksler mellom ros og kritikk på en måte som gjør det vanskelig å vite hva jeg kan forvente. Jeg kjenner på en konstant uro, og føler at jeg ikke får vist hva jeg egentlig er i stand til. Det påvirker både motivasjonen og opplevelsen av egen verdi i teamet. Det siste året har jeg gjort flere feilvurderinger i jobben min, og jeg vil ikke legge all skyld på mellomleder, men jeg tror det henger sammen med denne indre uroen. 

Jeg ønsker virkelig å gjøre en god jobb – både av faglig stolthet og fordi jeg gjerne vil kunne bruke leder som referanse den dagen jeg søker meg videre. Men slik det er nå, opplever jeg ikke å få muligheten til det.

Har noen råd til meg, og hvordan jeg bør gå frem? 

Anonymkode: ea69e...652

Videoannonse
Annonse
Gjest Alaenera
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter omtrent ett år tok jeg opp med leder at en kollega hadde tatt en uformell mellomlederrolle, og at dette opplevdes som kontrollerende. Jeg fikk lite handlingsrom og følte at min faglige selvstendighet ble begrenset.

Leder sa seg enig og tok det videre, noe som ga en midlertidig forbedring. Men uten videre oppfølging har situasjonen gradvis blitt som før. Blant annet krever mellomlederen nå å stå i kopi på all ekstern kommunikasjon – noe jeg opplever som lite tillitsfullt.

Si ifra til sjefen igjen. En random kollega kan ikke ta på seg en lederrolle sånn uten videre, og med mindre sjefen din har bedt deg om å sette denne "mellomlederen" på kopi hadde jeg ikke gjort det. 

AnonymBruker
Skrevet

søk deg over andre steder, denne personen vil ikke endre seg. 

Anonymkode: fdafd...513

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

søk deg over andre steder, denne personen vil ikke endre seg. 

Nei, jeg har dessverre innsett det. Men jeg lurer egentlig på hvordan jeg kan håndtere situasjonen best mulig fremover, slik at jeg eventuelt kan gå med en positiv referanse fremfor negativ, når jeg hele tiden føler jeg gjør en dårlig jobb.. 

Skrevet

Hvorfor krever mellomlederen å stå på kopi ved ekstern kommunikasjon? Og hva slags gevinst er det i at mellomleder står på kopi.

Det kommer jo fra noe, ikke sant TS. Om det er ondsinnet eller for å veilede blir litt vanskelig å si for oss, men det kommer sjelden av bare en iboende vilje til å være vanskelig. Har du reflektert rundt om det faktisk har en verdi selv?

Det innlysende problemet er selvsagt at denne beskjeden bør komme fra leder og at mellomleder har tatt seg til rette uten videre. Det er et problem. Og det kan du jo godt ta opp. Men vær trygg på at mellomleder ikke gjør dette for å skjerme deg fra din leder.

I forhold til referanse så får du som worst case bare en bekreftelse på at du har jobbet et sted. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eric_B skrev (16 minutter siden):

Hvorfor krever mellomlederen å stå på kopi ved ekstern kommunikasjon? Og hva slags gevinst er det i at mellomleder står på kopi.

Det kommer jo fra noe, ikke sant TS. Om det er ondsinnet eller for å veilede blir litt vanskelig å si for oss, men det kommer sjelden av bare en iboende vilje til å være vanskelig. Har du reflektert rundt om det faktisk har en verdi selv?

Det innlysende problemet er selvsagt at denne beskjeden bør komme fra leder og at mellomleder har tatt seg til rette uten videre. Det er et problem. Og det kan du jo godt ta opp. Men vær trygg på at mellomleder ikke gjør dette for å skjerme deg fra din leder.

I forhold til referanse så får du som worst case bare en bekreftelse på at du har jobbet et sted. 

Det er i bunn og grunn fordi mellomleder er en person som liker å ha kontroll på ting. Det er ingen begrunnelse for at h*n skal stå i kopifeltet. Jeg har allerede tatt opp kontrollbehovet til mellomlederen med leder, og det forbedret seg en del først, men det er nå tilbake til hvordan det var... 

Gjest Alaenera
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er i bunn og grunn fordi mellomleder er en person som liker å ha kontroll på ting. Det er ingen begrunnelse for at h*n skal stå i kopifeltet. Jeg har allerede tatt opp kontrollbehovet til mellomlederen med leder, og det forbedret seg en del først, men det er nå tilbake til hvordan det var... 

Da må du ta det opp igjen. Vet lederen din i det hele tatt at "mellomleder" forlanger å stå på kopi? Enten så er det dårlig kommunikasjon mellom leder+mellomleder og øvrig gruppe, eller har "mellomlederen" misforstått sitt ansvarsområde, og da er det leder som må ta tak i situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, jeg har dessverre innsett det. Men jeg lurer egentlig på hvordan jeg kan håndtere situasjonen best mulig fremover, slik at jeg eventuelt kan gå med en positiv referanse fremfor negativ, når jeg hele tiden føler jeg gjør en dårlig jobb.. 

er dine referanser avhengig av denne personen? Siden denne ikke offisielt har en rolle som mellomleder? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har det verdi for bedriften at mellomleder har kontroll på ting? 
Det kan være vesentlig forskjell på hva du liker og hva bedriften har nytte av. Sistnevnte er det som har mest vekt.

Hvis det ikke er relevant at personen står på kopi så kan du argumentere med det- at det ikke er relevant, og bare la være å sette på kopi. Blir det spørsmål så svarer du bare at det ikke var relevant.

Endret av Eric_B
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

er dine referanser avhengig av denne personen? Siden denne ikke offisielt har en rolle som mellomleder? 

Nei, trenger i grunn kun referanse fra min leder. Men føler som sagt at jeg gjort flere feil i jobben min det siste året, og er redd vedkommende kun kommer til å gi en nøytral referanse i fremtiden. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde en slik kollega. Synes ikke nødvendig is det var så vanskelig å håndtere som det bare var irriterende. Da kollegaen IKKE var en mellomleder - vi var på samme nivå, så kunne ikke denne personen kreve en skit ifra meg! Kan komme med innspill, kan spørre om å bli inkludert, men "kreve"?! Ha, NEI! 

Svaret fra meg var at jeg har den roller jeg har, som er på samme nivå som hen. Jeg ønsker ikke innblanding i jobben min, og kommer til å sende over kun ting jeg synes er relevant da det fort blir mye rot når for mange er involvert.

Forresten så fikk jeg denne kollegaen som samarbeidspartner forsi noen andre ikke kunne tolerer slik oppførsel og klagde til leder om å få bytte gruppe. Lederen mente at kun jeg klarte å håndtere "this type of crazy".

Endret av katties
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei

Jeg ble ansatt som relativt nyutdannet og har nå vært i stillingen i snart fire år. Etter omtrent ett år tok jeg opp med leder at en kollega hadde tatt en uformell mellomlederrolle, og at dette opplevdes som kontrollerende. Jeg fikk lite handlingsrom og følte at min faglige selvstendighet ble begrenset.

Mellomlederen veksler mellom ros og kritikk på en måte som gjør det vanskelig å vite hva jeg kan forvente. Jeg kjenner på en konstant uro, og føler at jeg ikke får vist hva jeg egentlig er i stand til. Det påvirker både motivasjonen og opplevelsen av egen verdi i teamet. Det siste året har jeg gjort flere feilvurderinger i jobben min, og jeg vil ikke legge all skyld på mellomleder, men jeg tror det henger sammen med denne indre uroen. 

Jeg ønsker virkelig å gjøre en god jobb – både av faglig stolthet og fordi jeg gjerne vil kunne bruke leder som referanse den dagen jeg søker meg videre. Men slik det er nå, opplever jeg ikke å få muligheten til det.

Jeg hadde sagt omtrent som følgende, vi trenger ikke være to stykker på denne oppgaven, om du mener at du kan gjøre det mye bedre en meg ? Værsågod overta hele greien.  Da kommer han garantert til å kutte det ut :) 

• Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde sagt omtrent som følgende, vi trenger ikke være to stykker på denne oppgaven, om du mener at du kan gjøre det mye bedre en meg ? Værsågod overta hele greien.  Da kommer han garantert til å kutte det ut :) 

Ikke alltid. Min kollega ville nettopp det å overta ting fra meg (for jeg var den som skulle lede et mini-prosjekt). Jeg var bedre kvalifisert, så det var ikke snakk om at jeg kom til å foreslå at kollegaen overtok. I tillegg er en slik respons passiv-agressiv - det er ofte bedre å si ting rett ut.

Skrevet
katties skrev (5 minutter siden):

Ikke alltid. Min kollega ville nettopp det å overta ting fra meg (for jeg var den som skulle lede et mini-prosjekt). Jeg var bedre kvalifisert, så det var ikke snakk om at jeg kom til å foreslå at kollegaen overtok. I tillegg er en slik respons passiv-agressiv - det er ofte bedre å si ting rett ut.

Joda, men da starter du på noe annet og leverer det med kvalitet. At flere skal drive på med samme tingene så kommer man kanskje aldri i mål, og det er direkte ressurssløsing. Det er noe helt annet om det er veldig store prosjekt der man skal samarbeide med andre.

Skrevet
TomKrus skrev (Akkurat nå):

Joda, men da starter du på noe annet og leverer det med kvalitet. At flere skal drive på med samme tingene så kommer man kanskje aldri i mål, og det er direkte ressurssløsing. Det er noe helt annet om det er veldig store prosjekt der man skal samarbeide med andre.

Var satt inn til å lede gruppa nettopp pga leder sa den andre personen aldri klarte å komme i mål - det er visst litt vanskelig når man driver og micromanager kollegaene sine og de føler seg små og demotiverte. Jeg ville ikke bruke leder sitt argument mot personen da, for jeg tror ikke det ville motivert hen til å gjøre noe bedre jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Høres ut som en som vil manipulere deg, bruke deg til å føle seg bedre selv. Har lignende erfaring der jeg skrev ned alle situasjoner og samlet opp over 6 mnd, gikk til ledelsen med dette. Vi hadde hatt et møte alle 3 før jeg begynte å samle, men det bare ga seg ikke.

En dag ble jeg truet av mellomleder og svarte for meg at hn får gjøre som hn vil, for leder med personalansvar vet om alt. Da dette ikke ble tatt tak i ringte jeg fagforeningen. 

Du må bli tøffere

Anonymkode: 6cf33...293

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hallo, er personen mellomleder eller ikke?

Anonymkode: 3c478...595

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem med min kollega, vi er begge konsulenter med hvert vårt fagansvar. Samme lønn noenlunde. Hun legger seg opp i hvordan jeg gjør jobben, vil "vise" meg hvordan gjøre jobben, enda hun ikke har peiling og ikke jobber med det jeg gjør (en jobb jeg har gjort i 20 år). Hun krever også å stå som kopi på enkelte mailer jeg skal sende, for hun skal "vite" hva som skjer. Hvis jeg  forteller henne om en prosedyre jeg skal gjøre, sier hun: den må jo gjøres på en enklere måte, la meg prøve. Så sier jeg: hvis du får det til, så vær så god. Hun prøver og det går til helv....da sitter hun som et spørsmålstegn og vil koble inn både den ene og den andre. Selv om jeg vet at prosedyren ikke kan gjøres på andre måter. Hun kan også si at jobben hennes er viktigere enn min, men faktum er at jobben jeg gjør lager grunnlaget for at hun skal få utført sin jobb. Enkelt sagt: jeg legger inn tallene og hun lager rapportene. Og siden navnet hennes er på rapporten, så er jo hun automatisk viktigere ifølge henne. Meldt fra til leder, men tipper lederen ikke har tatt det videre, da det har ikke skjedd en dritt. Vil nok ta det opp igjen

Anonymkode: 01360...b4c

AnonymBruker
Skrevet

Du ber personen dokumentere at hen skal stå på cc og at hen fungerer som din overordnede. 

Send dette på epost til vedkommende, med kopi til din overirdnede. 

Anonymkode: 6ba1b...5a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vedkommende ikke er en mellomleder så trenger du ikke høre på hva han/hun sier. Ikke sett vedkommende på kopi på mailer og bare gjør jobben din.

Anonymkode: aa24c...582

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...