Gå til innhold

12 åring klager på vondter og smerter nekter fastlegen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 12 åring som klager på vondter og smerter en liten kul ved brystet oppå puppen. Hun nekter å la meg sjekke og vil heller ikke gå til fastlegen. Dette er så dumt og vedvart en liten uke. Hva kan jeg egentlig gjøre her når hun nekter å dra til fastlegen sammen med meg eller uten? Hvordan løser man dette? Jeg vil så gjerne få sjekket det ut, far i huset mener dattera må bestemme.

Anonymkode: dccf3...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags kul er det? Inni brystet? Kul som type kvise?

Har hun fått bryster eller kan det være den kulen som kommer ved brystutvikling?

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet hennes med fastlegen?

Anonymkode: 4d289...115

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må vel gjerne prøve å forklare viktigheten av å undersøke slike ting? Evt koble på helsesøster? 

Anonymkode: 372f4...e6b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husker da selv hvor vondt det var med ømme bryst i den alderen, - kan det vere relatert til puberteten og att det vokser? 

Anonymkode: e1806...254

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får du fjerne mobilen frem til hun blir med til legen. Så enkelt er det. 

Kan være alt fra kreft til ømme brystkjertler. 

Barn har ikke noe valg.

Anonymkode: 3ba25...0bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en 12 åring som klager på vondter og smerter en liten kul ved brystet oppå puppen. Hun nekter å la meg sjekke og vil heller ikke gå til fastlegen. Dette er så dumt og vedvart en liten uke. Hva kan jeg egentlig gjøre her når hun nekter å dra til fastlegen sammen med meg eller uten? Hvordan løser man dette? Jeg vil så gjerne få sjekket det ut, far i huset mener dattera må bestemme.

Jeg hadde nok tvunget gjennom en legesjekk uansett hva jenta sier. Det kan være en bagatell i beste tilfelle, men hva om det er noe alvorlig galt? Lettere å leve med en irritert 12 åring en ukes tid eller 2 i etterkant, enn livslang anger for å la det passere fordi 12 åringen ikke vil om det viser seg å være noe alvorlig galt.

Tror helst at det ikke er så alvorlig, men jeg hadde ikke latt det passere uten sjekk. Mulig jeg er over middels bekymret da, men det må barna bare leve med.

❤️

Lykke til uansett hva dere velger

Anonymkode: dd273...c2d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde nok tvunget gjennom en legesjekk uansett hva jenta sier. Det kan være en bagatell i beste tilfelle, men hva om det er noe alvorlig galt? Lettere å leve med en irritert 12 åring en ukes tid eller 2 i etterkant, enn livslang anger for å la det passere fordi 12 åringen ikke vil om det viser seg å være noe alvorlig galt.

Tror helst at det ikke er så alvorlig, men jeg hadde ikke latt det passere uten sjekk. Mulig jeg er over middels bekymret da, men det må barna bare leve med.

❤️

Lykke til uansett hva dere velger

Anonymkode: dd273...c2d

Men hvordan gjør man det? Hvordan kan jeg tvinge med meg et barn? Spør sikkert dumt men jeg aner ikke. Har sagt jeg vil hun skal, og brukt ord. Men har ikke utført noe handling. Jeg vet ikke hva jeg gjør, og forklart så pedagogisk som jeg kan at det kan være farlig men også ufarlig så derfor må det sjekkes ut.

AnonymBruker
Skrevet

Er legen en mann? da skjønner jeg henne.

Anonymkode: f3c5b...9e0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun ikke er komfortabel med legen deres?

Evt bestill timen, ta henne med og si dere kan gjøre noe hyggelig sammen etterpå. Ut å spise eller noe. Eller en mer ekstren vei med å ta i fra henne mobilen til hun blir med etc. Ville først prøvd å  gjøre  henne trygg hvert fall. Er jo flaut for barn i den alderen med sånne mer intime problemer. Vil tro det er samme med tannlegen. Ingen vil dit men man tar jo ungen med ua sett.

Eller så har du jo helsesøster, men vet ikke hvor mye hu kans gjøre. 

Anonymkode: 4110c...d77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time hos legen og gi uttrykk for at hun ønsker en kvinnelig lege på legekontoret. Forklar problemet. Så henter du henne og kjører henne ned og lar henne velge om hun ønsker du skal bli med på timen, men at du ønsker et ord med lege etter undersøkelse. Ikke finn på å tvinge henne til å bli undersøkt av deg, det vil skade henne og deres forhold. 

Anonymkode: dac68...21c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kvinnelig fastlege, og fastlegen som jeg har hatt i 20år. Hun sier bare regelrett at hun ønsker ikke og vil ikke og har ikke lyst, og at jeg bare er en dritt mamma som presser hun til noe hun ikke vil. Så det jeg spør om er hvordan rent konkret kan jeg få det til? Hun motsetter seg det på en slik måte jeg aldri har sett før. Hun går ikke frivillig inn på legekontoret for å si det slik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er kvinnelig fastlege, og fastlegen som jeg har hatt i 20år. Hun sier bare regelrett at hun ønsker ikke og vil ikke og har ikke lyst, og at jeg bare er en dritt mamma som presser hun til noe hun ikke vil. Så det jeg spør om er hvordan rent konkret kan jeg få det til? Hun motsetter seg det på en slik måte jeg aldri har sett før. Hun går ikke frivillig inn på legekontoret for å si det slik. 

Jeg blir overrasket over at du har så lite autoritet over barnet ditt. Hvordan man gjør det? Man sier til barnet at det er nødvendig, og så blir barnet med. Ikke alt kan diskuteres. Et 12-årig barn kan jo ikke bestemme selv om hun skal til legen eller ei; det er helt vilt at barnets far tydeligvis mener det. 

Hvis jeg sier til et av barna mine at sånn blir det, så blir det sånn. Jeg viser forståelse for at det er vanskelig og kan gjerne gjøre noe hyggelig etterpå for å gjøre det til en bedre opplevelse, men jeg bestemmer, og det vet de begge to. 

En kul er forøvrig sannsynligvis bare begynnende bryster, jeg husker at min datter hadde det samme. Men hvis du mener det bør sjekkes av lege, så skal det selvfølgelig det. 

Anonymkode: 19d22...7ed

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg blir overrasket over at du har så lite autoritet over barnet ditt. Hvordan man gjør det? Man sier til barnet at det er nødvendig, og så blir barnet med. Ikke alt kan diskuteres. Et 12-årig barn kan jo ikke bestemme selv om hun skal til legen eller ei; det er helt vilt at barnets far tydeligvis mener det. 

Hvis jeg sier til et av barna mine at sånn blir det, så blir det sånn. Jeg viser forståelse for at det er vanskelig og kan gjerne gjøre noe hyggelig etterpå for å gjøre det til en bedre opplevelse, men jeg bestemmer, og det vet de begge to. 

En kul er forøvrig sannsynligvis bare begynnende bryster, jeg husker at min datter hadde det samme. Men hvis du mener det bør sjekkes av lege, så skal det selvfølgelig det. 

Anonymkode: 19d22...7ed

Jeg har egentlig autoritet i alle andre tilfeller, men akkurat her så funker ikke min mamma stemme og autoritet. Derfor jeg spør. Ønsker ikke egentlig noe spydighet på det, for jeg spør faktisk om hva man gjør når dette ikke funker og jeg er bekymret. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er fastlegen en mann? Kan datteren din få komme til en kvinnelig lege? Kanskje det er en kvinnelig lege på legesenteret dere har fastlegen?

Anonymkode: fbf39...420

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner faktisk TS godt. Jeg skulle med 13åringen til utredning med for høyde på sykehuset, og så viste det seg at legen (kvinne) ville se både på brystvev og kjønnshår for å avgjøre hvor langt inn i puberteten hun har kommet (det er historikk på fars side med "abnorm vekst", altså at barna blir estimert høyere enn 99% percentilen, for dem som mener det er unødvendig med utredning).

Hun fikk helt sammenbrudd. Jeg visste at hun har blitt mer privat av seg, men ikke at hun syntes det var fullstendig krise. Vi visste ikke på forhånd at legen skulle se på dette, da vet jeg sannelig ikke om jeg hadde fått henne med meg, og hun er vanligvis veldig enkel å ha med å gjøre. Det endte opp med at legen så henne i singlet og og hun viste på en bildeoversikt hvordan kjønnshårene ser ut. De skal uansett ta en blodprøve for å måle hormoner.

Hun er høyere og sterkere enn meg allerede, så hadde hun satt seg fysisk til motverge hadde jeg ikke fått henne med meg. Som nevnt er det aldri noe problem ellers, men om man har en psykisk sperre for noe så overstyrer det det meste. Jeg kan relatere fordi jeg hadde sprøyteskrekk som liten og det var ingenting de kunne si som fikk meg til å la dem sette den sprøyta, og hold de meg fast hylte jeg og vred meg unna til de slapp. Det tok dem 5 år å få satt vaksinen jeg skulle tatt i 1. klasse. Jeg har heldigvis vokst det av meg, men der og da var det helt reell skrekk.

Anonymkode: 8e1f3...036

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje snakke med helsesykepleier? Altså helsesykepleieren kan nok ikke gjøre noe. Men kanskje det kan hjelpe å snakke litt med et helsepersonell som kan gi henne råd og oppfordre til time hos fastlegen. Kanskje hun åpner seg om hvorfor det er utfordrende for henne å gå til fastlegen.

Når dere skal til fastlegen så bør hun få velge selv om du skal være med inn eller ikke. I det minste få bestemme om du er med når selve undersøkelsen av brystet skal gjøres. Kan være hun føler seg ubekvem. Forklar også at legen ikke ber henne ta av seg mer enn hun må. Hun kan ha en løs singlett, bh/topp (om hun bruker det) som er lett å trekke litt ned. Så hun ikke er redd for at hun må stå naken på hele overkroppen og med brystene rett foran hodet til legen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner faktisk TS godt. Jeg skulle med 13åringen til utredning med for høyde på sykehuset, og så viste det seg at legen (kvinne) ville se både på brystvev og kjønnshår for å avgjøre hvor langt inn i puberteten hun har kommet (det er historikk på fars side med "abnorm vekst", altså at barna blir estimert høyere enn 99% percentilen, for dem som mener det er unødvendig med utredning).

Hun fikk helt sammenbrudd. Jeg visste at hun har blitt mer privat av seg, men ikke at hun syntes det var fullstendig krise. Vi visste ikke på forhånd at legen skulle se på dette, da vet jeg sannelig ikke om jeg hadde fått henne med meg, og hun er vanligvis veldig enkel å ha med å gjøre. Det endte opp med at legen så henne i singlet og og hun viste på en bildeoversikt hvordan kjønnshårene ser ut. De skal uansett ta en blodprøve for å måle hormoner.

Hun er høyere og sterkere enn meg allerede, så hadde hun satt seg fysisk til motverge hadde jeg ikke fått henne med meg. Som nevnt er det aldri noe problem ellers, men om man har en psykisk sperre for noe så overstyrer det det meste. Jeg kan relatere fordi jeg hadde sprøyteskrekk som liten og det var ingenting de kunne si som fikk meg til å la dem sette den sprøyta, og hold de meg fast hylte jeg og vred meg unna til de slapp. Det tok dem 5 år å få satt vaksinen jeg skulle tatt i 1. klasse. Jeg har heldigvis vokst det av meg, men der og da var det helt reell skrekk.

Anonymkode: 8e1f3...036

Hva var hensikten med hårene? Holdt det ikke å kunne fortelle om hun hadde hårvekst, når det startet og hvor på kroppen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen klager over smerter og vondter så kommer man ikke utenom legetime. Det bør dere da klare å få med et barn til legen uten store problemer, det er jo rett og slett deres jobb å lære barna å komme seg til lege når noe er galt. At man har så store barn som nekter å gå til lege, da har dere ikke gjort jobben.

Anonymkode: 38597...b28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (7 minutter siden):

Hva var hensikten med hårene? Holdt det ikke å kunne fortelle om hun hadde hårvekst, når det startet og hvor på kroppen?

Farge, tekstur (tynne fjon eller grovere/mer krøllete), fordeling/utbredelse, sammenligne med resten av kroppshårene. Noen sykdommer gir endret behåring, så det er mye informasjon i å se. Virker som det ble løst på en ok måte til slutt.

Anonymkode: 8e393...322

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...