AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Skal snart til Australia og drar kanskje innom Thailand på veien for et par dager. Burde man ta rabies vaksine for den type tur? Blir bare i Bangkok antakeligvis. Skal ta noen andre reisevaksiner og må ha påfyll av tetanus. Anonymkode: e44f8...d94
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Hadde definitivt tatt for å være på den sikre siden. Anonymkode: 081f8...ded 3
Million Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Det er mye gatehunder/løshunder og katter i de områdene, og jeg ville definitivt tatt en rabiesvaksine på forhånd, ja. Såvidt jeg husker må den faktisk tas ganske god tid i forveien, men jeg finner ikke info for mennesker på det nå. Men hos hunder man skal ha med over grenser, må den vaksinen gis minst 21 dager i forveien. Tror mennesker må ta to vaksiner av den også? Forhør deg f.eks hos Volvat. Hvis du rekker det før avreise, bør du ta den.
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Ja ta. Det døde jo en norsk jente for noen år siden etter en tur ned dit. Legene i Norge forsto ikke hva som feilte henne før det var for sent. Anonymkode: 3eb12...906
ada@ Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Nei, ikke vits i! Den anbefales kun om skal være der lenger enn 3-4 uker og hvor du skal.
Million Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni ada@ skrev (1 minutt siden): Nei, ikke vits i! Den anbefales kun om skal være der lenger enn 3-4 uker og hvor du skal. Hva i alle dager snakker du om? Man kan da bli bitt av en gatehund første dagen på reisen, like sannsynlig som etter fire ukers opphold! Dette merkelige rådet burde du holde for deg selv. Man vaksinerer seg før reise til land og områder med utbredt rabies! 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni ada@ skrev (3 minutter siden): Nei, ikke vits i! Den anbefales kun om skal være der lenger enn 3-4 uker og hvor du skal. Hva med å ikke fraråde vaksinasjon hvis aktuelle sykdom har typ 100% dødelighet? Anonymkode: 081f8...ded 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Jeg tror veldig mange svarer litt på autopilot når det gjelder rabiesvaksinen. Jeg er ekstremt positiv til vaksiner, og jeg har selv tatt rabiesvaksinen, men bare vær klar over at denne fungerer litt annerledes enn vaksiner flest. Det å ha tatt rabiesvaksine gir en viss beskyttelse, men hvis du er mistenkt eksponert for rabies skal du uansett gjennom et strengt regime med flere (minst to) doser rabiesvaksine også etter eventuell eksponering. Så det er ikke sånn at du enten tar rabiesvaksine eller må behandles hvis du blir bitt av en hund e.l. på tur, du må uansett til lege og vaksineres flere ganger selv om du er vaksinert på forhånd. Fordelen med å ta vaksinen er at denne etter-behandlingen er mindre omfattende enn for uvaksinerte, både i antall sprøyter og i ev. annen behandling du må ha. I tillegg, kanskje vel så viktig, har du litt bedre tid enn uvaksinerte før du må igang med post-eksponeringsbehandling. Derfor kan det være ekstra nyttig å ta vaksinen hvis du f.eks. vet at du kommer til å ha lang vei til brukbar medisinsk hjelp på deler av turen. Men vær altså veldig klar over at du uansett, ved mistanke om eksponering for rabiessmitte, vil måtte behandles. Samme hvor godt vaksinert du er i forkant. Jeg er betingelsesløs tilhenger av vaksinasjon, og rabiesvaksinen er trygg og god den som andre godkjente vaksiner. Jeg ser ikke noen store ulemper ved å ta den, akkurat. Bare greit å være obs på at du vil måtte løpe til legen ved enhver kontakt med et dyr som kan ha rabies, samme hvor overfladisk det måtte være, selv hvis du vaksinerer deg på forhånd. Anonymkode: 0ec3d...6f8 1 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Du skal reise til ganske avsidelsiggende deler av Bangkok om du skal risikere å møte på rabies-hunder. Og skal du kun innom noen dager er det ekstremt liten sjanse for at du møter på en rabies-hund. Faktisk vil jeg si at risikoen for rabies på turen din først og fremst vil være i Australia. Men rabies er såpass farlig at alle bør ta den uansett hvor liten sjans det er for å bli smittet. Også i Norge burde man det. Selv om sjansen for å få rabies er liten her i landet, er den ikke null. Og da bør man ta vaksinen. Anonymkode: f45bc...e1d 1
Million Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du skal reise til ganske avsidelsiggende deler av Bangkok om du skal risikere å møte på rabies-hunder. Og skal du kun innom noen dager er det ekstremt liten sjanse for at du møter på en rabies-hund. Faktisk vil jeg si at risikoen for rabies på turen din først og fremst vil være i Australia. Men rabies er såpass farlig at alle bør ta den uansett hvor liten sjans det er for å bli smittet. Også i Norge burde man det. Selv om sjansen for å få rabies er liten her i landet, er den ikke null. Og da bør man ta vaksinen. Anonymkode: f45bc...e1d Australia er rabiesfritt. Men de har flaggermus som kan spre en virussykdom som ligner. (PS! Rabies kan smitte av et klor med klør også, så en løskatt kan smitte et menneske om den klorer. Løskatter finnes overalt i byer) Fra helsevesenet i Australia: "There is no rabies in Australia. However, Australian bats carry other viruses in the lyssavirus family including Australian bat lyssavirus, which is closely related to rabies" Endret 20. juni av Million 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Jeg var i Sør-Amerika i fjor, og fikk i den forbindelse tilbud om rabiesvaksine fra fastlegen min. Takket selvsagt ja til det, aldri feil å være på den sikre siden. Selv om den koster en del, og det er flere doser. Bare vær obs på at om du blir bitt, så må du fortsatt inn til behandling. Fordelen er at du sannsynligvis slipper å behandles med immunglobulin, noe som ofte er vanskelig å få tak i. Anonymkode: ad928...05a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni Million skrev (38 minutter siden): Det er mye gatehunder/løshunder og katter i de områdene, og jeg ville definitivt tatt en rabiesvaksine på forhånd, ja. Såvidt jeg husker må den faktisk tas ganske god tid i forveien, men jeg finner ikke info for mennesker på det nå. Men hos hunder man skal ha med over grenser, må den vaksinen gis minst 21 dager i forveien. Tror mennesker må ta to vaksiner av den også? Forhør deg f.eks hos Volvat. Hvis du rekker det før avreise, bør du ta den. Det er to doser (tre doser for immunsvekkede), ja. Mener å huske at jeg tok dose 1 to måneder før avreise, og dose 2 et par uker etter etter dose 1. Tok samtidig som en del andre reisevaksiner, så mulig den kan tas nærmere avreise om man bare tar den alene. Anonymkode: 6f5c5...242
AnonymBruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja ta. Det døde jo en norsk jente for noen år siden etter en tur ned dit. Legene i Norge forsto ikke hva som feilte henne før det var for sent. Anonymkode: 3eb12...906 Hun hadde ikke akkurat bare et par døgn stopover i Bangkok da. Hun bodde i en liten bungalow/hytte og syntes det var smart og koselig å ta seg av en liten hundhvalp hun fant i ei grøft og lekte og sto i med den mens den småbeit og rispet henne som hundehvalper gjør. Hvis man blir bitt av ei rabiesbikkje på et kjøpesenter i Bangkok, bærer det nok på nærmeste klinikk for rabiessprøyte. Det finnes riktig nok naive nordmenn som synes det er bedårende å klappe katter, hunder, fugler og apekatter i utlandet, men de fleste av oss har vett til å holde oss unna. Angrep er sjelden vi leser om. Anonymkode: cae46...ca0
AnonymBruker Skrevet 20. juni #14 Skrevet 20. juni Vi har tilbragt år av vårt liv i Bangkok og Thailand ellers, og har aldri vurdert rabiesvaksine. MEN: blir du bitt skal du selvsagt kontakte reiseforsikringen din UMIDDLEBART slik at du kommer igang med første sprøyte! Her tikker klokka. Ble bitt ute på øyene en gang for noen år siden i et område der det dessuten var mye aper og flaggermus, og Europeiske ordnet alt. Men det var fem sprøyter med en uke mellom hver hvis jeg ikke husker helt feil. For oss var det greit, for vi reiste uansett rundt i månedsvis, og forsikringsselskapet ordnet alt mtp førsteklasses sykehus underveis hver gang det ble tid for en ny sprøyte. Men det var noe med at medisinene ikke nødvendigvis var helt de samme der som her, og sånn sett var det visstnok en fordel at vi fullførte behandlingen der slik at lik medisin ble brukt hele tiden. Hmm... når alt kommer til alt er det kanskje ikke så dumt med en vaksine likevel, hvis ikke bivirkningene er store... Men oddsen for å bli bitt av dyr i f.eks. Bangkok er veeeldig små. Det er minimalt med katter og soi dogs der turister ferdes. Minimalt. Anonymkode: 14632...0f7
AnonymBruker Skrevet 20. juni #15 Skrevet 20. juni Vi har reist over måneder av gangen i sør-øst Asia, men har ikke vaksinert oss mot Rabbies. Ungene ble vaksinert når de var små, fordi at barn ikke alltid sier i fra om de blir bitt/klort, det gir en da litt lenger handletid, dersom uhellet skjer. Det har tidligere ikke vært anbefaling om rabbiesvaksine så lenge man oppholder seg i turistomårdene eller storbyene. Anonymkode: 53ba7...8f7
reiseglad Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni Rabiesvaksine før reise bør vurderes for: Personer som skal bo eller reise i rabiesendemiske områder hvor medisinsk behandling ikke er raskt tilgjengelig. Dette gjelder spesielt ved opphold over 1 måned. Personer som skal bo eller reise i rabiesendemiske områder med deltakelse i aktiviteter med risiko for dyrebitt (for eksempel apesafari, sykkelturer eller lignende). Barn som skal bo eller reise i rabiesendemiske områder hvor de kan komme i kontakt med smitteførende pattedyr uten at foreldrene får kjennskap til det. Du som skal være et par dager i Bangkok trenger ikke å tenke på det. Vi vurderte det før vi skulle til Bali sist, men droppet det fordi vi bare skulle være der 2 uker. Men rører aldri hunder, katter, apekatter mm. Besøkte kjente som hadde hund som kjæledyr, men rørte dem ikke. Du vet ikke om hunden har vært i kontakt med løshunder i gata.
AnonymBruker Skrevet 20. juni #17 Skrevet 20. juni Jeg er mye i Sørøst-Asia og tar ikke denne. Heller behandle om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 0fcb4...400
AnonymBruker Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja ta. Det døde jo en norsk jente for noen år siden etter en tur ned dit. Legene i Norge forsto ikke hva som feilte henne før det var for sent. Anonymkode: 3eb12...906 Det var jo uansett for sent da hun hadde begynt å vise symptomer, så ikke legene i Norge sin feil, det. Alle burde vite at de ALDRI må ha kontakt med dyr på den måten i land uten rabieskontroll. Det som hendte var en klassisk risikosituasjon som enkelt kunne vært unngått. TS, du burde snakke med lege, ikke med KG. Et par dager i Bangkok er neppe grunn for å ta rabiesvaksine. Du må uansett unngå kontakt med dyr. Det gjelder også at du ikke skal la dyr slikke deg. Selv om valpene eller kattungene er aldri så søte. Anonymkode: 4faa8...e7c
ada@ Skrevet 20. juni #19 Skrevet 20. juni Million skrev (10 timer siden): Hva i alle dager snakker du om? Man kan da bli bitt av en gatehund første dagen på reisen, like sannsynlig som etter fire ukers opphold! Dette merkelige rådet burde du holde for deg selv. Man vaksinerer seg før reise til land og områder med utbredt rabies! Hun skriver muligens at hun skal være i Bangkok noen dager. Vi har bodd på landsbygda i thailand- og tok derfor vaksinen. Men selv om man har vaksinen, må man få rask legehjelp om man blir bitt. Tenker at det er en selvfølge å spørre på vaksinekotoret i god tid før man drar. Det skrev jeg ikke i mitt første svar da det burde være helt naturlig å spørre vaksinekontor i tillegg til her på KG😅
AnonymBruker Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skal snart til Australia og drar kanskje innom Thailand på veien for et par dager. Burde man ta rabies vaksine for den type tur? Blir bare i Bangkok antakeligvis. Skal ta noen andre reisevaksiner og må ha påfyll av tetanus. Anonymkode: e44f8...d94 Et reisevaksinasjonskontor er oppdatert på hvilke vaksiner som kreves ved innreise, og hvilke vaksiner som er smart å ha. Anonymkode: 8c142...70a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå