Gå til innhold

Erfaringer med melatonin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vil dele erfaringer med bruk av melatonin til barn? Kjenner jeg er litt skeptisk til å begynne med det. Tenker på feks bivirkninger og avhengighet.

Anonymkode: b6101...9ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har god effekt av det til barn med autisme og store søvnvansker. 

Ikke noen tryllekur, men gikk fra fire til en time legging da vi begynte på det. Fungerer godt bortsett fra i perioder der barnet opplever veldig mye stress. 

Ikke lagt merke til noen bivirkninger.

Anonymkode: c4b3d...498

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min brukte det i ca 4 år. Det ble en helt ny hverdag for oss alle 😅 Ingen bivirkninger. Da hun ble tenåring ville hun selv slutte fordi hun ikke hadde lyst til å bli akutt trøtt på et gitt tidspunkt. Jeg var redd for at hennes evne til å finne søvnen uten var nedsatt eller ødelagt, men nå er det et halvt år siden hun sluttet og det har gått helt fint 😊

Anonymkode: b4976...f06

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke med mindre barn, men når jeg brukte det våkna jeg med veldig hjertebank omtrent hver eneste gang, sov aldri mer enn 4-5 timer og hadde veldig ofte fæle mareritt. Så søvnen ble ikke noe bedre på det, jeg brukte det når jeg var 16-18 så jeg var ikke et barn men jeg var ikke voksen heller, er 21 nå og sover mye bedre uten. 

Anonymkode: 03f67...445

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men avhengighet? Dette er et hormon som kroppen selv produserer så eneste jeg har hørt kan være negativt er at kroppen selv starter å produsere mindre pga selvinnført melatonin. De som synes det hjelper er de som ikke produserer nok av hormonet selv… ellers er det kanskje placebo hos voksne ..

mitt barn med adhd har det vært godt for!

Anonymkode: 761e4...bd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen som vil dele erfaringer med bruk av melatonin til barn? Kjenner jeg er litt skeptisk til å begynne med det. Tenker på feks bivirkninger og avhengighet.

Hvor gammel er barnet og hvor lang tid bruker den på sovne?

AnonymBruker
Skrevet

Hallo avhengighet. Du vet dette er et hormon kroppen egentlig ska produsere selv?

Mange produserer ikke dette eller nok spesielt de med adhd, autisme,  lavt stoffskifte og epilepsi. 

Her så har yngste brukt fra ho var 9 år  før det brukte ho vallargan for det var det fastlege skrev ut. Her har ho epilepsi og adhd. Kan si senter for epilepsi ble oppgitt over at fastlege ga vallargan i  stede for melatonin.  Vi merket stor endring g ved melatonin- mer våken på dagen, met blid og fornøyd og bedre søvn. Er nå 19.

Eldste fikk ved alder 12 år, epilepsi,  hadde slitt mye med søvn. Og der og så merket vi blid på dagen mer opplagt, hang bedre med på skolen etterpå

Anonymkode: c858f...69b

Skrevet

Eneste bivirkningen min er bedre livskvalitet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Eneste bivirkningen min er bedre livskvalitet. 

Det er virkning, ikke bivirkning.

Anonymkode: 061c9...8ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hallo avhengighet. Du vet dette er et hormon kroppen egentlig ska produsere selv?

Mange produserer ikke dette eller nok spesielt de med adhd, autisme,  lavt stoffskifte og epilepsi. 

Her så har yngste brukt fra ho var 9 år  før det brukte ho vallargan for det var det fastlege skrev ut. Her har ho epilepsi og adhd. Kan si senter for epilepsi ble oppgitt over at fastlege ga vallargan i  stede for melatonin.  Vi merket stor endring g ved melatonin- mer våken på dagen, met blid og fornøyd og bedre søvn. Er nå 19.

Eldste fikk ved alder 12 år, epilepsi,  hadde slitt mye med søvn. Og der og så merket vi blid på dagen mer opplagt, hang bedre med på skolen etterpå

Anonymkode: c858f...69b

Jeg fikk vallergan til mine barn på 1år og 3år da jeg måtte ta en 4 timers flyreise alene med dem da jeg var nyoperert. Altså det funket jo som bare det, men det var jo rett og slett dopa. Hadde minstemann på magen i bæresele og gjennom sikkerhetskontrollen ble jeg tatt litt til sides fordi de ville sjekke om han levde rett og slett. Han bare hang der, på en helt annen måte enn ved vanlig søvn. Barna var også veldig sløve i et døgn. Var skikkelig ekkelt. Jeg hadde ingen erfaring med vallergan fra før, hadde deg hatt det så hadde jeg ikke gitt det til dem. Men nå var jo dette et engangstilfelle, mulig dosen jeg fikk beskjed om å gi var høyere enn man får om man skal gå på det fast.

Melatonin har jeg bare prøvd selv. Jeg blir ubehagelig slakk dagen etter, litt sånn bomull i hodet, pluss mareritt på en helt spesiell måte. Jeg føler meg våken, jeg er klar over at jeg ligger i sengen min, men jeg må være musestille fordi de er noen i rommet, eller på vei inn vinduet, eller lignende  som skal ta meg. Må da jobbe hardt for å komme ut av denne tilstanden og når jeg da har våknet på ordentlig kjemper jeg med å ikke sovne igjen fordi jeg er redd.

Nå var jo ingenting av det jeg svartr egentlig et godt svar til ts, men med min erfaring på egen kropp ville jeg ikke gitt melatonin til barnet mitt.

Anonymkode: a4972...3cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk vallergan til mine barn på 1år og 3år da jeg måtte ta en 4 timers flyreise alene med dem da jeg var nyoperert. Altså det funket jo som bare det, men det var jo rett og slett dopa. Hadde minstemann på magen i bæresele og gjennom sikkerhetskontrollen ble jeg tatt litt til sides fordi de ville sjekke om han levde rett og slett. Han bare hang der, på en helt annen måte enn ved vanlig søvn. Barna var også veldig sløve i et døgn. Var skikkelig ekkelt. Jeg hadde ingen erfaring med vallergan fra før, hadde deg hatt det så hadde jeg ikke gitt det til dem. Men nå var jo dette et engangstilfelle, mulig dosen jeg fikk beskjed om å gi var høyere enn man får om man skal gå på det fast.

Melatonin har jeg bare prøvd selv. Jeg blir ubehagelig slakk dagen etter, litt sånn bomull i hodet, pluss mareritt på en helt spesiell måte. Jeg føler meg våken, jeg er klar over at jeg ligger i sengen min, men jeg må være musestille fordi de er noen i rommet, eller på vei inn vinduet, eller lignende  som skal ta meg. Må da jobbe hardt for å komme ut av denne tilstanden og når jeg da har våknet på ordentlig kjemper jeg med å ikke sovne igjen fordi jeg er redd.

Nå var jo ingenting av det jeg svartr egentlig et godt svar til ts, men med min erfaring på egen kropp ville jeg ikke gitt melatonin til barnet mitt.

Du doper heller barna dine enn å be andre om hjelp?

Anonymkode: 2be48...839

AnonymBruker
Skrevet

Er voksen, men tar det pga overgangsplager. I starten fikk jeg mange rare drømmer. Helt vanvittig. Ikke mareritt, mer som å være med i en snodig film hver natt. Det gav seg etter et par uker og nå sover jeg oftere flere timer sammenhengende enn før. Jeg sliter med å sovne igjen hvis jeg våkner, og det er der jeg merker mest hvis jeg har glemt å ta. Kan sovne, men våkner etter et par timer og får ikke sove igjen. Tiden jeg vrir meg søvnløs har minket betraktelig :)

Ingen andre bivirkninger og ingen trøtthet neste dag. 

Anonymkode: 8836d...d45

AnonymBruker
Skrevet

Det endret hverdagen vår i hvert fall. Etter fem år med søvntrøbbel (han sov verken som baby eller småbarn) og en sliten og ofte sur og vanskelig gutt, begynte jeg å gi ham Melatonin da han var litt over 5 år. Nå sovner han på ti minutter klokka halv åtte og sover til 6 og er mye mer uthvilt og har det bedre. Det har gitt oss en mye mer harmonisk hverdag. Nå sovner han også uten, så vi har ikke opplevd bivirkninger. Bare positive opplevelser :)

Anonymkode: c2ef0...c65

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde et barn med store søvnvansker. Prøvde absolutt alt! Det var helt håpløst. Holdt på sånn i åresvis. Helt til vi fikk prøve melatonin. Jeg har skeptisk først. Men allerede første kveld sovnet han av seg selv. Det var helt vanvittig deilig. Barnet slapp å ligge våken, og vi foreldre fikk litt fritid. 
Viste seg etter hvert å være adhd. Han produserte ikke søvnhormon selv, eller det er i alle fall forskjøvet. I tillegg til en overaktiv hjerne. Så kan ikke anbefale melatonin nok, hvis barnet sliter med innsovning. Ikke noen bivirkninger. 

Anonymkode: fcae7...762

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Datteren min brukte det i ca 4 år. Det ble en helt ny hverdag for oss alle 😅 Ingen bivirkninger. Da hun ble tenåring ville hun selv slutte fordi hun ikke hadde lyst til å bli akutt trøtt på et gitt tidspunkt. Jeg var redd for at hennes evne til å finne søvnen uten var nedsatt eller ødelagt, men nå er det et halvt år siden hun sluttet og det har gått helt fint 😊

Anonymkode: b4976...f06

Det er blant annet dette jeg tenker på. Jeg har lest forskning på det og det står litt forskjellig. Men det er blant at man kan slite med å klare å sovne selv hvis man bruker det uavbrutt over lengre tid. Man blir ikke direkte avhengig men så vant til å bruke dem at det er vanskelig uten. Bra at det gikk fint for datteren din!

Jeg har et barn som er til utredning for adhd, her går det fort et par timer før barnet klarer å roe ned. Men det er i perioder.

Skrevet

Min stesønn har brukt det fra rundt 2 årsalderen. Det er helt essensielt at han får dette, grunnet blant annet epilepsi og autisme. Han fungerer ikke uten å få melatonin, rett og slett.

For vår og hans del vil jeg si den er livsviktig. Ingen negative bivirkninger.

Barnet er i dag 7 1/2 år.

Skrevet

Det er virkning, ikke bivirkning.

Anonymkode: 061c9...8ea

Næ! Er du en mann? :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du doper heller barna dine enn å be andre om hjelp?

Anonymkode: 2be48...839

Jeg hadde ingen til å hjelpe meg og måtte i en veldig uventet begravelse. Dette var i samråd med fastlegen min, men jeg skriver jo at dersom jeg hadde vist hvordan det faktisk påvirket dem så ville jeg aldri ha gitt det til dem.

Skrevet

Tråden er ryddet for informasjon om dosering.

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...