Gå til innhold

Er den europeiske badstu-kulturen en del av naturismen/nudismen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fint finne meg til rette med den europeiske badstu-kulturen hvor man ikke benytter badetøy i badstuene. Det har aldri slått meg at dette har noen med nudisme/naturisme å gjøre, og det er heller ikke et miljø/steder jeg har følt for å oppsøke, eller at jeg bærer i meg et stort behov for å være naken.  

Men når jeg forteller andre at jeg har vært i fellesbadstuer hvor det ikke blir benyttet badetøy, så får jeg reaksjoner som "å, er du nudist?"

Hva tenker dere?

Anonymkode: 0915d...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Badstu har opprinnelig med hygiene og kroppsvask. Da er det naturlig være naken, både p.g.a. vasking av kropp og temperaturen.

Naturisme, evtv. nudisme, er en ikke-seksuell livsstil hvor man praktiserer felles nakenhet for menn og kvinner sammen der det er naturlig, f.eks. sol, bad osv.

Noen™ vet ikke helt hva de snakker om 🙂

• Liker 2
Skrevet

Og badstu kom lenge før naturismen(/nudismen).

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 8.19):

Jeg kan fint finne meg til rette med den europeiske badstu-kulturen hvor man ikke benytter badetøy i badstuene. Det har aldri slått meg at dette har noen med nudisme/naturisme å gjøre, og det er heller ikke et miljø/steder jeg har følt for å oppsøke, eller at jeg bærer i meg et stort behov for å være naken.  

Men når jeg forteller andre at jeg har vært i fellesbadstuer hvor det ikke blir benyttet badetøy, så får jeg reaksjoner som "å, er du nudist?"

Hva tenker dere?

Anonymkode: 0915d...b54

Den Europeiske badstukulturen er IKKE en del av naturismen. Nakenheten brukes her som et verktøy som beskrevet et par avsnitt lenger ned.

Sikkert mange som tenker at man må være naturist for å være naken i fellesbadstu, men det er ikke riktig. Naturister vil alltid foretrekke nakenbadstu, men du trenger ikke identifisere deg som naturist for å bruke slike badstuer.

I mange sammenhenger er nakenheten et verktøy, og ikke et mål i seg selv. Det gjelder selvsagt i badstuer og spa-anlegg, hvor man ikke er naken for å være naken, men fordi det gir fordeler som bedre hygiene, bedre opplevelse, mer komfort og ofte er det mer praktisk. Disse skriver godt om det: https://www.nakedwanderings.com/nudity-as-a-tool/

Jeg er sikker på at det er mange som nyter nakenbadstu og gjerne tar et nakenbad i et fjellvann eller en jacuzzi uten at de vil kalle seg naturister. Det er heller ikke uvanlig å sole seg naken, eller være periodevis naken i eget hjem uten at de som gjør det vil kalle seg naturist.

Men de kunne kalt seg naturist om de ville, selvsagt. Naturist er ikke en beskyttet tittel med tydelige avgrensninger.

Et motto naturister bruker, er "naken når mulig, påkledd når praktisk". I det ligger det at naturister foretrekker å være nakne der hvor klær ikke har noen funksjon annet enn å skjule visse kroppsdeler. Det vil i praksis si at der hvor andre bruker badetøy eller shorts, foretrekker naturisten å være naken. Det gjelder selvsagt badstu, bading, soling og uteaktiviteter i fint og varmt vær. Og så kler selvsagt naturistene på seg når klær er praktisk eller nødvendig, som når de skal pynte seg, når de skal på steder hvor nakenhet ikke er akseptert, når det er kaldt eller når man skal gjøre arbeid som krever beskyttelse av huden.

Og så er det alle mulige grader av naturister, fra de som av og til drar på ei naturiststrand i Syden, til de hardbarkede som er nakne nesten uansett, også f.eks. når de har besøk hjemme av ikke-naturister.

Jeg heier på alle typer mennesker som har et avslappet forhold til ikke-seksuell nakenhet, enten de vil kalle seg naturist eller ikke. Samfunnet har blitt altfor tilkneppet i forhold til nakenhet og nakenhet er veldig seksualisert. Vi trenger å få løst litt opp i det og lære oss å skille på sex og nakenhet. Mange av oss trenger også å se flere vanlige nakne kropper bl.a. fordi vi da vil oppdage at våre egen kropp slett ikke er noe styggere eller dårligere enn de fleste andre, og dermed vil vi få det mye bedre med oss selv og vårt eget selvbilde.

Naturist eller Nudist? Det går om hverandre og brukes også ulikt i ulike deler av verden. Noen liker å se på nudister som de som drar det litt lenger enn nakenbad og nakensoling, men har ikke sett noen fasit på det.

Endret av aksase
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hohumpf skrev (På 20.6.2025 den 22.55):

Og badstu kom lenge før naturismen(/nudismen).

Nudismen kom først. Startet med Adam og Eva.

Anonymkode: 1ae31...942

AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært nøyaktig like uaktuelt å være naken i fellesbadstu som på en nudiststrand. 

Anonymkode: 30d6c...619

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...