Gå til innhold

Hvor vanlig er det å ta seg egentid over natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ikke gjort det og har ikke noe stort behov for det heller. Altså skulle gjerne hatt litt ferie uten barn men ikke så lyst til å dra på hotell alene. Ville heller brukt de pengene på å reist sammen med noen. Jeg er også introvert men er mye alene i hverdagen enten helt alene (jobber ofte hjemme, eller er alene hjemme på kvelden når barnet sover og mannen ikke er hjemme).

Barnet vårt sover hos besteforeldre 1 natt nesten hver måned og det har hendt da at vi bare er hjemme og slapper av :)

Ville heller ønsket at mannen tok barnet mer med på ting alene. Nå er det bare jeg som gjør det. Han drar ut på lekeplassen men det er jo bare et par timer maks. 

Anonymkode: b6968...4cd

Vil bare legge til at barnet var over 1 år før vi startet med dette. Som baby var jeg aldri borte fra barnet over natta. Ikke fordi jeg ikke trengte søvn eller fri men fordi jeg tror det er viktig for barnet at man er der om man kan. 

Anonymkode: b6968...4cd

Skrevet

Jeg gjør det en gang i året i forbindelse med et arrangement jeg deltar på årlig. Har gjort dette alle småbarnsår siden eldste var 2 år. Anbefales! 

Anonymkode: 11575...880

Skrevet

Aldri hatt behov for det. 
Nå har vi ungdommer da, som Jo naturlig nok flakser rundt, så blir jo en del egentid allikevel. 

Når barna var små hadde jeg jo egentid når de hadde lagt seg. 
Har prioritert å finne på ting med mannen når vi har vært borte fra barna.

Anonymkode: d6885...0f4

• Liker 2
Skrevet

Har sendt mann og barn til svigers på overnatting uten å bli med, en hel haug av ganger😅 kanskje i snitt 4 ganger i året faktisk! 

Skrevet

Har en tur i året, jentetur på høsten til varmere strøk, en ukes tid. Ingen barn eller partnere. Det er magisk for oss alle sammen. 

Anonymkode: 0164d...888

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har hytte, så da har både jeg og mannen tatt hver våre time-outer der. Evt. har den ene reist med barna, mens den andre er hjemme. Stort sett er det ting som skal ordnes også, så gjerne ikke fullstendig fri, men uansett er velkommen avbrekk. 

Anonymkode: cccee...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mannen har ikke samme behovet for å dra på tur alene.  Men nå er han flink hjemme, tar sin del av både husarbeid og arbeid i hagen, lager mat og ukeshandler og gjør ting hjemme uten at han må bli bedt om det.Og veldig flink med barna og er med på deres aktiviteter. 

Anonymkode: 498ec...236

Helt off topic, men tenk om det hadde stått: 

«Kona har ikke samme behovet for å dra på tur alene.  Men nå er hun flink hjemme, tar sin del av både husarbeid og arbeid i hagen, lager mat og ukeshandler og gjør ting hjemme uten at hun må bli bedt om det.Og veldig flink med barna og er med på deres aktiviteter.»

Anonymkode: 7b097...050

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er begge på ting og tang iløpet av året, både via jobb og sosialt. Det blir fort 2-3 helger per år. I tillegg til alke kveldene der vi er ute på noe. Alenetid blir det. Vi har også hytte, men dit drar vi som regel sammen.

Samboeren min er introvert, han ber aldri om tid helt for seg selv, men jeg gir det og skaper rom for det uten å si så mye mer. 

Vi har tross alt 40-50 år foran oss sammen.

Anonymkode: 996ad...8a6

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har gjort det flere ganger. Med mannens velsignelse. 

Anonymkode: 13a67...140

Og det er jo helt greit, så lenge det går begge veier. Ville min kone tatt seg en ferie alene ? Hadde ikke brydd meg, men da hadde jeg forventet det samme tilbake om jeg ville det.  Vi gjør det meste sammen og trives med det. 

Skrevet

Bare et par turer på hotell de siste årene (regner ikke med venninneturer), men mannen og barna har vært flere helger på hytta uten meg, så jeg har nytt mange kvelder og netter alene hjemme i eget hus 😅

Anonymkode: e98e2...306

Skrevet

Jeg sov en lengre periode på eget rom, fordi jeg var så sliten og fikk ikke sove, og hvis jeg sovnet våknet jeg av den minste lyd og ble liggende og stirre i taket... Ser helt klart behovet for å reise vekk en natt her og der. Bør bli flinkere å gjøre det selv også. 

Anonymkode: a5062...498

Skrevet

Aldri gjort. Jeg reiser mye i jobben og hotell er mer slitsomt enn avslapping for meg. Har større behov for å være hjemme alene et døgn eller to, men det har bare skjedd en gang på 10 år. 😅

Anonymkode: dc33d...31c

Skrevet

Drar også på hytta når jeg trenger tid alene. Blir som oftest hver 3 mnd at jeg får meg 2-3 dager alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt off topic, men tenk om det hadde stått: 

«Kona har ikke samme behovet for å dra på tur alene.  Men nå er hun flink hjemme, tar sin del av både husarbeid og arbeid i hagen, lager mat og ukeshandler og gjør ting hjemme uten at hun må bli bedt om det.Og veldig flink med barna og er med på deres aktiviteter.»

Anonymkode: 7b097...050

Ja,og så??

Skrevet

Ikke noe er som å reise på hotell og få mat servert. Sove så mye jeg vil og gjøre akkurat som jeg vil. Hytte blir for meg ikke det samme for da må jeg styre med matlaging der og 

Anonymkode: 13b6e...d86

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det ikke lettere å bare være på eget soverom, uten ektefelle og barn? Hotell er fryktelig dyrt.

Anonymkode: 23496...c29

Ikke alle har dårlig råd.

• Liker 1
Skrevet

Både jeg og mannen gjør dette flere ganger i året. 

Anonymkode: b21b7...40e

Skrevet

Jeg dro ikke på hotell alene nei. Men han var flink til å ta med seg barna bort. Jeg trenger alene tid. For å hente meg inn. Han trenger ikke det. For han så kan det skje noe hele tiden. 

Anonymkode: 7a7d4...187

Skrevet

Jeg får min dose alenetid etter barnet har lagt seg. Et par timer selvpleie før jeg selv går i seng. Avhengig av hva jeg ønsker, om det er å se film, game, lese, bake, pusle, gå tur med en venninne, sortere klær eller ta en lang dusj med hårmaske og det hele. Hva bruker dere de timene til?

Jeg tar også med barnet på overnatting hos familien ca en gang i uken så mannen får alenetid hjemme og jeg får sovet ut.

Anonymkode: ca2c8...1d3

Skrevet
c_buk skrev (3 timer siden):

Ikke alle har dårlig råd.

Det handler ikke om råd. Det er bare tull å bestille hotell i hjembyen (eller nabobyen).

Anonymkode: 23496...c29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...