Gå til innhold

Hvor vanlig er det å ta seg egentid over natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Dette er et spørsmål av nysgjerrighet inspirert av en annen tråd her om egentid. Som småbarnsmamma og introvert kan jeg føle et sterkt behov for en kveld og natt alene, på hotell, men så blir det liksom aldri til når hverdagen går. Tror nok samvittigheten også stopper meg litt. 

Leste en artikkel skrevet av en psykolog for en tid tilbake, hvor det fremgikk at mødre spesielt er for dårlig til å prioritere seg selv, og at en natt på hotell alene er et godt alternativ i en hektisk småbarnsfase :) 

Derfor lurer jeg på hvor «vanlig» det er å ta seg en aldri så liten husmor-ferie helt alene?

Som nevnt, bare et spørsmål av nysgjerrighet :) 

Anonymkode: 99f8f...992

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt tanken, men har aldri blitt noe av. 
Mannen tar av og til med seg barna når det er langhelg pga planleggingsdag i bhg, men da har jeg ofte så mye jobb at jeg ikke får nyte det. 

Anonymkode: ed0eb...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Tror det vanligste er å la det bli med tanken. Drømme litt om det, men ikke gjennomføre. 

Anonymkode: 06abe...5ed

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger. Med mannens velsignelse. 

Anonymkode: 13a67...140

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hytte! Så da drar en av oss på hytta for å få me-time. Det tror jeg er veldig sunt for oss. 

Jeg har dratt på hotell også, både med og uten barn. :) Det er billigere å ta seg en tur på hotell en natt, enn å kjøpe en hytte- for å si det slik. 

Anonymkode: 9cf11...a0f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi så heldige at vi både har hytte og at vi er rause med hverandre om at begge trenger alenetid, så noen helger ila året alene blir det på oss begge☺️

Anonymkode: 545f4...213

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar meg noen helger innimellom. Til utlandet, eller til en annen storby. Av og til alene, av og til med en venninne eller to.

Det er gull verdt!

Mannen gjør det samme.

Anonymkode: 79a26...c4d

• Liker 2
Skrevet

Har alltid tatt meg noen alene dager , drar på Geilo, og går langrenn, kjører slalåm om vinteren, og går fottur om vår og sommer:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som andre her tenkt tanken, men fortsatt ikke gjort det. Mannen sier det bare er å gjøre det. Nå sover barna stort sett nettene igjennom, så sover sånn sett greit og kjenner ikke det store behovet for det. Jeg har mer lyst til å være hjemme alene og kunne våkne opp alene i huset.

Mannen sier det bare er å dra bort osv for meg, men venter fortsatt på at han skal ta med barna så jeg kunne fått en helg alene hjemme, det har ikke skjedd siden vi fikk barn for 6 år siden. 

Anonymkode: b8b26...148

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet da ikke hvor vanlig det er! 

Jeg har gjort det uten dårlig samvittighet, flere ganger. Av og til må man bare selv om man er aldri så glad i mann og barn. 

Anonymkode: 13b6e...d86

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro til Kreta en uke sammen med en venninne. Har også vært på storbyferie en langhelg. I tillegg har jeg pushet mannen til å dra på vinterferie og ta med ungen, til hans foreldre på den andre siden av landet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker mye på det, men har ikke gjennomført det.  Blir alltid litt styr fra mannen om jeg skal bort.  Jeg kan trumfe ting igjennom, men orker som oftest ikke.  

Anonymkode: 24778...886

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har voksne barn må, men dro flere ganger på weekendtur til nærmeste by på hotell. Men jeg er ikke sånn at jeg hadde behov for å være alene, så dro med venninne. Ikke fordi jeg var så sliten, men fordi man trenger sånne pauser innimellom. Ikke bare være mor, kone og ansatt 🙂

Om man drar alene eller sammen med noen er jo eget valg. Bare pass på at partner får samme mulighet om han har behov. Det forutsetter selvfølgelig at man har et sunt og godt forhold uten sjalusi.

Anonymkode: 6a791...214

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke lettere å bare være på eget soverom, uten ektefelle og barn? Hotell er fryktelig dyrt.

Anonymkode: 23496...c29

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet tom om mødre som tar seg ei uke på hotell aleine. Og hvorfor ikke? Så lenge du har råd. 

Anonymkode: 6f13f...2a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke lettere å bare være på eget soverom, uten ektefelle og barn? Hotell er fryktelig dyrt.

Hvor skal de andre være da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor skal de andre være da? 

På andre rom i huset? Dere bor vel ikke på en hybel som småbarnsfamilie håper jeg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både mannen og jeg drar på hytta alene, eller med barna slik at den andre får alenetid hjemme. Jeg besøker også mine foreldre uten barn, får en god natts søvn og alle måltider servert. 

Anonymkode: 4c36f...9ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gjort det og har ikke noe stort behov for det heller. Altså skulle gjerne hatt litt ferie uten barn men ikke så lyst til å dra på hotell alene. Ville heller brukt de pengene på å reist sammen med noen. Jeg er også introvert men er mye alene i hverdagen enten helt alene (jobber ofte hjemme, eller er alene hjemme på kvelden når barnet sover og mannen ikke er hjemme).

Barnet vårt sover hos besteforeldre 1 natt nesten hver måned og det har hendt da at vi bare er hjemme og slapper av :)

Ville heller ønsket at mannen tok barnet mer med på ting alene. Nå er det bare jeg som gjør det. Han drar ut på lekeplassen men det er jo bare et par timer maks. 

Anonymkode: b6968...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Reiser bort 1 gang i året på venninnetur, alt fra 4-7 dager avhengig av hvor vi reiser. Vi har vært på venninnetur til Spania, bodd på hotell kun for damer, vært på mange weekend turer, både til Paris, London,New York osv. Reiser enten i mai/begynnelsen av juni eller august/september. Vi er 4 stykker som reiser sammen, Akkurat passe og vi har veldig lik økonomi og er samstemte på hvor vi vil og hva vil vil gjøre. 

Ellers reiser jeg innimellom i jobben, så da får jeg tid for meg selv. Mannen har ikke samme behovet for å dra på tur alene.  Men nå er han flink hjemme, tar sin del av både husarbeid og arbeid i hagen, lager mat og ukeshandler og gjør ting hjemme uten at han må bli bedt om det.Og veldig flink med barna og er med på deres aktiviteter. Jeg må ikke ha alenetid ute av hjemmet, men veldig koselig tradisjon å bruke tid med venninner på tur selv når vi er voksne damer, og godt er det uansett å komme seg litt bort

Anonymkode: 498ec...236

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...