AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Hadde en liten diskusjon med noen kollegaer i lunsjen her om dagen. Vi diskuterte på hypotetisk grunnlag muligheten for sykemelding etter voldtekt. De fleste av oss så det som naturlig at de fleste vil ha behov for kortere eller lengre sykemelding etter en slik opplevelse. Men en kollega påsto hardnakket at det ikke var lov å bli sykemeldt pga sosiale problemer, så om han som arbeidsgiver hadde fått inn en sykemelding og han visste vedkommende var voldtatt ville han bestride sykemeldingen! Jeg synes dette er noe av det drøyeste jeg noen gang har hørt. Hva tenker dere? Anonymkode: c5912...222 3 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. juni Populært innlegg #2 Skrevet 20. juni Det er ikke et sosialt problem. Det er et stort psykisk og fysisk traume. Enkelt og greit. Anonymkode: 7b11d...236 62 32
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Du kan ikke sykemeldes pga sosiale problemer PÅ JOBBEN… Kollegaen din har misforstått lovverket totalt. Anonymkode: 4b488...b6c 21 13
Lidhun Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni (endret) Siden når er voldtekt et sosialt problem? Det er jo strengt tatt et overordnet sosialt problem da, men absolutt IKKE for den som har blitt voldtatt. For den personen er det et psykisk og fysisk traume. Hadde stilt store spørsmålstegn til hvor oppegående den kameraten din er om han mener sykemelding etter voldtekt er noe man bør bestride. Og det hadde jeg sagt rett til han. Det er faktisk det drøyeste jeg også har hørt i den kategorien ja.. Endret 20. juni av Lidhun 20 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan ikke sykemeldes pga sosiale problemer PÅ JOBBEN… Kollegaen din har misforstått lovverket totalt. Anonymkode: 4b488...b6c Så man kan sykemeldes pga sosiale problemer i privatlivet, uten at det trenger å dokumenteres at de sosiale problemer har ført til sykdom? Anonymkode: c5912...222 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Lidhun skrev (8 minutter siden): Siden når er voldtekt et sosialt problem? Det er jo strengt tatt et sosialt problem da, men absolutt IKKE for den som har blitt voldtatt. For den personen er det et psykisk og fysisk traume. Hadde stilt store spørsmålstegn til hvor oppegående den kameraten din er om han mener sykemelding etter voldtekt er noe man bør bestride. Og det hadde jeg sagt rett til han. Det er faktisk det drøyeste jeg også har hørt i den kategorien ja.. Hvordan defineres "sosialt problem, egentlig? Vold i nære relasjoner? Rusproblemer? Mobbing? Om man skal følge regelverket strengt, vil ikke slike ting gi rett til sykepenger om det førte til a man ikke klarte å stå i jobb? Anonymkode: c5912...222 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så man kan sykemeldes pga sosiale problemer i privatlivet, uten at det trenger å dokumenteres at de sosiale problemer har ført til sykdom? Anonymkode: c5912...222 Poenget er at man skal være syk for å sykmeldes. Så om det er litt vanskelig og ubehagelig pga konflikt, har man i utgangspunktet ikke rett på sykmelding. Jeg ble FYSISK syk av en sjef en gang. Legen sykmeldte meg. Ikke fordi sjefen var en rotte, men fordi kroppen min tydelig fysisk ikke taklet situasjonen. Fikk ny jobb i annen butikk i samme kjede i byen, alle fysiske symptomer forsvant. Anonymkode: 4b488...b6c 7
Lidhun Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan defineres "sosialt problem, egentlig? Vold i nære relasjoner? Rusproblemer? Mobbing? Om man skal følge regelverket strengt, vil ikke slike ting gi rett til sykepenger om det førte til a man ikke klarte å stå i jobb? Anonymkode: c5912...222 Jeg vil si at alle de tingene er sosialt problem. (Men i det legger jeg at det er et problem i samfunnet, jeg sier ingenting om alvorlighetsgraden) Alle de tingene du ramser opp der er alvorlige ting. For samfunnet som helhet er det er problem at det forekommer. For hver enkelt det skjer med, er det en personlig krise. Forstår du hva jeg mener? Jeg følte egentlig meningen med utsagnet mitt var veldig tydelig allerede i første innlegg. 🙂 Jeg har ikke full kunnskap om regelverk rundt sykmeldinger, men uansett om noen ville tolket regelverket så strengt de bare klarer, så er det jo sykmeldingsgrunnlag for de psykiske og fysiske konsekvensene av det som har skjedd. Alle reagerer ulikt, og noen hadde kanskje klart å jobbe dagen etter en voldtekt, og andre hadde fått store traumer av det. Det er jo konsekvensen av handlingen som gir rett til sykmeldinger, ikke handlingen i seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget er at man skal være syk for å sykmeldes. Så om det er litt vanskelig og ubehagelig pga konflikt, har man i utgangspunktet ikke rett på sykmelding. Jeg ble FYSISK syk av en sjef en gang. Legen sykmeldte meg. Ikke fordi sjefen var en rotte, men fordi kroppen min tydelig fysisk ikke taklet situasjonen. Fikk ny jobb i annen butikk i samme kjede i byen, alle fysiske symptomer forsvant. Anonymkode: 4b488...b6c Det vil jo være veldig mye basert på skjønn når man skal vurdere hva som er sykdom og hva som "bare" er sosiale problemer. Og arbeidsgiver er ihvertfall ikke den rette til å vurdere det. Om man sliter med noe, men bare må "stå i det" pga det ikke er definert som sykdom, og man ikke har rett på sykepenger, vil jo det over tid kunne utvikle seg til alvorlig fysisk eller psykisk sykdom, fordi man ikke har råd til å hå uten inntekt og dermed ikke kan ta hensyn til kroppens signaler og ta vare på sin fysiske og/eller psykiske helse. Dette vil jo også f.eks gjøre det vanskeligere å bryte ut av et voldelig/destruktivt forhold, om man vet man ikke vil klare å stå i full jobb under prosessen (vil ofte bli verre i en overgangsfase ved et brudd), og kanskje ikke vil få sykepenger, i tillegg til alle andre kostnader i forbindelse med et samlivsbrudd. Anonymkode: c5912...222 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Lidhun skrev (4 minutter siden): Jeg vil si at alle de tingene er sosialt problem. (Men i det legger jeg at det er et problem i samfunnet, jeg sier ingenting om alvorlighetsgraden) Alle de tingene du ramser opp der er alvorlige ting. For samfunnet som helhet er det er problem at det forekommer. For hver enkelt det skjer med, er det en personlig krise. Forstår du hva jeg mener? Jeg følte egentlig meningen med utsagnet mitt var veldig tydelig allerede i første innlegg. 🙂 Jeg har ikke full kunnskap om regelverk rundt sykmeldinger, men uansett om noen ville tolket regelverket så strengt de bare klarer, så er det jo sykmeldingsgrunnlag for de psykiske og fysiske konsekvensene av det som har skjedd. Alle reagerer ulikt, og noen hadde kanskje klart å jobbe dagen etter en voldtekt, og andre hadde fått store traumer av det. Det er jo konsekvensen av handlingen som gir rett til sykmeldinger, ikke handlingen i seg selv. Noen vil kanskje klare å jobbe dagen etterpå, men så ville kanskje reaksjonen kommet senere. Anonymkode: c5912...222 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hadde en liten diskusjon med noen kollegaer i lunsjen her om dagen. Vi diskuterte på hypotetisk grunnlag muligheten for sykemelding etter voldtekt. De fleste av oss så det som naturlig at de fleste vil ha behov for kortere eller lengre sykemelding etter en slik opplevelse. Men en kollega påsto hardnakket at det ikke var lov å bli sykemeldt pga sosiale problemer, så om han som arbeidsgiver hadde fått inn en sykemelding og han visste vedkommende var voldtatt ville han bestride sykemeldingen! Jeg synes dette er noe av det drøyeste jeg noen gang har hørt. Hva tenker dere? Anonymkode: c5912...222 Arbeidsgiver må sørge for at en kun aksepterer sykemelding, når en slik sykemelding kan bli akseptert av bedrifts forsikringer - det vil si at det ikke er arbeidsgiver som egentlig bestemmer, men forsikringsselskapene. Arbeidsgiver kan også forsikre ansatte; slik at hvis en får ting gjennom forsikringen opp yrkesskade eller helse forsikring, så er det lettere å få det igjennom bedriftsforsikringer. I utgangspunktet bør arbeidsgiveren ha: Syklelønnsforsikring, for å dekke utgifter til sykelønn Sykelønnsforsikring - mer sykepenger ved sykdom - If og Sykeavbruddsforsikring, for tapt inntekt ved sykemelding Sykeavbruddsforsikring for faste kostnader når du er sykmeldt | If Anonymkode: 9c263...0aa
Million Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni Så hvis en ung kvinne blir overfalt på gaten, dratt inn i et smug, banket opp så hun er gul og blå overalt og fått slått ut et par tenner og voldtatt... så skal hun likevel møte på jobb dagen etter iflg din kollega? Han høres ut som en kjernekar, den tosken der. Skulle likt å høre om pipa fikk en annen lyd om HAN ble voldtatt i baken av en stor og røslig kar en mørk kveld på vei hjem. 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvordan defineres "sosialt problem, egentlig? Vold i nære relasjoner? Rusproblemer? Mobbing? Om man skal følge regelverket strengt, vil ikke slike ting gi rett til sykepenger om det førte til a man ikke klarte å stå i jobb? Anonymkode: c5912...222 Sosialt problem er når har en konflikt med noen på jobb. Dvs at får ikke sykemld pga kollegaen er kjip og mobbete. Men hvis f.eks får psykiske plager av mobbing på jobb, som går ut over funksjon privat og på jobb, er det lik godt grunnlag for sykemelding. Kollegaen din er så blåst på bærtur som det e mulig å komme. Voldtekt.. sosialt problem. Han må være evneveik og tilbakestående. Anonymkode: 4d415...b6c 7
Lidhun Skrevet 20. juni #14 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Noen vil kanskje klare å jobbe dagen etterpå, men så ville kanskje reaksjonen kommet senere. Anonymkode: c5912...222 Absolutt! 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #15 Skrevet 20. juni Million skrev (5 minutter siden): Så hvis en ung kvinne blir overfalt på gaten, dratt inn i et smug, banket opp så hun er gul og blå overalt og fått slått ut et par tenner og voldtatt... så skal hun likevel møte på jobb dagen etter iflg din kollega? Han høres ut som en kjernekar, den tosken der. Skulle likt å høre om pipa fikk en annen lyd om HAN ble voldtatt i baken av en stor og røslig kar en mørk kveld på vei hjem. En bør i det minste a ha politi anmeldt det, og så gå til forsikringsselskap; da får forsikringsselskapet anledning til å hente inn nok dokumentasjon til å gi hjelpe bedriften å takle utgiftene opp mot voldtekt. En burde selvfølgelig ikke trenge å dukke opp etter en voldtekt. Anonymkode: 9c263...0aa
AnonymBruker Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Arbeidsgiver må sørge for at en kun aksepterer sykemelding, når en slik sykemelding kan bli akseptert av bedrifts forsikringer - det vil si at det ikke er arbeidsgiver som egentlig bestemmer, men forsikringsselskapene. Arbeidsgiver kan også forsikre ansatte; slik at hvis en får ting gjennom forsikringen opp yrkesskade eller helse forsikring, så er det lettere å få det igjennom bedriftsforsikringer. I utgangspunktet bør arbeidsgiveren ha: Syklelønnsforsikring, for å dekke utgifter til sykelønn Sykelønnsforsikring - mer sykepenger ved sykdom - If og Sykeavbruddsforsikring, for tapt inntekt ved sykemelding Sykeavbruddsforsikring for faste kostnader når du er sykmeldt | If Anonymkode: 9c263...0aa Man MÅ ikke som arbeidsgiver ha en slik forsikring som ab beskriver, den eneste forsikringen en arbeidsgiver MÅ ha er yrkesskadeforsikring. Anonymkode: 0be7a...58a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #17 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man MÅ ikke som arbeidsgiver ha en slik forsikring som ab beskriver, den eneste forsikringen en arbeidsgiver MÅ ha er yrkesskadeforsikring. Anonymkode: 0be7a...58a Ja, men uten bedriftsforsikringer så vil bedriften stå for mye av utgiftene; dermed blir "villigheten" til å akseptere sykemelding noe kontrollert av økonomisk situasjon i bedriften. Anonymkode: 9c263...0aa
AnonymBruker Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni Tror kollegaen din ‘glemmer’ at VOLDtekt kan gi både fysiske og psykiske skader. Bare ordet ‘VOLDtekt’ burde være mer enn et hint. Da jeg ble voldtatt fikk jeg fysiske skader etter volden. Skader i underlivet, skade i ansiktet, skader på lårene og jeg fikk skader i hodet. Fikk også psykiske skader. Og jeg var sykemeldt i noen måneder. Først de ukene jeg var på sykehus. Resten hjemme med oppfølging fra helse. At han ville ha bestridt min sykemelding sier noe om synet på kvinner og menn som blir utsatt for vold, inkludert seksuell vold. Anonymkode: c794e...cdf 2 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #19 Skrevet 20. juni Voldtekt er sosiale problemer? Det er vel tidenes undergraving av voldsepisode? Vil si det er på nippet til victimblaming, forferdelig holdning av kollegaen. Og dette er mann? I 2015 ble det foretatt en studie av mannlige studenter hvor 1 av 3 svarte de ville voldta om det ikke fikk konsekvenser. Han hadde sikker vært en av de. Ville han tenkt noe om en mann som ble slått ned på gata ble sykmeldt? Han har aldri tenkt over ordet VOLDtekt? Blir så forbanna på sånne løk av mannfolk. Og jeg er mann forresten. Anonymkode: 20fbe...cbf 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men uten bedriftsforsikringer så vil bedriften stå for mye av utgiftene; dermed blir "villigheten" til å akseptere sykemelding noe kontrollert av økonomisk situasjon i bedriften. Anonymkode: 9c263...0aa Nja, det er ikke helt riktig, en arbeidsgiver er ansvarlig for de første dagene og bør selvsagt ha økonomi til å kunne tåle dette da de er pålagt å drive på en solvent måte. Det er strenge regler knyttet til å bestride ensykemelding, Og en arbeidstager kan da klage direkte til NAV, det skal mye til for at en arbeidsgiver får gjennomslag reelt sett for en slik bestridelse da legen som sykemelder også vil bli bedt om å gi informasjon i en slik sak. Dessuten må en arbeidsgiver har tilbydt den ansatte tilrettelegging som den ansatte må ha avvist (medvirkningsplikten) og det er en mye lengre prosess enn kollegaen til TS ser ut til å kjenne til. Anonymkode: 0be7a...58a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå