Gå til innhold

Besøkshjem..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og sambo har bodd sammen i 3 år, har ei jente på 17 mnd.

Vi kan nå tenke oss å bli besøkshjem for 1 barn, men er litt usikkre på hva det går ut på.

Når vi ringte barnevernet i kommunen og ba de sende litt info om det fikk vi kun tilsendt et søknadsskjema..

Noen som har vært / er besøkshjem for noen barn? Hvilke type barn får man tilsendt (barn med downsyndrom / psykiske problemer / eller er det også "normale" barn som har foreldre som sliter..). Det var litt vanskelig å forklare dette.. men håper ikke jeg fornermet noen med det jeg skrev...

Hvor ofte kommer barnet på besøk, har man mulighet til å velge ca. alder på barnet man vil ta imot.

++++

skriv gjerne litt om din/ deres erfaring..

takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er det samme men foreldrene til sambo er beredskapshjem. (De får ungdommer - ikke barn...dvs 12-18 år)

De kommer og bor der for en viss periode....noen blir 1 uke noen blir 4 mnd....dette er ungdommer som sliter m ett eller annet....dårlig hjem, rus, vold etc etc....

Men det var kanskje ikke det du tenkte på?!

Gjest allium
Skrevet

Jeg har ikke vært besøkshjem, derimot har jeg besøkshjem for barna mine.

Det er helt normale barn, uten noen som helst problemer. Jeg har fått besøkshjem fordi jeg selv trenger avlastning - faren deres stiller overhodet ikke opp. De er i besøkshjemmet hver fjerde helg.

Og jeg synes det er flott at noen vil gjøre den jobben, de to dagene fri gjør at jeg klarer å være en god mor de øvrige 26.

Skrevet

Da er det tydligvis noe heeeeeelt annet jeg snakket om så bare "drit i" svaret mitt ;)

Skrevet

Merkelig at du ikke fikk mer info. Jeg ville sjekket m dem på tlf igjen.

De jeg vet om som er besøksfamilie er det for to barn som kommer fra en familie med firlinger.. Helt vanlige barn, men med slitne foreldre.

Skrevet

Mine foreldre var besøkshjem for en jente på 2 år. Jeg tror hun var her èn helg og to ettermiddager i måneden. Dette var i utgangspunktet fordi foreldrene trengte avlastning, men jenta var i tillegg ganske forsinket i utviklingen (2 år men kunne ingen ord, kunne ikke krabbe, osv), og hadde også dårlig hørsel. Jeg vet ikke hvorvidt det har noe å si for besøkshjem-ordningen. Denne ordningen hjalp både foreldre og barn kjempemye. :)

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg er besøkshjem en helg i mnd for en gutt på 8 år. Gutten hadde ett ønske om å ha meg som besøkshjem og jeg sa ja. Men det er jo en litt annen sak enn deg.

Jeg regner med at de som jobber i kommunen/barnevernet vil ta kontakt med dere etter dere har sendt inn skjemaet. :)

Endret av Miss_alexandria
Skrevet
Vet ikke om det er det samme men foreldrene til sambo er beredskapshjem. (De får ungdommer - ikke barn...dvs 12-18 år)

De kommer og bor der for en viss periode....noen blir 1 uke noen blir 4 mnd....dette er ungdommer som sliter m ett eller annet....dårlig hjem, rus, vold etc etc....

Men det var kanskje ikke det du tenkte på?!

Jeg tror ikke barneværnet vil anbefale at familier med små barn er beredskapshjem.

Besøkshjem er som flere her har skrevet noe enkelte barnefamilier og barn kan få dersom de har behov for det. Det kan være alt fra slitne foreldre, barn som har krevende søsken, handikappede. Rett og slett i de tilfellene der behovet for avlastning er til stede.

Skulle tro at dere får besøk av en representant fra barnevernet når det skal vurderes om dere kan bli besøksforeldre, og da er det veldig viktig at også dere får all informasjon dere trenger.

Gjest Gjest
Skrevet

hei allium!

hvordan gikk du frem for å få besøkshjem?var det noen du kjente fra før?hvordan klarte du å stole på evt helt fremmede folk?

var du ikke "redd" for barnevernet,å gjøre en liten feil slår stort ut av og til...

jeg har stort behov for avlastningshjem,men tør ikke.er redd for ungene mine.tenk om de havner hos en pedo,sånt ser man jo ikke på folk.osv,osv.

har du noen tips?takker for svar! :)

Gjest allium
Skrevet
hei allium!

hvordan gikk du frem for å få besøkshjem?var det noen du kjente fra før?hvordan klarte du å stole på evt helt fremmede folk?

var du ikke "redd" for barnevernet,å gjøre en liten feil slår stort ut av og til...

jeg har stort behov for avlastningshjem,men tør ikke.er redd for ungene mine.tenk om de havner hos en pedo,sånt ser man jo ikke på folk.osv,osv.

har du noen tips?takker for svar! :)

Nei, jeg er ikke redd for barnevernet. Barnevernet er der for å hjelpe barna mine, og vi trengte hjelp. De har ikke som mål å ta barna fra oss. Det hjalp kanskje litt at barnevernet i min kommune har godt rykte, kvaliteten kan visst variere.

Når det gjelder avlastningshjemmet, er de jo godkjent av barnevernet, så jeg tar det ganske rolig. De har vært avlastningshjem før, for et annet søskenpar, og både barnevernet og faren deres hadde vært veldig fornøyde.

Jeg ringte først barnevernet og spurte hvordan sjansene mine var, for jeg ville ikke starte en barnevernssak på barna mine hvis det ikke resulterte i noe, men de var veldig positive, så jeg skrev en søknad. Så ble jeg innkalt til samtale, barnevernet ba om uttalelser fra skole, barnehage og helsestasjon, og de snakket med barna. Jeg fikk vel allerede i det første møtet ganske klar beskjed om at søknaden ville bli innvilget. Og jeg hadde som sagt ikke noe annet grunnlag enn mitt eget behov for avlastning.

Jeg var også i besøkshjemmet og pratet med dem, og det var opp til meg om jeg ville godkjenne dem. Jeg hadde også mulighet for å finne noen selv, men de fleste tilråder ihvertfall at man ikke bruker familie og venner. En venninne av meg bruker læreren til ett av barna.

Den ene frihelgen er fantastisk!

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har en bekjent som har vært besøkshjem for et søskenpar. Dette var en helg i måneden. Disse guttene bar preg av å være "uoppdratt", men det var det hele (Og det gikk ganske fort å få disse inn i rutiner).

Jeg har arbeidet en del som støttekontakt ved siden av studiene, og da har jeg nærmest kunne velge og vrake i barn (men nå er det kanskje ganske mange barn innen barnevernet i bydelen her jeg bor?) Vet ikke om det er på samme måte med besøkshjem. Jeg hadde i alle fall en liten jente på 8 måneder noen timer i uken, slik at moren kunne få avlastning...

Det jeg vet, er at de ofte anbefaler at besøksbarnet er det yngste barnet i husstanden..

Jeg synes det er rart at du ikke har fått mer informasjon. Ring dem igjen, for jeg regner med at det må være en glipp fra deres side..

Lykke til, jeg synes det er flott at dere ønsker å være besøkshjem!

Skrevet

Synast dette er flott gjort av deg gjest, skulle vore fleire som deg :klappe:

Beredskapsheim og besøksheim er to forskjellige ting. Beredskapsheim er dit barna kjem når dei ikkje kan bu heime. Ein midlertidig heim, til det blir funne ein fosterheim eller anna til barnet.

Barn som kjem i besøksheim kan vere alt frå heilt normale barn, til barn med spesielle behov. Det som skiller frå fosterheim, er at barna er heime når de ikkje er i besøksheime. Foreldra eller omsorgspersonane treng avlastning. Det er vel ofte barn som krev ein del heime, som kjem i besøksheim. Eg trur også det er vanlig å få "velge" barn, dvs. at man ikkje erre får eit barn, men forespørsel.

Gjest Gjesta
Skrevet

Besøkshjem kan ordnes både via barnevernet og via sosialkontoret. Besøkshjemmet kan som hovedregel ikke ha yngre barn i hjemmet selv.

Forskjellen på besøkshjem og beredskapshjem er at et beredskapshjem står kontinuerlig i beredskap for å ta imot barn som blir hasteflyttet fra foreldrene, til alle tider på døgnet, men et besøkshjem har faste avtaler med ett eller flere barn der barnet kommer på besøk i kortere eller lengre perioder.

Min lillemann har også vært i besøkshjem. For meg var det tvingende nødvendig da faren overhodet ikke var interessert i å være sammen med sønnen sin, og jeg tilbragte en del til på sykehus. Å ha besøkshjem er overhodet ikke skummelt, ingen sosialkurator står og lurer i bakgrunnen. Alle besøkshjem skal godkjennes av sosial og barnevernstjenesten. De som ønsker å være besøkshjem er som regel godt voksne folk med egne barn som vet hva som trengs og som er villige til å gjøre en innstats. Betalingen er ikke annet enn dekking av utgifter, slik at gevinstmessig sett er det lite å hente økonomisk. Men gleden ved å hjelpe en familie i en periode er det som driver de fleste.

Lillemann har ikke vært i besøkshjem siden han var litt over to år, men vi har fremdeles god kontakt med familien.

For oss var det gull verdt.

De som ønsker å bli besøkshjem kan bare ta kontakt med nærmeste sosialkontor. I Oslo finnes det også flere barnevernsinstitusjoner, herunder familiehjem, som også blir svært glad for denne typen henvendelser.

Skrevet

Så bra at du ønsker å stille opp for andre :) .

Når man ønsker å bli besøkshjem bør man først vurdere om man ønsker å ha barn med spesielle behov (funksjonshemninger av ulike slag) eller om man ønsker "normale" barn der foreldrene trenger avlastning/barna trenger noen andre voksne å forholde seg til. Dersom man ønsker det første alternativet tar man kontakt med sosialkontoret eller de som har å gjøre med pleie.- og omsorg i kommunen. Ønsker man "normale" barn, gjør man som du - kontakter barnevernet.

Når man søker om å være besøkshjem for barneverntjenesten, vil man bli innkalt til intervju begge de voksne og de vil også komme på hjemmebesøk til dere. De vil se hvordan dere bor, om det er plass til et barn til, og de vil se samspillet dere imellom som familie. De ser ikke om dere har vasket i kriker og kroker ;) , men det er klart en fordel om de slipper å snuble i rot og møkk...

De vil stille dere masse spørsmål om egen oppvekst, deres forhold til hverandre, til øvrig familie, venner, syn på oppdragelse, hvorfor dere ønsker å være besøkshjem, gi dere eksempler på situasjoner som kan oppstå i forhold til å ha noen annen sitt barn hos dere og lignende spørsmål. Dette er ikke for å forsøke å stille dere til veggs, men for å sikre at barnet får et godt egnet besøkshjem.

De vil nok også spørre dere om dere har tenkt dere flere barn i fremtiden og hvordan dette vil påvirke et evnt. besøkshjem. Det er viktig for barneverntjenesten at de finner et besøkshjem som kan vare over tid. Disse barna trenger kontunuitet og man må være innstilt på å binde seg for minst to-tre år.

Ettersom du har et forholdsvis lite barn selv, vil det kanskje være noen barn som ikke bør være hos dere. Men dere trengs allikevel :) . Mange barn vil ha stor nytte av å oppleve å være eldst av barna i en familie!

Dersom dere ikke får respons hos kommunen dere har kontaktet, så ta kontakt med nabokommunen! Det er mangel på mennesker som ønsker å stille opp på denne måten!

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og sambo har bodd sammen i 3 år, har ei jente på 17 mnd.

Vi kan nå tenke oss å bli besøkshjem for 1 barn, men er litt usikkre på hva det går ut på.

Når vi ringte barnevernet i kommunen og ba de sende litt info om det fikk vi kun tilsendt et søknadsskjema..

Noen som har vært / er besøkshjem for noen barn? Hvilke type barn får man tilsendt (barn med downsyndrom / psykiske problemer / eller er det også "normale" barn som har foreldre som sliter..). Det var litt vanskelig å forklare dette.. men håper ikke jeg fornermet noen med det jeg skrev...

Hvor ofte kommer barnet på besøk, har man mulighet til å velge ca. alder på barnet man vil ta imot.

++++

skriv gjerne litt om din/ deres erfaring..

takk:)

Vi er besøksfamilie for barn.nå er det en gutt som kommer en helg i mnd og en ettermiddag pr.mnd. rett og slett for at mor ikke har noen slekninger/fam her vi bor.

tidligere har vi hatt en jente som mor var syk. Operasjon og syk lenge etterpå. så mor synes at jenten fikk mye å tenke på. Så hun tok selv kontakt.

Nabo har også. En pike som bor alene hos far. far syntes hun fikk lite damekontakt i den alderen hun var. 12 år

Gjest Gjesta
Skrevet

Pappas yngste bror og hans samboer er besøkshjem for en gutt, gutten er yngre enn deres to barn. I begynnelsen var det vel en gang i mnd, men det har "utartet" seg til å bli oftere. Etter hva jeg vet er det ikke noe i veien med mor, men hun er aleneforsørger og trenger avlastning

Skrevet

Hei, jeg har hatt besøkshjem til gullet mitt, og kan fortelle hva jeg ba om. Problemet mitt er at jeg har kronisk sykdom samt at far bor langt unna og aldri er sammen med gullet. Gullet hadde ingen sykdom eller andre plager. Altså ble avlastning et alternativ.

Da jeg søkte om dette ba jeg om et par hvor mannen skulle være en aktiv part. Gullet hadde dengang kun mor, kvinnelig dagmamma og barnevakt, så mannlig innflytelse var ønsket. I tillegg er ikke jeg noe tur og ut i skogen menneske. Det er gullet mitt, så jeg ønsket mennesker som likte å være mye ute i naturen og som kunne tilfredstille et behov gullet hadde.

Gjennom bekjente fant jeg selv et par som var ufrivillig barnløs, og som hadde masse overskudd og tid til gullet. Hun var der 1 helg i måneden. Dette varte i 4 år, og var veldig positivt for oss begge.

Ordningen ble avsluttet da kommunen vi bor i måtte spare penger og alle saker innenfor barnevernet som ikke var barnevernssak men hjelpetiltak måtte avsluttes.

Dere kan si ja eller nei til et barn dere får tilbud om å hjelpe. Når dere søker så tenk igjennom hyppigheten dere kan tilby, og eventuelle funksjonshemminger som kan være vanskelige å takle. Ingen er tjent med at dere inngår en avtale det er vanskelig å følge opp. Men det er mange "vanlige" barn og voksne som trenger avlastning av forskjellige årsaker. Det er godt det finnes mennesker med overskudd til å hjelpe andre :-D

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vanlig at man får tilsendt et søknadsskjema, slik at barneverntjenesten har litt grunnlagsopplysninger til et intervju. Dere kan sette opp ønsker i forhold til alder og kjønn og evt hva slags problematikk dere ikke ønsker. Barnevernet trenger besøkshjem til mange barn med forskjellig bakgrunn!Når denne er sendt inn vil barnevernet ta kontakt og avtale tid for et møte enten på kontoret eller hjemme. Dere vil da bli informert om hva det innebærer å være besøkshjem og hvor ofte det er tenkt. Hvis barnevernet har et barn de tenker vil passe til dere vil de si litt om dette barnet og problematikken også.

Etter dette vil barnevernet vurdere om dere er egnet som besøkshjem og evt hvilket barn dere vil passe til (hvis ikke dette er halvveis klart på forhånd)

Barnevernet vil be om en politiattest og dere må undertegne taushetsplikterklæring.

Om det blir et eller flere møter kommer helt an på. Det vanlige når dere er godkjent av barnevernet er at foreldrene får treffe dere og "godkjenne"dere sammen med saksbehandler.

Har ikke hørt om at sosialkontoret innvilger besøkshjem til barn i Oslo som en over her nevnte...men nå kjenner ikke jeg hele Oslo heller da. Det jeg vet er at det finnes søknadskontor i de fleste bydeler i Oslo (tror jeg) og de rekrutterer også besøkshjem, men da ifht barn med diagnoser..autisme, downs, ADHD osv.

I forhold til lønn vil dere motta en godtgjørelse (lønn) og en utgiftsdekning (som skal dekke aktiviteter ol for barnet)

Veldig flott at dere ønsker å bli besøkshjem!! :klappe: Mange barn som trenger det!

• 7 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg er ikke redd for barnevernet. Barnevernet er der for å hjelpe barna mine, og vi trengte hjelp. De har ikke som mål å ta barna fra oss. Det hjalp kanskje litt at barnevernet i min kommune har godt rykte, kvaliteten kan visst variere.

Når det gjelder avlastningshjemmet, er de jo godkjent av barnevernet, så jeg tar det ganske rolig. De har vært avlastningshjem før, for et annet søskenpar, og både barnevernet og faren deres hadde vært veldig fornøyde.

Jeg ringte først barnevernet og spurte hvordan sjansene mine var, for jeg ville ikke starte en barnevernssak på barna mine hvis det ikke resulterte i noe, men de var veldig positive, så jeg skrev en søknad. Så ble jeg innkalt til samtale, barnevernet ba om uttalelser fra skole, barnehage og helsestasjon, og de snakket med barna. Jeg fikk vel allerede i det første møtet ganske klar beskjed om at søknaden ville bli innvilget. Og jeg hadde som sagt ikke noe annet grunnlag enn mitt eget behov for avlastning.

Jeg var også i besøkshjemmet og pratet med dem, og det var opp til meg om jeg ville godkjenne dem. Jeg hadde også mulighet for å finne noen selv, men de fleste tilråder ihvertfall at man ikke bruker familie og venner. En venninne av meg bruker læreren til ett av barna.

Den ene frihelgen er fantastisk!

Hvor mange barn har du , og er alle ( om du har mer enn ett barn) samtidig hos besøkshjemnet?

Hvor lenge skal barna benytte seg av tilbudet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...