Gå til innhold

Hvordan takle kjøpepress ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men handler dette om kjøpepress eller mer om at folk gjerne vil prakke på andre ting de selv synes er bra? For man hører jo stadig også mas om at man bør begynne med yoga, styrketrening, noen har sett lyset med fjellturer og preacher om det til alle, noen driver med periodisk faste og andre har begynt å spise plantebasert, og alle tror de har sett lyset og funnet fasiten. Moren min vil stadig prakke på meg en ny type mikrofiberklut, robotstøvsuger eller annet hun føler har revolusjonert livet hennes. Det handler ikke om kjøpepress, men at man vil dele noe man synes er bra.

Anonymkode: 76d6d...e29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 9.54):

Så du mener det handler ikkje om kjøpepress , men de spør av ren nysgjerrighet. ?  Misstenker at det ligger ein skjult agenda bak, og de forsøker å grave i andre sitt privatliv. 

Personleg så synes eg det er greitt å utveksle erfaringer på eit faglig grunnlag, Det  finnes ikkje noen dokumentasjoner på at de som velger el.sykkel er mer sportslige, og bedre fysisk form en de som "tråkker  rundt på en vanleg sykkel"  Noen velger å leie en bolig  fremfor å kjøpe bolig, det kan vera  praktiske årsaker som ligger til grunn for det valget. 

Anonymkode: 50f80...64b

Selvsagt er ikke vi med elsykkel mer sportslige, vi er jo de late drogene som ikke fiser rundt på racesykkel i kondomdrakt med hjelm og raske briller, men i stedet uanstrengt sykler sittende opp en bratt bakke iført skjørt og stråhatt, med telefonen i ene hånden - ah jeg elsker elsykkelen min!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men handler dette om kjøpepress eller mer om at folk gjerne vil prakke på andre ting de selv synes er bra? For man hører jo stadig også mas om at man bør begynne med yoga, styrketrening, noen har sett lyset med fjellturer og preacher om det til alle, noen driver med periodisk faste og andre har begynt å spise plantebasert, og alle tror de har sett lyset og funnet fasiten. Moren min vil stadig prakke på meg en ny type mikrofiberklut, robotstøvsuger eller annet hun føler har revolusjonert livet hennes. Det handler ikke om kjøpepress, men at man vil dele noe man synes er bra.

Dette kan også handle om merker og status. I visse kretser og nabolag(ikke så rent få!)  blir man sett rart på og kommentert om man ikke fortløpende følger trender og teknologisk utvikling. 

Kommentarer en sjelden gang fra nøysomme venner som vil en vel høres ikke ut til å være greia her. Høres mere ut som nabo Jensener som hele tiden må markere seg og at"alle" har jo anskaffet seg det siste av det siste idag. Som igjen koster flesk! Men det skal ikke snakkes om

Slitsomme figurer.

Anonymkode: 2fa4f...c63

Skrevet

Selger disse menneskene deg ting? Hvis ikke er det ikke kjøpepress, men (bygde) folk som leter etter ting å kritisere deg for. 

Opphører kommentarene dersom du kjøper en elsykkel eller robotgressklipper? Tviler på det. Kjøper du den raffeste, dyreste bilen på markedet, så kommer de til å kritisere deg for å være skrytete og stormannsgal. 

Jeg bor i et område med endel velstående folk, og ikke én eneste gang har noen kommentert hverken gressklipperen (bensinmotor, sånn som man dytter), den rustne bilen eller mangel på elsykkel.

Skrevet

Jeg synes da ikke det der er noe som kan kalles "kjøpepress". 

Vi har ikke robotgressklipper, noe "alle" omkring oss har. Det hender folk spør hvorfor vi ikke har det, og da sier vi bare at hagen vår har så mange soner og trinn og greier at det er upraktisk, og vi synes det er helt ok med vanlig gressklipper. 

Å stille et enkelt spørsmål om hvorfor man ikke har noe, er ikke kjøpepress... 

Anonymkode: d4327...5fb

Skrevet

Hvordan takle kjøpepress ?La vær å kjøpe.Så enkelt.

Anonymkode: 6a46b...082

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 22.32):

En av mine største lidenskaper og  fritidsinteresser er sykling (Ikkje el.sykkel ),og rett  ofte får ein  følgende spørsmål :   Har du ikkje el.sykkel 

Har en  plen på omlag 600 kvm, ( godt egnet for robotklipper) men nytter traktorklipper, honda forsilklipper, og  får rett ofte følgende spørsmål :   Har du ikkje  i robotklipper 

Mange innenfor min omgangkrets har kjøpt bobil, og rett ofte får ein  følgende spørsmål :  Når tid skal du kjøpe deg bobil. 

Er bilrep av yrke, og har  en  2000 mod. bil av kurant merke som ein  tatt godt vare  på, og  Eu-godkjent nov . 2024 utan merknader  + veteranbil,  og rett ofte får ein spørsmål :   Når har du tenkt å kjøpe  deg ny bil. 

Er gjeldfri m/ enebolig med anslagsvis salgverdi på omlag 4 -5 mill, og ordnet økonomi m/ div   kontoer  m/ tilsvarende sum. Kunna slik sett  forlengst kjøpt både  ny bil, robotklipper, el.sykkel. Vokste opp i eit hjem under fattige kår der  holdningen var igjennbruk og vise  måtehold, nøkternhet, igjennbruk, og en holdning som sitter igjenn i ryggmargen.    

Anonymkode: 50f80...64b

Hvordan takle disse utfordringene (om man anser det slik): Jeg liker å sitte på klippern. Jeg synes det er kos å sykle, og jeg bruker det til trening. Jeg liker den kurante bilen min, og har ikke tenkt til å kjøpe ny.

Ellers kan du alltids bare jatte med, og si noe sånt som "tja, jeg skal vel ha ny bil en eller annen gang", "hehe, du sier noe der", "jaja, elsykler er blitt populært" osv.

Jeg anser ikke dette som kjøpepress.

Anonymkode: 5752f...208

Skrevet

Føler du deg presset til å kjøpe noe bare fordi noen stiller slike spørsmål? Da er det dine egne følelser du må lære deg å håndtere. Dette er relativt normale spørsmål som du kommer til å få gjennom hele livet, uansett hva eller hvor mye du kjøper. Du må bare lære deg å stå trygt i dine valg og ikke tenke noe mer på det. Og å svare kort hvis du ikke vil ha en diskusjon. "Nei, det har jeg ikke", "Nei, jeg liker den jeg har" eller "Nei, det gidder jeg ikke å bruke penger på".

• Nyttig 1
Skrevet

Mye annet press også. Kroppspresset var mye verre og å skaffe seg høy utdanning da jeg var ung.

Anonymkode: 57712...0fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...