Majer Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Nå vil de ha ostehøvelkutt i kommunen. De vil kutte i ansatte som ikke er toppledere, klinisk helsepersonell eller pedagoger. Det gjelder også ansatte i helseetaten. Det samme byrådet presset gjennom store innovasjonsprosesser i den aktuelle etaten fordi de mente det ville medføre gevinster. Forskningen er tydelig på at det å kutte stillinger kort tid etter en innføring vil redusere de aktuelle gevinstene, og skape økt risiko for feil. En skulle jo tro politikere har et snev av kunnskap vedrørende statistikk, samt evner å sammenligne prosesser med andre land? Hva tenker dere som har stemt frem disse folkene om at deres kjære vil risikere å få dårligere behandling? 2
Tror og ser det Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Jeg tenker at borgerlig byråd er 10 ganger bedre enn sosialistisk. Har du noe kilder på forskingen du skriver om ? 5
Pippi Lotta Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Det samme skjer her jeg bor! De borgerlige har fjernet formue skaten, så nå er det krise i økonomien. Da kuter de i sykehjem og skole, men forsetter å opprete lederstillinger.... 1 4
Pippi Lotta Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Tror og ser det skrev (8 timer siden): Jeg tenker at borgerlig byråd er 10 ganger bedre enn sosialistisk. Har du noe kilder på forskingen du skriver om ? Du vil ha kilder på at enda mindre bemaning øker sjansene for at de ansatte som er igjend kan gjør feil? Har du noen gang vært på et sykehjem og sett hvor travelt det er der? Har du aldri selv erfart at du gjør feil fordi du er streset eller overarbeidet? 4
PeeWee Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Tror og ser det skrev (10 timer siden): Jeg tenker at borgerlig byråd er 10 ganger bedre enn sosialistisk. Har du noe kilder på forskingen du skriver om ? Men du ønsker vel at pasienter skal dø? 2 2
TomKrus Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni PeeWee skrev (6 timer siden): Men du ønsker vel at pasienter skal dø? For en fordummende kommentar ! Det er slik at en kommune ikke har ubegrenset med midler ! Etter et sosialistisk vanstyre må det ofte borgerlige partier til for å rydde opp. Bruker man vanvittige mange milliarder på "grønt skifte og sykkelstier så blir det mindre til andre ting. Ellers kollapser det til slutt, men da er dere sosialister ute og skylder på alle andre en dere selv. Slik er det alltid. 4 3
PeeWee Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni TomKrus skrev (4 minutter siden): For en fordummende kommentar ! Det var ikke deg jeg kommenterte.
EllaMa Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Litt av problemene er at det er ledelsen som skal bidra til omorganisering og nedkutting - de vil naturligvis ikke kutte sine egne stillinger, da blir det fort til at de på "gulvet" som produserer får fyken 3
newman01 Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Med tanke på den gjeldsveksten Oslo har vært gjennom etter 8 år med rødgrønt styre er det ikke rart at enkelte tjenester må kuttes. Det burde definitivt blitt kuttet i ledelse og administrasjon også, men kutt i tilbudet er ikke å unngå. Oslo kommune har vel økt gjelden betraktelig siden 2015. Det er jo ganske trist når man leser at gjelden har økt fra 30 milliarder til over 100 milliarder etter 8 år med AP som styrende parti 3 2
TomKrus Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni newman01 skrev (1 time siden): Med tanke på den gjeldsveksten Oslo har vært gjennom etter 8 år med rødgrønt styre er det ikke rart at enkelte tjenester må kuttes. Det burde definitivt blitt kuttet i ledelse og administrasjon også, men kutt i tilbudet er ikke å unngå. Oslo kommune har vel økt gjelden betraktelig siden 2015. Det er jo ganske trist når man leser at gjelden har økt fra 30 milliarder til over 100 milliarder etter 8 år med AP som styrende parti Men det snakker ikke sosialistene om, de har penger til alt tror de. Helt til man står der og er konkurs. Nesten slik at hadde jeg vært politisk aktiv hadde jeg sagt til Oslo, gjør hva i helvete hva dere ønsker ! Jeg gidder ikke fikse opp i dritten deres.
Amossa Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Det dreier seg om prioritering. Byrådet i Oslo har valgt å prioritere redusert eiendomsskatt. Da må det kuttes i de svakes tjenester, så som helsetjenester, ungdomsarbeid osv. Også i min kommune holder de blå-blå på å kjøre økonomien i grøfta. De hadde flertall i kommunestyret i 8 år, og etterlot et stort underskudd etter seg da AP og SP (i samarbeid) overtok. Disse klarte å rette opp økonomien i løpet av de neste 4 årene. Så ble det H og FrP som fikk flertallet i 2023. Og nå er vi på vei til Robek. Nei, det er ikke kostnadsvekst som har skylden. Men altfor store låneopptak (til flytende rente) i de 8 årene de blå-blå hadde flertall. Nå koster de høye rentene kommunen dyrt. Når kommunefolk viser til høyere kostnadsvekst, så sjekk gjelden deres! Ofte ligger hunden begravet der.... 4
Majer Skrevet 21. juni Forfatter #12 Skrevet 21. juni TomKrus skrev (12 timer siden): Men det snakker ikke sosialistene om, de har penger til alt tror de. Helt til man står der og er konkurs. Nesten slik at hadde jeg vært politisk aktiv hadde jeg sagt til Oslo, gjør hva i helvete hva dere ønsker ! Jeg gidder ikke fikse opp i dritten deres. Ser man på hvilke kommuner som havner på Robek så ser man at det du skriver ikke stemmer. Tallene lyver ikke. newman01 skrev (14 timer siden): Med tanke på den gjeldsveksten Oslo har vært gjennom etter 8 år med rødgrønt styre er det ikke rart at enkelte tjenester må kuttes. Det burde definitivt blitt kuttet i ledelse og administrasjon også, men kutt i tilbudet er ikke å unngå. Oslo kommune har vel økt gjelden betraktelig siden 2015. Det er jo ganske trist når man leser at gjelden har økt fra 30 milliarder til over 100 milliarder etter 8 år med AP som styrende parti Ja, men da hjelper det ikke å bruke masse penger på å innføre systemer som visstnok skal redusere kostnadene, men så sparke folkene som skulle følge de opp. Det er et pengesluk. Minner om da høyresiden i forrige periode kjøpte en tomt i Spania for å bygge sykehjem uten at den var regulert for det. Dyr symbolpolitikk 1
TomKrus Skrevet 21. juni #13 Skrevet 21. juni Majer skrev (53 minutter siden): Ser man på hvilke kommuner som havner på Robek så ser man at det du skriver ikke stemmer. Tallene lyver ikke. Ja, men da hjelper det ikke å bruke masse penger på å innføre systemer som visstnok skal redusere kostnadene, men så sparke folkene som skulle følge de opp. Det er et pengesluk. Minner om da høyresiden i forrige periode kjøpte en tomt i Spania for å bygge sykehjem uten at den var regulert for det. Dyr symbolpolitikk tomten i Spania kunne de eventuelt selge videre. Enig i at det er veldig amatørmessig gjort. Når man innfører nye systemer må alltid noen følge det opp, men det trenger ikke være faste ansatte. Nok av firmaer som gjør dette mot betaling men da slipper man unna kostnaden med å ha folk ansatt. Uansett så må man balansere sine inntekter og utgifter. Da holder det ikke som sosialistene gjør bare skatte mer og mer for å balansere det. Tipper det er dyrt nok å bo i Oslo.
Majer Skrevet 21. juni Forfatter #14 Skrevet 21. juni TomKrus skrev (22 minutter siden): tomten i Spania kunne de eventuelt selge videre. Enig i at det er veldig amatørmessig gjort. Når man innfører nye systemer må alltid noen følge det opp, men det trenger ikke være faste ansatte. Nok av firmaer som gjør dette mot betaling men da slipper man unna kostnaden med å ha folk ansatt. Uansett så må man balansere sine inntekter og utgifter. Da holder det ikke som sosialistene gjør bare skatte mer og mer for å balansere det. Tipper det er dyrt nok å bo i Oslo. Hadde man vært opptatt av å balansere inntekter og utgifter hadde man ikke brukt masse penger på noe som ikke vil lønne seg på sikt. Da hadde man heller brukt pengene på flere hender eller sørget for at det man innfører vil ha effekt
TomKrus Skrevet 21. juni #15 Skrevet 21. juni Majer skrev (1 time siden): Hadde man vært opptatt av å balansere inntekter og utgifter hadde man ikke brukt masse penger på noe som ikke vil lønne seg på sikt. Da hadde man heller brukt pengene på flere hender eller sørget for at det man innfører vil ha effekt Det blir jo en politisk vurdering, de på venstresiden i Oslo er i alle fall ikke de rette til å kritisere de som styrer i dag. 1
brainstorm Skrevet 21. juni #16 Skrevet 21. juni Pippi Lotta skrev (På 20.6.2025 den 7.58): Det samme skjer her jeg bor! De borgerlige har fjernet formue skaten, så nå er det krise i økonomien. Da kuter de i sykehjem og skole, men forsetter å opprete lederstillinger.... Hvilken kommune har klart å fjerne formuesskatten? https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/regjeringen-patvinger-asker-full-formuesskatt-med-okonomisk-straff/o/5-95-1751379
newman01 Skrevet 21. juni #17 Skrevet 21. juni Majer skrev (11 timer siden): Ser man på hvilke kommuner som havner på Robek så ser man at det du skriver ikke stemmer. Tallene lyver ikke. Ja, men da hjelper det ikke å bruke masse penger på å innføre systemer som visstnok skal redusere kostnadene, men så sparke folkene som skulle følge de opp. Det er et pengesluk. Minner om da høyresiden i forrige periode kjøpte en tomt i Spania for å bygge sykehjem uten at den var regulert for det. Dyr symbolpolitikk Det er kanskje symbolpolitikk, men tanken var sikkert ikke så halvgæærn. Mange eldre med ymse helseplager har godt av varmt klima. Men uansett ser det ut som hele eventyret kostet rundt 29 millioner. Det er en dråpe i havet sammenlignet med de 70 milliardene AP og gjengen har tatt opp i lån https://www.nettavisen.no/nyheter/oslo-byraden-skulle-selge-skandaletomt-for-to-ar-siden-har-brukt-600-000-mer-pa-advokat-honorarer/s/12-95-3423920881
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå