Gå til innhold

Hvor rause er dere som foreldre overfor barna m/ økonomisk støtte / bidrag ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna er som en innpakning, og mange foreldre føler  nok  på  en viss  spenning til hvordan barna etterkvart  skal takle, og klare  overgangen til voksentilverelsen.  Noen foreldre har idag  råd å sponse barna m/ inngangsbillett til egen bolig, medan andre foreldre  ikkje har muligheter for det.  Noen barn  får en aksjepost, og  formue, arv , og   rikdom  dåpsgave, men andre ikkje.  

Som foreldre har ein lagd vekt på at barna i størst muleg grad skal ta ansvar for sin egen oppvekst også   økonomisk, og ikkje forsøke å sy puter under ermene på dem.

Som foreldre har ein   lagd vekt å  hatt en bevist holdning  til ikkje å   forskjellsbehandle barna som  kan gi grunnlag for konflikter, og holde familien samlet.  

Barna er forlengst kom inn i voksenalderen, og de  vil de alltid  bli omtalt som våre barn. 

Anonymkode: 5ed68...712

Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette nå når mine er 21 og 26, og dessverre har jeg enda ingenting å gi dem. Jeg har vært økonomisk uheldig tidligere i livet og har bare en liten leilighet som fortsatt har lån på. Til barna har jeg ikke mer sparing enn ca hundre til hver som litt av EK når de forhåpentligvis får seg bolig etterhvert. Venter også litt arv innen noen år, ikke mer enn noen hundre det også, men det kommer til å gå rett til deling mellom dem. 

Anonymkode: 2c9b8...6e4

• Hjerte 2
Skrevet

Nå er mine barn unge voksne. Og siden jeg er alene og ufør på minstesats, så har ikke jeg mulighet til å hjelpe så mye økonomisk. Men de bor begge hjemme billig, det er jo måten jeg kan hjelpe de på.

De har en far som tjener rundt 1 mill, har en kone som og tjener bra, og de bor billig. Han hjelper de aldri med noe økonomisk.

Anonymkode: 5a29d...080

Skrevet

Jeg hjelper mine barn økonomisk. Både ifh til kjøp av bolig, og i etterkant når det skal handles inn til boligen. Er vi ute og spiser, betaler jeg gjerne for oss alle. Men jeg har råd til det, og bruker ikke så mye penger i hverdagen. Så for min del, er det et ønske om å hjelpe barna mine nå, mens jeg selv lever og kan se nytten av pengene mine. Når jeg dør, kommer de jo til å arve en del, men da har jeg ingen kontroll på hva pengene går til.

Et lite spørsmål helt på siden ts: hvorfor blander du bokmål og sidemål?

Anonymkode: f889f...106

Skrevet

Her vil alle barna være sikret økonomisk.

Vi har 3 særkullsbarn. Jeg en og han to.

Han har høy formue, mens jeg er ufør.

Jeg har kjøpt hus via Husbanken og med EK, tilskudd og at forloveden fikk lov å spytte et par mill i pant så eier jeg nå eget hus med hage.

Han skal selge sin nedbetalte bolig og kjøpe leilighet i Oslo for ca 8M som han skal leie ut. Når hans barn flytter ut får de den. 

Når jeg dør så får min sønn ca det samme(4M) Resten av verdi på hus og arv deles likt mellom barna når vi dør.

Alt er skrevet ned i testament.

Anonymkode: b3299...96f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er mine barn unge voksne. Og siden jeg er alene og ufør på minstesats, så har ikke jeg mulighet til å hjelpe så mye økonomisk. Men de bor begge hjemme billig, det er jo måten jeg kan hjelpe de på.

De har en far som tjener rundt 1 mill, har en kone som og tjener bra, og de bor billig. Han hjelper de aldri med noe økonomisk.

Så du har barn i alderen 20-25 år, de bor hjemme hos deg og er gift? 

Skrevet

Per nå har vi spart barnetrygden x 2 per barn og satt i fond. De er øremerket bolig. 

Også kommer de til å arve en god del etter oss. Jeg har vokst opp i fattigdom og ønsker ikke mine barn skal ha de utfordringene jeg hadde. 

Anonymkode: 0b586...b2e

Skrevet
newman01 skrev (30 minutter siden):

Far til barna er gift på nytt.

Ts er ufør alenemor.

Anonymkode: b3299...96f

• Nyttig 1
Skrevet

Begge våre barn har tatt yrkesfag (elektriker og rørlegger). Har bodd gratis hos oss og har spart hele lærlingelønnen. Når de fikk fagbrev bodde de hjemme ett år til mens de hadde full lønn. I en alder av 22/23 har de begge hatt over 1 mill i EK og har kjøpt seg bolig begge to.

dette helt uten at vi har spart til dem eller støttet dem på annen måte.

For oss hadde det vært vanskelig om de studerte, vi hadde ikke hatt råd til å hjelpe dem inn i boligmarkedet da.

Anonymkode: f5289...4d3

• Nyttig 4
Skrevet

Våre unge voksne barn som ennå studerer får støtte til ferier, ekstraordinære utgifter, litt rause pengegaver til jul og bursdag og sånt, men ingenting fast. Vi eier en leilighet som en av dem bor i, han dekker da fellesutgifter og betaler en månedlig sum til søsknene som ikke bor der. Vinn-vinn for alle.

Vi kommer til å bidra til EK når den tid kommer, men det er foreløpig ikke konkretisert.

Det hører med til bildet at alle tre jobber ved siden av studiene og helst vil klare seg selv. De sitter ikke på rumpa og venter å bli forsørget, heldigvis.

Anonymkode: 61fd3...326

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Begge våre barn har tatt yrkesfag (elektriker og rørlegger). Har bodd gratis hos oss og har spart hele lærlingelønnen. Når de fikk fagbrev bodde de hjemme ett år til mens de hadde full lønn. I en alder av 22/23 har de begge hatt over 1 mill i EK og har kjøpt seg bolig begge to.

dette helt uten at vi har spart til dem eller støttet dem på annen måte.

For oss hadde det vært vanskelig om de studerte, vi hadde ikke hatt råd til å hjelpe dem inn i boligmarkedet da.

Anonymkode: f5289...4d3

Mange ungdomer er nok  rimleg fustrert over hva yrke de skal velge når de er ferdig med ungdomskolen  å bare   15 års alderen.  Tidligere var det langt mer vanleg at ungdomer som var skuletrette valgte yrkesfag, og de fekk seg jobb som, og en læringskontrakt. m/ lønn, og gjorde "just slik dine barn har valgt".  Skolene er blitt altfor teoretiske, og mange ungdomer bryter utav videregående skole,og  det er blitt en trend blandt ungdomer å velge   akademiske fag, i motsettning til før mange valgte yrkesfag.

Foreldre kan i stor grad  påvirke barnas valg til utdannelse, og forsøke å vera rådgivere, og det handler også om sikre dei ein trygg havn å jobbe i på lang sikt.  Dessuten bør barn, og ungdom i langt større grad lære seg å spare både til bolig, og livsopphold slik at de står rustet den dagen foreldre, og føresette er borte. 

Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Begge barna er single, det er faren til barna som er gift.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har tenkt mye på dette nå når mine er 21 og 26, og dessverre har jeg enda ingenting å gi dem. Jeg har vært økonomisk uheldig tidligere i livet og har bare en liten leilighet som fortsatt har lån på. Til barna har jeg ikke mer sparing enn ca hundre til hver som litt av EK når de forhåpentligvis får seg bolig etterhvert. Venter også litt arv innen noen år, ikke mer enn noen hundre det også, men det kommer til å gå rett til deling mellom dem. 

Anonymkode: 2c9b8...6e4

Men det er jo veldig bra da. Du må huske å tenke litt på deg selv også

Anonymkode: 18097...8df

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barna er som en innpakning, og mange foreldre føler  nok  på  en viss  spenning til hvordan barna etterkvart  skal takle, og klare  overgangen til voksentilverelsen.  Noen foreldre har idag  råd å sponse barna m/ inngangsbillett til egen bolig, medan andre foreldre  ikkje har muligheter for det.  Noen barn  får en aksjepost, og  formue, arv , og   rikdom  dåpsgave, men andre ikkje.  

Som foreldre har ein lagd vekt på at barna i størst muleg grad skal ta ansvar for sin egen oppvekst også   økonomisk, og ikkje forsøke å sy puter under ermene på dem.

Som foreldre har ein   lagd vekt å  hatt en bevist holdning  til ikkje å   forskjellsbehandle barna som  kan gi grunnlag for konflikter, og holde familien samlet.  

Barna er forlengst kom inn i voksenalderen, og de  vil de alltid  bli omtalt som våre barn. 

Jeg kommer til å kreve at barna må jobbe, søke om stipend/lån mm. De kan eventuelt få litt ekstra penger til ferier også få ekstra når de har spart opp nok egenkapital til å vurdere å kjøpe seg bolig. Å lære seg å spare mm er en viktig livserfaring og gir de en stolthet ang å klare seg selv. 

Skrevet

Jeg sitter i uskifte og tenker å gi barnet mitt 1 mill +/- når h*n skal kjøpe første bolig. Eventuelt selge h*n min leilighet extra billig. 

Annonse
Skrevet

Jeg sparer barnetrygd pluss litt ekstra i fond til mitt barneskolebarn. Det er tenkt til egenkapital til bolig, eventuelt skolepenger om det skulle bli aktuelt. I tillegg er det sannsynlig at jeg arver før barnet blir voksent (dessverre,  får man si), og de pengene kan jeg gi videre. Innen den tid har vi nok nedbetalt bolig så jeg har ikke bruk for dem selv.

Anonymkode: 30561...513

• Liker 1
Skrevet

Jeg når det er sagt, jeg er ikke det minste bekymret for at barnet skal bli bortskjemt av å få litt støtte hjemmefra. Jeg fikk bidrag til egenkapital fra foreldrene mine selv i min tid, og det gjorde meg på ingen måte uselvstendig eller uøkonomisk. Tvertimot bidro det til at jeg kan få nedbetalt bolig før jeg blir femti. Noen sliter jo fortsatt med boliglån når de når pensjonsalder, og det er jeg glad jeg får slippe.

Anonymkode: 30561...513

• Liker 1
Skrevet

Barna er 22 og 24 år og snart ferdig med studier. Ingen av dem har tatt veldig lure valg ift studier/valg av yrke ift hva som lønner seg økonomisk. Vi er nettopp gjeldfrie, har ikke spart opp mye til dem men har jo betalt/har spart opp til konfirmasjon/bunad/lappen og bryllup til begge.

Bå sparer vi 8 000 i mnd hver til dem som vi håper kan hjelpe ift boligkjøp/studielån. Prøver å ikke gjøre forskjell.

Siden de har valgt som de gjør så tenker jeg litt at vi kan ikke hjelpe dem mer enn dette, hvis de kommer til å slite økonomisk så er det pga livsvalg. Uten å gå nærmere inn på hva slags valg.

Anonymkode: 7f443...326

Skrevet

Vi har kjøpt en leilighet. Barnet har 20% eierandel i boligen. Han betaler de løpende utgiftene og vi betaler avdrag/lån. Han er i lære og sparer 5000 kr måneden på BSU, i tillegg til husleie. Tanken er at når vi selger om noen år, deler vi eventuelt overskudd i to og vi investerer vårt overskudd i en liknede mulighet til nestemann. 

Når han er ferdig med lære, kan han flytte hjem igjen om han ønsker. Han kan da bo gratis mot å spare samme sum 5000+Husleie. Samt at han må dekke sine egne utgifter, som han gjør nå.  Vi vil da leie ut leiligheten via Airbnb i noen år. Går det som vi håper vil han få med deg en pen sum om noen år. Siden det er usikre penger, må han spare i tillegg. Vi er også opptatt av at han må være med i dette, ta ansvar selv. Pengene kommer ikke uten at man gjør en innsats. 

Anonymkode: dfad4...b2f

Skrevet
Fighter83 skrev (5 timer siden):

Jeg kommer til å kreve at barna må jobbe, søke om stipend/lån mm. De kan eventuelt få litt ekstra penger til ferier også få ekstra når de har spart opp nok egenkapital til å vurdere å kjøpe seg bolig. Å lære seg å spare mm er en viktig livserfaring og gir de en stolthet ang å klare seg selv. 

Å lære seg å spare, og  prioritere var  grunnleggende økonomisk holdning hos våre  barn. De vokste opp i en tid da kontanter /penger fortsatt  var  vanlige betalingskilde . (Digitale betalingsløsninger har utvilsamt endret  holdning  til  bruk av  penger i motsettning til da det var vanleg med   kontantbetaling). 

Konfirmasjonen handler i stor grad om penger på konto hos  dei fleste  ungdomer og det  første møte med penger på egen konto.  Som  foreldre la ein også  vekt på at barna skulle få  sommerjobb, og  ikkje bare gå  i slynge , og  fekk  forfallende  jobb v/  bedriften  der foreldrene jobbet, og  fekk dermed  arbeidstrening og eit  innblikk i  jobbhverdagen til foreldrene. 

Etter endt  videregående skolegang fekk de seg  en læringskontrakt  ved hjørnesteinbedrifta,og " fravær på skolen  er noe dei aller fleste bedrifter legg vekt."  De fekk seg etterhvert eit fagbrev , og med  eit fagbrev på  lomma åpner det er dørport  til  mange jobber, og bedrifter 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...