AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Hadde med meg barnet mitt på en offentlig skole/ lekeplass. Det var ingen andre der når vi kom og ungen lekte rundt på lekeapparatene. Det kommer så en dame med en stor hund som holder på med hundedressur på samme plass, men et stykke unna (Stort område). Barnet mitt løper spontant fra en leke til en annen og hunden kaster seg så etter, løper som en gal og takler/ angriper/ feller barnet!! Barnet faller. Hunden ville tydeligvis bare leke, for den skader jo ikke barnet på annet vis enn skrubbsår fra fallet og selvfølgelig redsel. Jeg sto ikke langt unna, men kan ikke hamle opp med en stor og rask hund i full sprint. Det var helt grusomt å bevitne. Jeg lurer nå på hvordan dere ville håndtert denne situasjonen, både som hundeeiere og foreldre. På forhånd takk for innspill. Anonymkode: 18eee...da7 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Hunden skulle hatt bånd på, og ja, det er hundeeiers feil osv, men det er jo sånt som skjer, man kan ikke forutse slike ting. Er ikke noen big deal etter min mening. Barn har godt av å oppleve litt annet enn kun sol og blomster. ''Takler/angriper/feller barnet'' ta deg sammen. Er bare en gira hund som ikke kan å leke samtidig å være respektfull, den ''takler'' sikkert andre hunder også under lek. Høres ut som en ung hund som ikke har lært grenser enda. Anonymkode: 993c9...972 30 11
inkognit0 Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni Jeg kan ikke så mye om hunder, men tror det var en ganske ung hund. Antar også den kun var gira, eller så hadde den sikkert skadet barnet ordentlig. Vil definitivt si den «taklet» ja. En stor hund i full galopp som kaster seg over/ hopper på en 4-åring og dytter den ned i bakken oppleves som ganske skremmende å observere for en forelder. Det var umulig for meg å vite om den var aggressiv eller ikke mens det pågikk. «Sånt som skjer» med en hund uten bånd på lekeplass? Når barnet var der før hunden ankom? Det er ikke sånt som burde skje spør du meg. Barnet var i utgangspunktet ikke redd for hunder, men er jo redd for at situasjonen kan sette preg. 13 6
Hensatt Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni Det ville vanket en anmeldelse fra meg for hensynsløs atferd. Man slipper bare ikke løs store (eller små hunder for den del) inne på en lekeplass for barn. 12 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni #6 Skrevet 19. juni Hun som leker, eier som ikke har kontroll. Hadde hunden fått tent jaktinstinktet kunne det gått galt. Hundeeier bør få verbal voksenkjeft og advarsel. Anonymkode: b03db...804 7 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni #7 Skrevet 19. juni Hadde ikke gjort noe annet enn sagt til barnet mitt at hunden bare ville leke Anonymkode: 9d86f...744 26
BobbySocks Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni Hva jeg hadde gjort spørs på eieren. La hun seg flat? Snakket hun med barnet, forklarte h a som hadde skjedd, beklaget etc? Da ville jeg latt det gå. Hadde hun reagert annerledes hadde jeg sannsynligvis klikket, heng henne ut på Facebook og muligens anmeldt. 😒 14
Carrot Skrevet 19. juni #9 Skrevet 19. juni som hundeeier ville jeg blitt forbanna på eieren av hunden fordi denne ikke hadde kontroll på bikkja si som det forøvrig fortsatt er båndtvang på selv om man tror man har kontroll ellers i året bla bla bla, og som forelder ville jeg blitt mer lyn forbanna av samme årsak.. 13 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #10 Skrevet 19. juni Hadde tatt det på kontoen "shitt happens", ingen skade skjedd. Og hundeeier har det nok helt jævlig. Og nei jakinnstinkt våkner ikke bare plutselig på de fleste hunder, det er større sjanse for at en tilfeldig voksen klikker. Mine barn er så vante til å bli taklet av hunder at de hadde ikke brydd seg. De stopper om et dyr kommer løpende. Anonymkode: 52bb5...f76 19
PITTY Skrevet 19. juni #11 Skrevet 19. juni (endret) inkognit0 skrev (26 minutter siden): Jeg kan ikke så mye om hunder, men tror det var en ganske ung hund. Antar også den kun var gira, eller så hadde den sikkert skadet barnet ordentlig. Vil definitivt si den «taklet» ja. En stor hund i full galopp som kaster seg over/ hopper på en 4-åring og dytter den ned i bakken oppleves som ganske skremmende å observere for en forelder. Det var umulig for meg å vite om den var aggressiv eller ikke mens det pågikk. «Sånt som skjer» med en hund uten bånd på lekeplass? Når barnet var der før hunden ankom? Det er ikke sånt som burde skje spør du meg. Barnet var i utgangspunktet ikke redd for hunder, men er jo redd for at situasjonen kan sette preg. Er vel du som er Ts antar jeg. Tja, burde/burde ikke. Ikke lett å trene dressur med et bånd rundt halsen, det er én ting. En annen er at det tenkes var et bedre egnet sted enn dette, men siden det var kun dere der tenkte eieren sikkert at dette er godt nok. Og kanskje var det ikke mye tilgjengelige muligheter i nærere omkrets heller. Uforutsigbare er jo barna når de plutselig setter i løp, sånn er de jo bare. Men noe slikt kan en leken unghund lett reagere på, absolutt uten negative hensikter. Men som du hentyder, alle har ikke evnen/kunnskapen til å se om den respektive hunden er i angrep eller i kun leke modus. Det kan derfor være skremmende uansett, skjønner det. Jeg ville i alle fall prioritert én ting på øverste hylle, likevel. Barnet. En ufarliggjøring på så godt pedagogisk vis man evner. Hvis man derimot var mest interessert i å stå i en hysterisk kjefting på hundeeier så kan man isteden ha eskalert det negative/traumatiske inntrykket til barnet. Da setter episoden seg i hvert fall fast. Klassiker det her tror jeg.. Endret 19. juni av PITTY 3 2
inkognit0 Skrevet 19. juni #12 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hadde tatt det på kontoen "shitt happens", ingen skade skjedd. Og hundeeier har det nok helt jævlig. Og nei jakinnstinkt våkner ikke bare plutselig på de fleste hunder, det er større sjanse for at en tilfeldig voksen klikker. Mine barn er så vante til å bli taklet av hunder at de hadde ikke brydd seg. De stopper om et dyr kommer løpende. Anonymkode: 52bb5...f76 Den kom ikke løpende mot barnet. Det løpte målrettet etter, kastet seg over det og «dyttet» det ned i bakke. Med frempotene. Og så var den over hele ungen med hodet sitt i nærheten av hodet og halsen til barnet mitt. 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #13 Skrevet 19. juni Jeg ville ha børstet av ungen min og tatt det med stor ro for å unngå at det ble en skremmende opplevelse, og hvordan jeg hadde stilt meg til hundeeieren kommer an på hvordan hundeeieren reagerte. La hun seg paddeflat og viste stor skam, hadde det holdt med litt mild voksenkjeft, påminnelse om båndtvang og tips om langline for trening. Om hun forsøkte å fortelle meg at hunden bare "er så snill så" og en dårlig unnskyldning, hadde det blitt ordentlig voksenkjeft, og kanskje sosial uthenging eller anmeldelse om hun la seg totalt i forsvar og nektet å se at hun har gjort noe galt, for da vil det bare skje igjen. Anonymkode: 16a28...314 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni #14 Skrevet 19. juni inkognit0 skrev (32 minutter siden): Den kom ikke løpende mot barnet. Det løpte målrettet etter, kastet seg over det og «dyttet» det ned i bakke. Med frempotene. Og så var den over hele ungen med hodet sitt i nærheten av hodet og halsen til barnet mitt. Da trodde hunden at ungen ville leke. Jeg hadde børstet støvet av ungen og gått videre med livet mitt. Shit happens og ingen skade skjedd. Hundeeieren hadde derimot fått en solid innføring i hva en langline er. Anonymkode: 448aa...4ca 3 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #15 Skrevet 19. juni Så lenge barnet ikke ble skadet, er dette null stress. Ville gått bort, plukket opp ungen og glattet over det. Sånt skjer, og barnet ditt er ikke tjent med at du lager noe unødvendig styr av dette. Ikke gjør barnet ditt en bjørnetjeneste ved å lage dette til en skummel, stor sak. Anonymkode: 653ef...317 5 2
Gjest Yvonne Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni Hadde bare latt som ingenting siden barnet var der og sagt til barnet at hunden bare ville leke.
AnonymBruker Skrevet 19. juni #17 Skrevet 19. juni Det er båndtvang nå. Hunder kan gå fritt i inngjerdet hundepark eller egen hage, ikke ellers. Anonymkode: d3e04...0bc 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #18 Skrevet 19. juni Jeg hadde prøvd å virke rolig ovenfor barnet, men hadde uansett anmeldt. Hadde vel strengt tatt ringt politiet der og da med info om at barnet mitt nettopp ble angrepet av en stor hund. Hovedsakelig fordi det nettopp er manglende kunnskap som er grunnen til alvorlige episoder med hund (alle dyr). Dvs at hvis hundeeier er så stokk dum at hun trenger en stor ungene på en lekeplass uten bånd, da er ikke dette mennesket egnet til å ha hund. Så korttenkt er det faktisk ikke lov å være. Angrep er uansett angrep uavhengig av om det ble fysisk skade eller ei, hva den psykiske ettervirkningen eventuelt kan bli aner man ikke. Anonymkode: 33cfe...ad9 13
AnonymBruker Skrevet 19. juni #19 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde prøvd å virke rolig ovenfor barnet, men hadde uansett anmeldt. Hadde vel strengt tatt ringt politiet der og da med info om at barnet mitt nettopp ble angrepet av en stor hund. Hovedsakelig fordi det nettopp er manglende kunnskap som er grunnen til alvorlige episoder med hund (alle dyr). Dvs at hvis hundeeier er så stokk dum at hun trenger en stor ungene på en lekeplass uten bånd, da er ikke dette mennesket egnet til å ha hund. Så korttenkt er det faktisk ikke lov å være. Angrep er uansett angrep uavhengig av om det ble fysisk skade eller ei, hva den psykiske ettervirkningen eventuelt kan bli aner man ikke. Anonymkode: 33cfe...ad9 Å folk lurer på hvorfor politiet henlegger så mange saker, er jo ikke rart hvis de blir nedringt alt og folk skal anmelde alt mulig. Psykiske ettervirkningen? Nå må man ikke gjøre dette til noe mer enn det det er Anonymkode: 9d86f...744 7 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #20 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg hadde prøvd å virke rolig ovenfor barnet, men hadde uansett anmeldt. Hadde vel strengt tatt ringt politiet der og da med info om at barnet mitt nettopp ble angrepet av en stor hund. Hovedsakelig fordi det nettopp er manglende kunnskap som er grunnen til alvorlige episoder med hund (alle dyr). Dvs at hvis hundeeier er så stokk dum at hun trenger en stor ungene på en lekeplass uten bånd, da er ikke dette mennesket egnet til å ha hund. Så korttenkt er det faktisk ikke lov å være. Angrep er uansett angrep uavhengig av om det ble fysisk skade eller ei, hva den psykiske ettervirkningen eventuelt kan bli aner man ikke. Anonymkode: 33cfe...ad9 Herregud snakk om hysteri! En leken hund som klønet det til, og en utenksom eier. Det er ikke nødvendig å anmelde det herregud, den hunden hadde garantert blitt avlivet etter en slik anmeldelse. Er det virkelig nødvendig? Sånn er livet, når man er ute i verden så kan uhell skje - det er bare fint for barn å oppleve. Anonymkode: 9b76e...68b 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå