Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby har nettopp begynt med fast føde, og blir treig i magen som resultat. Har laget sviskemos til han, men vet ikke hvor mye han skal få hver dag. Så, hva er fasiten? Fikk 1 teskje i går, og 1 i dag, men ingen bæsj enda.

Anonymkode: 353b5...9f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øk med 1 ts til.

Anonymkode: 53991...06f

AnonymBruker
Skrevet

Se det litt an og øk ved behov. Plutselig så skjer det :)

Anonymkode: 53991...06f

AnonymBruker
Skrevet

Må nesten bare prøve deg frem og øke litt av gangen. 

Anonymkode: 1a31c...233

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer ikke på spørsmålet ditt nå, beklager det. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsetter å anbefale grøt med korn til babyer når så mange sliter med treig mage, det fortsetter i barnehage hvor mange plages med treig mage der også. Min har aldri hatt treig mage. Enten er vi sykt heldige eller så er det kostholdet. Aldri kjøpt mat fra babyhyllen, aldri gitt korn, aldri gitt melk eller yoghurt (etter 1 år) og spiser minimalt med ultraprossesert. 

Anonymkode: 04b70...57d

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. 🥰

-ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg svarer ikke på spørsmålet ditt nå, beklager det. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsetter å anbefale grøt med korn til babyer når så mange sliter med treig mage, det fortsetter i barnehage hvor mange plages med treig mage der også. Min har aldri hatt treig mage. Enten er vi sykt heldige eller så er det kostholdet. Aldri kjøpt mat fra babyhyllen, aldri gitt korn, aldri gitt melk eller yoghurt (etter 1 år) og spiser minimalt med ultraprossesert. 

Hvordan har du sørger for at barnet ditt har fått i seg 8 mg jern daglig fra 6 måneders alder til 1 års alder? 

Anonymkode: c3d0c...762

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvordan har du sørger for at barnet ditt har fått i seg 8 mg jern daglig fra 6 måneders alder til 1 års alder? 

Ikke meg du spør, og jeg har innført både korn og melk. Men korn er ikke nødvendigvis en veldig god jernkilde, det er jo derfor det tilsettes ekstra jern i babygrøten. I tillegg er det kalsium i kjøpegrøten, som hindrer opptak av jern.

Vi tar opp animalsk jern mye bedre enn jern fra planteriket, så ved å gi baby for eksempel most kjøtt, blodmat og eggeplomme kan man ha mye jern i kostholdet uten å gi grøt. Jeg har heller aldri brukt kjøpegrøt, og aldri hatt problemer med forstoppelse. Liker mye bedre å bløtlegge jernrike kornslag, og lage grøten selv. Bløtlegging er viktig for å gjøre jernet tilgjengelig for kroppen.

Generelt synes jeg det er alt for mye fokus på å gi mye korn og karbohydrater til babyer og små barn, og lite fokus på alle de andre viktige matvarene. 

Anonymkode: 5ab8f...2da

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga mer enn 1 teskje såvidt jeg husker.

Greit å se på hva annet du gir også da. Kanskje varier mer + gi mindre porsjoner :) Ikke start rett på store porsjoner med grøt. 

Anonymkode: e8626...fae

AnonymBruker
Skrevet

Bare et tips, når du lager sviskemos selv, bruk også tørkede aprikoser (bløtlagt). En kilde til jern og c-vitamin, og kan bidra til å øke jernopptak 😊 

Anonymkode: d5aca...50d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke meg du spør, og jeg har innført både korn og melk. Men korn er ikke nødvendigvis en veldig god jernkilde, det er jo derfor det tilsettes ekstra jern i babygrøten. I tillegg er det kalsium i kjøpegrøten, som hindrer opptak av jern.

Vi tar opp animalsk jern mye bedre enn jern fra planteriket, så ved å gi baby for eksempel most kjøtt, blodmat og eggeplomme kan man ha mye jern i kostholdet uten å gi grøt. Jeg har heller aldri brukt kjøpegrøt, og aldri hatt problemer med forstoppelse. Liker mye bedre å bløtlegge jernrike kornslag, og lage grøten selv. Bløtlegging er viktig for å gjøre jernet tilgjengelig for kroppen.

Generelt synes jeg det er alt for mye fokus på å gi mye korn og karbohydrater til babyer og små barn, og lite fokus på alle de andre viktige matvarene. 

Ja det er helt sant, men samtidig skal ikke en baby ha for mye protein i prosent heller, så dette må være vanskelig helt uten korn tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Folk er jo blitt livredde for karbohydrater. Husk at mange får i seg for mye proteiner, og babyer og småbarn trenger mye mindre proteiner enn voksne.

Lag gjerne grøten selv, men det er ikke lurt å kjøre på med proteinrikt kosthold for babyer. Litt av hvert er ofte det beste. Dessuten har unger forskjellig smak, akkurat som voksne. Jeg har ett barn som elsket grøt, og ett som foretrakk ulike middagsretter.

Til TS' spørsmål: du kan gi mye mer sviskemos enn én teskje! Prøv og se hva barnet vil ha.

Anonymkode: 53089...5d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Folk er jo blitt livredde for karbohydrater. Husk at mange får i seg for mye proteiner, og babyer og småbarn trenger mye mindre proteiner enn voksne.

Lag gjerne grøten selv, men det er ikke lurt å kjøre på med proteinrikt kosthold for babyer. Litt av hvert er ofte det beste. Dessuten har unger forskjellig smak, akkurat som voksne. Jeg har ett barn som elsket grøt, og ett som foretrakk ulike middagsretter.

Til TS' spørsmål: du kan gi mye mer sviskemos enn én teskje! Prøv og se hva barnet vil ha.

Anonymkode: 53089...5d9

Det å ikke gi/spise korn betyr jo ikke automatisk lav-karbo. Gulrot og potet (enten most eller kokt til BLW) har mye karbohydrater og er i mange land de anbefalte første "måltidene" ved 5/6 månedsalder. Eplemos er også nesten kun karbohydrater, sånn som også banan eller moste bær. Så man trenger ikke nødvendigvis gi kornmat (grøt eller senere brød) for å spise hovedsakelig karbohydrater. 

Anonymkode: 19c53...271

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det å ikke gi/spise korn betyr jo ikke automatisk lav-karbo. Gulrot og potet (enten most eller kokt til BLW) har mye karbohydrater og er i mange land de anbefalte første "måltidene" ved 5/6 månedsalder. Eplemos er også nesten kun karbohydrater, sånn som også banan eller moste bær. Så man trenger ikke nødvendigvis gi kornmat (grøt eller senere brød) for å spise hovedsakelig karbohydrater. 

Men det er ikke særlig med jern i gulrot og potet... Så uansett hvordan man vrir og vender på det så er faktisk korn utrolig bra å starte med :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men det er ikke særlig med jern i gulrot og potet... Så uansett hvordan man vrir og vender på det så er faktisk korn utrolig bra å starte med :)

Det stemmer nok, men var ikke poenget. Vil man ha jern in i bilde må man nok ty til animalske matvarer, som eggeplomme, eller kjøtt - begge to kan fint blandes inn i potetmosen (litt lettere med egg, så mange starter med det).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer nok, men var ikke poenget. Vil man ha jern in i bilde må man nok ty til animalske matvarer, som eggeplomme, eller kjøtt - begge to kan fint blandes inn i potetmosen (litt lettere med egg, så mange starter med det).

Skjønner at det ikke var ditt poeng, men det hele begynte med en bruker som avsporet tråden med at hun ikke skjønner hvorfor korn blir anbefalt å starte med og at hun hverken gir korn eller meieriprodukter til barnet sitt. 

Jeg tror jeg har fått fram mitt poeng med mine spørsmål og kommentarer til dette, nemlig at korn faktisk er ypperlig å starte med fordi det er rikt på jern uten å inneholde for mye protein. Mange mødre med fikse kostholdsideer bare kutter ut matvarer og har særdeles lav kompetanse på hva et barn faktisk trenger av næringsstoffer og hvordan det kan bli for mye av enkelte næringsstoffer når man kutter ut noe og erstatter det med noe annet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skjønner at det ikke var ditt poeng, men det hele begynte med en bruker som avsporet tråden med at hun ikke skjønner hvorfor korn blir anbefalt å starte med og at hun hverken gir korn eller meieriprodukter til barnet sitt. 

Jeg tror jeg har fått fram mitt poeng med mine spørsmål og kommentarer til dette, nemlig at korn faktisk er ypperlig å starte med fordi det er rikt på jern uten å inneholde for mye protein. Mange mødre med fikse kostholdsideer bare kutter ut matvarer og har særdeles lav kompetanse på hva et barn faktisk trenger av næringsstoffer og hvordan det kan bli for mye av enkelte næringsstoffer når man kutter ut noe og erstatter det med noe annet. 

Skjønner hva du vil frem til, og det hadde vært interessant å høre hva hun som ikke har innført korn eller melk tenker. Men hvis vi snakker om korn som råvare, ligger ikke jerninnholdet høyt over alle grønnsaker. Det er viktig å huske på at babyen ikke spiser rent mel eller korn, men mel blandet med mye væske for å bli grøt. Da synker jerninnholdet betraktelig sammenlignet med jerninnholdet i tørket korn, og en del grønnsaker vil ha like mye jern som i hjemmelaget grøt.

Jeg ble ganske overrasket da jeg kom på helsestasjonen med en fem måneder gammel baby, som både ble fullammet og la godt på seg. Rådet jeg fikk da var å begynne med tre måltider om dagen, der alle burde være grøt. Da babyen var seks måneder skulle jeg gi tre måltider grøt og ett måltid med middag hver dag. Jeg håper at mødre flest få bedre råd enn jeg fikk, men jeg ser at veldig mange barn har grøt, brød og smoothieposer som en stor del av kostholdet. Mye er i tillegg veldig prosessert. Det tror jeg ikke nødvendigvis er det sunneste for barnet. Hvis hovedargumentet for kjøpegrøt er tilsatt jern, burde det i så fall kunne gis råd om å tilsette jerndråper selv i hjemmelaget mat. Det er også mye vi ikke vet nok om, som biotilgjengelighet, opptak i tarmen, tarmflora, antinæringsstoff (fytin i korn) osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Skjønner hva du vil frem til, og det hadde vært interessant å høre hva hun som ikke har innført korn eller melk tenker. Men hvis vi snakker om korn som råvare, ligger ikke jerninnholdet høyt over alle grønnsaker. Det er viktig å huske på at babyen ikke spiser rent mel eller korn, men mel blandet med mye væske for å bli grøt. Da synker jerninnholdet betraktelig sammenlignet med jerninnholdet i tørket korn, og en del grønnsaker vil ha like mye jern som i hjemmelaget grøt.

Jeg ble ganske overrasket da jeg kom på helsestasjonen med en fem måneder gammel baby, som både ble fullammet og la godt på seg. Rådet jeg fikk da var å begynne med tre måltider om dagen, der alle burde være grøt. Da babyen var seks måneder skulle jeg gi tre måltider grøt og ett måltid med middag hver dag. Jeg håper at mødre flest få bedre råd enn jeg fikk, men jeg ser at veldig mange barn har grøt, brød og smoothieposer som en stor del av kostholdet. Mye er i tillegg veldig prosessert. Det tror jeg ikke nødvendigvis er det sunneste for barnet. Hvis hovedargumentet for kjøpegrøt er tilsatt jern, burde det i så fall kunne gis råd om å tilsette jerndråper selv i hjemmelaget mat. Det er også mye vi ikke vet nok om, som biotilgjengelighet, opptak i tarmen, tarmflora, antinæringsstoff (fytin i korn) osv. 

Dette! Det er mye vi ikke vet nok om, helt riktig. Det vi vet er at det folk spiser i dag fungerer ikke. 70% av den norske befolkning er overvektig og en stor andel av handlekurven til folk flest er ultraprossesert mat. Likevel sier de fleste at de spiser sunt til vanlig og at man må jo få kose seg litt.

Visste du at 13% av den norske befolkning går på statiner, det er helt vilt! Det er bare en av tusenvis av medisiner som jeg tror er helt unødvendig dersom man hadde gjort noe med kosten. 

Det er en del jern i en del kornprodukter men om målet er jern så finnes det bedre kilder. 2-20% av ikke hem jern (fra planteriket) tas opp, 15-35% av hem jern (animalsk) tas opp. Det vil si at jernet i animalske produkter er mye lettere for oss biologisk å nyttegjøre oss av. Likevel er det grøt, laget av korn, det vi blir anbefalt. Mange babyer får magetrøbbel og mange må ty til mat (som sviskermos) for å løse opp i systemet, i stedet for å gi baby mat det faktisk tåler. Eller i barnehage gi medisin for å få ut avføringa. Jeg tror korn er med på å gjøre oss syke over tid. I korn er det mye raske karbohydrater som herjer med insulinet, og anti næringsstoffer som bidrar til å redusere opptaket av næringsstoffer, og å skape mikro betennelser i kroppen.

Vi blir anbefalt å spise mindre kjøtt samtidig som en stor andel av befolkningen har jern mangel... Til tross for at de spiser grovbrødet sitt.. 

Mange viser til studie som peker mot at kjøtt fører til kreft. Men studien skiller ikke på ultraprossesert produkt med 40 % kjøtt og resten fos som attpåtil er frityrstekt, og rent kjøtt. 

Hilsen avsporer

AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 21.13):

Jeg sa aldri at jeg ikke gir meieriprodukter til barna. Jeg gir ikke melk og yoghurt, av mange grunner. Barna får harde oster og syrnede meieriprodukter som rømme og Creme fraiche.

Men ja viktig å sørge for at barna og vi voksne får i oss de næringsstoffene vi har behov for, er det som er hele motivasjonen min for å tilegne meg kunnskap om mat. 

Henviser til svaret over angående at korn er rikt på jern, tja, men ganske utilgjengelig for oss. Bedre med hem jern, og man slipper treig mage på baby. 

Men vi valgte også å lage grøt, men ikke av korn. Brukte frø og nøtter, mye mer næringsrikt og like mye eller mer jern alt etter hvilke man velger å lage grøt av. Bløtla over natt slik at opptaket ble bedre for småmagene.

Beklager TS for at tråden din ble kuppet.

Hilsen avsporeren

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 19.49):

Baby har nettopp begynt med fast føde, og blir treig i magen som resultat. Har laget sviskemos til han, men vet ikke hvor mye han skal få hver dag. Så, hva er fasiten? Fikk 1 teskje i går, og 1 i dag, men ingen bæsj enda.

Det gjelder bare å prøve seg fram, og det avhenger jo også litt av hvor mye fast føde barnet får totalt sett. Pass også på at barnet får i seg nok væske. 

Det er ellers helt normalt at avføringsmønsteret endrer seg ved introduksjon av fast føde, og det kan gjerne gå 2-3 dager uten avføring. Hvis barnet ikke virker plaget, så trenger det heller ikke behandles.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...