AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Den satt/ lå i veirenna. Mest sannsynlig overkjørt, men den levde. Jeg var på vei til jobb. Et viktig møte, flere hadde blitt påvirket dersom jeg ikke dukket opp. Så jeg (og andre biler) kjørte forbi og videre. Burde jeg stoppet og levert skjæra til en dyrlege? Dette hadde evt. tatt meg en time til sammen, (dyrlegen ligger i motsatt kjøreretning enn jobben) og altså kommet en time senere på jobb. Hva hadde vært riktig å gjøre? (Nei, jeg hadde ikke fikset å slå den ihjel?) Anonymkode: 2c99a...bbe 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Det mest humane hadde vært å kjøre over den en gang til, dessverre men sant. Anonymkode: c0c7f...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni Man har plikt å hjelpe. Får du ikke gjort noe selv må du melde i fra. Anonymkode: 368e2...249 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni De har både lopper og lus, så jeg ville ikke tatt en sånn fugl inn i bilen og risikert å få begge deler. Du kunne ringt en veterinær og hørt om de kunne dra og hente den og avlive den humant, kanskje. Hvis veterinærer gjør sånt. Anonymkode: 05624...70b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni Den lå i grøfta, på andre siden av veien. Så ingen kunne kjøre over den en gang til. Hvor kunne jeg evt. meldt i fra? Kjører veterinærer og viltnemda ut for å avlive en skjære? Dette skjedde meg for tre dager siden, samvittigheten gnager enda. Men vet enda ikke helt hva som er det rette å gjøre i et tilfelle som dette. TS Anonymkode: 2c99a...bbe 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Nei du gjorde det eneste rette i slike situasjoner, du lot den den lide videre på ubestemt tid. La oss håpe at neste som kjørte forbi hadde litt mer omsorg og medfølelse for levende vesener. Anonymkode: be121...ee9 1 1
Catch22 Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Den satt/ lå i veirenna. Mest sannsynlig overkjørt, men den levde. Jeg var på vei til jobb. Et viktig møte, flere hadde blitt påvirket dersom jeg ikke dukket opp. Så jeg (og andre biler) kjørte forbi og videre. Burde jeg stoppet og levert skjæra til en dyrlege? Dette hadde evt. tatt meg en time til sammen, (dyrlegen ligger i motsatt kjøreretning enn jobben) og altså kommet en time senere på jobb. Hva hadde vært riktig å gjøre? (Nei, jeg hadde ikke fikset å slå den ihjel?) Anonymkode: 2c99a...bbe ifølge dyrevelferdsloven, har alle en plikt til å hjelpe dyr som er åpenbart syke, skadet eller hjelpeløse. Denne plikten gjelder for alle slags dyr, både husdyr og viltlevende dyr. Men jeg forstår godt at folk har problemer med å slå skadde dyr ihjel. Selv gikk jeg forbi en skadd måsunge og hentet et bærenett jeg kunne putte den i og tok den med til dyrlege som lå i nærheten slik at de kunne gjøre det. Jeg tok med hansker for å ta den opp. Snakket med den og beroliget den litt først og den virket ikke veldig redd. Tror de forstår at de trenger hjelp. Veterinærer har også en hjelpeplikt ved akutt syke og skadde dyr, inkludert ville dyr. De får betalt av staten og vil ikke koste den som hjelper noe. Dersom du ikke kan hjelpe dyret selv, eller dyret trenger veterinærhjelp, skal du varsle eieren, politiet (02800) eller viltnemnda. Endret 20. juni av Catch22 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Catch22 skrev (4 timer siden): ifølge dyrevelferdsloven, har alle en plikt til å hjelpe dyr som er åpenbart syke, skadet eller hjelpeløse. Denne plikten gjelder for alle slags dyr, både husdyr og viltlevende dyr. Men jeg forstår godt at folk har problemer med å slå skadde dyr ihjel. Selv gikk jeg forbi en skadd måsunge og hentet et bærenett jeg kunne putte den i og tok den med til dyrlege som lå i nærheten slik at de kunne gjøre det. Jeg tok med hansker for å ta den opp. Snakket med den og beroliget den litt først og den virket ikke veldig redd. Tror de forstår at de trenger hjelp. Veterinærer har også en hjelpeplikt ved akutt syke og skadde dyr, inkludert ville dyr. De får betalt av staten og vil ikke koste den som hjelper noe. Dersom du ikke kan hjelpe dyret selv, eller dyret trenger veterinærhjelp, skal du varsle eieren, politiet (02800) eller viltnemnda. Takk for svar! Jeg gjorde en feil her 😔 TS Anonymkode: 2c99a...bbe 1
Catch22 Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for svar! Jeg gjorde en feil her 😔 TS Anonymkode: 2c99a...bbe Det er lov å feile. Det var en vanskelig situasjon med jobben og når man ikke helt vet hva man skal gjøre så blir det ikke akkurat lettere, men samvittigheten din og det faktum at du skriver denne posten viser jo at du i hvertfall ønsker å gjøre det rette, og skulle dette skje igjen så står du bedre rustet til å takle situasjonen. Vi får håpen noen med bedre tid, og kunnskap på området, kom etter deg:) 2 1
NatNat Skrevet 21. juni #10 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 19.50): De har både lopper og lus, så jeg ville ikke tatt en sånn fugl inn i bilen og risikert å få begge deler. Du kunne ringt en veterinær og hørt om de kunne dra og hente den og avlive den humant, kanskje. Hvis veterinærer gjør sånt. Anonymkode: 05624...70b la oss ikke være overdramatisk.. Jeg fanget en kråke i fjør fordi han hadde en skadet ving, han bodde i badet, vi fikk aldri lopper eller lus..
Catch22 Skrevet 22. juni #11 Skrevet 22. juni (endret) NatNat skrev (23 timer siden): la oss ikke være overdramatisk.. Jeg fanget en kråke i fjør fordi han hadde en skadet ving, han bodde i badet, vi fikk aldri lopper eller lus.. Problemer med lopper og lus fra fugler eller dyr er ikke at mennesker kan få det, men det kan bli et stort problem om du har andre dyr hjemme. Jeg har selv blitt bitt av lopper fra en fugl, men de kan ikke være lenge på mennesker. De kan likevel hoppe fra menneske til dyr hjemme, og det er ikke bare bare å bli kvitt det igjen. For å bli kvitt lopper på katt og hund, må du behandle dyrene med et loppemiddel og samtidig rengjøre huset grundig. Ofte er det ikke nok med en rengjøring. Jeg tror jeg slet i et par tre måneder før jeg ble kvitt loppene på katten min og flere runder med rengjøring. Det var heller ikke bare bare å få katten til å tolerere fugleloppemidlet. Jeg bommet flere ganger og måtte gjøre det på nytt fordi han hatet det. Det var en kamp da det var vanskelig å få han til å ligge i ro. Spesielt etter at jeg bommet første gang og han slikket noe av det i seg. Har aldri sett en slik reaksjon på en katt før. Trikset er å treffe på et riktig punkt på huden i nakken som katten ikke kan nå. Så det er ikke bare bare, og etter det har jeg blitt forsiktig med å ta i fugler, og også andre ville dyr om jeg skulle komme over det. Likevel finnes det sykdommer fra skadde eller syke fugler som kan smitte mennesker, men det er relativt sjeldent. Jeg kan blant annet nevne: Fugleinfluensa, Papegøyesyke, Salemonella og Campylobacter (tarminfeksjon). Rabies er en virussykdom som også kan overføres fra dyr til mennesker. Så man bør være forsiktig, men alt dette er som sagt relativt sjeldent. Fuglelopper derimot... Endret 22. juni av Catch22 1
NatNat Skrevet 22. juni #12 Skrevet 22. juni (endret) Catch22 skrev (59 minutter siden): Problemer med lopper og lus fra fugler eller dyr er ikke at mennesker kan få det, men det kan bli et stort problem om du har andre dyr hjemme. Jeg har selv blitt bitt av lopper fra en fugl, men de kan ikke være lenge på mennesker. De kan likevel hoppe fra menneske til dyr hjemme, og det er ikke bare bare å bli kvitt det igjen. For å bli kvitt lopper på katt og hund, må du behandle dyrene med et loppemiddel og samtidig rengjøre huset grundig. Ofte er det ikke nok med en rengjøring. Jeg tror jeg slet i et par tre måneder før jeg ble kvitt loppene på katten min og flere runder med rengjøring. Det var heller ikke bare bare å få katten til å tolerere fugleloppemidlet. Jeg bommet flere ganger og måtte gjøre det på nytt fordi han hatet det. Det var en kamp da det var vanskelig å få han til å ligge i ro. Spesielt etter at jeg bommet første gang og han slikket noe av det i seg. Har aldri sett en slik reaksjon på en katt før. Trikset er å treffe på et riktig punkt på huden i nakken som katten ikke kan nå. Så det er ikke bare bare, og etter det har jeg blitt forsiktig med å ta i fugler, og også andre ville dyr om jeg skulle komme over det. Likevel finnes det sykdommer fra skadde eller syke fugler som kan smitte mennesker, men det er relativt sjeldent. Jeg kan blant annet nevne: Fugleinfluensa, Papegøyesyke, Salemonella og Campylobacter (tarminfeksjon). Rabies er en virussykdom som også kan overføres fra dyr til mennesker. Så man bør være forsiktig, men alt dette er som sagt relativt sjeldent. Fuglelopper derimot... ja , enig med alt dette. De fleste mennesker ikke vet at dyrelopper foretrekker å være på dyr isteden for mennesker Min siste katt døde for noen måneder siden men jeg har selv aldri hatt problem med loppemiddel.. brukte den som man smører på katte nakken.. Det har aldri vært et stor problem hjemme likevel.. (30 år med katter i huset) Endret 22. juni av NatNat
AnonymBruker Skrevet 22. juni #13 Skrevet 22. juni Catch22 skrev (1 time siden): Problemer med lopper og lus fra fugler eller dyr er ikke at mennesker kan få det, men det kan bli et stort problem om du har andre dyr hjemme. Jeg har selv blitt bitt av lopper fra en fugl, men de kan ikke være lenge på mennesker. De kan likevel hoppe fra menneske til dyr hjemme, og det er ikke bare bare å bli kvitt det igjen. For å bli kvitt lopper på katt og hund, må du behandle dyrene med et loppemiddel og samtidig rengjøre huset grundig. Ofte er det ikke nok med en rengjøring. Jeg tror jeg slet i et par tre måneder før jeg ble kvitt loppene på katten min og flere runder med rengjøring. Det var heller ikke bare bare å få katten til å tolerere fugleloppemidlet. Jeg bommet flere ganger og måtte gjøre det på nytt fordi han hatet det. Det var en kamp da det var vanskelig å få han til å ligge i ro. Spesielt etter at jeg bommet første gang og han slikket noe av det i seg. Har aldri sett en slik reaksjon på en katt før. Trikset er å treffe på et riktig punkt på huden i nakken som katten ikke kan nå. Så det er ikke bare bare, og etter det har jeg blitt forsiktig med å ta i fugler, og også andre ville dyr om jeg skulle komme over det. Likevel finnes det sykdommer fra skadde eller syke fugler som kan smitte mennesker, men det er relativt sjeldent. Jeg kan blant annet nevne: Fugleinfluensa, Papegøyesyke, Salemonella og Campylobacter (tarminfeksjon). Rabies er en virussykdom som også kan overføres fra dyr til mennesker. Så man bør være forsiktig, men alt dette er som sagt relativt sjeldent. Fuglelopper derimot... Så dramatisk. Kattene får fuglelopper årlig, de overlever ikke på andre dyr enn fugler. Samme med ekornlopper. Anonymkode: d0d72...c84
AnonymBruker Skrevet 22. juni #14 Skrevet 22. juni Aldri spør kvinneguiden om noe sånt. Blamed if you do and if you don't. Her blir du møtt med både full forståelse og fordømmelse fra A til Å. Ikke uventet , dessverre Anonymkode: a02b9...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå