AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:03 #1 Skrevet torsdag kl 17:03 Er så lei av å lese trådene der foreldre klager fordi et barn med allergi berører en liten del av livet deres (i barnehagen, på besøk, i bursdager). Foreldre til barn med allergi lever med dette 24/7 365 dager i året. Den ene gangen i året denne ungen kommer i bursdag til kidden din, eller de 3-4 årene dere har et barn med allergi i samme barnehage, så klager dere over hvor ubeleilig dette er for DERE. Heldigvis finnes det fine folk i det virkelige liv som sier at "selvfølgelig skal alle barna kunne spise det samme i bursdag!" og som ikke setter seg på forum og begynner å gnåle over at de må kjøpe godteri uten svin eller lage toro-kake på pose en eller to ganger i året. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke tar hensyn til barnets venner. Hvordan skal dere lære barnet dere å ta hensyn til vennene sine? Med laster og alt, om ikke dere klarer å ta hensyn til vennene deres ref. allergier? Anonymkode: 9d0fe...13d 14 7 10
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:08 #2 Skrevet torsdag kl 17:08 I dag er der latterlig enkelt og tilrettelegge for allergier og synes mange lager en voldsom sak ut av det. Serverer man pølser finnes glutenfrie brød, melkefrie pølser osv. Det er ikke barnets feil at det er allergisk. Anonymkode: a9209...d1b 10 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:09 #3 Skrevet torsdag kl 17:09 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med laster og alt, om ikke dere klarer å ta hensyn til vennene deres ref. allergier? Anonymkode: 9d0fe...13d Foreldrene til allergiske barn lærer dem å ta hensyn til at de kan ikke spise hva som helst. Anonymkode: eb5a7...cce 10 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:14 #4 Skrevet torsdag kl 17:14 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Foreldrene til allergiske barn lærer dem å ta hensyn til at de kan ikke spise hva som helst. Anonymkode: eb5a7...cce Det hjelper ikke om omgivelsene ikke har kunnskap eller vilje til å ta hensyn. Det er ikke lenge siden en liten gutt døde av å spise en hvetebolle. Anonymkode: ca96e...77c 5 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:14 #5 Skrevet torsdag kl 17:14 Jeg er glad foreldrene her sender med kake til bursdag, for ellers hadde vi alle måtte lage gluten, melkefri og smørfri kaker uten egg. Gele med organisk gelatin er vel det eneste alternativet Anonymkode: 947bf...d43 9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:18 #6 Skrevet torsdag kl 17:18 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I dag er der latterlig enkelt og tilrettelegge for allergier og synes mange lager en voldsom sak ut av det. Serverer man pølser finnes glutenfrie brød, melkefrie pølser osv. Det er ikke barnets feil at det er allergisk. Anonymkode: a9209...d1b Det er usunn og helseskadelig og ultraprosessert, og barnets familie får ekstra penger for å kjøpe siden den i tillegg er dyr. Jeg har alltid tilrettelagt for allergier, og ikke ved å kjøpe fæle Toro-kaker eller kjøpe-pølsebrød, hverken til kun det allergiske barnet eller at alle må spise den kjipe erstatningsmaten, men klart det er mye styr å lage all maten fra bunnen av gode ingredienser og i tillegg tilpasse alle rettene så de ikke inneholder noe barnet ikke tåler. Hadde foreldrene vært frekke og krevd det eller bare tatt det for gitt hadde jeg kanskje bare droppet det og bedt dem sende med noe eller droppet p invitere, men vi har bare hyggelige mennesker i klassen, så da strekker jeg meg med glede for å glede det barnet. Men denne frekke greia fra en del på KG som mener at alle skal pålegges å servere vond mat bursdagsbarnet ikke liker fordi det er det allergikeren ikke tåler, det synes jeg blir latterlig. Anonymkode: e6514...521 3 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:19 #7 Skrevet torsdag kl 17:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er glad foreldrene her sender med kake til bursdag, for ellers hadde vi alle måtte lage gluten, melkefri og smørfri kaker uten egg. Gele med organisk gelatin er vel det eneste alternativet Anonymkode: 947bf...d43 ALLE måtte lage gluten, melkefri og smørfri (som er det samme som melk) uten egg? Hvor ofte har man hele den pakken? Må du på død og liv servere gele? Toro langpanne er uten gluten og melk, du trenger bare melkefritt smør. Denne kan både melkeallergikere, glutenallergikere og de som ikke spiser svin spise. Så lager du gele og har et alternativ til de som ikke tåler egg, gluten og melk. Det viser jo bare at du tenker "ÅNEI UBELEILIG!!!" fremfor å tenke ett skritt lenger. Vondt i vilja, kalles det. Anonymkode: 9d0fe...13d 9 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:20 #8 Skrevet torsdag kl 17:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er usunn og helseskadelig og ultraprosessert, og barnets familie får ekstra penger for å kjøpe siden den i tillegg er dyr. Jeg har alltid tilrettelagt for allergier, og ikke ved å kjøpe fæle Toro-kaker eller kjøpe-pølsebrød, hverken til kun det allergiske barnet eller at alle må spise den kjipe erstatningsmaten, men klart det er mye styr å lage all maten fra bunnen av gode ingredienser og i tillegg tilpasse alle rettene så de ikke inneholder noe barnet ikke tåler. Hadde foreldrene vært frekke og krevd det eller bare tatt det for gitt hadde jeg kanskje bare droppet det og bedt dem sende med noe eller droppet p invitere, men vi har bare hyggelige mennesker i klassen, så da strekker jeg meg med glede for å glede det barnet. Men denne frekke greia fra en del på KG som mener at alle skal pålegges å servere vond mat bursdagsbarnet ikke liker fordi det er det allergikeren ikke tåler, det synes jeg blir latterlig. Anonymkode: e6514...521 Ja, det er jo i bursdager folk tenker på den "fæle toro-kaka" og ultraprosessert. Hvordan løser du godteposene uten ultraprosessert og helseskadelige greier? Så barna synes Toro-kaka er vond? 🤣 Anonymkode: 9d0fe...13d 4 4
lajlaj Skrevet torsdag kl 17:21 #9 Skrevet torsdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er glad foreldrene her sender med kake til bursdag, for ellers hadde vi alle måtte lage gluten, melkefri og smørfri kaker uten egg. Gele med organisk gelatin er vel det eneste alternativet Anonymkode: 947bf...d43 Dere bitcher over én kake, mens foreldrene til allergiske barn må bake 12-20 kaker i året. 6 2 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:32 #10 Skrevet torsdag kl 17:32 Helt enig med deg. Voksne som klager over å måtte ta hensyn til at barn er ulike (FOR noen verdier å sende videre til poden, liksom) er noe av det flaueste jeg vet om. Anonymkode: 76830...3a3 4 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:57 #11 Skrevet torsdag kl 17:57 Enig, det er ikke så vanskelig å tilrettelegge litt. Jeg har ofte laget gluten og laktosefri kaker. I en bursdag laget jeg alt glutenfritt til ei jente. Vi hadde Toro sjokoladekake, is, gele, og Pavlova , det var i tillegg laktosefritt. Sønnen min sin bestevenn er muslim, har alltid en pakke kyllingpølser i fryseboksen , i tilfelle han er hos oss når vi griller eller spiser middag. Anonymkode: a3c99...203 3
katties Skrevet torsdag kl 17:58 #12 Skrevet torsdag kl 17:58 Jeg skjønner ikke helt problemet... kanskje tror de at det er veldig dyrt å tilrettelegge? Vet ikke. Vi hadde frukt og bær, ikke godteri. Hjemmelaget kake. Kan lages uten mye ulike ting, men ellers kan alltid pannekake-kake lages (basert på havre, med kokosmelk, uten egg, etc), med hjemmelaget syltetøy. Agar-agar i stedet for gelatin i ting. Trenger man pølser? Kan steke kylling, eller grillspyd, eller annet kjøtt. Det er vel bare at junkfood ofte har alt av allergener, er det ikke? 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:06 #13 Skrevet torsdag kl 18:06 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er usunn og helseskadelig og ultraprosessert, og barnets familie får ekstra penger for å kjøpe siden den i tillegg er dyr. Jeg har alltid tilrettelagt for allergier, og ikke ved å kjøpe fæle Toro-kaker eller kjøpe-pølsebrød, hverken til kun det allergiske barnet eller at alle må spise den kjipe erstatningsmaten, men klart det er mye styr å lage all maten fra bunnen av gode ingredienser og i tillegg tilpasse alle rettene så de ikke inneholder noe barnet ikke tåler. Hadde foreldrene vært frekke og krevd det eller bare tatt det for gitt hadde jeg kanskje bare droppet det og bedt dem sende med noe eller droppet p invitere, men vi har bare hyggelige mennesker i klassen, så da strekker jeg meg med glede for å glede det barnet. Men denne frekke greia fra en del på KG som mener at alle skal pålegges å servere vond mat bursdagsbarnet ikke liker fordi det er det allergikeren ikke tåler, det synes jeg blir latterlig. Anonymkode: e6514...521 Det er vel nettopp den "fæle" langpanne sjokolade torokaka du skal kjøpe om du er opptatt av tilrettelegge om det er cøliaki det er snakk om. Barna elsker den og den er glutenfri. Har flere tantebarn og søster med cøliaki og den torolangpannekaka går ned på høykant. Om det er laktoseintoleranse inn i bildet, går det selvsagt ikke Anonymkode: 2fcfe...312 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:46 #14 Skrevet torsdag kl 18:46 Jeg tenker litt «hvor vanskelig kan det være?» med tanke på allergier og tilrettelegging. i noen få tilfeller har jeg vært borti barn med så mange allergier at barnet har hatt med egen mat - både pga trygghet i at de VET at de tåler det, og at barnet liker det. Men da er det der at de ikke tåler gluten, melkeprotein og egg på en gang altså. Anonymkode: 2017e...997 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:05 #15 Skrevet torsdag kl 19:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er så lei av å lese trådene der foreldre klager fordi et barn med allergi berører en liten del av livet deres (i barnehagen, på besøk, i bursdager). Foreldre til barn med allergi lever med dette 24/7 365 dager i året. Den ene gangen i året denne ungen kommer i bursdag til kidden din, eller de 3-4 årene dere har et barn med allergi i samme barnehage, så klager dere over hvor ubeleilig dette er for DERE. Heldigvis finnes det fine folk i det virkelige liv som sier at "selvfølgelig skal alle barna kunne spise det samme i bursdag!" og som ikke setter seg på forum og begynner å gnåle over at de må kjøpe godteri uten svin eller lage toro-kake på pose en eller to ganger i året. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke tar hensyn til barnets venner. Hvordan skal dere lære barnet dere å ta hensyn til vennene sine? Med laster og alt, om ikke dere klarer å ta hensyn til vennene deres ref. allergier? Anonymkode: 9d0fe...13d Oppegående mennesker tar selvsagt hensyn, egoistiske mennesker gjør ikke det Anonymkode: 5c761...c78 3 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:33 #16 Skrevet torsdag kl 19:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er usunn og helseskadelig og ultraprosessert, og barnets familie får ekstra penger for å kjøpe siden den i tillegg er dyr. Jeg har alltid tilrettelagt for allergier, og ikke ved å kjøpe fæle Toro-kaker eller kjøpe-pølsebrød, hverken til kun det allergiske barnet eller at alle må spise den kjipe erstatningsmaten, men klart det er mye styr å lage all maten fra bunnen av gode ingredienser og i tillegg tilpasse alle rettene så de ikke inneholder noe barnet ikke tåler. Hadde foreldrene vært frekke og krevd det eller bare tatt det for gitt hadde jeg kanskje bare droppet det og bedt dem sende med noe eller droppet p invitere, men vi har bare hyggelige mennesker i klassen, så da strekker jeg meg med glede for å glede det barnet. Men denne frekke greia fra en del på KG som mener at alle skal pålegges å servere vond mat bursdagsbarnet ikke liker fordi det er det allergikeren ikke tåler, det synes jeg blir latterlig. Anonymkode: e6514...521 Jeg er ikke hysterisk! de 2 gangene i året jeg arrangerer selskap kan de fint få pølser. De dør ikke av det. Vi har fått slik mat i flere generasjoner. Men jeg baker ikke toro kaker. Er det glutenallergi baker jeg en nøttekake, er det laktoseintoleranse er det null stress, jeg baker alt laktosefritt. Er det eggefritt får de frukt, er det helt melkefritt er det også frukr. Slapp av, det går helt fint! Og nei, jeg kommer ikke tio å bake brød og lomper tilsvarene 2x porsjoner til 40 barn. Det har jeg faktisk ikke tid til. Anonymkode: a9209...d1b
Daria Skrevet torsdag kl 19:39 #17 Skrevet torsdag kl 19:39 Jeg synes først og fremst det er skummelt å ha det ansvaret det innebærer å tilrettelegge for allergikere (uansett alder) - det er ikke noe jeg er vant til å måtte tenke på og det er så mange skjulte feller å gå i. Sette en melkefri bolledeig og så pensle dem med melk før steking av gammel vane en time senere, eller ikke lese listen over ingredienser nøye nok, fordi jeg aldri har tenkt på hvor mange steder det kan skjule seg gluten. Og så skal man tenke på, når man sier "det er bare en gang i blant, vi lever med det hele tiden, hvor vanskelig kan det være å ta litt hensyn" at andre kan ha andre ting de sliter med og må tilrettelegge for, hver dag og overalt. Det trenger ikke være at det er akkurat det å ta hensyn til Pers glutenallergi som i seg selv er så stort problem, men at det kan være det som velter lasset. 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:42 #18 Skrevet torsdag kl 19:42 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke hysterisk! de 2 gangene i året jeg arrangerer selskap kan de fint få pølser. De dør ikke av det. Vi har fått slik mat i flere generasjoner. Men jeg baker ikke toro kaker. Er det glutenallergi baker jeg en nøttekake, er det laktoseintoleranse er det null stress, jeg baker alt laktosefritt. Er det eggefritt får de frukt, er det helt melkefritt er det også frukr. Slapp av, det går helt fint! Og nei, jeg kommer ikke tio å bake brød og lomper tilsvarene 2x porsjoner til 40 barn. Det har jeg faktisk ikke tid til. Anonymkode: a9209...d1b Hvorfor baker du laktosefritt og ikke melkefritt? Er bare nysgjerrig. Det er like enkelt å bake melkefritt som med melk. For eksempel kan man bruke havremelk i stedet for lettmelk, og melkefri melange i stedet for smør. Den beste erstatningen for fløte er gryr osv Anonymkode: 73789...028 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:46 #19 Skrevet torsdag kl 19:46 Enkle tilpasninger bør de fleste kunne klare (Torokake, laktosefritt, kyllingpølser o.l.) Men jeg har også vært borti krav som jeg synes er urimelige. F.eks. "Torokaken må lages i en egen langpanne som det aldri har vært stekt gluten i" (de fleste har ikke dette) eller "Ingen i klassen kan ha noe som helst i matboksen som kan inneholde spor av nøtter" (dette gjelder bl.a. de fleste kjøpebrød, så da må alle foreldrene bake brød selv på et kjøkke som også må holdes nøttefritt). Så...i de fleste situasjoner bør vi strekke oss for at barnet ikke skal føle seg utenfor, men husk at det finnes en grense også her. Anonymkode: 1d6c7...ff5 7 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:50 #20 Skrevet torsdag kl 19:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ALLE måtte lage gluten, melkefri og smørfri (som er det samme som melk) uten egg? Hvor ofte har man hele den pakken? Må du på død og liv servere gele? Toro langpanne er uten gluten og melk, du trenger bare melkefritt smør. Denne kan både melkeallergikere, glutenallergikere og de som ikke spiser svin spise. Så lager du gele og har et alternativ til de som ikke tåler egg, gluten og melk. Det viser jo bare at du tenker "ÅNEI UBELEILIG!!!" fremfor å tenke ett skritt lenger. Vondt i vilja, kalles det. Anonymkode: 9d0fe...13d Har man barn med allergi eller andre restriksjoner så sender man med. Man kan ikke forvente at de rundt skal har kontroll på dette. Anonymkode: 9101d...4fe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå