Gå til innhold

Konisering i Spinalbedøvelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere her inne som har konisert i spinalbedøvelse og kan fortelle om hvordan dette var?

Koniseringen må taes i narkose eller i spinal, da det blir for smertefullt å ta den i lokalbedøvelse og med sedasjon. Prøvde å der gikk ikke pga att det ligger en blokkering over livmorhalsen. 

Kan ikke ta narkose da jeg reagerer sånn på narkosemidler, og ikke minst tåler jeg ikke morfin (har CYP-feil). Fikk Fentanyl i.v sist de prøvde og det var meget ubehagelig. 

Anonymkode: f2e1e...4f1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var helt uproblematisk. Var nervøs fordi jeg har hørt at det gjør vondt å stikke, men det gjorde det ikke. Så ble jeg lagt ned på operasjonsbordet og bedøvelsen begynte å virke ganske raskt. Man blir helt bedøvd i kroppen så man kjenner ingenting.

Anonymkode: b0311...b4d

• Hjerte 1
Skrevet

Godt å høre att det gikk så fint. Hørtes ut som du fikk en god opplevelse. Varte inngrepet lenge å fikk du blodtrykksfall med svimmelhet/uvelhet av spinalbedøvelsen? Og hvor lenge satt bedøvelsen i etter inngrepet? Var det spesielle forhold som gjorde att du fikk spinal framfor narkose?

AnonymBruker
Skrevet
Snuppepia skrev (44 minutter siden):

Godt å høre att det gikk så fint. Hørtes ut som du fikk en god opplevelse. Varte inngrepet lenge å fikk du blodtrykksfall med svimmelhet/uvelhet av spinalbedøvelsen? Og hvor lenge satt bedøvelsen i etter inngrepet? Var det spesielle forhold som gjorde att du fikk spinal framfor narkose?

Ettersom inngrepet bare tar noen få minutter hadde du nok ikke fått spinal her jeg jobber ( selv om man kan få chloroprocaine spinal som varer ca en time). Ville valgt å gi deg en god dose propofol og lokalbedøvelse. Da sover du godt, merker ikke noe og slipper opiater. 

Anonymkode: ff222...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ettersom inngrepet bare tar noen få minutter hadde du nok ikke fått spinal her jeg jobber ( selv om man kan få chloroprocaine spinal som varer ca en time). Ville valgt å gi deg en god dose propofol og lokalbedøvelse. Da sover du godt, merker ikke noe og slipper opiater. 

Det var gynekologen som anbefalte spinal siden jeg tåler narkosepreparater dårlig. Har prøvd både Fentanyl og Propofol, fikk reaksjon på begge. Og Propofol er vel også narkosepreparat? Det er vanskelig når jeg har lavere metabolisme av opiater også. Må sikkert be om samtale med anestesi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For en merkelig holdning, selvfølgelig kan det gis spinal selv om inngrepet er av kort varighet. Der jeg jobber tar vi heldigvis hensyn til pasientens behov og tilbyr skikkelig bedøvelse når det har vist seg å ikke fungere med lokal. For en holdning du har! Ts det er helt vanlig å gi spinal for kortvarige inngrep der lokal ikke lar seg gjennomføre, du kan få en type som ikke varer stort mer enn en time. Det er mindre risiko enn narkose når du har reagert på dette tidligere, og du er helt smertefri.

Anonymkode: c857f...c72

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en merkelig holdning, selvfølgelig kan det gis spinal selv om inngrepet er av kort varighet. Der jeg jobber tar vi heldigvis hensyn til pasientens behov og tilbyr skikkelig bedøvelse når det har vist seg å ikke fungere med lokal. For en holdning du har! Ts det er helt vanlig å gi spinal for kortvarige inngrep der lokal ikke lar seg gjennomføre, du kan få en type som ikke varer stort mer enn en time. Det er mindre risiko enn narkose når du har reagert på dette tidligere, og du er helt smertefri.

Takk for svar❤️Det høres så betryggende ut🙏Dette inngrepet kan faktisk ta mer enn 15 minutter å sa de fordi de sliter med å komme til med laseren oppi livmorhalsen pga mye arrvev foran den. Gynekologen er ikke sikker på om hun får dette fjernet i narkose heller. Men håper hun får kommet til på en litt annen måte oppi der når jeg er helbedøvd. 
Høres bra ut att det er mindre risiko med spinalbedøvelse enn med narkose når jeg tidligere har reagert på dette ja❤️Er det mange som får blodtrykksfall med spinalbedøvelse og kan det fort behandles eventuelt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan faktisk være så enkelt at det ikke går opp i forhold til postop logistikken. Kortvarig spinal kan fint vare i 2-3 timer selv om virketiden er oppgitt til ca en time. Så liggetiden kan mangedoble seg i forhold til kort narkose.  Konisering gjøres også stort sett på poliklinikken med bare lokalbedøvelse. De færreste er inne på operasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det flere her inne som har konisert i spinalbedøvelse og kan fortelle om hvordan dette var?

Koniseringen må taes i narkose eller i spinal, da det blir for smertefullt å ta den i lokalbedøvelse og med sedasjon. Prøvde å der gikk ikke pga att det ligger en blokkering over livmorhalsen. 

Kan ikke ta narkose da jeg reagerer sånn på narkosemidler, og ikke minst tåler jeg ikke morfin (har CYP-feil). Fikk Fentanyl i.v sist de prøvde og det var meget ubehagelig. 

Anonymkode: f2e1e...4f1

Jeg tok konisering med lokalbedøvelse. Men har tatt keisersnitt med spinal, og husk å ikke rør for mye på hodet etterpå. Spinalhodepine er vondt! Jeg ble helt slått ut, og først etter et par dager ble det fiksa med blodlapping (sprøyter inn ditt eget blod der nåla har vært i tilfelle noen ikke har hørt om det :)

Anonymkode: e4f0e...d3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det kan faktisk være så enkelt at det ikke går opp i forhold til postop logistikken. Kortvarig spinal kan fint vare i 2-3 timer selv om virketiden er oppgitt til ca en time. Så liggetiden kan mangedoble seg i forhold til kort narkose.  Konisering gjøres også stort sett på poliklinikken med bare lokalbedøvelse. De færreste er inne på operasjon. 

Også har du de som har andre behov, og det må man forholde seg til. Jeg har jobbet mange år innenfor gynekologisk onkologi, og det er ikke uvanlig at man må finne andre løsninger for pasienter som av en eller annen grunn ikke kan ha et standard rutine-inngrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...