Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk akkurat høre at jeg bestod opptaksprøven i musikkvitenskap årsstudium, og det er derfor stor sjans for å komme inn der. Dette året har jeg egentlig tatt opp fag for å komme inn på industriell design - siving. Master, og planen var dermed å begynne på denne til høsten, hvis jeg kommer inn. Søkte likevel årsstudium i musikk fordi at jeg angret på at jeg ikke gjorde det i fjor. Har alltid ønsket å være i et musikkmiljø der musikk er hverdagen, og tror jeg hadde fått veldig mye glede av et år med musikk.

På den ene siden tror jeg at jeg hadde hatt veldig godt av et musikkår, lært meg å bli tryggere i presentasjons-settinger/stå foran et publikum… I tillegg til å skaffe seg et nettverk med andre musikkglade mennesker. 
På den andre siden, så er jeg 22 år og stresser litt over om livet og studiestipendet løper litt fra meg om jeg tar dette musikkåret.. Jeg gleder meg også mye til å begynne på industriell design, men er redd for å angre hvis jeg ikke går for et år med musikk først.

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 3edbc...ff9

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

På den andre siden, så er jeg 22 år og stresser litt over om livet og studiestipendet løper litt fra meg om jeg tar dette musikkåret.. Jeg gleder meg også mye til å begynne på industriell design, men er redd for å angre hvis jeg ikke går for et år med musikk først.

Jeg hadde roet ned og innsett at 22 år ikke er utløpsdato på livet. Du er fremdeles ung. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du svir av ét år i tillegg til 2 år på master og er 22 år, da skal du bare være i arbeidslivet i 45 år og ikke 46.

Det er lov å nyte livet litt.

Anonymkode: 182e0...776

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg fikk akkurat høre at jeg bestod opptaksprøven i musikkvitenskap årsstudium, og det er derfor stor sjans for å komme inn der. Dette året har jeg egentlig tatt opp fag for å komme inn på industriell design - siving. Master, og planen var dermed å begynne på denne til høsten, hvis jeg kommer inn. Søkte likevel årsstudium i musikk fordi at jeg angret på at jeg ikke gjorde det i fjor. Har alltid ønsket å være i et musikkmiljø der musikk er hverdagen, og tror jeg hadde fått veldig mye glede av et år med musikk.

På den ene siden tror jeg at jeg hadde hatt veldig godt av et musikkår, lært meg å bli tryggere i presentasjons-settinger/stå foran et publikum… I tillegg til å skaffe seg et nettverk med andre musikkglade mennesker. 

Rettelse - det er en integrert master, så 5 år, men ja gode poeng!

AnonymBruker
Skrevet

Ta årsstudiet og så begynn på ind des. neste år. Du har all tid i verden! 

Anonymkode: e1aa6...48d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sluuuuutt a. Du er 22 år. Ikke 50... 

Anonymkode: 8e236...065

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er skikkelig deilig å høre hva dere tenker, man glemmer litt å se det perspektivet på livet!:)

AnonymBruker
Skrevet

Ofte sier jeg at det er aldri for sent å begynne å studere osv. Men det sier jeg mest til de som ikke har tenkt på studier før, og som plutselig får motivasjon. Hadde du vært 19 eller 20, så ville jeg sagt at du burde gå for årsstudiet, men du er 22 og har (sannsynligvis) allerede brukt TRE år etter videregående uten å ta fatt på de høyere studiene du ønsker å ta. Da er det på tide å stikke fingeren i jorda og komme i gang med det masterstudiet du har jobbet for. 

Et annet aspekt er at du heller ikke vet noe om utviklingen på inntakskravene til industriell design Jeg vet jo ikke om det gjelder deg, men hva hvis du ligger helt i grenseland poengmessig, og at du kommer inn i år og ikke neste år: da må du bruke ENDA ett år på å ta opp igjen ENDA flere (gode) karakterer. Da er du plutselig 24 år, og har brukt fem år før du får startet på masterstudiet. 

Anonymkode: 74b6f...b06

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser du har tatt opp fag for å komme inn på industriell design. Du må nesten se om du kommer inn? For du kan være uheldig å ikke komme inn neste år? Ellers er du bare 22 år og har masse tid på deg enda🙂

Anonymkode: b7ed4...f74

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at du bør være forsiktig, hvis du kommer inn på master nå, er det ingen garanti for at du vil gjøre det neste år. Poenggrensene endrer seg fra år til år. Hvis det kommer flere/bedre søkere neste år enn i år, risikerer du å ikke komme inn…

Anonymkode: 72576...909

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er lurere å komme inn i et musikkmiljø når du ha overskudd til det. Vanskeligere å opprettholde kontakten med dem om du først tar årsstudium for så å gå tilbake til industriell design. Jeg mistet de fleste bekjentskapene mine fra musikk i løpet av det første året i militæret. Musikkmiljøer er gjerne bobler, og enten er man inne eller ute 

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for master. Om det er NTNU du søker på er det musikkgrupper for studenter der. 
Enig i de som sier at det hadde vært noe annet om du var 19. For du har ikke tenkt å gå videre med musikken? 

Anonymkode: 76ce1...277

AnonymBruker
Skrevet

Kvotene inn på studier endrer seg. Fra neste år går 70% av studieplassene til de med primærvitnemål. I år er det 50%. Det blir antakelig vanskeligere å komme inn.

Og så er du 22 år, ikke 19. Studier er for å komme i jobb ikke for å bli tryggere i hobbyene sine.

Anonymkode: 111eb...03f

Skrevet (endret)

Jeg hadde valgt utdannelsen som sikrer tryggeste jobbutsikter. 

Jeg hadde ikke valgt musikk om jeg hadde valget mellom de to linjene.

Endret av Eric_B
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år, i full jobb, og begynner på master ved siden av jobb nå. 

Det er aldri for seint, tenker jeg. 

Anonymkode: b5783...9a2

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er 40 år, i full jobb, og begynner på master ved siden av jobb nå. 

Det er aldri for seint, tenker jeg. 

Anonymkode: b5783...9a2

Femårig?

Anonymkode: 76ce1...277

Skrevet

Om du kommer inn på master og går noen år der, så kan du søke permisjon et år for å ta årsstudiet i musikk. Om tre år vet du mer hva som passer: Godt med en pause i løpet av siving-graden, eller har mest lyst til å bli helt ferdig, eller funnet ut at industriell design var helt feil studie, eller du får dekket musikkinteressen på Samfundet eller i et av flere studentkor...

Skriver dette for å vise deg enda en mulighet, lykke til med valget!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kvotene inn på studier endrer seg. Fra neste år går 70% av studieplassene til de med primærvitnemål. I år er det 50%. Det blir antakelig vanskeligere å komme inn.

Og så er du 22 år, ikke 19. Studier er for å komme i jobb ikke for å bli tryggere i hobbyene sine.

Anonymkode: 111eb...03f

Hvor har du hørt om den statistikken?:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt den utdannelsesretningen som mest sannsynlig vil gi deg et levebrød du kan forsørge deg på, og hvor det er nok av jobber.

Et musikkstudie... hva slags faste jobber kan du få der og er det mange nok av de eller vil du bli gående arbeidsløs i årevis? Er det godt lønnet? 

Jeg ville tatt siv.ing. Det gir veldig god lønn og du vil klare deg på det selv, om du bor alene kan du få boliglån alene pga god inntekt osv.

Anonymkode: ec6b2...a07

AnonymBruker
Skrevet

En ting det kan være greit å tenke på ift å ta årsstudium i musikk, er den egentlige kostnaden ved det. Her går jeg ut fra at du en gang i tiden kommer til å få jobb pga masteren din, og at året med musikk er fint for din personlige utvikling, men ikke fører til jobb. Hvis du tar årsstudium i musikk, kommer du ett år senere ut i jobb. La oss si at du har en startlønn på 600k. Da har du et økonomisk tap på 600k (minus skatt) + studielån i ett år ekstra (inkludert renter) + tapt pensjon. Da vil dette året koste deg kanskje et sted mellom 600-800k til sammen. Det er altså ikke bare studielånet som koster her, den største utgiften er usynlig, nemlig tapt arbeidsinntekt. Hvis du jobber mye ved siden av studiene det året, blir kostnaden noe redusert. 
Det betyr ikke at du ikke skal studere musikk. Men det har en kostnad i kroner og øre, og den bør du vite om og være klar over før du tar valget. 

Anonymkode: 72576...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...