Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen, håper på noen gode synspunkter.

Jeg ble nylig innlagt på sykehus med kraftig infeksjon i kroppen. Jeg har et barn på 1,5 år som jeg fortsatt ammer. Barnet ammer noen ganger i døgnet, og har ammet på natt. Primært er jo dette selvsagt kos, trøst og nærhet. Barnet har slitt en del med magen siden hun ble født, og puppen har derfor vært veldig viktig for henne mtp på nærhet og trøst.

Da jeg ble syk måtte jeg reise midt på natta med ambulanse og kraftige smerter. Barnet ble selvsagt oppskaket, forvirret og redd men ble godt ivaretatt av pappaen sin mens jeg var innlagt i 1,5 uke. De kom også og besøkte meg, men på grunn av medisiner kunne/kan jeg ikke amme per nå og barnet er derfor blitt avvent dette, i mine øyne ganske brutalt og raskt. Det var ikke sånn jeg ønsket å avslutte ammingen i det hele tatt, selvom jeg er klar over at det var ute av mine hender.

Så til det egentlige spørsmålet. Jeg strever med å bestemme meg for om vi bare skal la ammeslutten gå sin gang, eller starte opp amming igjen. Grunnen til at jeg strever med å bestemme meg er fordi

1. Barnet spiser MYE bedre nå. Når vi fortsatt ammet var barnet svært småspist av deg.

2. Barnet sover natta gjennom. Aldri gjort før dette, og virker mer opplagt på dagen.

Så er det den andre siden med kos, nærhet og trøst... Og den vonde og brutale slutten. Barnet har ikke språk til å etterspørre enda. Men har ikke kommet og dratt opp klærne for å få pupp, men har tatt i bruk vannflasken sin på kvelden som barnet ligger og sutter på. Litt vanskelig for meg å tolke om det er aksept, eller om det er savn.

Noen som har noen synspunkter? 

Anonymkode: 8673a...f11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare egoistiske grunner for å ta opp igjen ammingen nå. 

La det gå.

Anonymkode: 6b10f...102

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet viser at hun ønsker, f.eks. drar opp genser osv, så er det jo tegn på et fortsatt behov. Når barnet nå ikke viser slike tegn, så sier hun jo egentlig at hun får dekket sine nærhetsbehov av deg sånn som dere har det nå❤️ jeg forstår at det var en brutal ammeslutt, men prøv å fokusere på at det er nærheten som er viktig, ikke selve ammingen.

Anonymkode: d766a...966

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei alle sammen, håper på noen gode synspunkter.

Jeg ble nylig innlagt på sykehus med kraftig infeksjon i kroppen. Jeg har et barn på 1,5 år som jeg fortsatt ammer. Barnet ammer noen ganger i døgnet, og har ammet på natt. Primært er jo dette selvsagt kos, trøst og nærhet. Barnet har slitt en del med magen siden hun ble født, og puppen har derfor vært veldig viktig for henne mtp på nærhet og trøst.

Da jeg ble syk måtte jeg reise midt på natta med ambulanse og kraftige smerter. Barnet ble selvsagt oppskaket, forvirret og redd men ble godt ivaretatt av pappaen sin mens jeg var innlagt i 1,5 uke. De kom også og besøkte meg, men på grunn av medisiner kunne/kan jeg ikke amme per nå og barnet er derfor blitt avvent dette, i mine øyne ganske brutalt og raskt. Det var ikke sånn jeg ønsket å avslutte ammingen i det hele tatt, selvom jeg er klar over at det var ute av mine hender.

Så til det egentlige spørsmålet. Jeg strever med å bestemme meg for om vi bare skal la ammeslutten gå sin gang, eller starte opp amming igjen. Grunnen til at jeg strever med å bestemme meg er fordi

1. Barnet spiser MYE bedre nå. Når vi fortsatt ammet var barnet svært småspist av deg.

2. Barnet sover natta gjennom. Aldri gjort før dette, og virker mer opplagt på dagen.

Så er det den andre siden med kos, nærhet og trøst... Og den vonde og brutale slutten. Barnet har ikke språk til å etterspørre enda. Men har ikke kommet og dratt opp klærne for å få pupp, men har tatt i bruk vannflasken sin på kvelden som barnet ligger og sutter på. Litt vanskelig for meg å tolke om det er aksept, eller om det er savn.

Noen som har noen synspunkter? 

Barnet har sluttet en gang, det får holde. 
Barneter 1,5 år gammelt, og tiden er inne. Kan d7 ikke gi barnet ditt nærhet, kos og kroppskontakt uten samtidig å gi pupp, så er her mer feil enn rett i denne relasjonen. 
Hadde vært slutt ett døgn eller to så kunne saken stilt seg annerledes.

Anonymkode: 3fe41...acf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bare egoistiske grunner for å ta opp igjen ammingen nå. 

La det gå.

Anonymkode: 6b10f...102

Hvorfor mener du det? 

For min del kan vi godt være ferdige med det hele, da hele ammeperioden har vært relativt stressende. 

Jeg har reflektert mye over dette og har lagt mine egne grunner for å ikke amme/fortsette å amme til side.

Så hvorfor er det da egoistisk å prøve å tenke på mitt barns behov? 😊 Lurer genuint på det. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg opplevde det samme. Var ikke noe ambulanse eller noe. Men brått slutt på puppen og han var ikke klar. Da jeg kom hjem var han rasende på meg. En ordentlig sinna fyr. Det tok noen dager før det stabiliserte seg, men det gikk seg til etterhvert. Vi fikk igang ammingen igjen. Han var halvannet år og det ble slutt etter en tid likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om barnet viser at hun ønsker, f.eks. drar opp genser osv, så er det jo tegn på et fortsatt behov. Når barnet nå ikke viser slike tegn, så sier hun jo egentlig at hun får dekket sine nærhetsbehov av deg sånn som dere har det nå❤️ jeg forstår at det var en brutal ammeslutt, men prøv å fokusere på at det er nærheten som er viktig, ikke selve ammingen.

Anonymkode: d766a...966

Takk for et ordentlig svar. Nei, barnet viser ingen tegn til å ville sådan ved å dra opp eller lignende. Barnet får masse kos, trygghet og nærhet ellers i hverdagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener du det? 

For min del kan vi godt være ferdige med det hele, da hele ammeperioden har vært relativt stressende. 

Jeg har reflektert mye over dette og har lagt mine egne grunner for å ikke amme/fortsette å amme til side.

Så hvorfor er det da egoistisk å prøve å tenke på mitt barns behov? 😊 Lurer genuint på det. 

Men barnet gir jo ingen tegn på at det har behov for mer morsmelk? Tvert imot, det spiser bedre og sover gjennom natta. Hadde tenkt at dett var dett, og at ammingen er et tilbakelagt stadium. 

Anonymkode: f3732...9b8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt eksempel på at amming bør brått avsluttes og at dette er mer et mammaproblem enn et problem for barnet

Anonymkode: 48b11...761

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor mener du det? 

Ditt barns behov er for trøst og kos og nærhet, og den får du da gitt henne uten å dra frem puppene!? Hvorfor skal barnet bruke deg som smokk nå, når hun er blitt så gammel? Det er bare du som tror det er nødvendig, og unnskylder det med at det er det eneste som kan trøste og gi barnet kos. Til info, så er det IKKE det. Du kan gi det med klærne på og alle kroppsdeler innenfor klærne.

Benytt anledningen til å avslutte ammingen, tydeligvis har det gått helt fint. 

Anonymkode: 62b0c...c8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt vurderer det, jeg, siden barnet ikke viser behov og at det heller har ført til god utvikling. Det går da fint an å ha nærhet og kos uten pupp. 

Anonymkode: 93b6e...603

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har det åpenbart bedre uten amming, hvorfor i all verden skal du innføre det igjen? Det blir i så fall for deg og ikke for barnet,  la det gå.

Anonymkode: 76f5e...c5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer fortsatt min på over 1,5 år, men vurderer å slutte på grunn av akkurat de tingene du nevner, selv om det kommer til å bli med store protester. Tenker at det er fint å ikke utsette et så stort barn for forvirringen med å starte opp igjen og så kanskje slutte. Man håper jo på at de avvender seg selv, men det skjer jo ofte ikke før de er mellom 2 og 7 år, så det kan bli litt seint for de fleste av oss. Jeg ville ikke tatt sjansen på at neste avvending går dårligere, men heller kost meg med annen nærkontakt og at barnet sover og spiser bedre. Du velger jo selv, men jeg synes det er vanskelig å velge akkurat når jeg skal utsette barnet og oss voksne for søvnløse netter som det garantert blir her, så jeg ville vært veldig glad for å bli ferdig med det tross kjipe omstendigheter 

Anonymkode: f12c1...ea8

AnonymBruker
Skrevet

Barnet spiser og sover bedre. Er ikke det bra?

Du må lære å gi trøst og trygghet på en annen måte enn med amming.

Anonymkode: 530d0...d30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke startet opp igjen, pga de to punktene du skriver. 

Anonymkode: 782ad...4cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke skjønne hvorfor du skulle startet opp igjen nå. Barnet spiser bedre og sover bedre. Det er MYE viktigere enn å dra frem puppen for kos, for det kan gis på andre måter. 

Anonymkode: 63f9d...5a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå skriver du jo at barnet helt fint har taklet dette så jeg skjønner ikke hvorfor du overhode bruker tid på å tenke på dette TS. 

Anonymkode: c2c41...853

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig med de andre her, ingen grunn til å starte opp igjen amming nå. Jeg avsluttet amming av yngste da hun var 15 mnd i forbindelse med at jeg skulle bort tre netter. Hun var lite interessert i fast føde og våknet opp til 12 ganger hver natt og ville ammes. Etter vi avsluttet ammingen begynte hun også å spise mye bedre, gikk endelig opp i vekt og sov også natten gjennom. Helt klart mye bedre for henne. 

Anonymkode: f6aae...aca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. Da forblir amming et kapittel vi har lagt bak oss, og godt er det. 

Vil bare avslutte med å si at dere som insinuerer at jeg ikke gir eller klarer å gi barnet mitt trøst, kos eller nærhet på annen måte enn med amming kan ta dere en bolle :) jeg har ikke hevdet at dette er eneste måte hun får det på. Jeg har heller ikke insistert på at amming er det beste for henne, da jeg tydelig påpekte hvorfor jeg IKKE ville begynne igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...