Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noe litt rart: Jeg har fått en kraftig infeksjon og kroppen har gått litt ned for telling. Det gir meg faktisk litt mer ro i hodet, kroppen melder seg på og sier Jeg er også her, kanskje? Lettere å forholde seg til vondt i kroppen enn kaos i hodet, når det bare er snakk om kortvarig fysisk sykdom vel å merke. 

Anonymkode: 205ed...ae5

Jeg har det likt. Jeg liker nesten å være fysisk syk. Det er så mye enklere. Også er det enklere å hvile uten konstant tenke på hva jeg burde få gjort isteden. 

Anonymkode: ad68f...0e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjenner igjen denne. Veksten jeg har fått med min CPTSD diagnose (og alle symptomene som følger, spiseforstyrrelse, OCD m.m.) skjedde etter at kroppen meldte seg helt ut med langvarig utmattelse. Det var som at jeg akkurat var trygg nok til at kroppen kunne streike, og da gjorde den det voldsomt. Og da var det liksom sånn ikke noe annet valg enn å ta traumene også på alvor. Fatigue er et vanlig symptom hos de med CPTSD og for tiden er det nesten det mest fremtredende symptomet hos meg. Og jeg bruker det nå for alt det er verdt (tenkte ikke slik da jeg ble månedsvis liggende på et mørkt rom akkurat 🤪 men nå!) fordi da vet jeg liksom at her er noe som koster for mye. Kroppen vet. 

Er dere andre ufør? Jeg har nettopp fått innvilget uføretrygd, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. "Det var ikke sånn livet skulle bli", det er liksom en påminnelse om ... all livssorgen. Og jeg vet det ikke er et sluttpunkt, en ende, jeg fortsetter og jobber, men ja, det er litt rart, vet ikke hva jeg skal tenke om det. 

Anonymkode: 38b04...924

Jeg er ikke ufør. Men jeg klarer ikke stå i jobbene mine. Aldri klart 100%. Mye sykefravær og jobbytting. Har studert en del, der er det enklere å maskere symptomene syntes jeg. Jeg er livredd nå. Ferdig studert og har en god 100% jobb. Men vært sykemeldt siden februar. Skal liksom tilbake på jobb til høsten. Men er så redd for å fucke opp igjen. Hvordan skal jeg klare å komme meg på jobb hver eneste dag, mandag til fredag, hver eneste uke i månedsvis.. det har jeg aldri klart før. Jeg klarer ikke pusse tennene hver dag engang. Eller vaske meg hver dag. Jeg klarer ikke holde rutiner. Sliter med søvnen. Jeg fungerer bare noen dager også krasjer det og jeg trenger hvile. Tidligere jobbet jeg turnus og det var på et vis litt lettere å ikke ha 5 dager på rad, og i tillegg var det så skyhøyt sykefravær på avdelingen jeg jobbet at jeg ble ikke spesielt lagt merke til. Men nå, med en barn så fungerer ikke turnus. Så jeg er nødt til å klare denne dagjobben. Jeg på en måte gleder meg til å begynne igjen fordi det føles ut som da blir jeg normal igjen. Men jeg vet jo godt at når jeg ikke engang klarer stå opp av sengen hver dag så er det ingen mirakuløs ting som kommer til å endre seg før jobbstart igjen i august. Og det skremmer meg. Jeg vet jo at jeg kommer til å feile igjen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei igjen. Jeg bare lurer på om det er noen andre som sliter med struktural dissosiasjon? 

https://stokurs.rvtsnord.no/delkapitler/strukturell-dissosiasjon/

Jeg gjør. Sekundær strukturell dissosiasjon, i perioder har det vel også vært tertiær. Er ikke så opptatt av hva det heter men forholder meg til meg selv som at jeg har ulike deler og indre barn osv. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, som en annen her i tråden, prøvd ketaminbehandling. 

Har slitt med kptsd, depresjon og angst i mange år, og er ufør. Har vært enormt dårlig. 

Forsøkte ketamin på privatklinikk for et par måneder siden, og har nå egentlig ingen symptomer på noe. Det føles enormt rart, og jeg er ikke sikker på om det er varig, siden det har gått så kort tid. Men så godt det er å bare kunne gjøre akkurat det jeg selv ønsker, og til og med ha glede av ting!! Anbefaler ALLE å prøve ketamin om ingenting annet hjelper. Håper det snart blir godkjent i det offentlige, for det var steindyrt.

Anonymkode: d5c04...fe4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har, som en annen her i tråden, prøvd ketaminbehandling. 

Har slitt med kptsd, depresjon og angst i mange år, og er ufør. Har vært enormt dårlig. 

Forsøkte ketamin på privatklinikk for et par måneder siden, og har nå egentlig ingen symptomer på noe. Det føles enormt rart, og jeg er ikke sikker på om det er varig, siden det har gått så kort tid. Men så godt det er å bare kunne gjøre akkurat det jeg selv ønsker, og til og med ha glede av ting!! Anbefaler ALLE å prøve ketamin om ingenting annet hjelper. Håper det snart blir godkjent i det offentlige, for det var steindyrt.

Jeg er veldig fascinert av dette. Etterpå føler du følelsene som normalt? Føler du deg ensom hvis du f.eks ser at livet har vært ganske tomt? Endrer livsmål og ønsker?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er veldig fascinert av dette. Etterpå føler du følelsene som normalt? Føler du deg ensom hvis du f.eks ser at livet har vært ganske tomt? Endrer livsmål og ønsker?

Det er som sagt ikke så lenge siden behandlingen, men jeg skal forsøke å svare:)

Jeg tror jeg føler ting som normalt, ja. Jeg kan bli irritert om jeg ikke får sove, sint om jeg leser noe i sosiale medier jeg regner som urettferdig, glad om jeg ser en morsom serie på tv osv. Jeg henger meg ikke opp i ting lenger, kan legge fra meg det som er av negative følelser uten å bli sittende fast i evigheter.

Jeg kan føle meg ensom, ja. Jeg har ikke stort nettverk, men jeg er svært glad i de personene  jeg har, og jeg er en sånn som egentlig trives godt i eget selskap heldigvis! Har fortsatt ganske lav sosial kapasitet, men jeg verdsetter det jeg klarer høyt. En telefonsamtale med mamma, kaffebesøk av min bror, hente tantebarn i barnehagen og henge med han et par timer. Sånne ting er gull verd nå, tidligere var det svært tungt og jeg måtte hvile meg opp i dagene etterpå.

Tidligere kunne jeg sitte å tenke sånne "hvorfor måtte mitt liv bli sånn"-tanker i dagesvis, men nå legger jeg det fra meg. Det ble som det ble, pga ditt og datt. Sånn er det bare, hva kan jeg heller gjøre for å ha det bra nå og fremover? Har altså på en eller annen måte endret hele min måte å tenke på. Det er vel de nye synapsene som ketaminen har grodd, haha.

Jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal "bruke livet mitt på". Det tar jeg litt som det kommer. Jeg tar dag for dag, og passer på å gjøre bare nøyaktig det jeg har lyst til. I tillegg til husarbeid som jeg hater, da. Men om jeg en morgen kjenner at i dag vil jeg faktisk bare se fjorten episoder greys anatomy, så gjør jeg det. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er som sagt ikke så lenge siden behandlingen, men jeg skal forsøke å svare:)

Jeg tror jeg føler ting som normalt, ja. Jeg kan bli irritert om jeg ikke får sove, sint om jeg leser noe i sosiale medier jeg regner som urettferdig, glad om jeg ser en morsom serie på tv osv. Jeg henger meg ikke opp i ting lenger, kan legge fra meg det som er av negative følelser uten å bli sittende fast i evigheter.

Jeg kan føle meg ensom, ja. Jeg har ikke stort nettverk, men jeg er svært glad i de personene  jeg har, og jeg er en sånn som egentlig trives godt i eget selskap heldigvis! Har fortsatt ganske lav sosial kapasitet, men jeg verdsetter det jeg klarer høyt. En telefonsamtale med mamma, kaffebesøk av min bror, hente tantebarn i barnehagen og henge med han et par timer. Sånne ting er gull verd nå, tidligere var det svært tungt og jeg måtte hvile meg opp i dagene etterpå.

Tidligere kunne jeg sitte å tenke sånne "hvorfor måtte mitt liv bli sånn"-tanker i dagesvis, men nå legger jeg det fra meg. Det ble som det ble, pga ditt og datt. Sånn er det bare, hva kan jeg heller gjøre for å ha det bra nå og fremover? Har altså på en eller annen måte endret hele min måte å tenke på. Det er vel de nye synapsene som ketaminen har grodd, haha.

Jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal "bruke livet mitt på". Det tar jeg litt som det kommer. Jeg tar dag for dag, og passer på å gjøre bare nøyaktig det jeg har lyst til. I tillegg til husarbeid som jeg hater, da. Men om jeg en morgen kjenner at i dag vil jeg faktisk bare se fjorten episoder greys anatomy, så gjør jeg det. 

Takk for svar! 

En av mine største utfordringer med ktpsd er mangel på identitetsfølelse, hva jeg vil, å kjenne impulser, og føle en slags sammenheng i hvem jeg er og indre drivkraft. Har behandlingen du tok påvirket noe på slike type symptomer (hvis de var relevant for deg)? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar! 

En av mine største utfordringer med ktpsd er mangel på identitetsfølelse, hva jeg vil, å kjenne impulser, og føle en slags sammenheng i hvem jeg er og indre drivkraft. Har behandlingen du tok påvirket noe på slike type symptomer (hvis de var relevant for deg)? 

Jeg har slitt veldig tidligere med å finne "livslyst" fordi det ikke er noen ting jeg vil. Har ikke klart å se for meg noen fremtid fordi jeg ikke vil noe, liksom. Før ketamin var dette noe jeg grublet mye på, og forsøkte heletiden og finne noe jeg kunne jobbe mot uten å finne det. Nå etter ketamin tenker jeg mer at det blir som det blir, jeg vil bare være i stand til å gjøre det jeg ønsker hvis jeg en dag kommer på en plan :)  Men også at det er helt okei at jeg i dag ikke planlegger lengre frem enn kanskje til helga. Det er bare ikke et problem lenger, på samme måte som det var tidligere. 

Vet ikke om dette ble relevant for deg, jeg mistenker at vi ikke har/har hatt helt samme problemer på det området :D❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har slitt veldig tidligere med å finne "livslyst" fordi det ikke er noen ting jeg vil. Har ikke klart å se for meg noen fremtid fordi jeg ikke vil noe, liksom. Før ketamin var dette noe jeg grublet mye på, og forsøkte heletiden og finne noe jeg kunne jobbe mot uten å finne det. Nå etter ketamin tenker jeg mer at det blir som det blir, jeg vil bare være i stand til å gjøre det jeg ønsker hvis jeg en dag kommer på en plan :)  Men også at det er helt okei at jeg i dag ikke planlegger lengre frem enn kanskje til helga. Det er bare ikke et problem lenger, på samme måte som det var tidligere. 

Vet ikke om dette ble relevant for deg, jeg mistenker at vi ikke har/har hatt helt samme problemer på det området :D❤️ 

Jo, absolutt relevant. Kjenner meg igjen. Og den der med å slippe det kaoset med å måtte ha en livsplan høres godt ut. Blir spennende for deg å se fremover hvordan dette spiller inn i livet ditt på lang sikt. Blir alltid glad når jeg hører at folk har fått det bedre fra kptsd, så takk igjen for at du delte! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo, absolutt relevant. Kjenner meg igjen. Og den der med å slippe det kaoset med å måtte ha en livsplan høres godt ut. Blir spennende for deg å se fremover hvordan dette spiller inn i livet ditt på lang sikt. Blir alltid glad når jeg hører at folk har fått det bedre fra kptsd, så takk igjen for at du delte! 

Ja, svært spent selv! Har oppfølging fra klinikken hver tredje måned fremover nå, og er forberedt på at en del trenger vedlikeholdsdoser etter +- et år. 

Hvem skulle trodd at alt som skulle til var et par nye synapser, liksom 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...