AnonymBruker Skrevet 20. juni #81 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette begynte jeg å utvikle etter nesten et år med tidligere behandler. Plutselig greide jeg ikke å stå på ene foten og fløy gjennom rommet. Han opplevde meg nok som dramatiserende da òg. Hadde et angstanfall ene timen og beklaget meg når jeg sa jeg ikke klarte mer. Da mente han jeg demonstrerte, skreiv i journal at det var uheldig av meg å avbryte timen da han kunne hjulpet meg gjennom angstanfallet. Jeg følte meg aldri trygg hos han Anonymkode: 96727...7b8 Oi, det er helt utrolig at sånne får jobbe med traumepasienter. Klagde du han inn? Anonymkode: 18484...9ce
AnonymBruker Skrevet 20. juni #82 Skrevet 20. juni Jeg går til spesialist med avtale. Har gått der lenge, og etter flere mislykkede forsøk på dps. Har null tiltro til dem, dessverre.. Anonymkode: 3c3ab...368
AnonymBruker Skrevet 20. juni #83 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg går til spesialist med avtale. Har gått der lenge, og etter flere mislykkede forsøk på dps. Har null tiltro til dem, dessverre.. Anonymkode: 3c3ab...368 Men det fungerer med spesialist med avtale? Håper det! Anonymkode: 205ed...ae5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #84 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Oi, det er helt utrolig at sånne får jobbe med traumepasienter. Klagde du han inn? Anonymkode: 18484...9ce Nei, jeg valgte heller å avslutte selv om han frarådet meg det. Jeg måtte få alt på avstand, gikk ganske lenge etter hvor jeg hadde problemer med å prate om opplevelsen hos han. Kanskje jeg bør gjøre det, men føler at det ikke er vits. Det faller vel tilbake på meg som pasient uansett? Anonymkode: 96727...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #85 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men dette var jo ingen forklaring på hvordan de jobber ulikt. Anonymkode: 0c552...5c7 Hvis du ønsker en dybdeforklaring er det lurt å lese seg opp selv. Finnes mange bøker og fagartikler om dette. Anonymkode: 33370...296
AnonymBruker Skrevet 20. juni #86 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du ønsker en dybdeforklaring er det lurt å lese seg opp selv. Finnes mange bøker og fagartikler om dette. Anonymkode: 33370...296 Det er altså alt eller ingenting, skjønner 😂 Anonymkode: 0c552...5c7
AnonymBruker Skrevet 20. juni #87 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei, jeg valgte heller å avslutte selv om han frarådet meg det. Jeg måtte få alt på avstand, gikk ganske lenge etter hvor jeg hadde problemer med å prate om opplevelsen hos han. Kanskje jeg bør gjøre det, men føler at det ikke er vits. Det faller vel tilbake på meg som pasient uansett? Anonymkode: 96727...7b8 Hvis ingen sier i fra så blir det aldri endring. Men skal man gjøre det må det være saklig og velformulert. Anonymkode: 18484...9ce
AnonymBruker Skrevet 20. juni #88 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er altså alt eller ingenting, skjønner 😂 Anonymkode: 0c552...5c7 Jeg ser ikke hva mer du vil ha fra et forum? De uten traumekompetanse har ikke kunnskap om traumereaksjoner og retraumatiserer lett pasienten når de vil snakke om traumet og ikke tar hensyn til triggere og toleransevindu. En traumespesialist jobber med disse tingene på en måte som ikke skader pasienten. Hvordan de jobber kommer an på pasienten, derfor anbefaler jeg deg å lese deg opp. Anonymkode: 33370...296 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #89 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er et en vanlig ting altså, å klype seg? Trodde merkelig nok at det var noe bare jeg gjorde, blir nesten litt lettet hvis det er flere som gjør det. Anonymkode: 205ed...ae5 Jeg vet flere som gjør/har gjort det. Også andre former for selvskading. Men jeg kan ikke si noe om hvor vanlig det er. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min bror har gått til dps en stund (sørlandet) for traumer, men jeg føler ikke det har noen virkning det de holsder på med. Jeg tror vi vil prøve å gå privat, har noen tips til private traumespesialister i sør? Anonymkode: 6f629...e5f Anbefaler å feks søke etter noen som kan sensorimotorisk terapi. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dissosiering. Anonymkode: 18484...9ce Ja, men det du beskriver høres ut som noe som heter depersonalisering, en spesifikk beskrivelse av en form for dissosiering. Anonymkode: 0cf3d...d55 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #90 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan noen forklare meg hvorfor det er så storbforskjell på traumespesialist vs andre psykologer? Hvordan jobber traumespesialisten? Lurer fordi jeg har cptsd selv og går til psykodynamisk psykolog… Anonymkode: 0c552...5c7 Det er mange forskjeller, men en forskjell er for eksempel at en behandler med traumekompetanse vil følge den anbefalte behandlingsmodellen for traumer. Altså først stabilisere, så behandle, så rehabilitere. https://www.traumebehandling.no/behandle/generelt-om-traumebehandling/ I tillegg vil behandler ofte vektlegge kroppslige reaksjoner og ha en nedenfra og opp tilnærming (kropp før hode), mens en «vanlig» behandler tenker ovenfra og ned (hode før kropp, eller kun hode). På dps gikk de bare rett på sak, begge behandlerne jeg gikk til. De forventet at jeg allerede fra første time skulle fortelle om alle de grusomme tingene, til og med forsøke å grave fram ting jeg egentlig hadde glemt, og så sendte de meg bare hjem, uten å lære meg noe om regulering, uten å legge merke til at jeg disssosierte, uten å høre på meg når jeg ba om hjelp til å takle alt det forferdelige som kom fram. Selvsagt er det retraumatiserende. Og i tillegg ingen plan, ingen verktøy, ingen som sa noe om hva som kunne hjelpe, ikke noe behandlingsmål. Da behandlingen ikke hjalp var det JEG som ble sett på som problemet. Det er jo til å bli svimmel av. Anonymkode: 0cf3d...d55 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #91 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mange forskjeller, men en forskjell er for eksempel at en behandler med traumekompetanse vil følge den anbefalte behandlingsmodellen for traumer. Altså først stabilisere, så behandle, så rehabilitere. https://www.traumebehandling.no/behandle/generelt-om-traumebehandling/ I tillegg vil behandler ofte vektlegge kroppslige reaksjoner og ha en nedenfra og opp tilnærming (kropp før hode), mens en «vanlig» behandler tenker ovenfra og ned (hode før kropp, eller kun hode). På dps gikk de bare rett på sak, begge behandlerne jeg gikk til. De forventet at jeg allerede fra første time skulle fortelle om alle de grusomme tingene, til og med forsøke å grave fram ting jeg egentlig hadde glemt, og så sendte de meg bare hjem, uten å lære meg noe om regulering, uten å legge merke til at jeg disssosierte, uten å høre på meg når jeg ba om hjelp til å takle alt det forferdelige som kom fram. Selvsagt er det retraumatiserende. Og i tillegg ingen plan, ingen verktøy, ingen som sa noe om hva som kunne hjelpe, ikke noe behandlingsmål. Da behandlingen ikke hjalp var det JEG som ble sett på som problemet. Det er jo til å bli svimmel av. Anonymkode: 0cf3d...d55 Det er fryktelig vondt å lese. Har du fått riktig hjelp i etterkant? Anonymkode: 205ed...ae5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #92 Skrevet 20. juni Ikke lest alt, men lest til ca side 3. Jeg har C-PTSD og egen dissosiativ diagnose som er av alvorlig grad. Jeg bor på Sørlandet og går på dps. Jeg kan bekrefte at det mangler på traumekompetanse, og de få som finnes slutter, har permisjoner og annet. Jeg har vært over 10 år i systemet og er stadig truet med å bli erklært resistent uten å ha fått målrettet behandling. Jeg har begynt litt nå, men har det før og, også forsvinner behandler, så ikke så lett. Jeg har masse traumer fra helsevesenet, kombinert med at jeg har vært igjennom overgrep, omsorgssvikt og mobbing i barndommen. Er forespeilet at behandling vil ta flere år, men så er det om det faktisk blir. Jeg har tilpasset livet mitt til at jeg er mye borte. Jeg selvskader mye når jeg ikke er tilstede (minimalt når jeg er tilstede), og det er utrolig tøft. Jeg føler meg trygg her jeg bor, og er i mye aktivitet ute, for å håndtere ting. Trening hjelper veldig, og jeg selvskader sjeldent når jeg er i aktivitet ute så jeg bruker det som en mestringsstrategi for å redusere på selvskadingen. Det hjelper også på totalen, så jeg vil anbefale det til andre. Om jeg er borte mens jeg er ute så går det fint. Det er blitt en vane å ikke huske hvor jeg har vært og hvem jeg har truffet. Jeg husker fra alt til ingenting, så det varierer, men det er min måte å overleve på. Har laget meg god systemer for å få det til, men jeg blir sykere og sykere så det er ikke alltid systemene virker, men så bryr jeg meg også mindre om det. Utrolig hva en blir vant med. Jeg håper likevel at jeg kan få den hjelpen jeg trenger for å komme meg videre, og håper det for andre også. Jeg har hørt det er en eller to gode avtalespesialister som kan traumer i Arendal, men som sagt så går jeg selv på en av dpsene på Sørlandet. Anonymkode: 0f9a6...f3d 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #93 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er fryktelig vondt å lese. Har du fått riktig hjelp i etterkant? Anonymkode: 205ed...ae5 Nei AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har hørt det er en eller to gode avtalespesialister som kan traumer i Arendal, Anonymkode: 0f9a6...f3d Hvem da? Anonymkode: 0cf3d...d55
AnonymBruker Skrevet 20. juni #94 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei Hvem da? Anonymkode: 0cf3d...d55 Jeg fikk et navn i fjor, bare nevnt for meg, men husker dessverre ikke navnet. Da ble det nevnt at det mulig var en annen også der. Beklager å ikke kunne hjelpe mer. Anonymkode: 0f9a6...f3d
AnonymBruker Skrevet 20. juni #95 Skrevet 20. juni Jeg var heldig å fikk riktig behandler i det jeg kom inn på DPS. Denne behandleren var trent i EMDR-terapi, som redda livet mitt. Veldig tungt å stå i den typen behandling, men resultatet er helt utrolig ! Anonymkode: 5a6b9...ca5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #96 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var heldig å fikk riktig behandler i det jeg kom inn på DPS. Denne behandleren var trent i EMDR-terapi, som redda livet mitt. Veldig tungt å stå i den typen behandling, men resultatet er helt utrolig ! Anonymkode: 5a6b9...ca5 jeg trodde at EMDR er gunstig ved ptsd, men ikke ved kptsd, stemmer det? Anonymkode: b6126...313 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #97 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet flere som gjør/har gjort det. Også andre former for selvskading. Men jeg kan ikke si noe om hvor vanlig det er. Anbefaler å feks søke etter noen som kan sensorimotorisk terapi. Ja, men det du beskriver høres ut som noe som heter depersonalisering, en spesifikk beskrivelse av en form for dissosiering. Anonymkode: 0cf3d...d55 Nei, jeg ser ikke meg selv utenfra. Jeg bare kobler meg ut og er ikke tilstede, detter ut av det jeg driver med/samtaler. Anonymkode: 18484...9ce
Wilma89 Skrevet 20. juni #98 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er et en vanlig ting altså, å klype seg? Trodde merkelig nok at det var noe bare jeg gjorde, blir nesten litt lettet hvis det er flere som gjør det. Anonymkode: 205ed...ae5 Jeg klyper meg generelt store deler av dagen🙈 Mister kontakt med spesielt Bena. Syns det hjelper å klype for å prøve å vekke de.
Wilma89 Skrevet 20. juni #99 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men dette var jo ingen forklaring på hvordan de jobber ulikt. Anonymkode: 0c552...5c7 Det handler mye om erfaring med hvordan ulike traumesymptoner utartet seg. Uten et trent øye kan de ulike symptomene på komplekse traumer peke i ulike retninger og til andre diagnoser. Har vært borti en pasient som endte opp med diagnosen paranoid schizofreni og fikk sterke antipsykotiske medisiner i flere år før en traumespesialist begynte å stille spørsmålstegn. I løpet av et år var personen av medisiner og i gang med traumebehandling som faktisk fungerte. En psykolog med lang erfaring innen traumebehandling har ofte erfaring fra flere metoder. På den måten kan de ofte tilpasse behandlingen til hver enkelt. Jeg har f.eks. veldig god effekt av EMDR, men helt avgjørende at jeg har en behandler som klarer å plukke det opp og hente meg inn igjen i det jeg er i ferd med å dissosierer. Hvis ikke hadde det sannsynligvis endt i gjenopplevelser og retraumatisering. Videre er det mange med K-PTSD som ikke tåler EMDR i det hele tatt. Da er man avhengig av at behandleren klarer å plukke det opp og er erfaren og trygg nok til å anerkjenne at det finnes mange behandlingsformer for traumer og ikke alt passer for alle. Så egentlig vanskelig å svare akkurat på hvordan en med mye kompetanse på K-PTSD jobber. Tenker det handler mer om at de er erfaren nok til å lese og forstå hva pasienten foran dem trenger. En psykolog med lite erfaring vil med stor sannsynlighet velge den ene metoden de kan. De har ofte vansker med å plukke opp pasientens signaler og når ikke behandlingen fungerer, skrives de ut og det dokumenteres at pasienten ikke nyttegjør seg av behandlingen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #100 Skrevet 20. juni Wilma89 skrev (5 minutter siden): Det handler mye om erfaring med hvordan ulike traumesymptoner utartet seg. Uten et trent øye kan de ulike symptomene på komplekse traumer peke i ulike retninger og til andre diagnoser. Har vært borti en pasient som endte opp med diagnosen paranoid schizofreni og fikk sterke antipsykotiske medisiner i flere år før en traumespesialist begynte å stille spørsmålstegn. I løpet av et år var personen av medisiner og i gang med traumebehandling som faktisk fungerte. En psykolog med lang erfaring innen traumebehandling har ofte erfaring fra flere metoder. På den måten kan de ofte tilpasse behandlingen til hver enkelt. Jeg har f.eks. veldig god effekt av EMDR, men helt avgjørende at jeg har en behandler som klarer å plukke det opp og hente meg inn igjen i det jeg er i ferd med å dissosierer. Hvis ikke hadde det sannsynligvis endt i gjenopplevelser og retraumatisering. Videre er det mange med K-PTSD som ikke tåler EMDR i det hele tatt. Da er man avhengig av at behandleren klarer å plukke det opp og er erfaren og trygg nok til å anerkjenne at det finnes mange behandlingsformer for traumer og ikke alt passer for alle. Så egentlig vanskelig å svare akkurat på hvordan en med mye kompetanse på K-PTSD jobber. Tenker det handler mer om at de er erfaren nok til å lese og forstå hva pasienten foran dem trenger. En psykolog med lite erfaring vil med stor sannsynlighet velge den ene metoden de kan. De har ofte vansker med å plukke opp pasientens signaler og når ikke behandlingen fungerer, skrives de ut og det dokumenteres at pasienten ikke nyttegjør seg av behandlingen. Veldig viktige poeng du har her. Nå er ikke jeg ferdig utredet, men det er lite tvil om at psykolog som har utredet meg har for liten erfaring. Heldigvis forstod spesialist at jeg hadde blitt feilvurdert og behandlingen som hadde blitt foreslått var helt feil. Anonymkode: 18484...9ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå