Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi, dette var veldig bra skrevet! Har fått andre diagnoser og behandling for disse, men hele bildet har ikke blitt sett før nå. Det er vondt å ha gått med dette så lenge, siden ungdommen, og strevd sånn år etter år. 

Anonymkode: 205ed...ae5

Jeg var i behandling i 17(!) år før jeg fikk riktige diagnoser… var kasteball deler av tida, ble alvorlig retraumatisert store deler av tida jeg faktisk fikk behandling. Var en psykolog på spiseforstyrrelsesavd på Modum som først lukta lunta, og så kom jeg inn hos avtalespesialist med traumekompetanse, og da var det kort vei til «her faller brikkene på plass». Alvorlig dissosiasjon også.

Anonymkode: 42e52...573

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i behandling i 17(!) år før jeg fikk riktige diagnoser… var kasteball deler av tida, ble alvorlig retraumatisert store deler av tida jeg faktisk fikk behandling. Var en psykolog på spiseforstyrrelsesavd på Modum som først lukta lunta, og så kom jeg inn hos avtalespesialist med traumekompetanse, og da var det kort vei til «her faller brikkene på plass». Alvorlig dissosiasjon også.

Huff, så leit å høre. Skremmende at dette i det hele tatt skal være mulig. Jeg dissosierer, men heldigvis ikke i alvorlig grad, og det kommer og går. Da jeg nevnte dissosiering til psykolog ble det veldig "har du googlet symptomer". 

Anonymkode: 18484...9ce

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. Så leit at du også har strevd så lenge. Jeg har blitt søkt til traumeavdelingen på Modum også. Er livredd for at jeg ikke skal bli hørt og få hjelp. Dissosierer noe, men bruker ordene "detter ut". Har skjønt at hvis jeg klyper meg hardt i armen klarer jeg å holde meg "våken". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kontaktet avtalespesialisten jeg ønsket selv. Avtalte at hun kontaktet meg når hun hadde kapasitet. Det gjorde hun faktisk. Fastlege sendte så henvisning der det ble spesifisert at jeg skulle henvises til henne. Vet ikke om det var flaks, men jeg kom i hvert fall til henne. 

Når det gjelder dps vil jeg si det er et sjansespill. Man kan ende opp hos noen som er kjempeflinke, men også en viss sannsynlighet for å komme til noen som har jobbet lite med traumer. Dps er også svært presset på kapasitet. Mange blir dessverre skrevet ut så alt alt for tidlig. 
Håper du får den hjelpen du trenger❤️

• Nyttig 2
Skrevet
Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Jeg kontaktet avtalespesialisten jeg ønsket selv. Avtalte at hun kontaktet meg når hun hadde kapasitet. Det gjorde hun faktisk. Fastlege sendte så henvisning der det ble spesifisert at jeg skulle henvises til henne. Vet ikke om det var flaks, men jeg kom i hvert fall til henne. 

Når det gjelder dps vil jeg si det er et sjansespill. Man kan ende opp hos noen som er kjempeflinke, men også en viss sannsynlighet for å komme til noen som har jobbet lite med traumer. Dps er også svært presset på kapasitet. Mange blir dessverre skrevet ut så alt alt for tidlig. 
Håper du får den hjelpen du trenger❤️

Dette er ikke mulig mer. Felles henvisningsmottak fra høsten 2023, eneste veien til avtalespesialist nå er via DPS… som jeg frykter gjør at enda flere av oss ikke vil få nødvendig hjelp (og riktig diagnose…)

• Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke mulig mer. Felles henvisningsmottak fra høsten 2023, eneste veien til avtalespesialist nå er via DPS… som jeg frykter gjør at enda flere av oss ikke vil få nødvendig hjelp (og riktig diagnose…)

Dette var i år. Henvisningen ble sendt til DPS, men hadde på forhånd vært i kontakt med avtalespesialisten så jeg visste at hun hadde ledig kapasitet når henvisningen ble sendt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Enig! 

Skrevet
Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Dette var i år. Henvisningen ble sendt til DPS, men hadde på forhånd vært i kontakt med avtalespesialisten så jeg visste at hun hadde ledig kapasitet når henvisningen ble sendt. 

Da har du vært ekstremt heldig. Man kan ønske seg til avtalespesialist i henvisningen, men det er uansett dps som bestemmer. Og det er også skjerpet inn på hvem som får avtalespesialist ut ifra grad av dissosiasjon m.m. 

Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Da har du vært ekstremt heldig. Man kan ønske seg til avtalespesialist i henvisningen, men det er uansett dps som bestemmer. Og det er også skjerpet inn på hvem som får avtalespesialist ut ifra grad av dissosiasjon m.m. 

Ja ikke sant. Da hadde jeg nok flaks. Vet avtalespesialisten kontaktet felles inntak og informerte om at jeg skulle til henne. Mulig det var utslagsgivende.

Håpløst at DPS skal bestemme dette! Hadde vært helt uaktuelt for meg å møte opp på DPS. Prøvde en gang for mange år siden, men endte opp kraftig retraumstisert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nettopp fått diagnosen k-ptsd og blitt henvist til dps. Har ikke all verdens tro på dps, for da jeg kom til dem for 5 år siden, ga de meg diagnosen generalisert angst. Det var feil og det måtte et lengre sykdomsforløp til for å få riktig diagnose. Noen her som har vært på dps og fått god hjelp for k-ptsd? Det ble bedt om avtalespesialist i henvisningen men det er sikkert vanskelig å få. Har muligheten til å gå privat hos traumespesialist men det vil koste 10 000 i måneden og jeg vil ikke ha råd til noe annet enn det aller nødvendigste som mat. Hvordan ville dere ha tenkt i denne situasjonen? 

Jeg fikk litt hjelp fra dps når jeg fikk diagnosen. 

Har blitt henvist på ny og opplevd svært uheldige ting i møte med dps, det var en fæl påkjenning for meg og familie. Ikke kompetente nok.. Basert på egenerfaring vil jeg ikke anbefale dps. De flinke psykologene jobber heller ikke under et så tragisk regime som dps drives av 

Anonymkode: 96727...7b8

AnonymBruker
Skrevet
Ninaen skrev (10 minutter siden):

Dette var jeg ikke klar over, skikkelig krise for pasienter.. Sukk! 

Anonymkode: 96727...7b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, selve dps blir nok ikke aktuelt, men jeg vurderer nok å prøve det hvis jeg får en avtalespesialist. Fikk du diagnosen av dps? Privat er sååå dyrt, men så er det kanskje også den viktigste investeringen jeg gjør i livet. Har hatt det så dårlig så lenge at jeg er ganske desperat. 

Nei er i det private nå. Dps fant bare tilbakevendende depressiv lidelse. De tok ikke hensyn til barndomstraumene. Følte de var mer opptatt av hvordan jeg kan fungere i jobb og å fylle ut skjemaer for å kartlegge om jeg hadde adhd, bipolar og andre tilstander man kan medisinere… ble bare lei. 

Anonymkode: ad68f...0e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei er i det private nå. Dps fant bare tilbakevendende depressiv lidelse. De tok ikke hensyn til barndomstraumene. Følte de var mer opptatt av hvordan jeg kan fungere i jobb og å fylle ut skjemaer for å kartlegge om jeg hadde adhd, bipolar og andre tilstander man kan medisinere… ble bare lei. 

Hvordan fant du "riktig behandler" i det private? Jeg har fått anbefalt en kvinnelig psykolog på et traumesenter, hun skal visst være veldig dyktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan fant du "riktig behandler" i det private? Jeg har fått anbefalt en kvinnelig psykolog på et traumesenter, hun skal visst være veldig dyktig. 

Jeg er hos privat lege og han ga meg kontaktinformasjonen hennes. Også tok jeg kontakt selv og fikk time ganske raskt. 

Fra fastlegen (den offentlige) har jeg bare fått beskjed om å ta meg sammen. Eller «nå er du voksen (jeg er 39) så nå må du begynne å ta ansvar for deg selv»… ja det er jo det jeg prøver når jeg ber om hjelp 🙄🙄🙄 «alle har det tøft»/«du må legge fortiden bak deg»/«ikke bruk fortiden din som unnskyldning for oppførselen din»/ «prøver du å få ME diagnose?» altså ja… jeg er møkkalei det offentlige. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hos privat lege og han ga meg kontaktinformasjonen hennes. Også tok jeg kontakt selv og fikk time ganske raskt. 

Fra fastlegen (den offentlige) har jeg bare fått beskjed om å ta meg sammen. Eller «nå er du voksen (jeg er 39) så nå må du begynne å ta ansvar for deg selv»… ja det er jo det jeg prøver når jeg ber om hjelp 🙄🙄🙄 «alle har det tøft»/«du må legge fortiden bak deg»/«ikke bruk fortiden din som unnskyldning for oppførselen din»/ «prøver du å få ME diagnose?» altså ja… jeg er møkkalei det offentlige. 

Omg. Dette er altså helsevesenet vårt som skal hjelpe oss 🤯

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omg. Dette er altså helsevesenet vårt som skal hjelpe oss 🤯

Det er sjokkerende. Jeg har levd med diagnosen engstelig unnvikende pf i mange år, men strever mye mindre med relasjoner enn alle triggerne jeg lever med. Nå slo det meg at jeg faktisk risikerer å få en mannlig behandler, skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på å få med det i henvisningen 😔. Var så mye å tenke på. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk god hjelp av en behandler med kompetanse på traumer. Fikk i utgangspunktet innvilget behandling på "ubestemt tid" og det var forespeilet at jeg skulle følges opp i minimum 1 år for stabilisering etter jeg var ferdig behandlet. Jeg var midt i en heftig fase av behandlingsforløpet når hun måtte slutte brått, og DPS valgte da å skrive meg ut fordi de ville prioritere pasienter med en fastsatt behandlingstid. Det var altså veldig bra så lenge det varte.

Anonymkode: 386e1...66b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk god hjelp av en behandler med kompetanse på traumer. Fikk i utgangspunktet innvilget behandling på "ubestemt tid" og det var forespeilet at jeg skulle følges opp i minimum 1 år for stabilisering etter jeg var ferdig behandlet. Jeg var midt i en heftig fase av behandlingsforløpet når hun måtte slutte brått, og DPS valgte da å skrive meg ut fordi de ville prioritere pasienter med en fastsatt behandlingstid. Det var altså veldig bra så lenge det varte.

Herregud så tragisk 😱🙄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er totalt uforsvarlig, men man må kanskje bare slutte å la seg overraske av dps ...

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen form for egenbehandling for k-ptsd, eller vil man alltid være avhengig av terapeut for behandling? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...