Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ikke TS. Men jeg ville bare si at jeg håper ikke denne tråden dør ut og forsvinner 🌺 det er mange gode råd her og jeg vil også takke for at vi har en så høflig og taktfull tråd. Snart 10 sider og bare støttende og gode innlegg omtrent ❤️ takk alle sammen for bidrag. Og til TS som startet denne. 

Anonymkode: ad68f...0e1

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, blåser litt liv i denne igjen, ts her. Er nå på utredningsopphold på Modum, det er tøft og fint på samme tid. Har truffet noen fantastiske medpasienter og dyktige fagfolk. Men det er vondt å skjønne hvor dårlig jeg faktisk er. Får vite i morgen om jeg blir satt på venteliste til traume, og så er det ganske lenge å vente. Skal også snakke i morgen om ev henvisning et annet sted i påvente av behandling her, og da kommer nok dps opp som en mulighet. Sliter med derealisering nå etter tre tøffe dager med altfor mye inntrykk. Veldig sliten, og redd for avvisning i morgen, føles som å ha vært oppe til eksamen. Tar gjerne imot noen tilbakemeldinger ❤

Anonymkode: 205ed...ae5

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei, blåser litt liv i denne igjen, ts her. Er nå på utredningsopphold på Modum, det er tøft og fint på samme tid. Har truffet noen fantastiske medpasienter og dyktige fagfolk. Men det er vondt å skjønne hvor dårlig jeg faktisk er. Får vite i morgen om jeg blir satt på venteliste til traume, og så er det ganske lenge å vente. Skal også snakke i morgen om ev henvisning et annet sted i påvente av behandling her, og da kommer nok dps opp som en mulighet. Sliter med derealisering nå etter tre tøffe dager med altfor mye inntrykk. Veldig sliten, og redd for avvisning i morgen, føles som å ha vært oppe til eksamen. Tar gjerne imot noen tilbakemeldinger ❤

Krysser fingrene for at det blir positiv tilbakemelding i morgen. ❤️ Høres forståelig og naturlig ut nå med derealisasjon etter så mye inntrykk, og kanskje også å endelig føle at en blir møtt på en god og riktig måte? Det har jeg erfart at det er faktisk tøft å oppleve å bli møtt skikkelig, det vanskeligste for meg er å ta i mot at noen liker meg og ønsker meg f.eks. 

Hva gjør du for å grunne og støtte deg selv i kveld? Sender en god klem om du vil ha :klem: 

Anonymkode: 38b04...924

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar gjerne imot noen tilbakemeldinger ❤

Den eksamensfølelsen er ganske vanlig på det første oppholdet. Tror alle jeg snakket med da jeg var der hadde den ♥️ Men Modum slipper aldri noen uten at de får et tilbud, og de velger det de tror er rett for deg - og de har massevis av kompetanse på å ta sånne avgjørelser. For meg hjalp det veldig å tenke på og gjorde at jeg klarte å bare slippe det. 

Høres ut som du dissosierer en del? Det er Modum spesialister på. Jeg tror det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 0cf3d...d55

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 18.58):

Dette lurer jeg også på. Har vært i utredning hos DPS i lengre tid, bare for å få feildiagnoser og ikke bli hørt. Har typisk k-ptsd problematikk, men traumene mine og etterreaksjonene er det psykolog har minst fokus på. Alt som ikke er så vesentlig og livsødeleggende derimot, har terapeut mye fokus på. 

Det skaper så mye ekstra påkjenninger, og det forsinker prosessen unødvendig mye fordi man må tilbake til kartleggingen og må vente lenge. 

Så dette gjør at jeg stiller meg skeptisk til behandling også, når de nå klarer å sette riktig diagnose. Slik har jeg forstått det så er det spesialister som tar seg av selve behandlingen, men hvis diagnosen er feil så blir jo også behandlingen feil. 

Anonymkode: 18484...9ce

Jeg var i systemet i åtte år før jeg endelig ble fanget opp og fikk riktig diagnose. 

Anonymkode: 84a79...242

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 19.44):

Det tar i snitt 7 år i behandlingsapparatet før en med cptsd og dissosiasjon får riktig diagnose. Da har man gjerne vært innom opptil flere i rekken av: depresjon, angst, personlighetsforstyrrelse, (primær) spiseforstyrrelse, schizofreni, bipolar m.m., fordi dps ikke har tilstrekkelig kunnskap og traumeforståelse og ser ting stykkevis og delt, og derfor kun ser symptomene og ikke skjønner hva som er PROBLEMET. Og da er man gjerne retraumatisert godt på veien av behandlingsapparatet nettopp fordi reaksjoner og atferd ikke blir forstått, og da er man manipulerende, vanskelig, vrang osv fordi de ikke ser at det er frykt og gjenopplevelser i relasjoner som trigges og blir styrende. Psykolog med traumekompetanse er avgjørende, men som andre skriver er det så altfor få av dem. 

Anonymkode: 42e52...573

Takk for at du skrev dette, det får meg til å ikke føle meg så alene.  Jeg har nettopp fått diagnosen og kommet «hjem», etter 8 år i psykiatrien med forskjellige diagnoser etterfulgt av forskjellige behandlingsmetoder. Har vært en tung vei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 19.48):

Oi, dette var veldig bra skrevet! Har fått andre diagnoser og behandling for disse, men hele bildet har ikke blitt sett før nå. Det er vondt å ha gått med dette så lenge, siden ungdommen, og strevd sånn år etter år. 

Føler det på samme måte. Har vært så vondt å bli sett på som avvisende, manipulerende, vanskelig osv av psykiatrien. Det har jo bare vært uregulerte og, ikke minst, ubevisste forsvarsmekanismer🥹 ser det så tydelig nå. Mens når det stormer tar nervesystemet over og kontrollerer meg, føles det ut som. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 20.24):

Jeg er hos privat lege og han ga meg kontaktinformasjonen hennes. Også tok jeg kontakt selv og fikk time ganske raskt. 

Fra fastlegen (den offentlige) har jeg bare fått beskjed om å ta meg sammen. Eller «nå er du voksen (jeg er 39) så nå må du begynne å ta ansvar for deg selv»… ja det er jo det jeg prøver når jeg ber om hjelp 🙄🙄🙄 «alle har det tøft»/«du må legge fortiden bak deg»/«ikke bruk fortiden din som unnskyldning for oppførselen din»/ «prøver du å få ME diagnose?» altså ja… jeg er møkkalei det offentlige. 

Oi, for en uakseptabel oppførsel! Skjønner jeg er uendelig heldig med fastlegen min❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på utredning på Modum i september og står på venteliste for traumebehandling, men det er venteliste helt til 2027. Har gått inn i en mild depresjon og skal ha timer med en privat psykolog. Har hatt noen timer med en avtalespesialist men det er overhodet ingen match. Håper NAV godtar at jeg går privat, er på AAP. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 20.44):

Finnes det noen form for egenbehandling for k-ptsd, eller vil man alltid være avhengig av terapeut for behandling? 

Anonymkode: 18484...9ce

Dette er mine tanker også. Har ingen refleksjon tilbake dessverre, kanskje noen andre har det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 21.20):

Noen andre som kan få en sterk uvirkelighetsfølelse når man blir trigget? 

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 23.46):

Er det noen av dere som også sliter med å stå i vanlig jobb? Jeg fungerer et par dager på rad også kommer det en dag jeg ikke klarer stå opp av sengen.. er som paralysert nesten..  Neste dag er jeg kanskje litt oppe, men helt ødelagt. Også kan jeg tvinge meg selv på jobb på fredag igjen. Dette fungerer ikke for noen og gjør meg bare sykere. 

Tidligere var jeg sykepleie i turnus og da var det gjerne 2-3 dager på også 1-2 dager fri. Det skjulte problemet mitt mye mer. Men turnusen var ikke bra for den allerede umulige søvnen min. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg. Jeg har aldri klart å fungere i en vanlig mandag fredag 8-16 jobb. Og nå ser det ut som det ryker igjen. Sykepleier ble altfor psykisk belastende i lengden. Hvor kan jeg jobbe? Jeg orker ikke mer. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg lenger snart.  Noen andre som har lignende varierende funksjon? 

Jeg er også sykepleier, men er sykemeldt. Tror ikke jeg kommer tilbake igjen🥹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 14.25):

Ikke lest alt, men lest til ca side 3. 

Jeg har C-PTSD og egen dissosiativ diagnose som er av alvorlig grad. Jeg bor på Sørlandet og går på dps. Jeg kan bekrefte at det mangler på traumekompetanse, og de få som finnes slutter, har permisjoner og annet. Jeg har vært over 10 år i systemet og er stadig truet med å bli erklært resistent uten å ha fått målrettet behandling. Jeg har begynt litt nå, men har det før og, også forsvinner behandler, så ikke så lett. 
Jeg har masse traumer fra helsevesenet, kombinert med at jeg har vært igjennom overgrep, omsorgssvikt og mobbing i barndommen. Er forespeilet at behandling vil ta flere år, men så er det om det faktisk blir. 

Jeg har tilpasset livet mitt til at jeg er mye borte. Jeg selvskader mye når jeg ikke er tilstede (minimalt når jeg er tilstede), og det er utrolig tøft. Jeg føler meg trygg her jeg bor, og er i mye aktivitet ute, for å håndtere ting. Trening hjelper veldig, og jeg selvskader sjeldent når jeg er i aktivitet ute så jeg bruker det som en mestringsstrategi for å redusere på selvskadingen. Det hjelper også på totalen, så jeg vil anbefale det til andre. Om jeg er borte mens jeg er ute så går det fint. Det er blitt en vane å ikke huske hvor jeg har vært og hvem jeg har truffet. Jeg husker fra alt til ingenting, så det varierer, men det er min måte å overleve på. Har laget meg god systemer for å få det til, men jeg blir sykere og sykere så det er ikke alltid systemene virker, men så bryr jeg meg også mindre om det. Utrolig hva en blir vant med. 

Jeg håper likevel at jeg kan få den hjelpen jeg trenger for å komme meg videre, og håper det for andre også. Jeg har hørt det er en eller to gode avtalespesialister som kan traumer i Arendal, men som sagt så går jeg selv på en av dpsene på Sørlandet. 

Anonymkode: 0f9a6...f3d

Hvordan går det med deg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har diagnose PTSD (som egentlig burde vært kptsd). Ble henvist til DPS for traumebehandling. 
Etter en god tid med pjatt fikk jeg beskjed om at de skulle skrive meg ut og avslutte. Jeg svarte at jeg har jo ikke fått behandlingen jeg har blitt henvist til. Da fikk jeg til svar at de kunne prøve å henvise meg til traumebehandling (som jeg opprinnelig var henvist til). Da jeg spurte hvorfor jeg ikke hadde fått det med en gang fikk jeg til svar at alle deres pasienter har traumer og at de derfor ikke hadde mye kapasitet på det området. 

idiotisk opplegg, bortkasta tid og null utbytte for min del. Føler systemet i DPS gjør at en blir mer syk 

Anonymkode: 30c3f...d06

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har diagnose PTSD (som egentlig burde vært kptsd). Ble henvist til DPS for traumebehandling. 
Etter en god tid med pjatt fikk jeg beskjed om at de skulle skrive meg ut og avslutte. Jeg svarte at jeg har jo ikke fått behandlingen jeg har blitt henvist til. Da fikk jeg til svar at de kunne prøve å henvise meg til traumebehandling (som jeg opprinnelig var henvist til). Da jeg spurte hvorfor jeg ikke hadde fått det med en gang fikk jeg til svar at alle deres pasienter har traumer og at de derfor ikke hadde mye kapasitet på det området. 

idiotisk opplegg, bortkasta tid og null utbytte for min del. Føler systemet i DPS gjør at en blir mer syk 

Dps er en vits. Jeg fikk diagnosen generalisert angst og 8 timer metakognitiv terapi. De skjønte ikke hvorfor jeg ble dårligere. Tok en psykolog et helt annet sted svært kort tid å se hele bildet. Nå skal jeg begynne privat, bruker jo ikke penger på noe siden jeg ikke tør noe, så jeg tar meg råd til det  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

😂😂😂 ironien! 

Jeg har oppdaget dette med counteractive versus non-counteractive terapimetoder. Tror grunnen til at behandlingen jeg fikk på dps ikke fungerte er fordi den var counteractive. Jeg vil skrive for det finnes absolutt håp om så en ikke får riktig behandling hos dps. Men en må stå innmari på for seg selv. Jeg har ikke lenger kontakt med helsevesenet, men føler meg helt viss på at jeg kommer til å komme tilbake til arbeidslivet på et tidspunkt (nå er jeg uføretrygdet). Jeg har hatt enormt med fremgang etter jeg brøt med helsevesenet og oppsøkte andre ressurser. Og ikke minst våget stole på meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

😂😂😂 ironien! 

Jeg har oppdaget dette med counteractive versus non-counteractive terapimetoder. Tror grunnen til at behandlingen jeg fikk på dps ikke fungerte er fordi den var counteractive. Jeg vil skrive for det finnes absolutt håp om så en ikke får riktig behandling hos dps. Men en må stå innmari på for seg selv. Jeg har ikke lenger kontakt med helsevesenet, men føler meg helt viss på at jeg kommer til å komme tilbake til arbeidslivet på et tidspunkt (nå er jeg uføretrygdet). Jeg har hatt enormt med fremgang etter jeg brøt med helsevesenet og oppsøkte andre ressurser. Og ikke minst våget stole på meg selv. 

Hva slags metoder da? Alle offentlige behandlinger går jo via dps, som avviser det meste. 

Anonymkode: 0cf3d...d55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 19.23):

Hvordan gikk det, ble du satt på venteliste?❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...