AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:26 #1 Skrevet torsdag kl 15:26 Har nettopp fått diagnosen k-ptsd og blitt henvist til dps. Har ikke all verdens tro på dps, for da jeg kom til dem for 5 år siden, ga de meg diagnosen generalisert angst. Det var feil og det måtte et lengre sykdomsforløp til for å få riktig diagnose. Noen her som har vært på dps og fått god hjelp for k-ptsd? Det ble bedt om avtalespesialist i henvisningen men det er sikkert vanskelig å få. Har muligheten til å gå privat hos traumespesialist men det vil koste 10 000 i måneden og jeg vil ikke ha råd til noe annet enn det aller nødvendigste som mat. Hvordan ville dere ha tenkt i denne situasjonen? Anonymkode: 205ed...ae5 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:29 #2 Skrevet torsdag kl 15:29 Hvor fikk du diagnosen KPTSD? Håper du får hjelp. Anonymkode: e9b24...5b4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:32 #3 Skrevet torsdag kl 15:32 Jeg ville tenkt avtalespesialist med bottom up approach, absolutt ikke en som kun kan kognitiv terapi eller psykodynamisk terapi. Her jeg bor (Sørlandet) kan ikke dps noe om traumer, så det hadde jeg ikke utsatt meg for. Veldig dumt å bli verre. Anonymkode: 0cf3d...d55 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:35 #4 Skrevet torsdag kl 15:35 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville tenkt avtalespesialist med bottom up approach, absolutt ikke en som kun kan kognitiv terapi eller psykodynamisk terapi. Her jeg bor (Sørlandet) kan ikke dps noe om traumer, så det hadde jeg ikke utsatt meg for. Veldig dumt å bli verre. Anonymkode: 0cf3d...d55 Noen tips til avtalespesialist på Sørlandet? Anonymkode: 50f8a...769
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:36 #5 Skrevet torsdag kl 15:36 Får du person med traumekompetanse kan det være verdt å prøve DPS, men de er det få av. Det er sjeldent du får traumebehandling (av traumespesialist) hos dps. Jeg går til avtalespesialister. Hun har heller ikke traumekompetanse, i likhet med de andre avtalespesialistene i regionen, men hun får veiledning av noen med den kompetansen. Det går derfor på et vis, men det offentlige har lite tilgang på traumebehandling. Anonymkode: 33370...296 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:37 #6 Skrevet torsdag kl 15:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen tips til avtalespesialist på Sørlandet? Anonymkode: 50f8a...769 Veldig få avtalespesialister på Sørlandet har traumekompetanse utover grunnutdanningen. Anonymkode: 33370...296
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:38 #7 Skrevet torsdag kl 15:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får du person med traumekompetanse kan det være verdt å prøve DPS, men de er det få av. Det er sjeldent du får traumebehandling (av traumespesialist) hos dps. Jeg går til avtalespesialister. Hun har heller ikke traumekompetanse, i likhet med de andre avtalespesialistene i regionen, men hun får veiledning av noen med den kompetansen. Det går derfor på et vis, men det offentlige har lite tilgang på traumebehandling. Anonymkode: 33370...296 Ja, men det er vel sånn at man bare får et brev med navnet på den man eventuelt får tildelt og så må man liksom håpe på at denne personen kan noen traumer. Føles utrygt 😔 Anonymkode: 205ed...ae5 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:42 #8 Skrevet torsdag kl 15:42 Psykiske diagnoser er ingen vitenskap, akkurat når du føler de har endt opp med riktig diagnose kommer det en ny tulling med bagasjen full av egne problemer for å fortelle deg at den forrige behandleren tok feil 😂 Skjønner meg ikke på at folk fortsatt tror på dette tullet Anonymkode: 434bf...806 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:50 #9 Skrevet torsdag kl 15:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, men det er vel sånn at man bare får et brev med navnet på den man eventuelt får tildelt og så må man liksom håpe på at denne personen kan noen traumer. Føles utrygt 😔 Anonymkode: 205ed...ae5 Ja, pleier å være sånn. Ofte har de ingen med traumekompetanse å tilby uansett. Bare pass på å si ifra om du blir verre av behandlingen. Anonymkode: 33370...296
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:23 #10 Skrevet torsdag kl 16:23 Kan noen forklare meg hvorfor det er så storbforskjell på traumespesialist vs andre psykologer? Hvordan jobber traumespesialisten? Lurer fordi jeg har cptsd selv og går til psykodynamisk psykolog… Anonymkode: 0c552...5c7 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:32 #11 Skrevet torsdag kl 16:32 Jeg har sannsynligvis også cptsd og går til psykolog spesialist privat. Begynner å bli dyrt… dps var bare evig mange skjemaer og kartlegginger som ikke førte til noe.. Anonymkode: ad68f...0e1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:58 #12 Skrevet torsdag kl 16:58 Dette lurer jeg også på. Har vært i utredning hos DPS i lengre tid, bare for å få feildiagnoser og ikke bli hørt. Har typisk k-ptsd problematikk, men traumene mine og etterreaksjonene er det psykolog har minst fokus på. Alt som ikke er så vesentlig og livsødeleggende derimot, har terapeut mye fokus på. Det skaper så mye ekstra påkjenninger, og det forsinker prosessen unødvendig mye fordi man må tilbake til kartleggingen og må vente lenge. Så dette gjør at jeg stiller meg skeptisk til behandling også, når de nå klarer å sette riktig diagnose. Slik har jeg forstått det så er det spesialister som tar seg av selve behandlingen, men hvis diagnosen er feil så blir jo også behandlingen feil. Anonymkode: 18484...9ce 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:59 #13 Skrevet torsdag kl 16:59 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har sannsynligvis også cptsd og går til psykolog spesialist privat. Begynner å bli dyrt… dps var bare evig mange skjemaer og kartlegginger som ikke førte til noe.. Anonymkode: ad68f...0e1 Ja, selve dps blir nok ikke aktuelt, men jeg vurderer nok å prøve det hvis jeg får en avtalespesialist. Fikk du diagnosen av dps? Privat er sååå dyrt, men så er det kanskje også den viktigste investeringen jeg gjør i livet. Har hatt det så dårlig så lenge at jeg er ganske desperat. Anonymkode: 205ed...ae5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:01 #14 Skrevet torsdag kl 17:01 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette lurer jeg også på. Har vært i utredning hos DPS i lengre tid, bare for å få feildiagnoser og ikke bli hørt. Har typisk k-ptsd problematikk, men traumene mine og etterreaksjonene er det psykolog har minst fokus på. Alt som ikke er så vesentlig og livsødeleggende derimot, har terapeut mye fokus på. Det skaper så mye ekstra påkjenninger, og det forsinker prosessen unødvendig mye fordi man må tilbake til kartleggingen og må vente lenge. Så dette gjør at jeg stiller meg skeptisk til behandling også, når de nå klarer å sette riktig diagnose. Slik har jeg forstått det så er det spesialister som tar seg av selve behandlingen, men hvis diagnosen er feil så blir jo også behandlingen feil. Anonymkode: 18484...9ce Det høres veldig vondt ut, og jeg kjenner meg sånn igjen fra dps. Ble faktisk dårligere av å gå der. Anonymkode: 205ed...ae5 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:15 #15 Skrevet torsdag kl 17:15 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det høres veldig vondt ut, og jeg kjenner meg sånn igjen fra dps. Ble faktisk dårligere av å gå der. Anonymkode: 205ed...ae5 Hører altfor mange si dette. Psykologen jeg har fått tildelt er nedlatende og bruker hersketeknikker, og det er ekstremt vanskelig i min situasjon. "Tjaaa, er du sikker på at du egentlig opplevde det da", og har en måte å bagatellisere på. "Kan du ikke bare gjøre sånn og sånn da", osv. Det er både uprofesjonelt og skaper en utrygg sfære. Man SKAL føle seg trygg og ivaretatt når man er hos DPS eller hvilket som helst annet sted som innebærer utredning og terapi. Anonymkode: 18484...9ce 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:22 #16 Skrevet torsdag kl 17:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen tips til avtalespesialist på Sørlandet? Anonymkode: 50f8a...769 Du får ikke selv bestemme psykolog. Det er DPS som bestemmer det. Anonymkode: 54c90...b7d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:22 #17 Skrevet torsdag kl 17:22 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette lurer jeg også på. Har vært i utredning hos DPS i lengre tid, bare for å få feildiagnoser og ikke bli hørt. Har typisk k-ptsd problematikk, men traumene mine og etterreaksjonene er det psykolog har minst fokus på. Alt som ikke er så vesentlig og livsødeleggende derimot, har terapeut mye fokus på. Det skaper så mye ekstra påkjenninger, og det forsinker prosessen unødvendig mye fordi man må tilbake til kartleggingen og må vente lenge. Så dette gjør at jeg stiller meg skeptisk til behandling også, når de nå klarer å sette riktig diagnose. Slik har jeg forstått det så er det spesialister som tar seg av selve behandlingen, men hvis diagnosen er feil så blir jo også behandlingen feil. Anonymkode: 18484...9ce Hvorfor snakker du ikke med behandleren? Du kan påvirke din egen behandling. Anonymkode: 46591...9b6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:32 #18 Skrevet torsdag kl 17:32 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor snakker du ikke med behandleren? Du kan påvirke din egen behandling. Anonymkode: 46591...9b6 Hvordan tenker du at man skal få riktig behandling når diagnosen er feil? Anonymkode: 18484...9ce 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:44 #19 Skrevet torsdag kl 17:44 Det tar i snitt 7 år i behandlingsapparatet før en med cptsd og dissosiasjon får riktig diagnose. Da har man gjerne vært innom opptil flere i rekken av: depresjon, angst, personlighetsforstyrrelse, (primær) spiseforstyrrelse, schizofreni, bipolar m.m., fordi dps ikke har tilstrekkelig kunnskap og traumeforståelse og ser ting stykkevis og delt, og derfor kun ser symptomene og ikke skjønner hva som er PROBLEMET. Og da er man gjerne retraumatisert godt på veien av behandlingsapparatet nettopp fordi reaksjoner og atferd ikke blir forstått, og da er man manipulerende, vanskelig, vrang osv fordi de ikke ser at det er frykt og gjenopplevelser i relasjoner som trigges og blir styrende. Psykolog med traumekompetanse er avgjørende, men som andre skriver er det så altfor få av dem. Anonymkode: 42e52...573 1 10
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:48 #20 Skrevet torsdag kl 17:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tar i snitt 7 år i behandlingsapparatet før en med cptsd og dissosiasjon får riktig diagnose. Da har man gjerne vært innom opptil flere i rekken av: depresjon, angst, personlighetsforstyrrelse, (primær) spiseforstyrrelse, schizofreni, bipolar m.m., fordi dps ikke har tilstrekkelig kunnskap og traumeforståelse og ser ting stykkevis og delt, og derfor kun ser symptomene og ikke skjønner hva som er PROBLEMET. Og da er man gjerne retraumatisert godt på veien av behandlingsapparatet nettopp fordi reaksjoner og atferd ikke blir forstått, og da er man manipulerende, vanskelig, vrang osv fordi de ikke ser at det er frykt og gjenopplevelser i relasjoner som trigges og blir styrende. Psykolog med traumekompetanse er avgjørende, men som andre skriver er det så altfor få av dem. Anonymkode: 42e52...573 Oi, dette var veldig bra skrevet! Har fått andre diagnoser og behandling for disse, men hele bildet har ikke blitt sett før nå. Det er vondt å ha gått med dette så lenge, siden ungdommen, og strevd sånn år etter år. Anonymkode: 205ed...ae5 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå