Gå til innhold

Avslutningsfest for 10. Klasse problemstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir feil å straffe barnet for noe de ikke har gjort. Jeg gjekk mye på fest edru i den alderen. Når det er sakt vil jeg hentet, kanskje tilbud å kjøre noen venner heim og. Så har de motivation for forbli edru.

Anonymkode: f1f66...77d

• Liker 1
Skrevet

Mine tvillinger som går på hver sin skole var på 10 trinns fest i går. Ene var med voksne til stedet og andre var med en vakt.

Vi foreldre holdt kontakt med hverandre,  men begge festene gikk kjempefint. 

Anonymkode: 379f7...f8c

• Liker 1
Skrevet

Ts

Han får lov å gå på festen, vi har hatt samtale om at han kan ringe og kontakte oss når som helst, og at han må passe på. Vi ønsker jo ikke at han drikker, men vi er jo ikke naive sånn sett. Vi henter på avtalt tidspunkt og er tilgjengelig når som helst. Og så klart blir det ikke kjefting eller smell hvis han drikker, vi er ikke sånn type foreldre, da snakker vi om det heller.

Synes det var overraskende mange som er positive til dette, når politiet går ut offentlig som de gjør og faktisk sier at sørg for at ungdommene ikke drikker på sånne avslutninger, men ja.. er vanskelig for oss. Er med litt bismak at jeg sier ok til han, men sånn er det vel når de snart skal forlate redet og bli voksen etter hvert. 

Anonymkode: c722a...510

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Syns det er alt for strengt å skulle holde hjemme fordi man er redd det "kanskje"  blir alkohol. Da tenker jeg man heller får snakke om det og så må man rett og slett velge å stole på barnet og at de gjør det riktige. Husker selv 10.klasseavslutningen min. Var noen som hadde med litt drikke og noen ikke. Men alt i alt husker jeg det som en veldig hyggelig kveld, siste dagen med hele gjengen før man skulle forskjellige veier på videregående. Mao syns jeg det bli HELT feil å skulle nekte han avslutning med vennene sine. 

Anonymkode: b37fd...96d

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker faktisk det holder at ungdommen deres vet hva dere mener om alkohol og at dere er tilgjengelig uansett hva. Avtal tid for henting. 
Det er faktisk en del av det å vokse opp og å være ungdom å være i disse situasjonene. En kan ikke skånes for alt. Og en kan ikke holde ungdommen hjemme fra alt mulig fordi det er en risiko for alkohol. Da må ungdommen holde seg hjemme konstant etter skoletid. Drikking kan skje på overnatting, på en spillekveld med de nærmeste venninnene osv. Skulle hun drikke så må dere prate sammen i etterkant. Kanskje ungdommen lærer på den harde måten og må hentes på kvelden med spy utover klærne sine. Ikke noe hyggelig og flaut. Men det er også en ting en skal gjennom for å lære om konsekvenser av alkohol og sine handlinger. Snakk selvsagt om risikoen med alkohol på forhånd. Og om hvordan andre kan oppføre seg. Men å komme helt unna er nesten umulig. Kan selvsagt hende deres ungdom ikke er interessert i alkohol og venter til 18år. Og da også drikker begrenset. Men man vet ingenting.

Jo kjipere og jo mer firkantet dere er, jo større sannsynlighet er det at datteren deres heller trekker seg unna dere og unngår å dele og ta kontakt med dere om det er noe.

• Liker 3
Skrevet

Der vi bor er det fau styrt avslutning. Fau leier lokale , står for mat og vakter. Foreldre i 9 klasse ordner.

Er premie trekning for de som møter opp hovedpremien er moped  så har de andre gavekort- kjøretime, pizza,kino og litt andre ting. For å mota premien må de bevise de ikke har drukket under festen, altså blir tatt alkohol kontroll.  Fungert utrolig fint. 

Ungdommen her vet jo og at for å være på ungdomsklubben må de være edru og der har de opplevd alt fra slutten av 7 klasse at det kan bli alkohol kontroll.  Kan si vi har unngått mye fyll i ungdomskole alder slik sett.

Men ja en ha selvfølge noen men de er ofte ikke med, har og ofte Foreldre som ikke stiller opp når de blir innkalt til møtter osv

Anonymkode: 58fcf...2b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der vi bor er det fau styrt avslutning. Fau leier lokale , står for mat og vakter. Foreldre i 9 klasse ordner.

Er premie trekning for de som møter opp hovedpremien er moped  så har de andre gavekort- kjøretime, pizza,kino og litt andre ting. For å mota premien må de bevise de ikke har drukket under festen, altså blir tatt alkohol kontroll.  Fungert utrolig fint. 

Ungdommen her vet jo og at for å være på ungdomsklubben må de være edru og der har de opplevd alt fra slutten av 7 klasse at det kan bli alkohol kontroll.  Kan si vi har unngått mye fyll i ungdomskole alder slik sett.

Men ja en ha selvfølge noen men de er ofte ikke med, har og ofte Foreldre som ikke stiller opp når de blir innkalt til møtter osv

Imponerende. 

Både at FAU er villige til å stå for arrangementet, og at foreldrene i den klassen det gjelder slipper å være involvert i det hele tatt. 
Og ikke minst at det finnes penger til relativt dyre premier til barna. 

Hos oss er det foreldrene på trinnet selv som står for evt. sommeravslutningsfest. 
Og da er det altså foreldrene som står vakter, og foreldrene som fikser lokale og pynter og alt. 

Evt. så sender man ungene som får være med på pizzarestaurant i sentrum. For der får de uansett ikke drukket. 

For vår del har vi tenkt at vi må lære barna våre å ha gode holdninger, og får ikke gjort stort mer enn det. Ut over det TS allerede har gjort, ved å gi ungdommen beskjed om at de er tilgjengelige og kan kontaktes. 

Anonymkode: 94a96...338

Skrevet

Vær takknemlig for at ditt barn blir invitert og inkludert. Hilsen mor til tenåring med diagnose. 

Anonymkode: 489aa...dcf

• Liker 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (17 timer siden):

Og hvis hun kommer hjem etter å ha blitt utsatt for overgrep i fylla på denne festen, hvilken prat skal de ta da? Les statistikk over fyllevoldtekter og hvordan alkohol påvirker en ung, uerfaren kropp. 

Men man kan ikke holde ungdommen sperret inne uansett. 

Anonymkode: 44aa5...265

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Imponerende. 

Både at FAU er villige til å stå for arrangementet, og at foreldrene i den klassen det gjelder slipper å være involvert i det hele tatt. 
Og ikke minst at det finnes penger til relativt dyre premier til barna. 

Hos oss er det foreldrene på trinnet selv som står for evt. sommeravslutningsfest. 
Og da er det altså foreldrene som står vakter, og foreldrene som fikser lokale og pynter og alt. 

Evt. så sender man ungene som får være med på pizzarestaurant i sentrum. For der får de uansett ikke drukket. 

For vår del har vi tenkt at vi må lære barna våre å ha gode holdninger, og får ikke gjort stort mer enn det. Ut over det TS allerede har gjort, ved å gi ungdommen beskjed om at de er tilgjengelige og kan kontaktes. 

Anonymkode: 94a96...338

Vært slik siden mannen her gikk på skolen selv. Er en lokal butikk som driver med atv,moped,motorsykler som sponser premien gjort i nærmere 25 år. Og som han sier: Det blir jo en gulerot at det er hovedpremien i mot at de er edru og ikke drikker.

Når de starter i 8 klasse så får foreldre beskjed om at i 9 klasse står en ansvarlig for dette opplegget slik at vi foreldre til avgangs elevene selv har mulighet til å delta i utdelingen av vitnemål osv først og så får ungdommen kose seg etterpå med musikk osv. Og aldri hørt noe negativt om det.

Penger fra kantine salg er med å bidrar 

Skrevet

Det kommer jo til å drikkes. Da er det viktig at man har snakket med ungdommen, forberedt de med prøvesmaking hjemme, og sånn blitt vant med alkohol. Det er jo mye forskjellig, og mye styrker. Øl, vin, sprit osv. Bedre å drikke seg litt full på øl enn å tømme en spritflaske. Hvis de er helt grønne på alkohol i den alderen så skjønner jeg jo bekymringen.

Anonymkode: 09d20...546

Skrevet

Ikke straff ditt barn for noe andre gjør/kan komme til å gjøre. La ungdommen dra, snakk om det på forhånd, hent henne, og se om hun har klart å stå imot presset. Dette er en ypperlig anledning til å lære. 

Anonymkode: a7d38...10c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kommer jo til å drikkes. Da er det viktig at man har snakket med ungdommen, forberedt de med prøvesmaking hjemme, og sånn blitt vant med alkohol. Det er jo mye forskjellig, og mye styrker. Øl, vin, sprit osv. Bedre å drikke seg litt full på øl enn å tømme en spritflaske. Hvis de er helt grønne på alkohol i den alderen så skjønner jeg jo bekymringen.

Regner med du har latt barna fyre opp en røyk når de er 10år, for klart, man skal jo klargjøres, nei hvorfor ikke ta en snus under leppa, og ta de med på pub for hvorfor ikke. 

• Nyttig 1
Skrevet
bitmog skrev (5 timer siden):

Regner med du har latt barna fyre opp en røyk når de er 10år, for klart, man skal jo klargjøres, nei hvorfor ikke ta en snus under leppa, og ta de med på pub for hvorfor ikke. 

Hvorfor holder du deg ikke til trådens tema?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men man kan ikke holde ungdommen sperret inne uansett. 

Anonymkode: 44aa5...265

Nei, det er det heller ingen som snakker om her

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det kommer ikke til å drikkes hvis ungdommen ikke vil det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Festen er overstått og alle hadde det hyggelig og koste seg. De badet først, grillet, og hadde musikk og stemning utover kvelden med noen leker og konkurranser. Ja, noen drakk litt etterpå men alt gikk greit. Han hadde en øl. Vi hentet kl 23. Takknemlig for at han var der og hadde en super avslutning 

Ts :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 17.21):

Avslutning for 10. Klasse og de planlegger grilling, kos og god stemning. Men mistenker også at alkohol drikkes, vi er jo ikke naive dere. Har vært tydelig i hjemmet hva vi synes om dette. Søsteren min mener vi skal holde de hjemme hvis det drikkes alkohol på festen, og jeg er usikker hva jeg føler for. Det jeg vet er at vi skal være klare til å kjøre og være tilgjengelig uansett hva i morgen. Hva hadde dere gjort der ? Noen som har noen erfaringer? Hvordan løser dere dette? Plis ikke en diskusjon om alkohol er greit eller ei, men heller mer det praktiske og konsekvenser.

Hadde sendt de og avtalt henting. Selvom de som 10 kl er på fest hvor det kan forekomme alkohol betyr ikke at barnet ditt drikker. Har hatt 3 barn som nå er unge voksne og det har aldri vært noe problemer med fyll før de var i 18 år alder. Det er mulig de tok seg to cider på fest men vi har alltid hentet og de har alltid holdt avtaler, ikke har de vært ravende fulle eller synlig fulle da. Tenker det er en fin måte for de å vise at de er fornuftige og til å stole på. Man får heller gi en konsekvens om uhellet skulle være ute, ikke og på forskudd tenker jeg da. 

Anonymkode: 7885a...20d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...