AnonymBruker Skrevet 19. juni #21 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Avslutning for 10. Klasse og de planlegger grilling, kos og god stemning. Men mistenker også at alkohol drikkes, vi er jo ikke naive dere. Søsteren min mener vi skal holde de hjemme hvis det drikkes alkohol på festen, og jeg er usikker hva jeg føler for. Anonymkode: c722a...510 16 år og får ikke ut av huset fordi det mistenkes at det kanskje er noen med alkohol på stedet. Stakkars ungdommer. Anonymkode: fba16...176 10 2
AprilLudgate Skrevet 19. juni #22 Skrevet 19. juni (endret) Dere mistenker eller vet? En enkel løsning er at dere organiserer foreldrevakt som holder seg på avstand der festen holdes. Det blir drikking, ja. Om ingen foreldre er med på ideen så hadde jeg sagt på forhånd at vi kom til å dukke opp ila kvelden med en plausibel unnskyldning. Evt «dere hentes kl midnatt eller X rimelig tid om dere vil eller ei». Endret 19. juni av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 19. juni #23 Skrevet 19. juni Slik har det vært i alle tider at avslutning på ungdomsskolen innebærer alkohol for mange Anonymkode: b92ef...523 5
Gjest Cartman Skrevet 19. juni #24 Skrevet 19. juni La dem få kose seg. Det å nekte ungdommen det sosiale fellesskapet fører ikke noe godt med seg. Det skaper bare en hemmelighetskultur. Jeg ville fortalt poden at han eller hun ikke skal drikke fra flasker uten etikett, brennevin eller åpna flasker. Nulltoleranse mot narkotika, steroider og ymse piller. Ikke ha ubeskyttet sex.
Summeer Skrevet 19. juni #25 Skrevet 19. juni Er det første gang du mistenker at det er alkohol i bildet? Mine startet i 1. Klasse på videregående, du er omtrent der. Vi har en god tone på "det er ikke greit, men vi skjønner at det skjer. Vit ALLTID hva du drikker, ikke ta imot åpnede ting eller gå fra åpen drikke. Pass på deg selv og andre. Og ring om noe er ubehagelig/skjer/du eller noen blir for full og må ha hjelp". 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #26 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Slik har det vært i alle tider at avslutning på ungdomsskolen innebærer alkohol for mange Anonymkode: b92ef...523 Det er nok helt rett. Vi hadde også en avslutning som vi elever arrangerte. Noen drakk litt. Ingen var overstadig beruset. Hovedattraksjonen var uansett å brenne skrivebøkene på bålet og feire at grunnskolen var ferdig. Å nekte ungdommen å dra pga et rykte om at noen (andre) kanskje skal drikke, er en overreaksjon. Vær heller en trygg havn. Anonymkode: 916b0...a11 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #27 Skrevet 19. juni Hent uansett, til forhåndsavtalt tid. Du sier 23, ungdommen protesterer og sier 24, dere blir enige om 23.30. Så henter du 23.30. Anonymkode: 961e6...b93 1
Seff Skrevet 19. juni #28 Skrevet 19. juni Dere kan nok gå ut fra at det drikkes, ja, men om alle ungdommene gjør det, vet man jo ikke. Synes det virker litt vel hysterisk å nekte dem å dra fordi en eller annen TROR noen kan finne på å drikke alkohol. Du sier dere allerede har tatt samtalen om alkohol, så du kan jo ta den en gang til før festen, avtale henting til et fast klokkeslett og så ta det derfra. 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #29 Skrevet 19. juni Hadde fått dra😊 Her blåser det surt, småregner litt og er 3 grader ute. Ville blitt en kort fest👍🏻😂 Anonymkode: 3258c...c66 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #30 Skrevet 19. juni Hadde latt dra. Galt å straffe før ungdommen i det hele tatt er gjort noe galt Anonymkode: 58fcf...2b9 5
Rosalilje84 Skrevet 19. juni #31 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Herlighet, dette er da ingen krise! Du lar selvfølgelig ungdommen gå på festen, drikker andre alkohol betyr ikke det at hun gjør det, og kommer hun hjem påseilet så får dere ta den diskusjonen da. De aller fleste drikker før de er 18, det gjorde jeg også som er oppvokst i et strengt og veldig kristent miljø. Mange år i akuttmottak/legevakt har lært meg at den største krisen ikke er ungdom som tester alkohol (som regel er det i små mengder), men de som ikke tør å kontakte hjelpe når noe går galt fordi noen er påvirket og redd for reaksjonen fra voksne. Anonymkode: fd87e...7d7 Og hvis hun kommer hjem etter å ha blitt utsatt for overgrep i fylla på denne festen, hvilken prat skal de ta da? Les statistikk over fyllevoldtekter og hvordan alkohol påvirker en ung, uerfaren kropp. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #32 Skrevet 19. juni Jeg er lærer på bygda, og mine 10.klassinger er på fest etter avslutningen sin nå. Det er foreldrevakter det, men det drikkes alkohol, ja. Regner med at ikke alle drikker, men mange har jo drukket og vært beruset en del det siste året. Tror det hadde vært utopisk at dette ble en alkoholfri fest. Anonymkode: cc10c...89a 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #33 Skrevet 19. juni Kanskje jeg bare hadde en crappy oppvekst, men er det ikke helt vanlig at tenåringene drikker seg snydens og driter seg ut på denne alderen? De fleste av oss husker vel de første gangene vi drakk og hvor vilt og gøy det var. La nå ungdommen få oppleve det samme. Anonymkode: e6463...79c 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #34 Skrevet 19. juni Såklart kan man ikke nekte en 16-åring å dra på en fest fordi det kanskje (sikkert) er noen som drikker der?? Er du redd for eget barn så avklar grensene på forhånd og si at du henter dem og hvilket tidspunkt. Er det en jente så ville jeg snakket om hvordan å holde seg trygg, holde sammen med venninner osv (burde jo allerede vært snakket om men). Er det gutt ville jeg snakket om å stå imot gruppepress og om å behandle andre (spesielt jenter) med respekt. Personlig tenker jeg det må være greit å drikke litt når man er 16, jeg ville vært mer redd for dop. Anonymkode: a4f3e...8cb 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #35 Skrevet 19. juni Politiet her anbefaler foreldre å hindre barna å gå på 10.klasse avslutning-fyllefest. Anonymkode: 8af36...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #37 Skrevet 19. juni Alaenera skrev (5 timer siden): 10.klassinger er barn, så jeg hadde holdt de hjemme hvis dere mistenker det skal være alkohol på denne festen. Er det ingen voksne som skal være med på avslutningen? Ungdommer på 16 år, ikke barn Anonymkode: a1878...a62 4
anonym 4545 Skrevet 19. juni #38 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bomullsbarn får man av fri oppdragelse Her blander du begrepet med et annet kjent🙃 2
Alaenera Skrevet 20. juni #39 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ungdommer på 16 år, ikke barn Anonymkode: a1878...a62 Fremdeles så er det per definisjon ikke lov å kjøpe alkohol til noen under 18, så en eller annen bryter jo da norsk lov. 16-åringer er juridisk sett barn samme hvordan du vrir og vender på det.
AnonymBruker Skrevet 20. juni #40 Skrevet 20. juni Min 10. trinns elev ble ikke invitert på noe så vær heller glad det ble noe og ikke behøvde å sitte hjemme mens de andre var ute her og der. Hun er helt vanlig litt sjenert jente som aldri har blitt invitert på fest. Anonymkode: 10420...263 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå