Gå til innhold

Avslutningsfest for 10. Klasse problemstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avslutning for 10. Klasse og de planlegger grilling, kos og god stemning. Men mistenker også at alkohol drikkes, vi er jo ikke naive dere. Har vært tydelig i hjemmet hva vi synes om dette. Søsteren min mener vi skal holde de hjemme hvis det drikkes alkohol på festen, og jeg er usikker hva jeg føler for. Det jeg vet er at vi skal være klare til å kjøre og være tilgjengelig uansett hva i morgen. Hva hadde dere gjort der ? Noen som har noen erfaringer? Hvordan løser dere dette? Plis ikke en diskusjon om alkohol er greit eller ei, men heller mer det praktiske og konsekvenser.

Anonymkode: c722a...510

Skrevet

10.klassinger er barn, så jeg hadde holdt de hjemme hvis dere mistenker det skal være alkohol på denne festen. Er det ingen voksne som skal være med på avslutningen? 

• Liker 6
Skrevet

Hadde sagt at jeg henter kl xx.xx , altså avhengig av når det er slutt selvfølgelig. Her hadde ikke mini kommet unna med å skulle gå hjem selv fordi det er kort vei. Jeg hadde hentet uansett. Om det hadde blitt drukket alkohol så er jeg sannelig ikke sikker på om jeg hadde villet si noe, i hvert fall ikke der og da. Mulig dagen etter, men ikke noen konsekvenser. Det hadde neppe hjulpet. 

• Liker 8
Skrevet

Dere tar en samtale med ungdommen om hva som forventes, og at h*n uansett kan ringe til dere. Gi beskjed om en fornuftig konsekvens på forhånd. ikke av typen «du får ikke blir med på ferie» men at h*n ikke får være borte hos venner på overnatting eller lignende på en stund da dette går på tillit. 

Anonymkode: f1448...835

• Liker 5
Skrevet

Man kan jo ikke vite om det drikkes alkohol på festen, før man har vært på festen? Er kanskje din søster synsk, eller hvordan skal hun vite om det drikkes på festen? Så uansett om Preben har med seg en stjålet flaske vin hjemmefra, så skal vel ikke dine barn bli nektet den festen av den grunn? 

Nå må du slappe av, før hadde ungdom på den alderen unger og ansvar for eget hjem og familie. Andre sloss på østfronten, og i Ukrainia gjør nok noen ungdom det samme. 

La nå bomullsbarne få leve litt, de har nok nok med deg og søsteren din til vanlig. 

Anonymkode: 9c770...79e

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere foreldrene i klassen må jo sørge for at det ikke drikkes alkohol. Og være tilsynsvakter.

Anonymkode: 11d4b...736

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere foreldrene i klassen må jo sørge for at det ikke drikkes alkohol. Og være tilsynsvakter.

Anonymkode: 11d4b...736

Dette er på bygda og noe ungene har funnet på i eget regi, ingen foreldre er med der.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo ikke vite om det drikkes alkohol på festen, før man har vært på festen? Er kanskje din søster synsk

Nei, men vi har da vært unge før vi også.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere tar en samtale med ungdommen om hva som forventes, og at h*n uansett kan ringe til dere

Den samtalen har vi selvsagt hatt 😊

ts

Skrevet

Du skal ihvertfall ikke tilbakeholde og straffe ditt barn før noe i det hele tatt har skjedd. Og skulle ungen tabbe seg ut så tenker jeg det er viktigere å være trygg havn enn bøddel.

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet

De hadde fått gå, med den viten at jeg og flere av andre foreldre når som helst kan lure i buskene. 

Anonymkode: 47a30...7a5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Avslutning for 10. Klasse og de planlegger grilling, kos og god stemning. Men mistenker også at alkohol drikkes, vi er jo ikke naive dere. Har vært tydelig i hjemmet hva vi synes om dette. Søsteren min mener vi skal holde de hjemme hvis det drikkes alkohol på festen, og jeg er usikker hva jeg føler for. Det jeg vet er at vi skal være klare til å kjøre og være tilgjengelig uansett hva i morgen. Hva hadde dere gjort der ? Noen som har noen erfaringer? Hvordan løser dere dette? Plis ikke en diskusjon om alkohol er greit eller ei, men heller mer det praktiske og konsekvenser.

Du tar en prat med barnet om alkoholkonsum, rusbruk (for la oss ikke være naive, det er ikke vanskeligere for en 10.-klassing å få takk i dop enn i alkohol) og så sender du barnet av gårde, gitt at det selv er komfortabelt med situasjonen. Og om eller når det ringer og vil ut av situasjonens stiller du opp, uten ett eneste kritisk spørsmål.

Det finnes to typer foreldre. De som lar barna ta aldersriktig risiko og viser tillit. Og de som ikke vet hvilke risiko ungene tar. De foreldrene som påstår de har satt harde grenser som blir fulgt? De er enten idioter eller løgnere. (Og begge gruppene er elendige foreldre)

Anonymkode: 8dc62...7ba

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå må du slappe av, før hadde ungdom på den alderen unger og ansvar for eget hjem og familie. Andre sloss på østfronten, og i Ukrainia gjør nok noen ungdom det samme. 

La nå bomullsbarne få leve litt, de har nok nok med deg og søsteren din til vanlig. 

Anonymkode: 9c770...79e

Som 15/16-åringer? Når har det vært vanlig i Norge? Det er vel kanskje de samme ungdommene som gikk 5 mil hver vei til skola, i oppoverbakke begge veier og uten sko?
Bomullsbarn får man av fri oppdragelse, ikke ved å sette trygge rammer og lære dem å ta konsekvensene av egne valg.

Å sette grenser er ikke å hindre barna å få leve litt, det er å vise at man bryr seg. TS bør snakke med barna, avklare forventninger og regler (og si hva konsekvensene for å bryte avtalen er), men også vise dem tillit og si at uansett hva som skjer så kan de når som helst ringe. Skulle de dumme seg ut og bryte reglene, så hentes de som lovet uten noen kommentar eller kjefting. Dagen etter snakker man sammen og minner dem på konsekvensene av å bryte avtalen. Ikke kjefte og smelle, bare rolig forklare at dette var avklart på forhånd, og sånn blir det.

Anonymkode: a3821...b7d

• Liker 3
Skrevet
Macro skrev (8 minutter siden):

Du skal ihvertfall ikke tilbakeholde og straffe ditt barn før noe i det hele tatt har skjedd. Og skulle ungen tabbe seg ut så tenker jeg det er viktigere å være trygg havn enn bøddel.

Det er dette jeg heller mot. Har lyst å la han få gå på fest og kose og grille, og håpe og tror han følger reglene. Så henter vi heller til avtalt tidspunkt og kjører han hjem.

Tolker det slik at de fleste ville latt de gå da? Alle bestevennene hans skal så tenker det kan bli kjekt. Han har heller ikke utvist noe interesse for alkohol enn så lenge. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En smule info om hvor festen skal være, skal det være voksne tilstede? 
Hvor i landet er dette? Hele klassen eller bare en del av klassen? 
Mye som kan spille inn her på folks svar.

Anonymkode: ad3d8...82d

Skrevet

Herlighet, dette er da ingen krise! Du lar selvfølgelig ungdommen gå på festen, drikker andre alkohol betyr ikke det at hun gjør det, og kommer hun hjem påseilet så får dere ta den diskusjonen da. De aller fleste drikker før de er 18, det gjorde jeg også som er oppvokst i et strengt og veldig kristent miljø. Mange år i akuttmottak/legevakt har lært meg at den største krisen ikke er ungdom som tester alkohol (som regel er det i små mengder), men de som ikke tør å kontakte hjelpe når noe går galt  fordi noen er påvirket og redd for reaksjonen fra voksne. 

Anonymkode: fd87e...7d7

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En smule info om hvor festen skal være, skal det være voksne tilstede? 
Hvor i landet er dette? Hele klassen eller bare en del av klassen? 
Mye som kan spille inn her på folks svar.

Anonymkode: ad3d8...82d

Agder, gapahuk i nærheten av skolen, utenfor skolens regi og ingen voksne, og cirka litt over halvparten av klassen. Alle er bedt, men ikke alle som vil/kan. Er ca 5-6 min med bil fra oss.

Veldig lite vi foreldre følger på ungdommen her på bygda😅 de styrer seg selv.

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet

Du kan ikke nekte barnet ditt å gå fordi noen ANDRE kommer til å drikke. Kanskje.

Det eneste du kan gjøre er å ta en prat, og stille opp for henting av både eget og evt andre barn. Du kan også si at barnet gjerne kan skylde på deg hvis han trenger en unnskyldning for å komme seg ut av en situasjon. "Mamma er så teit, hun sier at jeg må hjem nå", "Jeg kan ikke bli med til Tobias, mamma blir helt rabiat hvis hun ikke vet hvor jeg er" eller "Mamma er så streng, hun merker det hvis jeg drikker",  eller hva som helst. 

Anonymkode: c4be4...179

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette er på bygda og noe ungene har funnet på i eget regi, ingen foreldre er med der.

Nei, men vi har da vært unge før vi også.

Den samtalen har vi selvsagt hatt 😊

ts

Det må vel gå an å snakke med foreldrene selv om det er ungdommen som planlegger?

Anonymkode: e0f10...a99

• Liker 1
Skrevet

Min hadde ikke fått gå om jeg trodde det ble fyllekalas, nei. 

De skal ha stor fest her også, men i hagen til veldig oppegående foreldre. Helt sikkert et par av gutta som tar seg en slurk av noe i buskene, men null potensiale for at det blir dominerende. 

Anonymkode: 580a9...23a

Skrevet

Ett tips: Avtal et hentetidspunkt, og kom fem minutter tidligere enn planlagt. Da rekker ikke barnet ditt å komme ut/bort fra samlingsstedet før du på en vennlig måte sier hei, og kan lukte litt på stemningen. 

Anonymkode: 9a21f...eba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Søsteren min mener vi skal holde de hjemme hvis det drikkes alkohol på festen, og jeg er usikker hva jeg føler for.

Hvis du er enig med søsteren din er det bare å holde barnet hjemme. Noen kommer garantert til å drikke.

Jeg mener det er bedre å lære barna å gjøre ansvarlige valg uavhengig av situasjonen. De er barn, men de er også straks voksne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...