Gå til innhold

Kontakt med voksne barn som dere har hatt 50/50 samvær med i oppveksten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kontakten din med dine unge voksne barn etter de var fylt 18 år og teknisk sett ikke trenger å følge noen samværsordning? Var de lojale til ordningen så lenge de bodde hjemme? Hva med ferier? Bodde de fortsatt likt her og der hos dere?

Jeg er sammen med en mann som har guttene sine 50%. Vi har vært sammen noen år og ser etter hus for tiden. Vi snakker om premissene for huset mtp soverom og alt annet praktisk, og ferier de kommende årene. Han tror guttene kommer til å fortsette med 50/50 ordningen til de er godt opp i 20 årene. Jeg er mer usikker på det.

Moren deres er av den sjalu og mindre hyggelige typen, og forsøker så godt hun kan å kapre guttene i fars uker med en lang rekke rare påfunn om alt de må innom henne for å gjøre, hver dag. Til og med helg. Det er irriterende selvfølgelig , men vi forsøker å ta ting rolig og legge energien andre steder.

Men hvordan er deres erfaringer med tid til unge voksne barn? Søker de fortsatt hjem til begge foreldre? 

Anonymkode: 6bd39...0cf

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine er hos både sin far og meg, men følger naturlig nok ingen samværsavtale. Du skriver om bl.a antall soverom i fremtidig hus, og da må jeg si at det er en stor fordel å ha plass til barna. Ønsker man besøk bør man jo ha plass til de.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Lofilteret skrev (24 minutter siden):

Mine er hos både sin far og meg, men følger naturlig nok ingen samværsavtale. Du skriver om bl.a antall soverom i fremtidig hus, og da må jeg si at det er en stor fordel å ha plass til barna. Ønsker man besøk bør man jo ha plass til de.

Ja, absolutt viktig de har sin egen space. Men stor forskjell på å skulle sove hjemme annenhver uke et år til eller de neste 6 årene. Eldste er 16 år. Jeg hadde syntes det var koselig om en eller flere ville bo hjemme fast hos oss til de er ferdig med utdanning 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

mine har holdt på like mye kontakt med begge foreldrene og de er på besøk så ofte de kan, selv nå med egne barn så jeg er glad vi har fire gjesterom for egen del.. 

Anonymkode: ccffb...6ce

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste bodde hos oss frem til han var 21, da flyttet han for seg selv. Han var ikke her en eneste helg, da var han enten hos far eller venner. Før han bodde her fast var det 50/50, men det tok slutt da han var ca 16. Yngste var her og hos far annenhver helg på videregående, og bodde på hybel i ukedagene. Hun leier nå leilighet, men er mye hos far når hun har fri (fra dagvakt til kveldsvakt f.eks). Han bor nærmere der hun bor. Meg og min samboer blir besøkt av henne dann vann, men aldri med overnatting.

Anonymkode: 00124...839

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn hver. Begge flyttet ut etter vgs. Det syns jeg er ganske normalt. Min skulle i Forsvaret og videre på studier i en annen landsdel, bonusbarnet flyttet til storby. Min er singel, og feirer fortsatt jul annenhver gang hos meg og far. Vi har stort hus, så de har rom her, og er hjertelig velkomne når som helst.

Anonymkode: e6653...940

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene min har valgt å kun bo hos far, den andre bor hos begge, men følger litt sitt eget løp. 

Alle barna var eget rom

Anonymkode: 231c2...ad4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er normalt at barn med skilte foreldre også flytter hjemmefra?

Jeg flyttet ut da jeg fylte 19, og foreldrene mine solgte huset og flyttet i leilighet. Der har de ett gjesterom som jeg eller min søster (eller nå, våre barn) kan benytte.

Skal sies at vi bor i Oslo alle sammen. Boligprisene er slik at nesten ingen har noen rom «til overs».

Anonymkode: bca56...065

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke de akkurat har 50/50, så kommer de hjem på besøk. Og de flytter neppe ut på 18-års dagen. Dere trenger soverom til dem, og faren ønsker at de skal ha soverom hos dere, og du håper også det blir nødvendig (og det blir det jo uansett nå i mange år, og i helger og ferier forhåpentligvis alltid). Så hva er det å vurdere? 
Mine nevøer holder på med 50/50 ennå, de er 20 og 24. Den eldste bor på hybel i samme by, men er ofte hjemme i helgene. 

Anonymkode: 1ecba...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt hvor relevant det er? Om de er hos dere 50% eller 10%, så skal de vel fortsatt ha soverom? Og det bør vel ligge til rette for at de kan komme å gå, og endre som det passer seg?

Anonymkode: bb780...933

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er kontakten din med dine unge voksne barn etter de var fylt 18 år og teknisk sett ikke trenger å følge noen samværsordning? Var de lojale til ordningen så lenge de bodde hjemme? Hva med ferier? Bodde de fortsatt likt her og der hos dere?

Jeg er sammen med en mann som har guttene sine 50%. Vi har vært sammen noen år og ser etter hus for tiden. Vi snakker om premissene for huset mtp soverom og alt annet praktisk, og ferier de kommende årene. Han tror guttene kommer til å fortsette med 50/50 ordningen til de er godt opp i 20 årene. Jeg er mer usikker på det.

Moren deres er av den sjalu og mindre hyggelige typen, og forsøker så godt hun kan å kapre guttene i fars uker med en lang rekke rare påfunn om alt de må innom henne for å gjøre, hver dag. Til og med helg. Det er irriterende selvfølgelig , men vi forsøker å ta ting rolig og legge energien andre steder.

Men hvordan er deres erfaringer med tid til unge voksne barn? Søker de fortsatt hjem til begge foreldre? 

De følger ingen avtale. En har valgt å bo fast hos far og en hos mor og så drar de på besøk det andre stedet når det passer dem, 

Anonymkode: f7ea1...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg orket ikke mer 50/50 da jeg skulle begynne på videregående og flyttet på hybel i en alder av 15 år. Det ble min utvei av 50/50-løsning. Har lite kontakt med foreldrene mine. 

Anonymkode: 3251e...e30

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser ikke helt hvor relevant det er? Om de er hos dere 50% eller 10%, så skal de vel fortsatt ha soverom? Og det bør vel ligge til rette for at de kan komme å gå, og endre som det passer seg?

Gjesterom, ja, men mener du virkelig at TS og kjæresten skal kjøpe hus med tanke på å ha egne rom til voksne barn?

Anonymkode: e5c4e...38b

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjesterom, ja, men mener du virkelig at TS og kjæresten skal kjøpe hus med tanke på å ha egne rom til voksne barn?

Eldste er bare 16 år nå. De må ha egne rom til hjemmeboende, mindreårige barn i mange år til. Men ts syns det er «noe å vurdere», og hun vurderer også ferier og slikt….. 

Anonymkode: 1ecba...77a

• Nyttig 1
Skrevet

Min på 18 bor fortsatt hjemme. Han er fortsatt 50/50 hos meg og far men tendensen er at han er mer og mer hos meg. Selv om far har stort hus og jeg liten leilighet. Men han har alltid trivdes best hos meg. Nå er han feks 5 uker hos meg, sommerferie. Så skal han 3 uker til far. Dette har han bestemt helt selv. Jeg syns det er koslig ❤️ikke en selvfølge de vil bli med på sommerferie og sånt nå lenger derfor ekstra koslig at han ønsker mye tid sammen. 

Jeg har leilighet med 2 soverom og rommet hans vil nok stå klart til han hele veien. Skulle jeg i fremtiden flytte etc ville jeg nok sørget for at det var et rom til han der ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så fremt de anser barna som så unge at de ikke har flyttet hjemmefra, men lurer på hvor de vil bo hos de eller den andre forelderen, så ja. Så lenge barna bor hjemme, så bør de kunne ha rom hjemme hos begge foreldrene sine, fordi behov endrer seg og de kan ønske ulike prosentfordelinger. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet med 50/50 da han begynte på videregående. Bodde fortsatt hjemme, men hvem han var hos ble i større grad avgjort av hvilke planer han hadde. Skulle han være med venner var han hos far, siden han bodde nærmere vennene og hadde større plass. Ellers var han hos meg, da vi liker å se på serier og spille brettspill sammen, mens far i større grad er opptatt med sitt.

Så min personlige erfaring er at ønsker man å ha barna der så bør man stille opp med enten plass eller tid. 😉 Gjerne begge deler da, hvis man har mulighet.

Nå bor han for seg selv men i samme by som oss, besøker oss begge, men sjelden han overnatter.

Anonymkode: fe6ab...b79

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke naturlig å ha en fast samværsordning hos voksne barn som bor hjemme. I andre trådet her inne hat jeg lest at barna får styre dette selv fra de begynner på ungdomsskolen.

Jeg hadde selv "tvangssamvær" med min far annenhver helg frem til jeg ble 18. Men da fikk jeg både kjæreste og jobb, som igjen vanskelig lot seg forene med å ha fast samvær med far annenhver helg. Så fra jeg var 18, og frem til jeg flyttet hjemmefra som 23-åring, så styrte jeg selv når jeg ville til faren min.

Anonymkode: a2f59...40a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da ungene fylte 16, flyttet de begge inn til oss på fulltid og besøkte mor annenhver helg. 

Nå har eldste flyttet ut, mens yngste på 19 blir boende noen år til. 

Vi ser lite til barnet som har flyttet ut, hun står nå på egne bein og studerer og jobber. Så den lille fritiden hun har, går mest til venner. 

Anonymkode: 34ec7...aee

Skrevet

De har vel flytta for seg selv i 20 årene og er ferdig med 50/50 da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...