Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg jobber fredag, lørdag, søndag, før jeg går ut i tre uker ferie på mandag. Uken jeg kommer tilbake fra ferie (starter igjen mandag) jobber jeg også helg (fredag/lørdag/søndag). Kan jeg be om å få fri hele søndagen i forkant av ferien da? 

Anonymkode: 7ad87...a59

AnonymBruker
Skrevet

På hvilket grunnlag tenker du da? 
spør fordi jeg lurer 🙈

Anonymkode: f1789...ed0

Skrevet (endret)

Om du har tre uker sammenhengende kan du ikke kreve tror jeg, men søke om å ta ut 1 enkeltdag. Hvis du har igjen ferie. Eller avspasering.

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Jeg jobber fredag, lørdag, søndag, før jeg går ut i tre uker ferie på mandag. Uken jeg kommer tilbake fra ferie (starter igjen mandag) jobber jeg også helg (fredag/lørdag/søndag). Kan jeg be om å få fri hele søndagen i forkant av ferien da? 

Du kan ikke kreve, men du kan spørre om å få fri søndagen, ulønnet, så klart.

Anonymkode: 424bf...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Fint om dere som jobber turnus og har erfaring fra dette svarer. Det står om dette flere steder, det har bare aldri vært relevant for meg, så jeg har aldri fått satt meg inn i det. 

synes det som står var litt vanskelig å tolke i praksis.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_2#§5

https://www.nsf.no/fylke/viken/nyheter/ferie-hva-gjelder

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke hva som er reglene der jeg jobber. MEN jeg vet det var noe rundt dette med søndag og ferie.

Men ikke spør på Kvinneguiden, da din arbeidsplass kan ha egne regler for dette. For som sagt har vi noen regler der jeg jobber som… jeg tror den sier noe om at man har rett til å ikke jobbe helgen før man tar ferie 🤔🤔 men jeg husker ikke detaljene. Men ville undersøkt hva som gjelder der du jobber.

Anonymkode: cb0d7...dad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og jobber hver 3 helg, man har rett på 1 søndag fri i året (altså 1 søndag av arbeidssøndagene dine), så enten kan du spørre om å få ta den ut den søndagen, eller så får du fri søndagen i 5 ferieuka. 

Anonymkode: 07e25...a6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fri den søndagen før du har din første arbeidsuke, så er kravet om søndagsfri før eller etter ferien din innfridd. Dungaree ikke krav på fri begge søndagene.

«Når du har ferie som omfatter minst 6 virkedager (1 uke), så kan du kreve å få fri enten den søndagen som kommer rett før ferien, eller den søndagen som kommer rett etter ferien. Ferie har som hovedregel start på mandag og går til og med lørdag. 

Formålet med dette er at du skal kunne sikres hele kalenderfrie uker.»

Anonymkode: deaf7...d66

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei,

Klart du kan BE om fri søndagen. Man kan be om alt mulig rart, og enhver arbeidsgiver som setter normalt pris på sine ansatte vil si ja, gitt at det er mulig uten de helt store omrokkeringene. Men å be om og ha krav på er jo to veldig ulike ting.

Men dersom du ønsket fri søndagen - hvorfor bad du ikke om ferie fra og med søndag heller enn fra og med mandag? :klo: Det ville jo vært den rasjonelle løsningen.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har fri den søndagen før du har din første arbeidsuke, så er kravet om søndagsfri før eller etter ferien din innfridd. Dungaree ikke krav på fri begge søndagene.

«Når du har ferie som omfatter minst 6 virkedager (1 uke), så kan du kreve å få fri enten den søndagen som kommer rett før ferien, eller den søndagen som kommer rett etter ferien. Ferie har som hovedregel start på mandag og går til og med lørdag. 

Formålet med dette er at du skal kunne sikres hele kalenderfrie uker.»

Dette er jo ikke relevant for ts. Hen skriver at hen har fri 3 hele uker fra og med mandag, til og med søndag, og så jobber hen en hel arbeidsuke før hen igjen jobber helg.

Anonymkode: 915ff...554

AnonymBruker
Skrevet

Her, fra ferieloven:

Arbeidstaker som arbeider på søndager kan kreve å få arbeidsfri enten på søndag som faller umiddelbart før ferien, eller på søndag umiddelbart etter. Dette gjelder likevel bare ved avvikling av ferieperiode som omfatter minst 6 virkedager.

Arbeidstaker kan kreve at tiden fra arbeidets avslutning før ferien til det påbegynnes etter ferien skal utgjøre til sammen minst 16 timer i tillegg til feriefritiden etter bestemmelsene ovenfor. Dette gjelder likevel bare ved avvikling av ferieperiode som omfatter minst 18 virkedager.

Har du A-vakt på søndag før ferie, skal du ikke begynne å jobbe før A- eller N mandag etter ferien, dette for å få minst 16 timer i tillegg. Så kan det være at din arb.giver har lokale tariffavtaler som gir unntak. Spør tillitsvalgte. 

Anonymkode: 1a2bf...27b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fint om dere som jobber turnus og har erfaring fra dette svarer. Det står om dette flere steder, det har bare aldri vært relevant for meg, så jeg har aldri fått satt meg inn i det. 

synes det som står var litt vanskelig å tolke i praksis.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_2#§5

https://www.nsf.no/fylke/viken/nyheter/ferie-hva-gjelder

Hva sier fagforeningen når du spør dem?

Anonymkode: 9a102...550

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei,

Hvis du begynner på jobb søndag etter ferien så kan du spørre om det er mulig. Men har du ordinær jobbedag søndag før ferie, så må den eventuelt taes ut i egen feriedag. 
Les ferieloven. 

Anonymkode: b9388...c68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klart du kan BE om fri søndagen. Man kan be om alt mulig rart, og enhver arbeidsgiver som setter normalt pris på sine ansatte vil si ja, gitt at det er mulig uten de helt store omrokkeringene. Men å be om og ha krav på er jo to veldig ulike ting.

Men dersom du ønsket fri søndagen - hvorfor bad du ikke om ferie fra og med søndag heller enn fra og med mandag? :klo: Det ville jo vært den rasjonelle løsningen.

Dette er jo ikke relevant for ts. Hen skriver at hen har fri 3 hele uker fra og med mandag, til og med søndag, og så jobber hen en hel arbeidsuke før hen igjen jobber helg.

Da har ikke ts krav på fri søndagen før ferie. Regelen om fri enten søndag før ferie eller rett etter ferie gjelder de som jobber begge disse i utgangspunktet.  Så svaret er det samme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener dette ikke er relevant, den du siterer svarer jo på det ts lurer på?

Ts lurte på om man kunne be om fri søndagen etter, men så svarer den du siterer at siden ts har ferie tre hele uker (inkl søndag), så har ts allerede fått fri søndagen på ene siden av ferien, og kan derfor ikke bruke loven til å få fri søndagen før. Som det står i loven, så er poenget med loven at man skal få ta ut hele uker med ferie, siden ferieuker regnes mandag-lørdag som regel.

Anonymkode: 817e3...1b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her, fra ferieloven:

Arbeidstaker som arbeider på søndager kan kreve å få arbeidsfri enten på søndag som faller umiddelbart før ferien, eller på søndag umiddelbart etter. Dette gjelder likevel bare ved avvikling av ferieperiode som omfatter minst 6 virkedager.

Arbeidstaker kan kreve at tiden fra arbeidets avslutning før ferien til det påbegynnes etter ferien skal utgjøre til sammen minst 16 timer i tillegg til feriefritiden etter bestemmelsene ovenfor. Dette gjelder likevel bare ved avvikling av ferieperiode som omfatter minst 18 virkedager.

Har du A-vakt på søndag før ferie, skal du ikke begynne å jobbe før A- eller N mandag etter ferien, dette for å få minst 16 timer i tillegg. Så kan det være at din arb.giver har lokale tariffavtaler som gir unntak. Spør tillitsvalgte. 

Anonymkode: 1a2bf...27b

Det sistnevnte forstår jeg. 

Jeg jobber 07:30-20:00 søndag 29/6, og min ferie starter mandag 30/6. Jeg har tre uker ferie. Jeg avslutter min ferie søndag 20/7 (har feriedag denne dagen), og jobber igjen påfølgende søndag (27/7).

Har derfor ikke hatt ferie noen av mine arbeidshelger.

kan jeg da be om å få fri søndag 29/6 - ut i fra det du skriver? 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det sistnevnte forstår jeg. 

Jeg jobber 07:30-20:00 søndag 29/6, og min ferie starter mandag 30/6. Jeg har tre uker ferie. Jeg avslutter min ferie søndag 20/7 (har feriedag denne dagen), og jobber igjen påfølgende søndag (27/7).

Har derfor ikke hatt ferie noen av mine arbeidshelger.

kan jeg da be om å få fri søndag 29/6 - ut i fra det du skriver? 

Nei, fordi ferieuker regnes man-lør. Siste feriedag er dermed lørdag 19/7. Søndag 20/7 er første søndag etter ferie og du har fått denne som den søndagen fri du har krav på i ene enden av ferien. 

Du har to ferieuker igjen, én av disse bør legges til en uke du har arbeidshelg.

Anonymkode: caf9f...380

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke kreve fri nei. 

Hos oss får vi som regel mulighet til å jobbe helgen inn en helg tidligere. 

Anonymkode: 2a8fe...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at siden du har fri 3 uker så regner jeg med at du hadde hatt 1 arbeidshelg inn i der også. Man har vel bare krav på fri 1 arbeidshelg mener jeg. 

Anonymkode: 2a8fe...2c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, fordi ferieuker regnes man-lør. Siste feriedag er dermed lørdag 19/7. Søndag 20/7 er første søndag etter ferie og du har fått denne som den søndagen fri du har krav på i ene enden av ferien. 

Du har to ferieuker igjen, én av disse bør legges til en uke du har arbeidshelg.

Enig her. Men ser ut som du jobber hver 4.helg TS, og da er det rimelig at den 4. eller 5. ferieuka di blir en uke du har arbeidshelg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (2 timer siden):

Enig her. Men ser ut som du jobber hver 4.helg TS, og da er det rimelig at den 4. eller 5. ferieuka di blir en uke du har arbeidshelg. 

Jepp.

Om TS hadde hatt fire uker ferie i strekk nå, hadde hun hatt rett på fri enten søndag 29/6 eller søndag 27/7 i og med at en fire ukers ferie skal være minimum 28 kalenderdager til tross for at en ferieuke har seks dager (man-lør).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...