Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe min første leilighet og det er utrolig skummelt. Var på en visning igår hvor det ikke har blitt lagt inn noe bud og begynner å tenke om jeg kanskje kunne gjort et kupp der. Men det skremmer meg og at det ikke er lagt inn bud, ser folk noe jeg ikke ser? Huset er fra 1910, og det merkes såklart i rapporten. Men det som jeg nå er mest redd for er sprekk i gulvfliser åå baderom... Som jeg forstår det av rapporten kan en jo ikke vite om det er fuktskadet under, eller om det eventuelt er mulig å kun bytte ut en plats eller to... Hvordan ville dere tenkt?

https://meglervisning.no/Salgsoppgave/Hent?instid=MSEMSR&estateid=e5664f13-982b-4321-87e5-e9cf53f51d1c

Veldig takknemlig for alle råd eller kommentarer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer å legge inn et bud en bra bit under estimert pris. Men hvor langt ned kan en gå uten at det blir skambud?

AnonymBruker
Skrevet

Oi! Leiligheten har mange avvik. Kan fort bli dyre kostnader for renovasjon og oppussing. Hadde aldri bydd på den leiligheten

Anonymkode: f3ccd...cb4

• Liker 1
Skrevet (endret)

For mange feil og mangler, og krever flere hundre tusen i oppgradering. Bad er f.eks et av de dyreste rommene å renovere, alt må rives til bunnen og nytt bad bygges opp med ny membran og alt. Det er dyrt! Og man kan ikke bare la det være heller, for det kan gi enorme vannskader.

Huset er fra 1910, og altså 115 år gammelt. Det er alltid mye feil og mangler ved så gamle boliger. Jeg ville hoppet over denne, for det blir for dyrt å rette opp i alt, om du er førstegangskjøper med begrensede midler/penger til renovering.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

På et så gammelt hus så må det nok påregnes løpende utgifter. Du må derfor dekke 50% ved bytte av drenering, nytt tak, maling av huset osv. Mange TG 2 som nok blir aktuelt å forbedre i framtiden. TG 3 som bør utbedres kjapt blir veldig dyrt med trapper og dører. Som førstegangskjøper hadde ikke jeg kjøpt denne leiligheten.

Skrevet
Idse skrev (7 minutter siden):

Jeg vurderer å legge inn et bud en bra bit under estimert pris. Men hvor langt ned kan en gå uten at det blir skambud?

Det er ikke forbudt ifølge norsk lov å legge inn skambud. Husk at du kan legge inn hva du vil, selgeren kan takke ja eller nei til budet. Bare la megleren bli forbannet og kalle det skambud. Det spiller ingen rolle. Slik er det i markedet.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke bare materiale som koster, byggfirmaer tar godt betalt for sitt arbeid.

Det kan fort bli millioner kr til oppussing. Hvis du er hendig selv eller kjenner noen som kan gjøre arbeidet gratis da kan du selvfølgelig kjøpe. Men dette er et oppussingsobjekt. Megler vil ha så mye som mulig, de går på provisjon. Jeg hadde ikke lagt mer enn 2 mill i bud. Men som sagt, hadde aldri vurdert å kjøpe den, da jeg måttet leie inn folk. 

• Liker 2
Skrevet
Idse skrev (16 minutter siden):

Jeg skal kjøpe min første leilighet og det er utrolig skummelt. Var på en visning igår hvor det ikke har blitt lagt inn noe bud og begynner å tenke om jeg kanskje kunne gjort et kupp der. Men det skremmer meg og at det ikke er lagt inn bud, ser folk noe jeg ikke ser? Huset er fra 1910, og det merkes såklart i rapporten. Men det som jeg nå er mest redd for er sprekk i gulvfliser åå baderom... Som jeg forstår det av rapporten kan en jo ikke vite om det er fuktskadet under, eller om det eventuelt er mulig å kun bytte ut en plats eller to... Hvordan ville dere tenkt?

https://meglervisning.no/Salgsoppgave/Hent?instid=MSEMSR&estateid=e5664f13-982b-4321-87e5-e9cf53f51d1c

Veldig takknemlig for alle råd eller kommentarer.

Noe annet kan du ikke forvente fra en slik eiendom, og det kommer vel klart fremt i salgsoppgaven med tilstandsrapport. Så er det avgjørende hva du selv klarer å gjøre og ikke ! Bad, elektrisk opplegg og rør er ikke noe du kan fikse selv. Det er kostnader du må ta over tid i så fall. Så det er umulig for noen her inne å si hva du skal gjøre eller ikke. Er du "handy" null problem, og kan ta ting etter hvert rom for rom. Et baderom med TG3 ? Trenger ikke være noe alvorlig galt der, men jeg ville aldri dusjet rett ut i et slikt rom, da hadde jeg satt inn et dusjkabinett der vannet renner rett ned i avløpet.  Alt med TG3 trenger å utbedres ganske snart.

• Liker 2
Skrevet
TomKrus skrev (1 time siden):

Noe annet kan du ikke forvente fra en slik eiendom, og det kommer vel klart fremt i salgsoppgaven med tilstandsrapport. Så er det avgjørende hva du selv klarer å gjøre og ikke ! Bad, elektrisk opplegg og rør er ikke noe du kan fikse selv. Det er kostnader du må ta over tid i så fall. Så det er umulig for noen her inne å si hva du skal gjøre eller ikke. Er du "handy" null problem, og kan ta ting etter hvert rom for rom. Et baderom med TG3 ? Trenger ikke være noe alvorlig galt der, men jeg ville aldri dusjet rett ut i et slikt rom, da hadde jeg satt inn et dusjkabinett der vannet renner rett ned i avløpet.  Alt med TG3 trenger å utbedres ganske snart.

Jeg er relativt handy, men har aldri gjort så mye utenom å male innvendig før 😅

Baderom er TG2, kun dører er TG3 (og trapp som mangler rekkverk). Du skriver å ta rom for rom, men så vidt jeg forstår er det kun badet som må pusses opp pga risiko for fukt? Kjøkken er greit, og stue/soverom. Så utvendig må deler av yttervegg skiftes etter hvert. 

Skrevet
Amy71 skrev (1 time siden):

Det er ikke bare materiale som koster, byggfirmaer tar godt betalt for sitt arbeid.

Det kan fort bli millioner kr til oppussing. Hvis du er hendig selv eller kjenner noen som kan gjøre arbeidet gratis da kan du selvfølgelig kjøpe. Men dette er et oppussingsobjekt. Megler vil ha så mye som mulig, de går på provisjon. Jeg hadde ikke lagt mer enn 2 mill i bud. Men som sagt, hadde aldri vurdert å kjøpe den, da jeg måttet leie inn folk. 

Oppussingsobjekt? Er det ikke kun bad, dører og yttervegg som må fikses?

Skrevet
Amy71 skrev (1 time siden):

På et så gammelt hus så må det nok påregnes løpende utgifter. Du må derfor dekke 50% ved bytte av drenering, nytt tak, maling av huset osv. Mange TG 2 som nok blir aktuelt å forbedre i framtiden. TG 3 som bør utbedres kjapt blir veldig dyrt med trapper og dører. Som førstegangskjøper hadde ikke jeg kjøpt denne leiligheten.

Tak er byttet nylig. Når det gjelder trapp er det kun rekkverk som mangler, som jo går å leve uten. Ytterdør må skiftes men står prisen for det er estimert til 10-50k? Men ja TG2 på ytterkledning syns jeg og er skremmende og ikke vite om/når fukt sprer seg...

Skrevet
Idse skrev (51 minutter siden):

Oppussingsobjekt? Er det ikke kun bad, dører og yttervegg som må fikses?

Utvendig drenering med vannrør fra 1910 gjør den per def til en oppussingsobjekt, grunnmuren har sprekker, vannledninger inne er på tur nedover, grave drenering er dyrt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Urk… det er jo priset etter hva markedet er forventet å gi for en slik bolig, av den standarden - så spørs om det er så lett å komme til med lavt bud der. Har det ligget lenge? Eldre hus er sjarmerende synes jeg, men veeeeldig skakt der inne, i tillegg til utbedring som bør gjøres. Og det å dele uteplass med naboen…? Nei, det ville vært uaktuelt for meg. 
Hold oss gjerne oppdatert om du vil gå for denne…

Anonymkode: 5804b...a4b

• Liker 1
Skrevet

Sant det. Men meglere legger og prisen for høyt og skremmer dermed vekk folk av og til. Jeg ville gjettet at det eventuelt kan være tilfelle her. Nei, var visning igår.

Ja uteplass er på deling, men naboen har en stor balkong oppe og ikke egentlig ikke naturlig tilgjenglighet til uteplassen nede. Men selvfølgelig, plutselig er det partyfolk som ønsker å ha 20 gjester hver helg på den store uteplassen nede 😅 men ja ønsker jo helst egen uteplass... Men kan ikke få alt jeg ønsker meg...

Etter svar her lener det nok mot å fortsette jakten...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Idse skrev (4 timer siden):

Hva er det verste som kan skje, mener du? 
(det verste som kan skje om du legger inn et skambud er at de avslår. Så avventer dere - både du og selger. Du har tid, selger blør penger. Det er derfor til din fordel å avvente, og til selgers ulempe. Kommer det inn et nytt, høyere bud? Da kan du overby. Eller la det være. Som kjøper kommer du til å tape budrunder. Det er ok.)

Hvor mye mer lån har du råd til å ta opp enn kjøpspris for det her huset? Dersom du har mindre enn 1 mill til rådighet etter kjøp og avgifter. Da har du ikke råd til det huset. Gamle hus er billige i innkjøp men dyre i reparasjon og drift. Og unnlater du reparere og drifte vil de falle i verdi og du vil tape penger.

Anonymkode: 7e262...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg at man som førstegangskjøper skal trå varsomt. Er kanskje ikke en bolig fra 1910 med så store oppussigsbehov og fremtidige problemer man burde kjøpe. Heller bedre å gjøre dette når man har litt erfaring. Det er altså min personlige mening, og jeg har kjøpt og solgt over 20 boliger i mitt liv, hvor jeg har renovert selv. Slutter aldri å overraske meg over ting som dukker opp. Det er også færre logiske klagemuligheter over tid på en så gammel bolig, ettersom man aksepterer risk ved at den er gammel.

Ville styrt unna jeg altså. 

Anonymkode: 1f566...bad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 1.000.000-1.500.000 millioner tilgjengelig for akutte utbedringer tenker jeg dette er et helt kurant objekt å kjøpe, hvis ikke ville jeg lett etter noe annet.

Anonymkode: 2e68e...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det du viser ikke er noen optimal bolig for en førstegangskjøper. Det viktigste røde flagget i dette tilfellet er at du, sammen med én annen eierseksjon, har ansvaret for drift og vedlikeholdet av et mer enn hundre år gammelt trehus. Og vedlikeholdsutfordringene vil garantert dukke opp! Her er det mange fallgruver når det kommer til både vilje og evne til å samarbeide rundt beslutninger, vedlikehold og utbedringer. 
Jeg ville sterkt frarådet mine barn å gå inn i dette, og heller rådet dem til å kjøpe leiligheter i større sameier/borettslag med mer "ordnede forhold". Rett og slett spredning av risiko.

Har kun tittet så vidt på prospektet, men ser allerede på det første bildet at dere har ting som må vedlikeholdes og utbedres. Hvorfor i alle dager malte de ikke vindskier og den ene endeveggen i 2. etg da de fikset taket?
En ting er dessverre sikkert: utgifter vil komme.
At interessen har vært mildt sagt lunket for boligen ville jeg også tatt som et tegn på at andre muligens ser noe du ikke ser. Det vil trolig også være tilfelle når du en dag skal selge.
Potensielt en fin bolig, men som førstegangskjøper bør du vurdere et sikrere kort – etter min mening.

Anonymkode: 7be9e...300

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste du gjør er å lese GRUNDIG igjennom tilstandsrapporten. Der kommer det ofte opp en ca pris på hva det vil koste å utbedre eksempelvis TG3. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...