Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er sykepleier med nesten bare kvinner. Er har aldri hørt om maken til mobbing og baksnakking, selv lederne er med på mobbingen, da er det ikke så lett å varsle 

Anonymkode: c80e0...0bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at det stemmer at dette kun gjelder kvinner. Jobbet tidligere på arbeidsplass der det så og si kun var menn. Mye rapporter om baksnakking og mobbing der. Jeg har også jobbet på steder der det er en blanding av menn og kvinner. Menn er ikke bedre når det gjelder baksnakking og drama. 

Jeg tror også at det kan ha med utdanningsnivå og om man alltid er for få på jobb og føler at man ikke får fulgt opp det en skal osv, så preger jo det en. Man mistrives kanskje og blir lettere frustrert. 

Anonymkode: a6919...413

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mandalorianxx skrev (18 timer siden):

Tror det er endel av sånt overalt, folk er generelt ikke veldig snille med hverandre dessverre 👀

Helt rett! Og det er akkurat det samme på mannsarbeidsplasser. Mobbing over en lav sko. Men det er det mange kvinner som ikke ønsker å se.

Anonymkode: b0882...f11

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Største problemet med sykepleiere er utroskapen. Samt AT på sykehuset i en vis by har et faktisk P**e-rom for sykepleiere og leger.         

Anonymkode: 5b7f0...14d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 16.00):

Føler det er ingen andre arbeidsplasser hvor det er så mye jævlige kvinnemennesker. Særlig sykehjem. Skal liksom være omsorgspersoner, men behandler kollegaer ræva. Baksnakker, nedsnakker og lager drama ut av ingenting. Prøver å hevde seg selv og trykke andre ned. Kjenner jeg er dritt lei nå. Må bare lette på trykket.

Anonymkode: 7a010...6c1

Det er fordi det er fullt av damer i helsevesenet, i alderen 20-30, og de er eksperter på ikke å være voksne, lage konflikter og være generelt passiv-aggressive, og norsk kultur tillater det, lav formaliseringskultur, lav prestasjonskultur. 

Hold deg unna helsevsenet, ta deg en utdannelse så du kan jobbe med noe annet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror greia med helsevesenet er "hvem som helst" kan få jobb der, og man jobber mange tett på hverandre. Man er hele tiden rundt mennesker så det er alltid noe å irritere seg over, om man er den typen. Det er ofte nye vikarer og usikkerhet og enkelte med dårlig arbeidsmoral som gjør at mye av jobben havner på de som faktisk gjør noe. Det er dessuten kronisk underbemanning og mye stress og slit. Det kan også være mange utlendinger og dermed språkproblemer og kulturforskjeller som også bidrar til at arbeidsmiljøet forsures.

Jeg tror derfor det ikke nødvendigvis er så mange "sure kjerringer", men heller mange slitne og overarbeidete kvinner som av og til må få ut litt frustrasjon.

Anonymkode: 7bcaf...16f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier, og har trivdes godt på mine arbeidsplasser. Før jeg ble vernepleier, så jobbet jeg noen år i barnehage og skole, var godt miljø alle stedene jeg jobbet. Har og venninner som jobber i helse, og med barn, alle de er fornøyd med miljøet på arbeidsplassen.

Anonymkode: a8a05...60a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 16.00):

Føler det er ingen andre arbeidsplasser hvor det er så mye jævlige kvinnemennesker. Særlig sykehjem. Skal liksom være omsorgspersoner, men behandler kollegaer ræva. Baksnakker, nedsnakker og lager drama ut av ingenting. Prøver å hevde seg selv og trykke andre ned. Kjenner jeg er dritt lei nå. Må bare lette på trykket.

Anonymkode: 7a010...6c1

Enig har hørt det selv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 19.45):

Det fører til at dersom noen enten er treige, usikre eller gjør feil, så kan det potensielt velte lasset. Da går man konstant å irriterer seg over de kollegaene som er treige, nye eller usikre. Det blir fort en ukultur som er vanskelig å snu dessverre

Dette er ikke unikt for helsebransjen.  Man ser feks det samme i hotell-og restaurant bransjen. Det skal være tempo og det skal være effektivt. 
Vi ser det egentlig i de fleste bransjer nettopp pga fokusert på effektivisering. I et samfunn der teknologien og KI sakte men sikkert tar over jobbene til folk. Da må jo vi mennesker vise at vi er like effektive som roboter for å beholde jobben vår.

Effektivitet trumfer derimot kvalitet, særlig ser vi det i det offentlige, og kanskje særlig i helsebransjen. 

Anonymkode: 16dcb...8c7

AnonymBruker
Skrevet

Moren min er en sånn. 

Dere kan gjette om jeg lærte oppførselen hjemmefra! Fikk meg et sjokk da jeg kom ut i verden! Men jeg ble heldigvid korrigert og lærte fra andre hvordan man skal oppføre seg. 

Anonymkode: c42d2...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 16.51):

Du har rett. Men jeg tror ikke årsaken er primært at de er kvinner. Heller det at de er lavt utdannede (har ikke blitt trent i logisk tenking, refleksjon, se flere sider av en sak) i en slitsom hverdag. Kall meg hva du vil, men gjennom høyere utdanning lærer man mer enn bare fag. Man lærer for eksempel selvregulering (møte opp på skolen, lese til eksamen selv om man egentlig har mer lyst til å chille med en øl) som kanskje kan hjelpe i å takle stresset som er i helsevesenet. Har du ikke blitt drillet i selvdisiplin og selvregulering er det lett å la frustrasjonen gå ut over kollegaer og pasienter. 

Anonymkode: fcc4f...103

Intriger, maktspill og mobbing er langt fra ukjent i akademia. 

• Nyttig 1
Skrevet

Har jobbet på arbeidsplasser hele mitt liv, og tror ikke det at det er kvinnedominert som er årsaken. (Annet enn indirekte, noen kvinner er fortsatt både trippel-og dobbeltarbeidende og det fører til kort lunte!)

Har jobbet på steder med elendig miljø, og steder med utrolig godt. Vil si at ledelse spiller en rolle, mye dårlig ledelse med svake mellomledere som er dårlige på å tale ansattes (og pasienters!) sak. Men kan ikke bare skylde på det, alle har et ansvar for miljøet.

At det er for få med mastergrad(!) tror jeg har lite å si. Innvandring og språk ser jeg noen peker på. Det kan nok spille inn, men på arbeidsplassen det var best miljø på var det en del innvandrere. Ei var godt utdannet innen agronomi fra hjemlandet, men man kommer ikke så langt i Norge med master i risdyrking…

De avdelingene som lykkes, har en teamfølelse. At vi er avhengig av hverandre, har det kjekt på jobb og har godhet og kjærlighet for hverandre og for beboere, ikke minst. 
Dessverre langt igjen dit mange steder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 11.20):

Helt rett! Og det er akkurat det samme på mannsarbeidsplasser. Mobbing over en lav sko. Men det er det mange kvinner som ikke ønsker å se.

Anonymkode: b0882...f11

Helt ukorrekt! Har jobbet i mannsdominert yrke hele livet mitt (prosjektleder i industri) og snakker med tusenvis av mekanikere/elektrikere/rørleggere/malere/snekkere/sveisere/sjåfører i året. Det er nok bare du som ikke forstår at menn roaster hverandre som en form for å bånde med hverandre, de gjør ikke det for å være slem, det er en form for humor så og si alle menn liker.

De som sitter på kontorene derimot....

Anonymkode: 83203...e8b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...