Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Som ammende mamma er dette med MME litt vanskelig siden jeg ikke har særlig erfaring med det. Mannen skal ta med seg baby ut i morgen et par timer og skal derfor ha med seg MME. MPA gjør dette litt vanskeligere fordi vi ikke kan bruke ferdigblandet. 

Så det jeg tenker er at han har kokt varmt vann og kokt kaldt vann med seg i to termoser og blander dette til 40 grader (som står på pakken til Althera at man skal gjøre) og tar oppi pulveret. Men hvis han blander 120 ml MME til baby, hvor mye må være kokt varmt vann og hvor mye kaldt vann for at det skal bli ca 40 grader? 

Må lage en skriftlig oppskrift til mannen sånn at det ikke blir problem 🙈

Anonymkode: 2f595...bf8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Som ammende mamma er dette med MME litt vanskelig siden jeg ikke har særlig erfaring med det. Mannen skal ta med seg baby ut i morgen et par timer og skal derfor ha med seg MME. MPA gjør dette litt vanskeligere fordi vi ikke kan bruke ferdigblandet. 

Så det jeg tenker er at han har kokt varmt vann og kokt kaldt vann med seg i to termoser og blander dette til 40 grader (som står på pakken til Althera at man skal gjøre) og tar oppi pulveret. Men hvis han blander 120 ml MME til baby, hvor mye må være kokt varmt vann og hvor mye kaldt vann for at det skal bli ca 40 grader? 

Må lage en skriftlig oppskrift til mannen sånn at det ikke blir problem 🙈

Det vi synes er enklest er å blande pulveret med vann som holder minst 70 grader (vi følger mattilsynets råd), altså det varme vannet i termosen, og så venter til blandingen er kald nok for baby eller evt kjøler ned i et vannbad 

Anonymkode: 7177f...62b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker egentlig at dette burde mannen klare å både finne ut av og forberede selv. Hvorfor skal du fikse det når det er han som skal ta med seg babyen ut...

Anonymkode: cab09...b5c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Varm til det koker. La stå i 5 minutter og kjøle seg ned før dere blander nedi pulveret. Mengde skjeer står på pakken . Nb det varierer fra merke og hvilket nr man bruker på boksen.

Anonymkode: 45ff2...921

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker egentlig at dette burde mannen klare å både finne ut av og forberede selv. Hvorfor skal du fikse det når det er han som skal ta med seg babyen ut...

Hun ønsker råd, ikke dine tanker. 

Anonymkode: 62060...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er " MPA" ? 

Anonymkode: 17134...8d5

Skrevet

1. Pulver i flaska

2. Kokande vatn til flaska har halvparten av total mjølkemengde (skal han lage 120 ml, ha på kokande vatn til det er 60 ml på flaska)

3. Fyll opp med kaldt vatn

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (26 minutter siden):

1. Pulver i flaska

2. Kokande vatn til flaska har halvparten av total mjølkemengde (skal han lage 120 ml, ha på kokande vatn til det er 60 ml på flaska)

👆🏻

Da er det også trygt. 

Anonymkode: 4917c...c95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vi synes er enklest er å blande pulveret med vann som holder minst 70 grader (vi følger mattilsynets råd), altså det varme vannet i termosen, og så venter til blandingen er kald nok for baby eller evt kjøler ned i et vannbad 

Anonymkode: 7177f...62b

Takk. 

Mattilsynet anbefaler nå å følge det som står på pakken og har gått bort i fra råd om 70 grader. Men uansett blir Althera ødelagt av å blandes i så varmt vann. Den skal blandes i 40 grader. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Varm til det koker. La stå i 5 minutter og kjøle seg ned før dere blander nedi pulveret. Mengde skjeer står på pakken . Nb det varierer fra merke og hvilket nr man bruker på boksen.

Anonymkode: 45ff2...921

Men den blir ikke 40 grader på 5 minutter? Eller setter du den i isvann? Tar du med deg isvann og kokende vann på tur da? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er " MPA" ? 

Anonymkode: 17134...8d5

Melkeproteinallergi

Hilsen TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (32 minutter siden):

1. Pulver i flaska

Takk, men da blir Althera ødelagt siden den ikke skal blandes med kokende vann. Men hvis vi har pulveret i en boks kan vi jo blande kokende vann til 60 ml og så resten kaldt vann og så ha pulveret oppi? 

-TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

👆🏻

Da er det også trygt. 

Anonymkode: 4917c...c95

Det er trygt å blande Althera i 40 grader, og Mattilsynet anbefaler det nå :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. 

Mattilsynet anbefaler nå å følge det som står på pakken og har gått bort i fra råd om 70 grader. Men uansett blir Althera ødelagt av å blandes i så varmt vann. Den skal blandes i 40 grader. 

Men den blir ikke 40 grader på 5 minutter? Eller setter du den i isvann? Tar du med deg isvann og kokende vann på tur da? 

Melkeproteinallergi

Hilsen TS

Kok opp vann, vent til 40grader og fyll på termos. Gjort det på min. 

Anonymkode: 0d707...aff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kok opp vann, vent til 40grader og fyll på termos. Gjort det på min. 

Anonymkode: 0d707...aff

Det var smart 🥰 Så slipper man 2 termoser. Tusen takk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/forbrukere/amming-og-spedbarn/morsmelkerstatning

Morsmelkerstatning skal tilberedes og brukes i henhold til produsentens anbefalinger på pakken. Dette inkluderer riktig mengde pulver, vann og temperatur, samt hvordan du oppbevarer og håndterer produktet. Dette er viktig for å sikre et trygt produkt og riktig ernæring til barnet.

Står det at vannet skal blandes i 40 grader så bland i 40 grader. Vi har ferdig oppmølt pulver på flaske og fyller på riktig mengde vann (OBS!! siden pulveret gjør at det blir mer volum i flaska så MÅ man sjekke hvor mye det totalt blir i flaska med pulver og vann før man gjør som oss, ellers risikerer man å bruke for lite vann). 

Anonymkode: a0c48...729

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rull inn puppen. Ingen spurte om meningen din 

Anonymkode: a0c48...729

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min får Althéra, og produsenten sier at du kan blande dette ut i 70 graders vann. Det er uproblematisk, det eneste du kan erfare, er at blandingen kan klumpe seg litt. Jeg har ikke erfart det, men jeg er nøye når jeg blander ut ☺️

Jeg koker opp vann og har det på termos. Blander ut en flaske rett før baby skal drikke, og avkjøler raskt i vannbad. Kjapt og greit. Han kan jo ha med seg en liten kjele eller litermål som han kan kjøle ned flasken i. 

Dette går fint! 

Anonymkode: b240d...390

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gutten min får Althéra, og produsenten sier at du kan blande dette ut i 70 graders vann. Det er uproblematisk, det eneste du kan erfare, er at blandingen kan klumpe seg litt. Jeg har ikke erfart det, men jeg er nøye når jeg blander ut ☺️

Jeg koker opp vann og har det på termos. Blander ut en flaske rett før baby skal drikke, og avkjøler raskt i vannbad. Kjapt og greit. Han kan jo ha med seg en liten kjele eller litermål som han kan kjøle ned flasken i. 

Dette går fint! 

Jeg tok feil, det er ikke 40 grader, men mindre enn 37 grader man skal blande Althera i. Kanskje du har en annen type? :)

IMG_20250620_102400032_HDR.thumb.jpg.5cba61e345ca0471bc6a8ada769f9b18.jpg

Jeg ordner en termos med 40 grader så er den sikkert ca 37 når mannen skal blande :)

Hilsen TS

Skrevet

Man kan jo også bare blande sammen til man kjenner at det er ca 40 grader, og helle ut det som er for mye før man tar pulveret oppi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok feil, det er ikke 40 grader, men mindre enn 37 grader man skal blande Althera i. Kanskje du har en annen type? :)

IMG_20250620_102400032_HDR.thumb.jpg.5cba61e345ca0471bc6a8ada769f9b18.jpg

Jeg ordner en termos med 40 grader så er den sikkert ca 37 når mannen skal blande :)

Hilsen TS

Neida, det er denne vi bruker. Jeg har bare valgt å følge den tidligere anbefalingen fra Helsedirektoratet/Mattilsynet, men det er uproblematisk å blande som produsenten anbefaler. 

Som sagt, Nestlé har bekreftet at man kan blande Althéra ut på 70 grader, så jeg tenker det er opp til den enkelte. Vi har gjort begge deler forsåvidt, og gjør det enda. Har gitt det så lenge, at vi ikke bryr oss like hardt om helt korrekt temperatur 😅😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk, men da blir Althera ødelagt siden den ikke skal blandes med kokende vann. Men hvis vi har pulveret i en boks kan vi jo blande kokende vann til 60 ml og så resten kaldt vann og så ha pulveret oppi? 

-TS 

Da må du ha mindre varmt vatn og meir kaldt, sidan mjølkepulveret tek plass og kjøler ned det varme vatnet. Eg har diverre aldri prøvd den metoden, så dokker må kanskje prøve dokker fram for å finne ut blandingsforholdet varmt/kaldt for å få rett temperatur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...