AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Jeg skal på en helsebehandling i sommer som er privat og dyr, og jeg har leid et lite hus jeg skal bo i. Huset er altfor dyrt for meg, men det eneste jeg fikk tak i på kort varsel. En venn av meg har nå funnet ut at også han skal til denne private "helsefarmen", og jeg tilbød at han kunne bo i huset som jeg har leid, siden det er god plass og vanskelig å finne et sted å bo der. Han sa ja til det, men da jeg dagen etter sa at han måtte gi beskjed til utleier om at han også skulle bo der, ble det stille fra han og han skrev etter en stund at han antok han kunne bo der gratis, siden jeg allerede bodde der. Jeg skrev da at uansett om han betalte for seg eller bodde der gratis, måtte han gi beskjed til utleier, siden utleier ønsket å vite hvor mange som bodde der og sa at hvis vi bodde flere der så ble det billigere. Min venn tener godt opp mot en million i året, mens jeg er ufør på minstesats og lever på arv fra mine foreldre, så dette bunner ut i at han er gniten, men likevel har jeg dårlig samvittighet. Jeg trodde det var helt opplagt at man betalte for seg, for det måtte han ha gjort hvis han fant et eget sted å bo også. Anonymkode: 32a0b...757 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Selvfølgelig bør han betale, men det bør du også si når du inviterer han. "Jeg har leid hus i sommer, hvis du vil kan vi dele, det er nok plass til oss begge. Det kommer da på xxxx kroner hver. GI beskjed så fort du har bestemt deg så gir jeg beskjed til utleier om at vi blir to som leier". Anonymkode: e88ae...120 35 14
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni Jeg synes det hørtes ut som du inviterte han som en gjest jeg. Og han skal da vel ikke si fra til utleier? Det er det jo du som må gjøre. Det er du som har leid huset, ergo så er det du som må avtale med din gjest hva han skal betale, og så betaler han det inn til deg, og du betaler videre med utleier som du har kontrakt med. Anonymkode: e832a...893 11 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig bør han betale, men det bør du også si når du inviterer han. "Jeg har leid hus i sommer, hvis du vil kan vi dele, det er nok plass til oss begge. Det kommer da på xxxx kroner hver. GI beskjed så fort du har bestemt deg så gir jeg beskjed til utleier om at vi blir to som leier". Anonymkode: e88ae...120 Jeg tok det for gitt at han skjønte det da jeg sa han måtte kontakte utleier, men han er mer gniten enn hva jeg var klar over. Ts Anonymkode: 32a0b...757 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #6 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det hørtes ut som du inviterte han som en gjest jeg. Og han skal da vel ikke si fra til utleier? Det er det jo du som må gjøre. Det er du som har leid huset, ergo så er det du som må avtale med din gjest hva han skal betale, og så betaler han det inn til deg, og du betaler videre med utleier som du har kontrakt med. Anonymkode: e832a...893 Utleier sa til meg at hvis vi bodde flere sammen, ønsket han at vedkommende tok kontakt og betalte til han, men det ble da billigere når vi bodde flere sammen. Ts Anonymkode: 32a0b...757 3
Daria Skrevet 19. juni #7 Skrevet 19. juni At han ikke oppfatter noe du ikke sier fordi det i ditt hode er helt opplagt, handler mer om manglende kommunikasjon enn om gjerrighet. Hvis jeg skulle et sted og noen sa "Du kan bo i huset mitt" uten å nevne noe om leie og betingelser, kunne jeg fint misoppfattet det. Det er helt naturlig at dere deler på leien, men det er også helt naturlig å ta med kostnad når man kommer med et tilbud. 10 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utleier sa til meg at hvis vi bodde flere sammen, ønsket han at vedkommende tok kontakt og betalte til han, men det ble da billigere når vi bodde flere sammen. Ts Anonymkode: 32a0b...757 Det blir billigere fordi du får noen å dele husleia med. Har du leid hele huset eller et rom? Har du leid hele huset (som jeg har inntrykk av), så er det du som er ansvarlig uansett, og det er du som bestemmer hva din kompis skal betale eller ikke betale. At utleier vil vite hvem som bor der er jo ok det, men jeg synes det er helt feil at du ber kompisen ta kontakt selv, det er ikke han som har noen kontrakt eller leieforhold med utleier. Om du får lov å fremleie til kompisen så er det deg kompisen vil ha et leieforhold med. Anonymkode: e832a...893 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #9 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg skal på en helsebehandling i sommer som er privat og dyr, og jeg har leid et lite hus jeg skal bo i. Huset er altfor dyrt for meg, men det eneste jeg fikk tak i på kort varsel. En venn av meg har nå funnet ut at også han skal til denne private "helsefarmen", og jeg tilbød at han kunne bo i huset som jeg har leid, siden det er god plass og vanskelig å finne et sted å bo der. Han sa ja til det, men da jeg dagen etter sa at han måtte gi beskjed til utleier om at han også skulle bo der, ble det stille fra han og han skrev etter en stund at han antok han kunne bo der gratis, siden jeg allerede bodde der. Jeg skrev da at uansett om han betalte for seg eller bodde der gratis, måtte han gi beskjed til utleier, siden utleier ønsket å vite hvor mange som bodde der og sa at hvis vi bodde flere der så ble det billigere. Min venn tener godt opp mot en million i året, mens jeg er ufør på minstesats og lever på arv fra mine foreldre, så dette bunner ut i at han er gniten, men likevel har jeg dårlig samvittighet. Jeg trodde det var helt opplagt at man betalte for seg, for det måtte han ha gjort hvis han fant et eget sted å bo også. Anonymkode: 32a0b...757 Ja, det er en selvfølge i utgangspunktet. Men nå virker det som om du inviterte..? Uansett, det koster mer å bo to det, og det skal selvfølgelig deles på to. Anonymkode: cada9...d52 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #10 Skrevet 19. juni Er vel litt spesielt å anta at man får bo gratis når man vet vennen betaler leie. Anonymkode: ec191...cb2 7 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni #11 Skrevet 19. juni Hvis jeg skulle reise bort for å ta privat behandling, og en venn/bekjent av meg hadde leid et hus i nærheten, hadde jeg aldri i verden sett for meg å skulle bo der gratis. Det er forskjell på å invitere noen til å bo noen dager i sitt eget private hus, og å la noen bo i et hus man har leid for en periode. Jeg hadde tatt det som en selvfølge at jeg skulle betale for å bo der, så denne kompisen er enten veldig korttenkt eller veldig gnien. Anonymkode: 6b702...6ec 11 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #12 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er vel litt spesielt å anta at man får bo gratis når man vet vennen betaler leie. Anonymkode: ec191...cb2 Dette!!! Og samme om man er rik eller fattig. Denne vennen utnytter deg. Si at han kan betale til utleier. Anonymkode: 341e0...8bb 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #13 Skrevet 19. juni Ja han skal betale halvparten! Anonymkode: b9e69...298 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #14 Skrevet 19. juni Det burde være en selvfølge at man skal betale men da burde du også formulert deg tydelig fra starten av. Du kunne sagt at du har leid et hus men at det er flere soverom og at det hadde vært supert å gå sammen om å leie det istedet så det ble lavere leie på begge. Du skriver på en litt utydelig måte også her så jeg forstår at kompisen ble forvirret. Og det blir jo ikke billigere om dere er flere. Det blir billigere for deg/per pers enn om 1 person leier alene.. Anonymkode: 4a99c...c80 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #15 Skrevet 19. juni Det du kan gjøre nå er jo å skrive feks: "Hei, jeg skjønner at du trodde jeg inviterte deg som gjest og så ble forvirret når jeg ba deg kontakte utleier. Jeg beklager at jeg var uklar. Det jeg mente var at vi kunne gå sammen om å leie dette huset slik at du ikke trengte å finne et eget sted å leie da det er vanskelig å finne noe i området. Hva tenker du om det?" Anonymkode: 4a99c...c80 7 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det du kan gjøre nå er jo å skrive feks: "Hei, jeg skjønner at du trodde jeg inviterte deg som gjest og så ble forvirret når jeg ba deg kontakte utleier. Jeg beklager at jeg var uklar. Det jeg mente var at vi kunne gå sammen om å leie dette huset slik at du ikke trengte å finne et eget sted å leie da det er vanskelig å finne noe i området. Hva tenker du om det?" Anonymkode: 4a99c...c80 Kjempebra forslag! Skriv dette TS. Anonymkode: 73715...51c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #17 Skrevet 19. juni Gnien. Nå vet han jo at han må betale etter hva du skrev, men så skriver han likevel at han antok han kunne bo der gratis. Når han forstod at det handlet om å dele leie, ville en ikke-gnien spurt hvor mye det koster, ikke understreke antagelsen sin om gratis bosted. Bare skriv at du mente på deling og hva prisen er, og når du trenger svar på om han vil bo der eller ikke. Å si ifra om en ekstra kan vel du gjøre? Om enn så bare for effektivitetens skyld og for å ha oversikt over om kostnadsoversikten blir annerledes. Neste gang kommuniserer du mer tydelig hva du mener, selv om han burde ha skjønt greia selv. Anonymkode: f0735...25c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #19 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gniten?? Anonymkode: a4a4f...449 Dialekt for gnien Anonymkode: 73715...51c
AnonymBruker Skrevet 19. juni #20 Skrevet 19. juni "Gniten", hvilken dialekt er det? Anonymkode: 35491...e59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå