AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Har dere noen råd eller erfaringer dere vil dele om oppstarten og prosessen om rett medisin og dose? Hva bør jeg tenke på eller absolutt kjenne etter, for å vite om det er rett for meg og rett dose? Bivirkninger man kan få, men også kan unngå? Tar i mot alt av tips, da dette er helt nytt for meg. Anonymkode: 92305...7e6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Jeg valgte å være medisinfri. Medisiner endre både personlighet og livet til noe verken jeg eller de rundt kjente. Beste for meg er kunnskap, innsikt og det å forstå meg selv. Ingen er perfekt er min tankegang. Anonymkode: aa0ad...11f
AnonymBruker Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni Du kan sjekke mulige uheldige interaksjoner her, en bør være obs på, med tanke på andre medisiner, alkohol og liknende her: https://www.drugs.com/drug-interactions For Ritalin, så kommer det blant annet frem at en bør være forsiktig å kombinere den med zoloft (antidepresiva), narkotiske stoffer , og alkohol. Det kommer også frem at de kan en uheldig interaksjon med diagnosen tics, og psykiske lidelser som pyskose og depresjon, i tilfelle en har det: Ritalin Interactions Checker - Drugs.com Viktigste er å brette ut all relevant info du måtte ha til lege, slik at du får en type medisin som gjør at du klarer å unngå bivirkninger. Anonymkode: d7c35...efa 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni Tror ikke du får velge hvilken medisin du må starte med. Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre å ikke kjenne etter, da min erfaring fra andre ting er at når man virkelig kjenner etter, så er det alltid noe å finne. Merket relativt raskt hvilke positive effekter jeg hadde, de første kom noen timer etter første inntak. Hadde litt hodepine i starten, da seg raskt så fort jeg klarte å få i meg nok drikke. Ellers ikke hatt noen bivirkninger. Anonymkode: 83874...a05 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni Jeg ble ikke diagnostisert med adhd før jeg var voksen, og har vel egentlig ikke hatt store problemer med det heller innen jeg fikk fysisk sykdom som medførte at jeg måtte roe meg ned. Uten muligheter til å leve ut rastløsheten gikk kaoset inn istedenfor ut, og jeg måtte begynne på ritalin. Fikk litt hodepine og måtte prøve litt ulike doser før vi fant riktig dose, men jeg har ikke hatt noen plager, bare hjelp til å dempe indre kaos. Jeg bruker ikke ritalin hele tiden, men begynner på det når jeg merket at jeg ikke har kontroll over mitt kaos. I perioder med god nok helse til å være svært aktiv trenger jeg ikke ritalin. Legen var i starten veldig negativ til at jeg gikk på og av slik, men etter flere år med dette har hun fått tillit til at jeg styrer det klokt. Det tar bestandig noen dager og litt hodepine i starten før jeg får effekt, men så har jeg god nytte av det. Anonymkode: f809f...c44 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:25 #6 Skrevet fredag kl 12:25 AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 14.07): Jeg valgte å være medisinfri. Medisiner endre både personlighet og livet til noe verken jeg eller de rundt kjente. Beste for meg er kunnskap, innsikt og det å forstå meg selv. Ingen er perfekt er min tankegang. Anonymkode: aa0ad...11f Jeg har akkurat begynt utprøving av Ritalin, etter å ha blitt diagnostisert i en alder av 56... Hjelper ikke om jeg forstår meg selv, når jeg ikke lenger fungerer særlig godt i jobben min... Jeg har hatt mistanke i mange år, men de to siste åra har blitt jeg blitt så mye verre. Anonymkode: 173e5...76e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå