Gå til innhold

20 år, ingen penger til depositum eller husleie og NAV vil ikke hjelpe meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørs om du leser svaret mitt siden du har fått så mange krasse svar, men jeg håper du ser det allikevel.

Du er bare 20 og helt alene i livet. Det er jammen ikke lett. Du skulle vært inn under ettervern. Du har krav på å få tiltak i ettervern i ett år etter saken ble avsluttet hos barnevernet. Mulig det er for sent, jeg vet ikke når din sak ble avsluttet. Men du må uansett få litt hjelp. Ungdom med din bakgrunn klarer seg som regel ikke helt selv. 

Dette kan du gjøre: 

1. Ringe barnevernet og spørre om ettervern og veiledning

2. Dersom du ikke har krav på ettervern - ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til miljøtjenesten i kommunen- dette er en hjelpefunksjon som kan hjelpe deg med de praktiske tingene du trenger i hverdagen. Eks møter med nav

3: Be om en nytt møte med nav - ta med deg en person du stoler på. Kanskje du har hatt en lærer på vgs du fortsatt har litt kontakt med, en rådgiver eller noe. Jeg har vært i mange nav og barnevernsmøter med mine elever. 

Anonymkode: ab0a0...c6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørs om du leser svaret mitt siden du har fått så mange krasse svar, men jeg håper du ser det allikevel.

Du er bare 20 og helt alene i livet. Det er jammen ikke lett. Du skulle vært inn under ettervern. Du har krav på å få tiltak i ettervern i ett år etter saken ble avsluttet hos barnevernet. Mulig det er for sent, jeg vet ikke når din sak ble avsluttet. Men du må uansett få litt hjelp. Ungdom med din bakgrunn klarer seg som regel ikke helt selv. 

Dette kan du gjøre: 

1. Ringe barnevernet og spørre om ettervern og veiledning

2. Dersom du ikke har krav på ettervern - ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til miljøtjenesten i kommunen- dette er en hjelpefunksjon som kan hjelpe deg med de praktiske tingene du trenger i hverdagen. Eks møter med nav

3: Be om en nytt møte med nav - ta med deg en person du stoler på. Kanskje du har hatt en lærer på vgs du fortsatt har litt kontakt med, en rådgiver eller noe. Jeg har vært i mange nav og barnevernsmøter med mine elever. 

Anonymkode: ab0a0...c6b

Hvis du hadde lest innleggene til ts, så hadde du sett at hun har ettervern og får veiledning. 

Men hvor har det blitt av ts? Hun har ikke vært aktiv i tråden siden torsdag. Folk kommer med tips, erfaringer og mulige løsninger, men ts har altså forlatt tråden. Kanskje fordi hun ikke fikk de svarene hun ønsket og det samme har kanskje skjedd i kontakten med nav. Hun har sannsynligvis ikke fått det tilbudet hun ønsket og har derfor snudd ryggen til og valgt «stakkars meg» versjonen. Skal man få hjelp av det offentlige, så må man være villig til  godta deres betingelser og krav. Man kan ikke være kravstor, da stenges gjerne de dørene hardt igjen. Med rette!

Anonymkode: 29d3e...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver studielån,det får man jo rett før studiene begynner,altså i august. Det hjelper jo ikke ts nå. 

Anonymkode: 0bace...322

AnonymBruker
Skrevet

Bytt folkeregistrert adresse. Da har du flere muligheter. Nav i den kommunen du bor i som student er ikke ansvarlig for deg så lenge du ikke har folkeregistrert adresse. 

Anonymkode: ac0ba...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...