Gå til innhold

20 år, ingen penger til depositum eller husleie og NAV vil ikke hjelpe meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, jeg trenger hjelp i en veldig stressende situasjon jeg er i akkurat nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg flyttet nettopp til en ny by ettersom jeg har søkt meg inn på universitet her til høsten. Det tok meg 3 måneder og finne denne leiligheten. Og jeg har en deltidsjobb her, men søker aktivt etter en til jobb eller en fast jobb. Men det er utrolig vanskelig å faktisk få jobb.

NAV dekket husleien til boligen min i byen jeg flyttet fra i tre måneder (mars-mai). Ettersom jeg måtte si opp den faste jobben min på grunn av de dårlige arbeidsforholdene der, samtidig som jeg var fulltidselev og skulle fulleføre det siste skoleåret mitt på Påbygg til generell studiekompetanse.

Jeg sendte en søknad til NAV om å få dekt depositum og husleien fram til jeg finner meg fast arbeid. De avslo dette fordi de mente at leiligheten var for dyr for en person, og ba meg finne en ny billigere leilighet innen 10 dager som er når husleiekontrakten for min tidligere bolig utløper. Dette er jo åpenbart umulig, med tanke på at det ikke ligger ute noen leiligheter i den prisklassen de mener er aktuell. Når den leiligheten jeg allerede har flyttet inn i har alt inkludert. Og de billigste leilighetene sjeldent inkluderer noen ting, som gjør at prisen på de hadde landet på det samme om man måtte betale strøm, internett osv. selv. Håpet virkelig de kunne hjelpe meg, fordi jeg ønsker jo ikke å være avhengig av NAV. Målet mitt er jo å være økonomisk selvstendig, men trengte bare hjelp i starten for å etablere meg i en ny by og til jeg kommer meg på beina.

Så tenkte mitt eneste alternativ var å ta et lån. Men når jeg søkte hos banken avslo de også, fordi jeg er under 23 år. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ingen som kan hjelpe meg. Jeg har ingen familie eller et nettverk og heller ingen jeg kan være hos. Jeg var under omsorg av barnevernet før jeg fylte 18, de lovet det skulle hjelpe meg blir økonomisk selvstendig, men de gjorde ikke det. De ba meg søke NAV med en gang jeg ble 18.

Jeg vet jeg kanskje burde ha kontaktet NAV før jeg fant leilighet. Jeg gjorde det og spurte om de kunne hjelpe meg å finne en bolig. Men da NAV fra kommunen jeg bodde i ringte var de utrolig frekke mot meg, og svarte ikke en gang på det jeg hadde spurt om. Derfor valgte jeg bare å lete etter en bolig selv, og søke om stønad når den tid kom. Og det hjalp heller ikke at nå i ettertid, så virker det ikke ut som de har hverken forståelse eller empati for meg eller min situasjon. Jeg sa til veilederen at det ikke lå noen leiligheter ute til den prisen, så sier hun bare at det finnes og at jeg må lete hardere. Og hver gang jeg sier at jeg leter etter arbeid, så svarte de bare «hva om du ikke finner arbeid». Og jeg tenker egentlig at den større bekymringen er, hva om jeg ikke får meg bolig?! De sa også at jeg bare måtte finne en måte å løse meg ut av husleiekontrakten som har en binding på 12 måneder, som jeg allerede har signert. Hva skulle planen vært videre om jeg gjorde det? At jeg skulle vært hjemløs? Og ikke minst sa NAV veilederen at jeg måtte lete etter boliger i den byen jeg flytter fra, når jeg kun søkte meg inn på universitet i denne byen?? Jeg kan ikke pendle i 3 timer og jeg jobbet skikkelig hardt for å oppnå det snittet jeg har. Fordi å gjøre det bra på skolen er det eneste som kan gi meg et bra liv.

Værsåsnill hjelp meg. Jeg vet ikke hva jeg gjøre!!

Anonymkode: 39cb8...896

NAV hjelper deg ikke dessverre 

Anonymkode: 90953...8ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mam får avslag på depositum hos nav om man ikke har søkt via hybel.no først. 

Anonymkode: bff1c...a43

Det vil variere fra kommune til kommune. Slik er det ikke i min kommune.

Anonymkode: 92d77...f70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

NAV hjelper deg ikke dessverre 

Anonymkode: 90953...8ac

Lov om sosiale tjenester §§ 18 og 19 er lover med tilgang på mye skjønn. Hvis ts skriver en god søknad med god forklaring, legger ved ALL etterspurt dokumentasjon før dokumentasjonsfristen utløper så har saksbehandler stort handlingsrom.

Anonymkode: 92d77...f70

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, å ikke ville bo i kollektiv når du skal være student skjønner jeg de reagerer på. Hvis du bor i en studentby er det studenthybler og -leiligheter du kan søke plass i, de er gjerne billig. Jeg tenker at om du søker studenthybel og ikke får det engang, da er nok NAV mer villig til å hjelpe deg.

Selv her i Oslo koster ikke kollektiv fra privat utleier 11500 i mnd, her er det absolutt mulig å finne noe billigere. Særlig om du flytter litt ut av sentrum. Kollektiv er dessuten en hyggelig måte å bli kjent med folk 🙂

At du ønsker deg en større og bedre leilighet enn alle andre studenter har råd til, det skal ikke staten sponse. Det får du nesten betale selv som alle andre studenter og arbeidstakere. Vi som betaler for denne boligen din (skattebetalerne), og særlig de som bor på mindre plass enn det du mener er for smått for deg selv, ønsker så gjerne å ha bare litt igjen av den lønna vi får for å gå på jobb hver dag. Luksusbolig får være for egen regning, særlig for NAV-klienter og studenter som får sponset bolig av staten.

Anonymkode: f54b4...05c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei, jeg trenger hjelp i en veldig stressende situasjon jeg er i akkurat nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg flyttet nettopp til en ny by ettersom jeg har søkt meg inn på universitet her til høsten. Det tok meg 3 måneder og finne denne leiligheten. Og jeg har en deltidsjobb her, men søker aktivt etter en til jobb eller en fast jobb. Men det er utrolig vanskelig å faktisk få jobb.

NAV dekket husleien til boligen min i byen jeg flyttet fra i tre måneder (mars-mai). Ettersom jeg måtte si opp den faste jobben min på grunn av de dårlige arbeidsforholdene der, samtidig som jeg var fulltidselev og skulle fulleføre det siste skoleåret mitt på Påbygg til generell studiekompetanse.

Jeg sendte en søknad til NAV om å få dekt depositum og husleien fram til jeg finner meg fast arbeid. De avslo dette fordi de mente at leiligheten var for dyr for en person, og ba meg finne en ny billigere leilighet innen 10 dager som er når husleiekontrakten for min tidligere bolig utløper. Dette er jo åpenbart umulig, med tanke på at det ikke ligger ute noen leiligheter i den prisklassen de mener er aktuell. Når den leiligheten jeg allerede har flyttet inn i har alt inkludert. Og de billigste leilighetene sjeldent inkluderer noen ting, som gjør at prisen på de hadde landet på det samme om man måtte betale strøm, internett osv. selv. Håpet virkelig de kunne hjelpe meg, fordi jeg ønsker jo ikke å være avhengig av NAV. Målet mitt er jo å være økonomisk selvstendig, men trengte bare hjelp i starten for å etablere meg i en ny by og til jeg kommer meg på beina.

Så tenkte mitt eneste alternativ var å ta et lån. Men når jeg søkte hos banken avslo de også, fordi jeg er under 23 år. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ingen som kan hjelpe meg. Jeg har ingen familie eller et nettverk og heller ingen jeg kan være hos. Jeg var under omsorg av barnevernet før jeg fylte 18, de lovet det skulle hjelpe meg blir økonomisk selvstendig, men de gjorde ikke det. De ba meg søke NAV med en gang jeg ble 18.

Jeg vet jeg kanskje burde ha kontaktet NAV før jeg fant leilighet. Jeg gjorde det og spurte om de kunne hjelpe meg å finne en bolig. Men da NAV fra kommunen jeg bodde i ringte var de utrolig frekke mot meg, og svarte ikke en gang på det jeg hadde spurt om. Derfor valgte jeg bare å lete etter en bolig selv, og søke om stønad når den tid kom. Og det hjalp heller ikke at nå i ettertid, så virker det ikke ut som de har hverken forståelse eller empati for meg eller min situasjon. Jeg sa til veilederen at det ikke lå noen leiligheter ute til den prisen, så sier hun bare at det finnes og at jeg må lete hardere. Og hver gang jeg sier at jeg leter etter arbeid, så svarte de bare «hva om du ikke finner arbeid». Og jeg tenker egentlig at den større bekymringen er, hva om jeg ikke får meg bolig?! De sa også at jeg bare måtte finne en måte å løse meg ut av husleiekontrakten som har en binding på 12 måneder, som jeg allerede har signert. Hva skulle planen vært videre om jeg gjorde det? At jeg skulle vært hjemløs? Og ikke minst sa NAV veilederen at jeg måtte lete etter boliger i den byen jeg flytter fra, når jeg kun søkte meg inn på universitet i denne byen?? Jeg kan ikke pendle i 3 timer og jeg jobbet skikkelig hardt for å oppnå det snittet jeg har. Fordi å gjøre det bra på skolen er det eneste som kan gi meg et bra liv.

Værsåsnill hjelp meg. Jeg vet ikke hva jeg gjøre!!

Anonymkode: 39cb8...896

Litt usikker på hva du tenker at de skal hjelpe med ? Mange studenter har bodd i kollektivt, og på et rom uten å få en krone fra NAV. En del av å være voksen er at man tilpasser seg og gjør det beste ut av de ressursene som man har. Som at folk sparer opp til depositum selv, sånn at man har den tryggheten og roen med det økonomiske. Dette blir nok en dyr lærepenge for din del. Som en annen påpeker så tror jeg du har hatt alt for høye forventninger til NAV og hva de kan hjelpe til med. De trenger ikke å ta hensyn til at du skal på universitetet, og kan fint be deg finne boliger i byen du flyttet fra. :) 

Jeg skjønner jo ut fra svarene du gir at du vil ikke bo i kollektivt... Jeg vil gjerne ikke jobbe og reise verden rundt, men har ikke råd til det. Sånn er livet ;) Har man ikke råd, så har man ikke råd.

Anonymkode: b8e66...062

• Liker 5
Skrevet
Thyra skrev (14 timer siden):

Det er ikke alle steder det er noe billigere å få tak i..

Jo, det er mulig alle steder i landet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At du ønsker deg en større og bedre leilighet enn alle andre studenter har råd til, det skal ikke staten sponse. Det får du nesten betale selv som alle andre studenter og arbeidstakere. Vi som betaler for denne boligen din (skattebetalerne), og særlig de som bor på mindre plass enn det du mener er for smått for deg selv, ønsker så gjerne å ha bare litt igjen av den lønna vi får for å gå på jobb hver dag. Luksusbolig får være for egen regning, særlig for NAV-klienter og studenter som får sponset bolig av staten.

Veldig enig i det her, men ser på tidligere svar her at man blir fort stemplet som både troll og drage om man våger være noe annet enn 100% støttende. 

Som skattebetaler hadde jeg altså blitt rasende hvis jeg hadde fått vite at NAV går inn og sponser med penger til studenter som ikke gidder å bo i kollektiv eller med "lavere" standard. Studenttiden er preget av at man ikke nødvendigvis kan bo flott, og hvis man ønsker det, så får det hvert fall stå for egen regning. 

For meg er det totalt likegyldig om det gjelder en student med et støtteapparat rundt eller ei - ønsker man høyere levestandard får man betale for det selv, ikke forvente at NAV skal åpne lommeboka finansiert av norske skattebetalere.

• Liker 12
Skrevet

Jeg synes folk kan ha i bakhodet at TS ikke har hatt normal oppfølging inn i voksenlivet og la være å komme med ufine kommentarer.

Når det er sagt, TS, du kan ikke inngå avtaler som du ikke vet om du kan holde. Det håper jeg at du har lært fordi konsekvensene kan bli mye verre neste gang. En annen sak er at du må faktisk ha en buffer på noen titusen. Dette gjelder spesielt for deg som ikke har noen å gå til i en nødssituasjon. Og ikke si at du ikke har råd, fram til du har krisepenger så får du leve på hermetikk og tørkede bønner og selge personlige eiendeler hvis du har.

I denne konkrete saken må du gå til huseier og fortelle hva situasjonen er. Det er merkelig at han har latt deg flytte inn uten at depositumet er ordnet. Kanskje han ikke bryr seg så mye. Fortell han at du har studiestøtte fra høsten og betaler med en gang.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Romkom skrev (23 timer siden):

Det er nok usmakelige spleiser laget av folk som skal finansiere unødvendig forbruk, og hva skal lokalavisen gjøre? Skal utleier la hun bo gratis fordi hun ikke har råd å betale?

det finnes ikke én norsk by hvor du ikke får et rom i kollektiv til maks 8000kr

Så du mener vi skal bare ignorere alt og la henne seile sin egen sjø uavhengig av hva hun har opplevd i livet sitt hittil? En liten økonomisk hjelp nå kan gi store fordeler for sammfunnet generelt resten av livet hennes. Er det ikke bedre at samfunnet (altså enten NAV eller privatpersoner) hjelper henne å stable et godt liv på bena? Eller vil du heller ha en til som havner på utsiden av samfunnet og kanskje må leve på sosialhjelp resten av livet? Eller blir ufør?

Tror du det er enkelt å vokse opp som barnevernsbarn på institusjon? Tror du de kommer ut derfra uten sterke traumer? Jeg har aldri vært i det systemet (heldigvis), men er da oppegående nok til å vite at det går hardt utover mange som vokser opp slik. Men det er lett å vende seg vekk når du ikke kjenner de som sliter personlig ikke sant? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (2 minutter siden):

Så du mener vi skal bare ignorere alt og la henne seile sin egen sjø uavhengig av hva hun har opplevd i livet sitt hittil? En liten økonomisk hjelp nå kan gi store fordeler for sammfunnet generelt resten av livet hennes. Er det ikke bedre at samfunnet (altså enten NAV eller privatpersoner) hjelper henne å stable et godt liv på bena? Eller vil du heller ha en til som havner på utsiden av samfunnet og kanskje må leve på sosialhjelp resten av livet? Eller blir ufør?

Tror du det er enkelt å vokse opp som barnevernsbarn på institusjon? Tror du de kommer ut derfra uten sterke traumer? Jeg har aldri vært i det systemet (heldigvis), men er da oppegående nok til å vite at det går hardt utover mange som vokser opp slik. Men det er lett å vende seg vekk når du ikke kjenner de som sliter personlig ikke sant? 

Helt enig med deg, og jeg vil at alle i tråden skal få med seg dette: 
Jeg er et eksempel på en person som sto i tilsvarende situasjon som TS som 20-åring, og som fikk en slik midlertidig støtte. Og bodde i hybelleilighet som student fordi det var det jeg måtte. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg jobbet ved siden av studiene, men helt ærlig så GUD FORBY fikk jeg ekstrastipend fra Nav fordi jeg ikke hadde kapasitet til å jobbe pga ADD-diagnose, men har vokst opp i et normalt hjem og ikke under barnevernet. Og i dag sitter jeg med master og god offentlig jobb, og bidrar godt tilbake til samfunnet. Hadde jo vært mye dyrere for samfunnet dersom NAV ikke hadde endt opp med å innvilge meg de pengene slik at jeg hadde havnet på sosialstønad. Men folk vil ikke se det, de vil bare klage på alle andre. Selv blir de vel aldri syke eller har behov for støtte fra Nav på andre måter. Tror folk glemmer at Nav faktisk betaler lønna di om du brekker beinet en dag og er borte fra jobb et par måneder. Veldig hyggelig å få høre da at man ikke fortjener den stønaden, eller? Er jo ikke TS sin feil at hun ikke har fått tatt noen utdanning ennå og det er jo akkurat det hun vil, hun vil bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 02f19...fe8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg, og jeg vil at alle i tråden skal få med seg dette: 
Jeg er et eksempel på en person som sto i tilsvarende situasjon som TS som 20-åring, og som fikk en slik midlertidig støtte. Og bodde i hybelleilighet som student fordi det var det jeg måtte. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg jobbet ved siden av studiene, men helt ærlig så GUD FORBY fikk jeg ekstrastipend fra Nav fordi jeg ikke hadde kapasitet til å jobbe pga ADD-diagnose, men har vokst opp i et normalt hjem og ikke under barnevernet. Og i dag sitter jeg med master og god offentlig jobb, og bidrar godt tilbake til samfunnet. Hadde jo vært mye dyrere for samfunnet dersom NAV ikke hadde endt opp med å innvilge meg de pengene slik at jeg hadde havnet på sosialstønad. Men folk vil ikke se det, de vil bare klage på alle andre. Selv blir de vel aldri syke eller har behov for støtte fra Nav på andre måter. Tror folk glemmer at Nav faktisk betaler lønna di om du brekker beinet en dag og er borte fra jobb et par måneder. Veldig hyggelig å få høre da at man ikke fortjener den stønaden, eller? Er jo ikke TS sin feil at hun ikke har fått tatt noen utdanning ennå og det er jo akkurat det hun vil, hun vil bidra til samfunnet. 

Ekstrastipend fra Lånekassen*

Skrevet
Evot_i_skogen skrev (28 minutter siden):

Jeg mener at velferdsstaten burde ha universelle tilbud til alle som sikrer behovene deres. I dette tilfellet har NAV sagt de kunne gitt henne bostøtte om hin bodde rimeligere, det står også på nettsiden deres som et krav. Hun valgte likevel å leie en alt for dyr leilighet og satset på at det var enklere å få tilgivelse enn tillatelse. Det er utallige studenter som er i like eller mer krevende situasjoner enn henne.

Hele det siste avsnittet ditt er fullstendig irrelevant for både meg og svaret mitt. Fremfor den tåpelige godhetsposeringen kan du heller legge ved utskrift av at du har betalt ekstra skatt som kunne gått med til å finansiere de ekstravagante tilbudene du mener staten skal finansiere. Samtidig vil jeg minne deg på at statsfinansierte ordninger er et nullsumspill, hvor penger som brukes på at TS skal slippe å bo i kollektiv da vil bli bortprioritert fra eks. Medisiner til migrenepasienter eller å utvide fødetilbudet om sommeren.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (9 minutter siden):

Jeg mener at velferdsstaten burde ha universelle tilbud til alle som sikrer behovene deres. I dette tilfellet har NAV sagt de kunne gitt henne bostøtte om hin bodde rimeligere, det står også på nettsiden deres som et krav. Hun valgte likevel å leie en alt for dyr leilighet og satset på at det var enklere å få tilgivelse enn tillatelse. Det er utallige studenter som er i like eller mer krevende situasjoner enn henne.

Hele det siste avsnittet ditt er fullstendig irrelevant for både meg og svaret mitt. Fremfor den tåpelige godhetsposeringen kan du heller legge ved utskrift av at du har betalt ekstra skatt som kunne gått med til å finansiere de ekstravagante tilbudene du mener staten skal finansiere. Samtidig vil jeg minne deg på at statsfinansierte ordninger er et nullsumspill, hvor penger som brukes på at TS skal slippe å bo i kollektiv da vil bli bortprioritert fra eks. Medisiner til migrenepasienter eller å utvide fødetilbudet om sommeren.

Ignorerer du bare glatt at ikke alle har mulighet til å bo i kollektiv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor har ikke alle "mulighet" til å bo i kollektiv? Hva er det som gjør at noen er ute av stand til å dele kjøkken og bad med noen, slik de ville gjøre hjemme hos sin egen familie?

Anonymkode: 5df40...dbc

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er såvidt jeg vet ingen sykdom idag som hindrer deg fra å bo i kollektiv. Om du eks. Har aktiv tuberkulose får du bo på sykehuset. Det er derimot flere som sterkt foretrekker å bo alene, disse får enten jobbe et eller flere år før de studerer eller finne andre måter å finansiere den livsstilen de ønsker.

På akkurat samme måte som jeg sterkt foretrekker å kjøre rundt omkring fremfor å ta buss/gå, og åpenbart ikke forventer at nav skal betale for bil og bensin fordi jeg ikke har råd til det selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor har ikke alle "mulighet" til å bo i kollektiv? Hva er det som gjør at noen er ute av stand til å dele kjøkken og bad med noen, slik de ville gjøre hjemme hos sin egen familie?

Anonymkode: 5df40...dbc

Romkom skrev (5 minutter siden):

Det er såvidt jeg vet ingen sykdom idag som hindrer deg fra å bo i kollektiv. Om du eks. Har aktiv tuberkulose får du bo på sykehuset. Det er derimot flere som sterkt foretrekker å bo alene, disse får enten jobbe et eller flere år før de studerer eller finne andre måter å finansiere den livsstilen de ønsker.

På akkurat samme måte som jeg sterkt foretrekker å kjøre rundt omkring fremfor å ta buss/gå, og åpenbart ikke forventer at nav skal betale for bil og bensin fordi jeg ikke har råd til det selv. 

Som jeg har skrevet flere ganger i tråden her nå: 

Jeg bodde i hybelleilighet à la det TS har funnet nå, i alle år jeg studerte. Jeg kunne ikke ha bodd i kollektiv, og samtidig greid å bestå eksamener på studiet og bli den samfunnsborgeren jeg er i dag som bidrar tilbake til samfunnet. TS har med seg belastningen å ha vokst opp som barnevernsbarn og er uten nettverk og støtte rundt seg, jeg hadde ADD og mye angst som gjorde meg helt ute av stand til å konsentrere meg dersom jeg måtte ha brydd meg om David som ikke tar oppvasken etter seg så det stinker reker i ukesvis fra kjøkkenet, men samtidig klager over at andre ikke støvsuger. Eller Pia som snakker så høyt i telefonen at det ikke går an å lese, og gir blaffen når du sier fra. Eller være uheldig med en huseier som går inn døra når han vil og du risikerer å møte på han når du kommer ut av dusjen i ditt eget hjem. ALT DETTE har jeg opplevd i flere ulike kollektiv både før og etter jeg studerte, og jeg vet at hadde noe av dette skjedd mens jeg studerte så hadde det inneværende semesteret gått i vasken og jeg hadde ikke klart å fullføre til normert tid. Hvem er det dyrt for? Samfunnet!

Som sagt er jeg kun et eksempel men jeg vet om mange flere som meg som ikke kan/kunne studere og bo i kollektiv. Jeg synes det er en innmari ovenfra-og-ned holdning å tenke at man kan presse alle nedi samme boks og forvente at det skal passe alle. Folk er forskjellige, dine sko passer ikke nødvendigvis andres føtter, og sånn er det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er student kan du finne et kollektiv? De fleste studenter i de store byene må bo i kollektiv eller student bolig ( litt sent å søke student bolig nå men du kan alltids høre om du kan stå på venteliste…) 

Anonymkode: 362f5...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er også noe som heter nav garanti som noen utleiere godtar isteden for depositum. Du kan høre med nav og utleier om det

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 15.02):

Studielånet skal du klare å leve av. Dersom du ikke klarer det har du rent faktisk ikke råd til å studere i den byen uten å få deg jobb.  

Depositumslån vil de fleste studenter kvalifisere for. 

Anonymkode: f17c6...1fa

Men hallo du er klar over at dagens studie lån ikke engang er nok til å dekke et rom inkolelktiv i Oslo ? Og da skal du ha mat og klær og studiebøker i tillegg. Betyr det at kun de med rike foreldre som sponser skal kunne studere i hovedstaden da? Jeg synes ikke det er greit. 

AnonymBruker
Skrevet
Alaenera skrev (6 timer siden):

Som skattebetaler hadde jeg altså blitt rasende hvis jeg hadde fått vite at NAV går inn og sponser med penger

Jeg forstår deg, men samtidig koster det samfunnet ufattelig mye mer hvis TS faller utenfor arbeidslivet. Folk har ulike forutsetninger, og vi kan være blinde til våre egne privilegier, mens vi dømmer andre hardt.

Anonymkode: 2f8b4...5dc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...