Gå til innhold

20 år, ingen penger til depositum eller husleie og NAV vil ikke hjelpe meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har medlidenhet med at du befinner deg i en vanskelig situasjon, men du er myndig og kan ikke sette vekk ansvaret til andre for de disposisjoner som du selv velger.

Byråkratiet må ha klare regler selv om det kan føles urettferdig, og at det som lager god fornuft i eget hode ikke alltid er forenlig med byråkratiske prossesser.

I tilfellet her så har du hoppet over et ledd, du har forskuttert at staten skal betale for leiligheten som du mener du forjener, uten å ha fått dette godkjent på forhånd. Når dette ikke går igjennom, så vinkler man det dithen at det er bevilgende myndigheter som er urimelig. 

Men det er sånn byråkratiet virker, for eksempel folk bygger noe uten og søke om tillatelse, kommunen kommer på befaring og ber om riving, siden det ikke er godkjent. Vedkommende går da ut i avisen og klager på tullete regler siden naboen har fått bygget akkurat det samme, eneste forskjellen var at han søkte og fikk det godkjent. Og slik må det være, vi kan ikke ha et byråkrati som premierer de som ikke følger reglene, for det vil undergrave hele lovverket. Det vil også gi rom for korrupsjon og forskjellsbehandling.

Men allikevel så ønsker jeg deg lykke til med utdanningen og håper du lykkes selv om du går på noen smeller innimellom. Og jeg mener også det står respekt av at du har kommet deg så langt som du har kommet allerede med bakgrunnen din. Samfunnet er absolutt tjent med at du lykkes, men kan uansett ikke fravike gjeldende regler for å hjelpe deg.

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

TS - du har fått mange gode råd her. Du må snakke med utleier, og heve kontrakten, hvis du ikke har råd. Flytt tilbake dit du kom fra over sommeren, og bruk tiden der til å lete etter studenthybel/rom i kollektiv i byen du skal studere. Om nødvendig kan du pendle de første ukene, til du har funnet bolig. 

Anonymkode: 49c41...87b

Endret av Elaine Marley
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Merkelig at NAV ikke kan hjelpe de kaster jo penger etter ja skal ikke si det de kjøpte jo til og med Leilighet 

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er selvsagt å spørre utleier om hen kan akseptere depositumsgaranti hos et firma. Det pleier vel å koste et par tusen? Eller spør huseier om du kan vente med depositumet til storstipendet kommer i august. Og dette med ettervern må du ta ordentlig tak i og kreve et vedtak, ikke bare muntlig "avslag". 

Anonymkode: 1e819...216

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke utbetaling om sommeren

Anonymkode: 55ad1...bc8

Man får utbetaling 11 mnd i året, da bør man ta hensyn til det som for eksempel å sette av litt penger hvor mnd.

Anonymkode: 3bba0...fbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er aaaalt for mye for en person som skal studere. 

Anonymkode: 3b7c3...2f1

Det er ikke alle steder det er noe billigere å få tak i..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var kansjke litt dumt å signere en kontrakt og flytte inn uten å ha finansieringen på plass. Det er også dumt av utleier å signere en konrtakt med deg pg la deg flytte inn uten at finansieringen/depositumet er på plass.

Jeg tror du har prøvd de mulighetene som finnes. Det kan hende du må "bite i det sure eplet" og gå til huseier å si at du ikke har de pengene som kreves. Huseieren vil jo også være interessert i at de som leier kan betale, derfor kan du kanskje komme deg ut av kontrakten om du ikke har penger. Da ender du opp uten noe sted å bo, men da har NAV og kommunen en plikt til å hjelpe deg med tak over hodet.

Du sier du skal studere, og at du har søkt studieplass, men du har hanskje ikke fått studieplass ennå heller, og hvis du ikke får det, får du vel ikke studielån og stipend, heller.

Her har du nok vært litt for ivrig og gått litt for raskt inn i ting uten å ha riktige ting på plass i riktig rekkefølge.

Det jeg tenker at du må gjøre, er å skaffe deg den studieplassen, finne deg en rimelig studentbolig og søke studielån, studiestipend og evvnt. boligstøtte fra Lånekassen for studenter. Da har du grunnlaget på plass med bolig og en minimusøkonomi. Hvis du også får deg en jobb, får du god økonomi og kan også spare penger til egenkapital som du trenger når du senere skal kjøpe deg din egen bolig.

Anonymkode: f8f77...677

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ettervern, men det er kun oppfølgingssamtler de tilbyr meg ikke noe annet enn det. Jeg søkte og fikk muntlig avslag, men ikke dokumentert avslag.

Anonymkode: 39cb8...896

Du må søke på papir og få et avslag på papiret. Søk, og begrunn godt. Det løser seg nok da. 

Anonymkode: 9ea8b...c0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts kredittkort frem til du får første utbetaling fra lånekassen. Da klipper du kortet og bruker ikke kreditt mer. 

Anonymkode: 1cdb6...4cb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarer folk uten at de har lest hva TS skriver?

Hun forventer ikke at Nav skal betale husleien sin fast, det hun ber om er hjelp til er for depositumet og 1-2 månedsleie til studiene starter. 

Hun skal jobbe ved siden av studiene og kommer da ikke til å ha problem med å betale.

Hun er nå desperat og spør her ydmykt om hjelp og de fleste svarerene hun får er fra hurpete Karens som svarer på noe helt annet enn der TS spør om fordi de ikke gidder å lese hovedinnlegget?

Anonymkode: ba27d...cbd

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvorfor har du valgt en leilighet du ikke har råd til? Jeg bare sliter litt med å forstå tankegangen om at NAV skal liksom hjelpe deg med disse tingene som også de fleste av oss må deale med sjæl. 

Anonymkode: 8f295...f7d

Nå må du gi deg. Alle vi andre har famile og nettverk som hjelper oss.

Anonymkode: 4ec41...9f2

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Det er ikke alle steder det er noe billigere å få tak i..

I eksakt hvilken by i Norge finnes det ikke rom i kollektiv for under 11.500 i mnd? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå må du gi deg. Alle vi andre har famile og nettverk som hjelper oss.

Det er ikke sant. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan har du ikke plass? Da må du selge tingene dine så du får plass, så får du kanskje noen penger også. 

Jeg har aldri fått hjelp av mine foreldre til en krone mer enn det jeg hadde krav på. Da jeg ble 18 fikk jeg tilgang til sparekonto som det stod 13.000 på. That's it. Jeg bodde for meg selv fra jeg var 16. Fikk aldri hjelp fra NAV til noe som helst og forventet ikke det heller. Måtte ordne meg med jobber og leilighet (som jeg hadde råd til) selv, så de første årene bodde jeg i en kjempeslitt knøttliten hybel som jeg betalte 4000 i måneden for. 

Så jeg tror du forventer litt for mye av NAV og hvor mye de kan hjelpe deg med. 

Ja, akkurat. 4000kr. Ikke rart ts sliter med disse boligprisene. Jeg også gjorde det når jeg var student. Klarte meg helt selv. Men da var leien på en leilighet 2500kr. Vet ikke hvordan jeg skulle klart meg i dag.

Istedenfor å fortelle ts hvor fantastisk DU er som klarte deg alene med 13000 kr og lav leie. Så kan du jo gi ts faktiske råd hvis du har noen. Ts gjør jo bare det barnevernet har lært ts opp til. Barnevernet outsourcet ts til Nav når ts ble 18 år.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om du er komfortabel med det. Men hvis du går ut i avisen så pleier ofte ting å ordne seg lettere med press fra media.

AnonymBruker
Skrevet

Du hadde fått ettervern av barnevernet om du hadde fulgt de kravene de har, og de er ikke urimelige. De er fornuftige, men du har tydeligvis tatt andre valg.
Du får bo i kollektiv slik som alle oss andre må! 

Anonymkode: c5f23...eca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke annet, så har du i hvertfall lært av dette. Det eneste du kan gjøre nå, er å snakke med huseier, få opphevet kontrakten og finne deg rom i et kollektiv. Hvis du ønsker å jobbe mye ved siden av studier, så kan du jo spare opp til et depositum og hybelleilighet senere.

Jeg tilhører en generasjon der det var vanlig at man klarte seg selv økonomisk når man flyttet hjemmefra etter vgs. Noen smeller gikk vi kanskje på, men vi lærte av dem og kom oss videre. Det gjør nok du også, når du bare får tenkt deg om 🙂

Anonymkode: e9dfe...8c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, jeg trenger hjelp i en veldig stressende situasjon jeg er i akkurat nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg flyttet nettopp til en ny by ettersom jeg har søkt meg inn på universitet her til høsten. Det tok meg 3 måneder og finne denne leiligheten. Og jeg har en deltidsjobb her, men søker aktivt etter en til jobb eller en fast jobb. Men det er utrolig vanskelig å faktisk få jobb.

NAV dekket husleien til boligen min i byen jeg flyttet fra i tre måneder (mars-mai). Ettersom jeg måtte si opp den faste jobben min på grunn av de dårlige arbeidsforholdene der, samtidig som jeg var fulltidselev og skulle fulleføre det siste skoleåret mitt på Påbygg til generell studiekompetanse.

Jeg sendte en søknad til NAV om å få dekt depositum og husleien fram til jeg finner meg fast arbeid. De avslo dette fordi de mente at leiligheten var for dyr for en person, og ba meg finne en ny billigere leilighet innen 10 dager som er når husleiekontrakten for min tidligere bolig utløper. Dette er jo åpenbart umulig, med tanke på at det ikke ligger ute noen leiligheter i den prisklassen de mener er aktuell. Når den leiligheten jeg allerede har flyttet inn i har alt inkludert. Og de billigste leilighetene sjeldent inkluderer noen ting, som gjør at prisen på de hadde landet på det samme om man måtte betale strøm, internett osv. selv. Håpet virkelig de kunne hjelpe meg, fordi jeg ønsker jo ikke å være avhengig av NAV. Målet mitt er jo å være økonomisk selvstendig, men trengte bare hjelp i starten for å etablere meg i en ny by og til jeg kommer meg på beina.

Så tenkte mitt eneste alternativ var å ta et lån. Men når jeg søkte hos banken avslo de også, fordi jeg er under 23 år. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ingen som kan hjelpe meg. Jeg har ingen familie eller et nettverk og heller ingen jeg kan være hos. Jeg var under omsorg av barnevernet før jeg fylte 18, de lovet det skulle hjelpe meg blir økonomisk selvstendig, men de gjorde ikke det. De ba meg søke NAV med en gang jeg ble 18.

Jeg vet jeg kanskje burde ha kontaktet NAV før jeg fant leilighet. Jeg gjorde det og spurte om de kunne hjelpe meg å finne en bolig. Men da NAV fra kommunen jeg bodde i ringte var de utrolig frekke mot meg, og svarte ikke en gang på det jeg hadde spurt om. Derfor valgte jeg bare å lete etter en bolig selv, og søke om stønad når den tid kom. Og det hjalp heller ikke at nå i ettertid, så virker det ikke ut som de har hverken forståelse eller empati for meg eller min situasjon. Jeg sa til veilederen at det ikke lå noen leiligheter ute til den prisen, så sier hun bare at det finnes og at jeg må lete hardere. Og hver gang jeg sier at jeg leter etter arbeid, så svarte de bare «hva om du ikke finner arbeid». Og jeg tenker egentlig at den større bekymringen er, hva om jeg ikke får meg bolig?! De sa også at jeg bare måtte finne en måte å løse meg ut av husleiekontrakten som har en binding på 12 måneder, som jeg allerede har signert. Hva skulle planen vært videre om jeg gjorde det? At jeg skulle vært hjemløs? Og ikke minst sa NAV veilederen at jeg måtte lete etter boliger i den byen jeg flytter fra, når jeg kun søkte meg inn på universitet i denne byen?? Jeg kan ikke pendle i 3 timer og jeg jobbet skikkelig hardt for å oppnå det snittet jeg har. Fordi å gjøre det bra på skolen er det eneste som kan gi meg et bra liv.

Værsåsnill hjelp meg. Jeg vet ikke hva jeg gjøre!!

det er tøft å ende i studentliv. Ville valgt 100 % fast stilling og ikke bodd i by. Flytt til landlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ettervern, men det er kun oppfølgingssamtler de tilbyr meg ikke noe annet enn det. Jeg søkte og fikk muntlig avslag, men ikke dokumentert avslag.

Søk skriftlig. Kanskje du møtte på en ekstra sur person med mindre medmenneskelighet. Du kan være mere heldig om du prøver igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mam får avslag på depositum hos nav om man ikke har søkt via hybel.no først. 

Anonymkode: bff1c...a43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...