AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:16 #21 Skrevet torsdag kl 12:16 Å betale husleie i seg selv blir ikke et problem framover. Det er mer det at denne måneden har jeg betalt to husleier. Og trenger penger til depositum. Anonymkode: 39cb8...896
Romkom Skrevet torsdag kl 12:16 #22 Skrevet torsdag kl 12:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er vitsen med å være frekk mot meg? Jeg spurte om hjelp til den situasjonen jeg er i nå og har allerede signert kontrakten og betalt husleie for juni. Så du forstår vel jeg at jeg ikke bare kan flytte nå. NAV har allerede avslått søknaden min, så da må jeg ha et annet alternativ å løse dette på. Anonymkode: 39cb8...896 Du får selge tingene dine da. Syns det er svært provoserende at du skal ha en alt for dyr leilighet fordi du nekter å bo i kollektiv sponset av nav. 23 8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:17 #23 Skrevet torsdag kl 12:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å betale husleie i seg selv blir ikke et problem framover. Det er mer det at denne måneden har jeg betalt to husleier. Og trenger penger til depositum. Anonymkode: 39cb8...896 Da foreslår jeg at du selger gjenstander du ikke trenger. Anonymkode: d9ed9...96c 4 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:17 #24 Skrevet torsdag kl 12:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke å være frekk, det kalles å realitetsorientere. Som en annen påpeker her er 11500kr i månedsleie ganske mye for en person som skal studere. Når det er sagt, hvordan alternativ tenker du vi skal komme med her? Dette er jo noe som du må ta opp med NAV dersom du er uenig i hva de har sagt, men 11500kr for én student er ganske høye boutgifter. Anonymkode: d9ed9...96c Det er ikke høyt om jeg jobber Anonymkode: 39cb8...896 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:19 #25 Skrevet torsdag kl 12:19 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er vitsen med å være frekk mot meg? Jeg spurte om hjelp til den situasjonen jeg er i nå og har allerede signert kontrakten og betalt husleie for juni. Så du forstår vel jeg at jeg ikke bare kan flytte nå. NAV har allerede avslått søknaden min, så da må jeg ha et annet alternativ å løse dette på. Anonymkode: 39cb8...896 Du må forklare situasjonen for utleier og spørre om dere kan heve kontrakten siden du ikke kan betale for deg, og at du bor der i måneden du må har betalt for. Så må du finne deg rom i kollektiv. Anonymkode: 3b7c3...2f1 12 3
Evot_i_skogen Skrevet torsdag kl 12:19 #26 Skrevet torsdag kl 12:19 Kan du prøve deg på å opprette en spleis? Spesielt med tanke på bakgrunnen din. Det er utrolig vanskelig å stable et liv på beina når du hverken har familie eller støtte rundt deg. NAV og slikt er dessverre et kaldt system som ofte svikter ved myndighetsalder. Hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg hjulpet deg personlig. NAV må uansett hjelpe deg med sosialstønad, selv om de nekter noe annet. Syntes ikke det var en høy pris for en liten hybel leilighet, spesielt ikke hvis det er stor by. Og prisene i kollektiv er ofte like ille eller ikke har alt inkludert. I tillegg så har du vokst opp i barnevernsystemet, så skjønner at terskelen for å måtte bo sammen med fremmende folk kan være ekstra høy. Kanskje du kan finne noen strøjobber på finn for å få inn litt ekstra inntekt? I verste fall så kan du kontakte lokalavisen der du skal flytte til. Veldig ofte får sånne saker en "magisk" og kjapp løsning med en gang det settes fokus på det fra media.. Skjønner at dette er en ordentlig vanskelig situasjon for deg, lykke til. 8 3
Romkom Skrevet torsdag kl 12:23 #27 Skrevet torsdag kl 12:23 Evot_i_skogen skrev (1 minutt siden): Kan du prøve deg på å opprette en spleis? Spesielt med tanke på bakgrunnen din. Det er utrolig vanskelig å stable et liv på beina når du hverken har familie eller støtte rundt deg. NAV og slikt er dessverre et kaldt system som ofte svikter ved myndighetsalder. Hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg hjulpet deg personlig. NAV må uansett hjelpe deg med sosialstønad, selv om de nekter noe annet. Syntes ikke det var en høy pris for en liten hybel leilighet, spesielt ikke hvis det er stor by. Og prisene i kollektiv er ofte like ille eller ikke har alt inkludert. I tillegg så har du vokst opp i barnevernsystemet, så skjønner at terskelen for å måtte bo sammen med fremmende folk kan være ekstra høy. Kanskje du kan finne noen strøjobber på finn for å få inn litt ekstra inntekt? I verste fall så kan du kontakte lokalavisen der du skal flytte til. Veldig ofte får sånne saker en "magisk" og kjapp løsning med en gang det settes fokus på det fra media.. Skjønner at dette er en ordentlig vanskelig situasjon for deg, lykke til. Det er nok usmakelige spleiser laget av folk som skal finansiere unødvendig forbruk, og hva skal lokalavisen gjøre? Skal utleier la hun bo gratis fordi hun ikke har råd å betale? det finnes ikke én norsk by hvor du ikke får et rom i kollektiv til maks 8000kr 21 10
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:25 #28 Skrevet torsdag kl 12:25 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke høyt om jeg jobber Anonymkode: 39cb8...896 Det er ganske høyt selv om du jobber jo. Jeg kjenner ikke en eneste student som bor alene under studenttiden, de bor enten i kollektiv, med samboer eller med foreldre, fordi det ikke egentlig er mulig å bo på egen hånd mens man studerer. Alle disse jobber ved siden av ganske mye. De som har bodd alene har bodd i sånn bitteliten studenthybel. Har du forresten evt sett på en studenthybel? Du kan få dem ganske billig hvis du skal studere. Men det kan du jo naturligvis ikke flytte inn før etter sommeren, så det er jo ulempen. Ellers tror jeg det beste du kan få gjort er å selge unna ting for å få inn ekstra inntekt, snakke med NAV igjen, prøve i noen andre banker og/eller legge ut en annonse på Finn, facebook osv om at du ser etter et nytt sted å bo. Anonymkode: 1a8c8...95d 9 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:27 #29 Skrevet torsdag kl 12:27 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er aaaalt for mye for en person som skal studere. Anonymkode: 3b7c3...2f1 Kan si jeg syns leie markedet er helt innsiden. Har selv en som starter som lærling nå. Vi har prøvd å få ta i leilighet/hybel. Og her ønskes ikke kollektivt siden ungdommen vil jobbe skift. Vil i perioder komme fra jobb i fjøs klær, eller klær som er med blod etter slakting ved nedslakting osv. Og kan si priser er ofte 13.000 pluss strøm osv. Altså billigere å leie et hus litt uten for da kan en komme ned i 8000kr. Men hva ska wn lærling med stort hus. Anonymkode: 14c71...080 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:35 #30 Skrevet torsdag kl 12:35 Du har veldig urealistiske forventninger til hva skattebetalerne skal betale for deg. Du er voksen nå, da har du ansvar for å forsørge deg selv. Hvorfor si opp en jobb uten å ha en ny å gå til? Hvorfor flytte til en annen by før du har spart opp depositum, og før studier starter og du får studiestøtte? Hvorfor skal du slippe å bo i kollektiv, når «alle» andre studenter må? Anonymkode: 0ccb5...d7c 17 1 15
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:38 #31 Skrevet torsdag kl 12:38 I og med at utleier har latt deg flytte inn før depositum er innbetalt, har denne dessverre påtatt seg noe av problemet her. Du kan sies opp på grunn av manglende depositum, men vil jo da ha minst en måned på deg. Du kan forsøke be huseier om å få betale inn depositum gradvis ettersom du får lønn. Du kan forsøke å søke om depositumslån hos NAV. Det beste alternativet ditt: Du kan be om ettervern fra barneverntjenesten. Det har du krav på frem til du fyller 25. Det kan inkludere økonomisk hjelp og skal inkludere veiledning og oppfølging. Anonymkode: 758d2...40d 11 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:44 #32 Skrevet torsdag kl 12:44 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nav kan ikke sy puter under armene dine. Andre kan bo på kollektiv, hvorfor kan ikke du? Da må du evt kvitte deg med gjenstander om du har for mye ting. Anonymkode: d9ed9...96c Jeg tror du ikke får med deg at dette er en ung person som har vært under barnevernet, nå er ung voksen og ikke har noe (voksen)nettverk. Jeg kunne lagre ting hos mine foreldre til jeg var 25 år. Det kan mest sannsynlig ikke ts. Når man er alene på den måten kan også ting ha en annen verdi enn for dem som har mamma på speed-dial, bestemor vipser 500 kr 1 gang i måneden og tante Mari som strikker ullsokker hver jul. Jeg synes du er litt i overkant hard mot ts og hvordan hen "burde" tenke. Ts. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med utleier og drøfte depositumet med hen. Kanslje dere kan bli enige om månedlig innbetsling på depositumskonto? Er du under ettervern i barnevernet? Hvis det feks er i oslo du skal studere, har du sett på boliger utenfor oslo/dårligere strøk? Ser at hybel.no tilbyr at man kan kjøpe depositumsgaranti. Har du sett på den type muligheter? ❤️ Anonymkode: 92d77...f70 18 7 8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:45 #33 Skrevet torsdag kl 12:45 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ganske høyt selv om du jobber jo. Jeg kjenner ikke en eneste student som bor alene under studenttiden, de bor enten i kollektiv, med samboer eller med foreldre, fordi det ikke egentlig er mulig å bo på egen hånd mens man studerer. Alle disse jobber ved siden av ganske mye. De som har bodd alene har bodd i sånn bitteliten studenthybel. Har du forresten evt sett på en studenthybel? Du kan få dem ganske billig hvis du skal studere. Men det kan du jo naturligvis ikke flytte inn før etter sommeren, så det er jo ulempen. Ellers tror jeg det beste du kan få gjort er å selge unna ting for å få inn ekstra inntekt, snakke med NAV igjen, prøve i noen andre banker og/eller legge ut en annonse på Finn, facebook osv om at du ser etter et nytt sted å bo. Anonymkode: 1a8c8...95d Dette er bare tull! Jeg bodde alene hele tiden mens jeg studerte, og alltid i hybelleilighet. Jeg har ikke engang vokst opp i barnevernssystemet, likevel er folk forskjellige og jeg kunne rett og slett ikke studere og bestå eksamener dersom jeg måtte ha bodd med andre i kollektiv. Prisen den gangen (5 år siden) tilsvarer det TS har fått hybelleilighet for i dag og jeg fikk det til å gå opp med jobb ved siden av studiene. Til TS: jeg var i en lignende situasjon da jeg var 20 år, hvor Nav nektet meg støtte av helt rablende tullete grunner. Jeg kranglet meg til det og til slutt fikk jeg støtten jeg måtte ha i den perioden jeg trengte det. Sitter i dag med master, god jobb og stabil økonomi. Og ellers TS, vil jeg understreke dette: Er det en ting jeg har lært av dette forumet så er det at man gambler med psyken om man poster noe her som sårbar, for du kan både få veldig gode svar, men også veldig nedbrytende svar. Det er veldig mange troll på dette forumet som påberoper seg å si alt mulig slags dritt under påskudd om å «gi råd» fordi du liksom har bedt om det. Lag deg noen filterbriller som du kan ta på deg hver gang du leser svar her inne, og ikke ta opp i deg alle tullesvar du får her. Anonymkode: 02f19...fe8 12 10
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:45 #34 Skrevet torsdag kl 12:45 Første bud, aldri regn med NAV for noe mer enn det aller minste du kan få, alltid. Ikke tro du bare kan flytte her og der og velge og vrake, da får man raskt problemer. Nøysommelighet til det ekstreme er det NAV liker å høre. Det må jo være sånn. Jeg sier ikke at du ikke har prøvd å finne billig, men du må alltid trå varsomt med NAV. Spør alltid først, sikre deg at du har dette skriftlig. Anonymkode: c2f3a...b89 3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:55 #35 Skrevet torsdag kl 12:55 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva er vitsen med å være frekk mot meg? Jeg spurte om hjelp til den situasjonen jeg er i nå og har allerede signert kontrakten og betalt husleie for juni. Så du forstår vel jeg at jeg ikke bare kan flytte nå. NAV har allerede avslått søknaden min, så da må jeg ha et annet alternativ å løse dette på. Anonymkode: 39cb8...896 Du kan klage på vedtaket. Det tar ofte lang tid å behandle, så jeg anbefaler deg å søke på nytt og gi en enda grundigere forklaring på hvorfor du trenger støtte. Sørg for at søknaden kommer til riktig kontor. Vis til at du er i en særlig sårbar situasjon da du ikke har noen nettverk og har vært i barnevernet. Når du er student så vil du uansett ikke ha rett på sosialhjelp, ergo du blir ikke en langtidsmottaker. Dersom de invilger det så blir beløpet stående på en depositumskonto og dersom utleier krever beløpet og får det, så vil nav vurdere om du kan dekke hele eller deler av beløpet selv (betale tilbake til nav) eller om de dekker beløpet i sin helhet. De skal foreta en individuell og skjønnsmessig vurdering på akkurat din situasjon. Det er deres plikt. Det kan godt være de allerede har tatt en god, grundig og korrekt vurdering. De behandler slike søknader daglig. Anonymkode: 92d77...f70 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:56 #36 Skrevet torsdag kl 12:56 Er dette dagens 20-åringen?! 😬 Forventer at NAV skal ordne opp. Jeg blir kvalm! Anonymkode: 5eb76...089 1 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:58 #37 Skrevet torsdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette dagens 20-åringen?! 😬 Forventer at NAV skal ordne opp. Jeg blir kvalm! Anonymkode: 5eb76...089 TS, her er et klassisk eksempel på svar du bare skal ignorere. Anonymkode: 02f19...fe8 18 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:02 #38 Skrevet torsdag kl 13:02 Studielånet skal du klare å leve av. Dersom du ikke klarer det har du rent faktisk ikke råd til å studere i den byen uten å få deg jobb. Depositumslån vil de fleste studenter kvalifisere for. Anonymkode: f17c6...1fa 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:06 #39 Skrevet torsdag kl 13:06 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva er vitsen med å være frekk mot meg? Jeg spurte om hjelp til den situasjonen jeg er i nå og har allerede signert kontrakten og betalt husleie for juni. Så du forstår vel jeg at jeg ikke bare kan flytte nå. NAV har allerede avslått søknaden min, så da må jeg ha et annet alternativ å løse dette på. Anonymkode: 39cb8...896 Hva tenker du er alternativet da? Du må jo ha en jobb, så får du studielån fra august av. Men du må allikevel ha jobb ved siden av studier med den husleien. Ingen kan ta det som en selvfølge at Nav skal betale for deg, så her har du faktisk vært dum/korttenkt. Jeg har selv barn som er studenter, men de har jo ikke skrevet under på husleiekontrakter uten at de vet sikkert at de har jobb og studielån som dekker inn. Og du har ikke råd med å være kresen og si du ikke har plass å bo i kollektiv. Det er ikke sånn aat penger bare detter ned i hodet på deg Anonymkode: e46a3...02a 6 3
Grete111 Skrevet torsdag kl 13:11 #40 Skrevet torsdag kl 13:11 Anbefaler å søke om studentbolig. Det fins både hybel der du deler kjøkken/bad med andre, og egen leilighet. Det er som regel billigere enn å leie privat. Kanskje NAV blir mer medgjørlige hvis du sier at du har søkt på det, og hjelper deg ut her og nå. Skal det bli aktuelt må du få løsrevet deg fra nåværende kontrakt, men du har ingenting å tape på å søke. En søknad forplikter deg ikke til noenting. Er det ikke noe ledig vil du bli satt på venteliste, og på et tidspunkt får du tildelt bolig. Ikke si opp nåværende bolig før du får tildelt studentbolig. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå