Romkom Skrevet 19. juni #21 Skrevet 19. juni Evot_i_skogen skrev (1 minutt siden): Kan du prøve deg på å opprette en spleis? Spesielt med tanke på bakgrunnen din. Det er utrolig vanskelig å stable et liv på beina når du hverken har familie eller støtte rundt deg. NAV og slikt er dessverre et kaldt system som ofte svikter ved myndighetsalder. Hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg hjulpet deg personlig. NAV må uansett hjelpe deg med sosialstønad, selv om de nekter noe annet. Syntes ikke det var en høy pris for en liten hybel leilighet, spesielt ikke hvis det er stor by. Og prisene i kollektiv er ofte like ille eller ikke har alt inkludert. I tillegg så har du vokst opp i barnevernsystemet, så skjønner at terskelen for å måtte bo sammen med fremmende folk kan være ekstra høy. Kanskje du kan finne noen strøjobber på finn for å få inn litt ekstra inntekt? I verste fall så kan du kontakte lokalavisen der du skal flytte til. Veldig ofte får sånne saker en "magisk" og kjapp løsning med en gang det settes fokus på det fra media.. Skjønner at dette er en ordentlig vanskelig situasjon for deg, lykke til. Det er nok usmakelige spleiser laget av folk som skal finansiere unødvendig forbruk, og hva skal lokalavisen gjøre? Skal utleier la hun bo gratis fordi hun ikke har råd å betale? det finnes ikke én norsk by hvor du ikke får et rom i kollektiv til maks 8000kr 23 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni #22 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er aaaalt for mye for en person som skal studere. Anonymkode: 3b7c3...2f1 Kan si jeg syns leie markedet er helt innsiden. Har selv en som starter som lærling nå. Vi har prøvd å få ta i leilighet/hybel. Og her ønskes ikke kollektivt siden ungdommen vil jobbe skift. Vil i perioder komme fra jobb i fjøs klær, eller klær som er med blod etter slakting ved nedslakting osv. Og kan si priser er ofte 13.000 pluss strøm osv. Altså billigere å leie et hus litt uten for da kan en komme ned i 8000kr. Men hva ska wn lærling med stort hus. Anonymkode: 14c71...080 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #23 Skrevet 19. juni Du har veldig urealistiske forventninger til hva skattebetalerne skal betale for deg. Du er voksen nå, da har du ansvar for å forsørge deg selv. Hvorfor si opp en jobb uten å ha en ny å gå til? Hvorfor flytte til en annen by før du har spart opp depositum, og før studier starter og du får studiestøtte? Hvorfor skal du slippe å bo i kollektiv, når «alle» andre studenter må? Anonymkode: 0ccb5...d7c 21 1 16
AnonymBruker Skrevet 19. juni #24 Skrevet 19. juni I og med at utleier har latt deg flytte inn før depositum er innbetalt, har denne dessverre påtatt seg noe av problemet her. Du kan sies opp på grunn av manglende depositum, men vil jo da ha minst en måned på deg. Du kan forsøke be huseier om å få betale inn depositum gradvis ettersom du får lønn. Du kan forsøke å søke om depositumslån hos NAV. Det beste alternativet ditt: Du kan be om ettervern fra barneverntjenesten. Det har du krav på frem til du fyller 25. Det kan inkludere økonomisk hjelp og skal inkludere veiledning og oppfølging. Anonymkode: 758d2...40d 11 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #25 Skrevet 19. juni (endret) AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 14.10): Jeg tror du ikke får med deg at dette er en ung person som har vært under barnevernet, nå er ung voksen og ikke har noe (voksen)nettverk. Jeg kunne lagre ting hos mine foreldre til jeg var 25 år. Det kan mest sannsynlig ikke ts. Når man er alene på den måten kan også ting ha en annen verdi enn for dem som har mamma på speed-dial, bestemor vipser 500 kr 1 gang i måneden og tante Mari som strikker ullsokker hver jul. Jeg synes du er litt i overkant hard mot ts og hvordan hen "burde" tenke. Ts. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med utleier og drøfte depositumet med hen. Kanslje dere kan bli enige om månedlig innbetsling på depositumskonto? Er du under ettervern i barnevernet? Hvis det feks er i oslo du skal studere, har du sett på boliger utenfor oslo/dårligere strøk? Ser at hybel.no tilbyr at man kan kjøpe depositumsgaranti. Har du sett på den type muligheter? ❤️ Anonymkode: 92d77...f70 Endret søndag kl 09:27 av Elaine Marley 20 7 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni #26 Skrevet 19. juni Første bud, aldri regn med NAV for noe mer enn det aller minste du kan få, alltid. Ikke tro du bare kan flytte her og der og velge og vrake, da får man raskt problemer. Nøysommelighet til det ekstreme er det NAV liker å høre. Det må jo være sånn. Jeg sier ikke at du ikke har prøvd å finne billig, men du må alltid trå varsomt med NAV. Spør alltid først, sikre deg at du har dette skriftlig. Anonymkode: c2f3a...b89 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #27 Skrevet 19. juni Studielånet skal du klare å leve av. Dersom du ikke klarer det har du rent faktisk ikke råd til å studere i den byen uten å få deg jobb. Depositumslån vil de fleste studenter kvalifisere for. Anonymkode: f17c6...1fa 3
Grete111 Skrevet 19. juni #28 Skrevet 19. juni Anbefaler å søke om studentbolig. Det fins både hybel der du deler kjøkken/bad med andre, og egen leilighet. Det er som regel billigere enn å leie privat. Kanskje NAV blir mer medgjørlige hvis du sier at du har søkt på det, og hjelper deg ut her og nå. Skal det bli aktuelt må du få løsrevet deg fra nåværende kontrakt, men du har ingenting å tape på å søke. En søknad forplikter deg ikke til noenting. Er det ikke noe ledig vil du bli satt på venteliste, og på et tidspunkt får du tildelt bolig. Ikke si opp nåværende bolig før du får tildelt studentbolig. 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #29 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor har du valgt en leilighet du ikke har råd til? Jeg bare sliter litt med å forstå tankegangen om at NAV skal liksom hjelpe deg med disse tingene som også de fleste av oss må deale med sjæl. Anonymkode: 8f295...f7d De fleste vgs elever «dealer» ikke med sånt alene nei. De fleste har familie (foreldre) som forsørger, hjelper til og stiller opp både på vgs og overgang til høyere utdanning. TS har INGEN. Trodde forresten det var regler om at BV skal hjelpe til lengre enn til fylte 18, men. TS har du faktisk søkt ? Eller har du bare snakket med noen å fått muntlig avslag? Anonymkode: 9ea8b...c0e 10 7
Nutz Skrevet 19. juni #30 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): 11500kr månedsleie, og depositum 23000kr Anonymkode: 39cb8...896 Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i, men det skal godt gjøres å finne bolig til lavere pris enn dette. 1 2
Chiubi Skrevet 19. juni #31 Skrevet 19. juni Det er ikke vanlig at NAV dekker husleie for studenter. Du må nok ta opp studielån og finne deg en jobb som alle andre 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #33 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan si jeg syns leie markedet er helt innsiden. Har selv en som starter som lærling nå. Vi har prøvd å få ta i leilighet/hybel. Og her ønskes ikke kollektivt siden ungdommen vil jobbe skift. Vil i perioder komme fra jobb i fjøs klær, eller klær som er med blod etter slakting ved nedslakting osv. Og kan si priser er ofte 13.000 pluss strøm osv. Altså billigere å leie et hus litt uten for da kan en komme ned i 8000kr. Men hva ska wn lærling med stort hus. Anonymkode: 14c71...080 Jeg har fint bodd i kollektiv og jobbet skift. Er man på jobb på natt, så er jo de andre studentene borte på dagtid uansett så man får sovet. Det er ikke vanlig å gå med blodige fjøsklær inn døra hjemme uansett hvordan man bor. Moderne fjøs i dag har kontor eller en liten garderobe/omskiftingsrom. Anonymkode: 3b7c3...2f1 15 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #34 Skrevet 19. juni Chiubi skrev (7 minutter siden): Det er ikke vanlig at NAV dekker husleie for studenter. Du må nok ta opp studielån og finne deg en jobb som alle andre AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Får du ikke studielån? Anonymkode: 3bba0...fbb Les hva TS skriver da. TS er ikke student nå, men begynner og studere f.o.m August. Da får h*n heller ingen studielån før da 🙄 »Å betale husleie i seg selv blir ikke et problem framover. Det er mer det at denne måneden har jeg betalt to husleier. Og trenger penger til depositum.» Anonymkode: 43904...4e3 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni #36 Skrevet 19. juni Du kan prøve å ringe studiestedet og spørre om de har studentleilgheter ledig i sommer? Så tenker jeg at du ber om møte med NAV en gang til...ordetlig møte, der du legger fram saken. Du er jo veldig sårbar uten familie og nettverk! Snakk med utleier og forklar situasjon. Lei eventuelt lagerrom for ting slik at du kan oppbevare sakene dine. Se etter sommerjobb fort som f...slik at du ikke er prisgitt NAV. Anonymkode: ce426...93d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #37 Skrevet 19. juni Om du ikke bor så langt ifra landet, så hva med å hjelpe på gårdene noen uker dersom du har mulighet? Høre med banken din (ikke dyrt forbrukslån!). Anonymkode: 13e5c...98c
AnonymBruker Skrevet 19. juni #38 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Trodde forresten det var regler om at BV skal hjelpe til lengre enn til fylte 18, men. Barnevernstjenesten tilbyr ettervern, men kun på samtykke fra ungdommen / den unge voksne selv. Ettervern innebærer sjelden økonomisk støtte. Om ungdommen ikke studerer, og har studielån, eller jobb så er det NAV som er etaten for økonomiske ytelser. Anonymkode: 01226...3e5 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #39 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg trenger hjelp i en veldig stressende situasjon jeg er i akkurat nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg flyttet nettopp til en ny by ettersom jeg har søkt meg inn på universitet her til høsten. Det tok meg 3 måneder og finne denne leiligheten. Og jeg har en deltidsjobb her, men søker aktivt etter en til jobb eller en fast jobb. Men det er utrolig vanskelig å faktisk få jobb. NAV dekket husleien til boligen min i byen jeg flyttet fra i tre måneder (mars-mai). Ettersom jeg måtte si opp den faste jobben min på grunn av de dårlige arbeidsforholdene der, samtidig som jeg var fulltidselev og skulle fulleføre det siste skoleåret mitt på Påbygg til generell studiekompetanse. Jeg sendte en søknad til NAV om å få dekt depositum og husleien fram til jeg finner meg fast arbeid. De avslo dette fordi de mente at leiligheten var for dyr for en person, og ba meg finne en ny billigere leilighet innen 10 dager som er når husleiekontrakten for min tidligere bolig utløper. Dette er jo åpenbart umulig, med tanke på at det ikke ligger ute noen leiligheter i den prisklassen de mener er aktuell. Når den leiligheten jeg allerede har flyttet inn i har alt inkludert. Og de billigste leilighetene sjeldent inkluderer noen ting, som gjør at prisen på de hadde landet på det samme om man måtte betale strøm, internett osv. selv. Håpet virkelig de kunne hjelpe meg, fordi jeg ønsker jo ikke å være avhengig av NAV. Målet mitt er jo å være økonomisk selvstendig, men trengte bare hjelp i starten for å etablere meg i en ny by og til jeg kommer meg på beina. Så tenkte mitt eneste alternativ var å ta et lån. Men når jeg søkte hos banken avslo de også, fordi jeg er under 23 år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ingen som kan hjelpe meg. Jeg har ingen familie eller et nettverk og heller ingen jeg kan være hos. Jeg var under omsorg av barnevernet før jeg fylte 18, de lovet det skulle hjelpe meg blir økonomisk selvstendig, men de gjorde ikke det. De ba meg søke NAV med en gang jeg ble 18. Jeg vet jeg kanskje burde ha kontaktet NAV før jeg fant leilighet. Jeg gjorde det og spurte om de kunne hjelpe meg å finne en bolig. Men da NAV fra kommunen jeg bodde i ringte var de utrolig frekke mot meg, og svarte ikke en gang på det jeg hadde spurt om. Derfor valgte jeg bare å lete etter en bolig selv, og søke om stønad når den tid kom. Og det hjalp heller ikke at nå i ettertid, så virker det ikke ut som de har hverken forståelse eller empati for meg eller min situasjon. Jeg sa til veilederen at det ikke lå noen leiligheter ute til den prisen, så sier hun bare at det finnes og at jeg må lete hardere. Og hver gang jeg sier at jeg leter etter arbeid, så svarte de bare «hva om du ikke finner arbeid». Og jeg tenker egentlig at den større bekymringen er, hva om jeg ikke får meg bolig?! De sa også at jeg bare måtte finne en måte å løse meg ut av husleiekontrakten som har en binding på 12 måneder, som jeg allerede har signert. Hva skulle planen vært videre om jeg gjorde det? At jeg skulle vært hjemløs? Og ikke minst sa NAV veilederen at jeg måtte lete etter boliger i den byen jeg flytter fra, når jeg kun søkte meg inn på universitet i denne byen?? Jeg kan ikke pendle i 3 timer og jeg jobbet skikkelig hardt for å oppnå det snittet jeg har. Fordi å gjøre det bra på skolen er det eneste som kan gi meg et bra liv. Værsåsnill hjelp meg. Jeg vet ikke hva jeg gjøre!! Anonymkode: 39cb8...896 Bolig ved studentsamskipnaden og lignende da? Selv hadde jeg igjen 3400 etter leie, strøm og nett var betalt. Bodde slik i 5 år. Anonymkode: bff1c...a43 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #40 Skrevet 19. juni Du har gjort noen dumme valg, og bare antatt at NAV skulle trylle frem penger til deg. Du må selvsagt forsøke å komme deg ut av kontrakten du har signert, du vil jo ikke ha penger til å betale leien. Så må du kanskje flytte tilbake til stedet du kom fra, mitt barn pendlet i 2,5 timer for å komme seg til skolen, så lenge det går kollektivt tåler du å pendle. I mellomtiden kan du søke etter studenthybel (bare tull at du ikke har plass på et rom) og fortsette å søke jobber. Dette får du til! Anonymkode: 4d9b9...0e9 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå