Gå til innhold

20 år, ingen penger til depositum eller husleie og NAV vil ikke hjelpe meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg trenger hjelp i en veldig stressende situasjon jeg er i akkurat nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg flyttet nettopp til en ny by ettersom jeg har søkt meg inn på universitet her til høsten. Det tok meg 3 måneder og finne denne leiligheten. Og jeg har en deltidsjobb her, men søker aktivt etter en til jobb eller en fast jobb. Men det er utrolig vanskelig å faktisk få jobb.

NAV dekket husleien til boligen min i byen jeg flyttet fra i tre måneder (mars-mai). Ettersom jeg måtte si opp den faste jobben min på grunn av de dårlige arbeidsforholdene der, samtidig som jeg var fulltidselev og skulle fulleføre det siste skoleåret mitt på Påbygg til generell studiekompetanse.

Jeg sendte en søknad til NAV om å få dekt depositum og husleien fram til jeg finner meg fast arbeid. De avslo dette fordi de mente at leiligheten var for dyr for en person, og ba meg finne en ny billigere leilighet innen 10 dager som er når husleiekontrakten for min tidligere bolig utløper. Dette er jo åpenbart umulig, med tanke på at det ikke ligger ute noen leiligheter i den prisklassen de mener er aktuell. Når den leiligheten jeg allerede har flyttet inn i har alt inkludert. Og de billigste leilighetene sjeldent inkluderer noen ting, som gjør at prisen på de hadde landet på det samme om man måtte betale strøm, internett osv. selv. Håpet virkelig de kunne hjelpe meg, fordi jeg ønsker jo ikke å være avhengig av NAV. Målet mitt er jo å være økonomisk selvstendig, men trengte bare hjelp i starten for å etablere meg i en ny by og til jeg kommer meg på beina.

Så tenkte mitt eneste alternativ var å ta et lån. Men når jeg søkte hos banken avslo de også, fordi jeg er under 23 år. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har ingen som kan hjelpe meg. Jeg har ingen familie eller et nettverk og heller ingen jeg kan være hos. Jeg var under omsorg av barnevernet før jeg fylte 18, de lovet det skulle hjelpe meg blir økonomisk selvstendig, men de gjorde ikke det. De ba meg søke NAV med en gang jeg ble 18.

Jeg vet jeg kanskje burde ha kontaktet NAV før jeg fant leilighet. Jeg gjorde det og spurte om de kunne hjelpe meg å finne en bolig. Men da NAV fra kommunen jeg bodde i ringte var de utrolig frekke mot meg, og svarte ikke en gang på det jeg hadde spurt om. Derfor valgte jeg bare å lete etter en bolig selv, og søke om stønad når den tid kom. Og det hjalp heller ikke at nå i ettertid, så virker det ikke ut som de har hverken forståelse eller empati for meg eller min situasjon. Jeg sa til veilederen at det ikke lå noen leiligheter ute til den prisen, så sier hun bare at det finnes og at jeg må lete hardere. Og hver gang jeg sier at jeg leter etter arbeid, så svarte de bare «hva om du ikke finner arbeid». Og jeg tenker egentlig at den større bekymringen er, hva om jeg ikke får meg bolig?! De sa også at jeg bare måtte finne en måte å løse meg ut av husleiekontrakten som har en binding på 12 måneder, som jeg allerede har signert. Hva skulle planen vært videre om jeg gjorde det? At jeg skulle vært hjemløs? Og ikke minst sa NAV veilederen at jeg måtte lete etter boliger i den byen jeg flytter fra, når jeg kun søkte meg inn på universitet i denne byen?? Jeg kan ikke pendle i 3 timer og jeg jobbet skikkelig hardt for å oppnå det snittet jeg har. Fordi å gjøre det bra på skolen er det eneste som kan gi meg et bra liv.

Værsåsnill hjelp meg. Jeg vet ikke hva jeg gjøre!!

Anonymkode: 39cb8...896

• Liker 1
  • Hjerte 24
AnonymBruker
Skrevet

Pust! Har du snakket med nav i byen du leier? De vet kanskje mer om markedet der du er. Nav kan også låne penger.. 

Har du søkt bostøtte? Send inn søknad om bostøtte så fort som mulig. Tror fristen er 20. Eller 25. 

Har du prøvd å få lån i en annen bank? 

Anonymkode: 780b7...6b2

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har du valgt en leilighet du ikke har råd til? Jeg bare sliter litt med å forstå tankegangen om at NAV skal liksom hjelpe deg med disse tingene som også de fleste av oss må deale med sjæl. 

Anonymkode: 8f295...f7d

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pust! Har du snakket med nav i byen du leier? De vet kanskje mer om markedet der du er. Nav kan også låne penger.. 

Har du søkt bostøtte? Send inn søknad om bostøtte så fort som mulig. Tror fristen er 20. Eller 25. 

Har du prøvd å få lån i en annen bank? 

Anonymkode: 780b7...6b2

Ikke direkte, men NAV i kommunen jeg bodde  snakket med NAV i den kommunen jeg flyttet til. Og jeg ble fortalt at boligen var for dyr for en person. Og hun veilederen jeg snakket med fra kommunen jeg bodde i fortalte meg at jeg måtte finne en billigere bolig selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte 500 kr på å legge ut en annonse på finn.no da jeg lette etter hybel, det var vel verdt det og mye enklere enn å lete selv. 

Anonymkode: 830b6...2cd

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Studielån?

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor har du valgt en leilighet du ikke har råd til? Jeg bare sliter litt med å forstå tankegangen om at NAV skal liksom hjelpe deg med disse tingene som også de fleste av oss må deale med sjæl. 

Anonymkode: 8f295...f7d

Fordi de har hjulpet meg tidligere

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi de har hjulpet meg tidligere

Men sjekket du med dem før du bandt deg til den leiligheten du nå ikke har råd til?

du kan finne et rom i kollektiv, det er ofte billigere enn egen leilighet.

Anonymkode: e40ed...ece

• Liker 10
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg ble fortalt at boligen var for dyr for en person.

Er det flere soverom så du kan ta inn en medstudent? Legg ut annonse på skolens facebookside, heng opp lapper på skolen osv. 

Anonymkode: a8390...a14

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det flere soverom så du kan ta inn en medstudent? Legg ut annonse på skolens facebookside, heng opp lapper på skolen osv. 

Anonymkode: a8390...a14

Nei, dessverre det er en liten hybelleilighet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men sjekket du med dem før du bandt deg til den leiligheten du nå ikke har råd til?

du kan finne et rom i kollektiv, det er ofte billigere enn egen leilighet.

Anonymkode: e40ed...ece

Rom på kollektiv er like dyre som leiligheter her. Og ikke minst har jeg ikke plass til å bo på ett rom.

Skrevet

Hvor mye koster leiligheten i mnd? Og hva er depositumet på?

AnonymBruker
Skrevet
venus* skrev (3 minutter siden):

Hvor mye koster leiligheten i mnd? Og hva er depositumet på?

11500kr månedsleie, og depositum 23000kr

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rom på kollektiv er like dyre som leiligheter her. Og ikke minst har jeg ikke plass til å bo på ett rom.

Det kan være du må det. Dessverre er det jo sånn at man må bo etter hva ma har råd til, ikke hva som er ønskelig. 
Fra høsten får du vel studielån? 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har ikke plass til å bo på ett rom? Så du mener nav skal dekke leilighet for deg mens øvrige studenter må bo i kollektiv?

• Liker 30
  • Nyttig 16
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan har du ikke plass? Da må du selge tingene dine så du får plass, så får du kanskje noen penger også. 

Jeg har aldri fått hjelp av mine foreldre til en krone mer enn det jeg hadde krav på. Da jeg ble 18 fikk jeg tilgang til sparekonto som det stod 13.000 på. That's it. Jeg bodde for meg selv fra jeg var 16. Fikk aldri hjelp fra NAV til noe som helst og forventet ikke det heller. Måtte ordne meg med jobber og leilighet (som jeg hadde råd til) selv, så de første årene bodde jeg i en kjempeslitt knøttliten hybel som jeg betalte 4000 i måneden for. 

Så jeg tror du forventer litt for mye av NAV og hvor mye de kan hjelpe deg med. 

Anonymkode: 3b7c3...2f1

• Liker 22
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Å betale husleie i seg selv blir ikke et problem framover. Det er mer det at denne måneden  har jeg betalt to husleier. Og trenger penger til depositum.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å betale husleie i seg selv blir ikke et problem framover. Det er mer det at denne måneden  har jeg betalt to husleier. Og trenger penger til depositum.

Da foreslår jeg at du selger gjenstander du ikke trenger.

Anonymkode: d9ed9...96c

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Kan du prøve deg på å opprette en spleis? Spesielt med tanke på bakgrunnen din. Det er utrolig vanskelig å stable et liv på beina når du hverken har familie eller støtte rundt deg. NAV og slikt er dessverre et kaldt system som ofte svikter ved myndighetsalder. Hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg hjulpet deg personlig. NAV må uansett hjelpe deg med sosialstønad, selv om de nekter noe annet. 

Syntes ikke det var en høy pris for en liten hybel leilighet, spesielt ikke hvis det er stor by. Og prisene i kollektiv er ofte like ille eller ikke har alt inkludert. I tillegg så har du vokst opp i barnevernsystemet, så skjønner at terskelen for å måtte bo sammen med fremmende folk kan være ekstra høy. 

Kanskje du kan finne noen strøjobber på finn for å få inn litt ekstra inntekt?

I verste fall så kan du kontakte lokalavisen der du skal flytte til. Veldig ofte får sånne saker en "magisk" og kjapp løsning med en gang det settes fokus på det fra media..

Skjønner at dette er en ordentlig vanskelig situasjon for deg, lykke til. 

• Liker 8
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...