AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Vi har nylig overtatt 70-talls tomannsbolig og pusset opp første etasje før vi snart skal flytte inn. Kjelleren er isolert og innredet, men det kryr av insekter, spesielt (døde) larver og munkelus. Er påvist noe fukt ifølge takstrapporten og det står at det er observert innsekt som er vanlig i fvn fukt, men vi er overveldet av mengden. Nabo har ikke larver, men de har noe munkelus og sånne digre edderkopper. De har også fukt i kjeller men er mindre opptatt av å fikse det enn oss. Å fikse opp i dette er vårt neste prosjekt, men aner ikke hvor vi skal begynne og hvem vi skal kontakte. Skjønner at det handler om fukt og dårlig lufting/ventilasjon. Regner med vi må drenere, men i første omgang vil jeg bare ha bort larvene slik at vi kan ha ting der nede. Hvem kontakter vi for å utrede fuktproblematikken (vet ikke hva som er problemet eller hvor det kommer fra), samt utbedre og bli kvitt insektene. Altså det knaser når jeg går der nede uff. Bor i Kristiansand så om noen har forslag til firma setter jeg pris på det. Evnt om det fins noe vi kan kjøpe som kan hjelpe med problemet allerede nå. Anonymkode: 90a20...e6a
AnonymBruker Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Anticimex! Har mye erfaring med dem gjennom jobben, så derfor har jeg hyret dem inn ved to anledninger privat også. Anbefales på det sterkeste, de vet hva de holder på med. Du kan starte med å kontakte dem og forklare problemet så kan de hjelpe deg videre å finne fagfolk (rørleggere eller snekkere) som du kan stole på for å få utført arbeidet. Anonymkode: bfc6f...b3d 2
Eris Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har nylig overtatt 70-talls tomannsbolig og pusset opp første etasje før vi snart skal flytte inn. Kjelleren er isolert og innredet, men det kryr av insekter, spesielt (døde) larver og munkelus. Er påvist noe fukt ifølge takstrapporten og det står at det er observert innsekt som er vanlig i fvn fukt, men vi er overveldet av mengden. Nabo har ikke larver, men de har noe munkelus og sånne digre edderkopper. De har også fukt i kjeller men er mindre opptatt av å fikse det enn oss. Å fikse opp i dette er vårt neste prosjekt, men aner ikke hvor vi skal begynne og hvem vi skal kontakte. Skjønner at det handler om fukt og dårlig lufting/ventilasjon. Regner med vi må drenere, men i første omgang vil jeg bare ha bort larvene slik at vi kan ha ting der nede. Hvem kontakter vi for å utrede fuktproblematikken (vet ikke hva som er problemet eller hvor det kommer fra), samt utbedre og bli kvitt insektene. Altså det knaser når jeg går der nede uff. Bor i Kristiansand så om noen har forslag til firma setter jeg pris på det. Evnt om det fins noe vi kan kjøpe som kan hjelpe med problemet allerede nå. Anonymkode: 90a20...e6a Føler med deg! Vi har overtatt et 60 tallshus og det kryr av munkelus i førsteetasjen. Vi har hatt folk her og målt fuktighet og det var visst helt normale nivåer. Neste nå er å få ryddet rundt huset bare for sikkerhetsskyld og ryddet vekk under huset. Og selvfølgelig kontakte skadedyrfirma. Jeg aner ikke hvor de kommer inn eller hva de lever av her. Men jeg ser ikke helt noen løsning fordi naboen har nemlig også masse munkelus og når jeg går ute på gårdsplassen og i hagen osv så kryr det her! Hele området er fullt!!! Vi bor i skogkanten. Jeg vet ærlig talt ikke om det går an å bli kvitt dette problemet når hele området rundt huset også kryr av munkelus 😫😫😫 vi bor i Arendal så likt klima som dere. Hold meg gjerne oppdatert på hva anticimex sier 😥 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni Tøm kjelleren helt. Spray med peremetrim, sett inn en varmeovn og gjerne en avfukter også, og få det helt tørt i kjelleren. Når helt tørt tar dere av varmeovn, og prøver å finne ut hvor det kommer fukt, og da vet dere hvor dere må utbedre først. For vår del viste det seg at fukt kom fra under huset. Måtte borre opp, og et gammelt avløpsrør var helt åpent på toppen. Det forklarte også lukta. Det positive var at det kom absolutt ingen fukt utenfra i vegger, så vi trengte ikke å lage ny drenering rundt huset. Vi hadde også revet ned alle lettvegger som uansett skulle bort for ny planløsning, så det gjorde det enklere å tørke ut alt samtidig. Pass på å ikke rive bærende elementer om dere gjør det samme. Anonymkode: 361d9...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har nylig overtatt 70-talls tomannsbolig og pusset opp første etasje før vi snart skal flytte inn. Kjelleren er isolert og innredet, men det kryr av insekter, spesielt (døde) larver og munkelus. Er påvist noe fukt ifølge takstrapporten og det står at det er observert innsekt som er vanlig i fvn fukt, men vi er overveldet av mengden. Nabo har ikke larver, men de har noe munkelus og sånne digre edderkopper. De har også fukt i kjeller men er mindre opptatt av å fikse det enn oss. Å fikse opp i dette er vårt neste prosjekt, men aner ikke hvor vi skal begynne og hvem vi skal kontakte. Skjønner at det handler om fukt og dårlig lufting/ventilasjon. Regner med vi må drenere, men i første omgang vil jeg bare ha bort larvene slik at vi kan ha ting der nede. Hvem kontakter vi for å utrede fuktproblematikken (vet ikke hva som er problemet eller hvor det kommer fra), samt utbedre og bli kvitt insektene. Altså det knaser når jeg går der nede uff. Bor i Kristiansand så om noen har forslag til firma setter jeg pris på det. Evnt om det fins noe vi kan kjøpe som kan hjelpe med problemet allerede nå. Anonymkode: 90a20...e6a Vi hadde Sølvkre i kjelleren og kjøpte inn varmeovner og luftavfukter. Tok også et par runder med permitrin med noen uker i mellom. Ikke sett noen på flere år… Lykke til! Anonymkode: a54f7...218
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli Eris skrev (På 19.6.2025 den 13.32): Føler med deg! Vi har overtatt et 60 tallshus og det kryr av munkelus i førsteetasjen. Vi har hatt folk her og målt fuktighet og det var visst helt normale nivåer. Neste nå er å få ryddet rundt huset bare for sikkerhetsskyld og ryddet vekk under huset. Og selvfølgelig kontakte skadedyrfirma. Jeg aner ikke hvor de kommer inn eller hva de lever av her. Men jeg ser ikke helt noen løsning fordi naboen har nemlig også masse munkelus og når jeg går ute på gårdsplassen og i hagen osv så kryr det her! Hele området er fullt!!! Vi bor i skogkanten. Jeg vet ærlig talt ikke om det går an å bli kvitt dette problemet når hele området rundt huset også kryr av munkelus 😫😫😫 vi bor i Arendal så likt klima som dere. Hold meg gjerne oppdatert på hva anticimex sier 😥 Har hatt anticimex på besøk og de målte fukt i kjeller ja. Anbefalte ikke drenering grunnet terrenget osv rundt huset, så her blir løsningen ventilasjonsanlegg i underetasjen. Pris 70-80 000 for anlegget og installasjon, inkl moms. Vi må rive alle ytterveggene innvendig og bygge opp igjen, men det skal vi gjøre uansett. Anonymkode: 90a20...e6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå