Gå til innhold

Hjemmekontor; ny sjef liker det ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd mange år med stor slitasje pga et barn med utfordringer. Dette har satt sine spor, blir blant annet fort sliten av sosial kontakt. Min  arbeidsgiver har lagt til rette, slik at jeg har kunnet være på kontoret fra 08-14 hver dag, deretter hjemmekontor. Det har fungert veldig bra.

Ny daglig leder (samme firma) krever at jeg er på kontoret fra 08-16, og det sliter voldsomt på meg. Jeg klarer ikke dette i lengden. Ville Du:

1. Gått ned til 80% stilling?

2. Bedt om 20% sykemelding?

Anonymkode: c046b...a53

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha snakket med verneombudet i første omgang.

Anonymkode: a2235...8de

• Liker 21
Skrevet

Kontaktet Fagforbundet, Nav og bedt om tilrettelegging videre.

Du kan vise til at det har fungert og ber evt om en uttalelse fra tidligere leder.

Anonymkode: c0563...efb

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har opplevd mange år med stor slitasje pga et barn med utfordringer. Dette har satt sine spor, blir blant annet fort sliten av sosial kontakt. Min  arbeidsgiver har lagt til rette, slik at jeg har kunnet være på kontoret fra 08-14 hver dag, deretter hjemmekontor. Det har fungert veldig bra.

Ny daglig leder (samme firma) krever at jeg er på kontoret fra 08-16, og det sliter voldsomt på meg. Jeg klarer ikke dette i lengden. Ville Du:

Jeg ville ikke bedt om sykemelding, det er det legen som får vurdere. Men om jeg følte det gikk på helsa løs, slik det virker som her, så ville jeg absolutt rådført meg der. Kanskje et slags dialogmøte med lege, arb.giver og deg ville vært fruktbart, for å få en rent medisinsk uttalelse vedr. tilretteleggingsbehov.

Mulig 80% stilling vil være det rette for deg, men ikke gå for dette før du har undersøkt andre muligheter. Det vil få en del konsekvenser i det lange løp.

Anonymkode: 9fd9e...0e0

• Liker 9
Skrevet

Legg bort tanken om sykemelding.

Først snakker du med sjefen og/eller verneombud/tillitsvalgt. Dette kan lett løses på relativt lavt nivå. Om ikke det utgjør noen bedring så kan du vurdere ny arbeidsgiver eller å gå ned til 80% stilling. Men det siste der gir en del andre konsekvenser så bør være siste alternativ og gjennomtenkt.

• Liker 7
Skrevet
Snublefot62 skrev (18 minutter siden):

Legg bort tanken om sykemelding.

Først snakker du med sjefen og/eller verneombud/tillitsvalgt. Dette kan lett løses på relativt lavt nivå. Om ikke det utgjør noen bedring så kan du vurdere ny arbeidsgiver eller å gå ned til 80% stilling. Men det siste der gir en del andre konsekvenser så bør være siste alternativ og gjennomtenkt.

Jeg ville tenkt helt motsatt!

Legg bort tanken om redusert stilling. Med mindre det er noe du gjerne ønsker og du har veldig god økonomi, vil du tape mye på det. 
Ta opp utfordringene dine med verneombud eller bedriftshelsetjeneste, be om et møte med sjefen hvor du drøfter utfordringene og snakker om tilrettelegging. Om ikke noe av dette fører frem, snakk med legen din. 
Om du fortsetter på samme viset lenge nok høres det ut som om en sykmelding kan være berettiget, og da er det bedre at du er i forkant. Ikke for å be om en sykemelding før du trenger det, men for å gjøre det du kan for å slippe å havne der. 

Anonymkode: 06207...407

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville tenkt helt motsatt!

Legg bort tanken om redusert stilling. Med mindre det er noe du gjerne ønsker og du har veldig god økonomi, vil du tape mye på det. 
Ta opp utfordringene dine med verneombud eller bedriftshelsetjeneste, be om et møte med sjefen hvor du drøfter utfordringene og snakker om tilrettelegging. Om ikke noe av dette fører frem, snakk med legen din. 
Om du fortsetter på samme viset lenge nok høres det ut som om en sykmelding kan være berettiget, og da er det bedre at du er i forkant. Ikke for å be om en sykemelding før du trenger det, men for å gjøre det du kan for å slippe å havne der. 

Anonymkode: 06207...407

Vi er jo nesten like i tenkemåten?

Uansett, sykemelding er noe man skal bruke når man først er syk og begrenset til 1 år maks. Etter 1 år må man enten tilbake i 100% jobb, over på AAP eller annet alternativ (som for eks redusert stilling dersom arbeidsgiver går med på det).

Så jeg forstår ikke hvordan du mener sykemelding kan være et alternativ her når det virker å være langvarig/kronisk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke gå på 80%, da gir du selv fra deg rettigheter og inntekt uten at dette blir ordentlig diskutert. Drøft med leder, ha med værneombud/ tillitsvalgt, vær saklig. Ta en diskusjon med lege  dersom det er så belastende at det vil medføre sykdom.

En slik tilrettelegging er ikke vanskelig og blir oftest problemtaisert fordi de har vondt i viljen. Se og til å få slike avtaler skriftlig. 

Anonymkode: ebd35...a7e

• Liker 8
Skrevet

Du må absolutt IKKE si opp deler av stillingen å jobbe redusert. Dersom du ikke klarer arbeidstid på kontoret, så forklarer du det til leder med tillitsvalgt og HR,  og evt fagforening. Fremvis også legeerklæring som forklarer hvorfor denne tilretteleggingen er viktig for at du skal klare å stå i 100% jobb. Legeerklæringen må forklare konsekvensene av at leder ikke tilrettelegger. 

du på absolutt ikke trappe ned i stillingsprosent!

Anonymkode: da622...cd2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Verneombud har ingenting med dette å gjøre. Ts har ikke krav på permanent tilrettelegging. Det første hun bør spørre om er hvirfor hjemmekontor er uaktuelt, kanskje hun er en av de som gjør mindre hjemme?

Anonymkode: ba40b...6df

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Uansett, sykemelding er noe man skal bruke når man først er syk og begrenset til 1 år maks. Etter 1 år må man enten tilbake i 100% jobb, over på AAP eller annet alternativ (som for eks redusert stilling dersom arbeidsgiver går med på det).

Så jeg forstår ikke hvordan du mener sykemelding kan være et alternativ her når det virker å være langvarig/kronisk.

Fordi dette er pga helse, og en sykemelding vil da tydeliggjøre det, ergo vil også arbeidsgiver ende opp med en tilretteleggingsplikt. Hvor tiltak åpenbart vil være hjemmekontor siden det har holdt TS i full stilling tidligere. Det er selvsagt sykemelding man går for hvis man ikke klarer å jobbe det man skal pga helse. 

Anonymkode: b9743...640

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Og ditt forslag gjør at hun mister rettigheter! Det er jo vanvidd, hun fungerer jo i full jobb med den tilretteleggingen hun har hatt. At ny sjef fjerner en slik ordning blir ikke synlig uten sykemelding. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fordi dette er pga helse, og en sykemelding vil da tydeliggjøre det, ergo vil også arbeidsgiver ende opp med en tilretteleggingsplikt. Hvor tiltak åpenbart vil være hjemmekontor siden det har holdt TS i full stilling tidligere. Det er selvsagt sykemelding man går for hvis man ikke klarer å jobbe det man skal pga helse. 

Tilretteleggingsplikten betyr ikke at hun MÅ tilbys hjemmekontor.  Arbeidsgiver kan feks ha innsigelser om det medfører at møter må flyttes og det er uhensiktsmessig for de andre, at ts ikke er tilgjengelig i reisetiden og jobber på kundesenter med telefontid så ingen får avviklet pauser etc, hun ikke er på jobb samtidig som de andre fordi hun bruker 1t på å reise +++ det finnes mange grunner til at det er lite hensiktsmessig for arbeidsgiver at ts deler opp dagen sin med reisetid midt i arbeidstiden. Og tilretteleggingsplikten er av midlertidig karakter. Varig nedsatt arbeidsevne er ikke arbeidsgiver pålagt å kompensere for.

Endret av Summeer
  • Liker 6
Skrevet

Hvor gammelt er barnet nå? 
Har det fremdeles behov for tett oppfølging av deg ? Hva med den andre forelderen ? 

Anonymkode: 72be0...95b

Skrevet

Tilretteleggingsplikten strekker seg ikke lenger enn til tiltak av begrenset varighet og som ikke negativt påvirker drift, kollegaer og andre behov. 

Anonymkode: 85469...678

• Liker 4
  • Nyttig 5
Annonse
Skrevet

Opplevde noe av det samme som deg, var på kontoret 1dag i uka og resten på hjemmekontor. Fikk ny sjef og hen forlangte 100% på kontoret. Jeg valgte da å bytte jobb og jobber nå 100% på hjemmekontor. Anbefaler deg å bytte jobb, sjefen kommer aldri til å forstå deg

Anonymkode: bd3d8...f0d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplevde noe av det samme som deg, var på kontoret 1dag i uka og resten på hjemmekontor. Fikk ny sjef og hen forlangte 100% på kontoret. Jeg valgte da å bytte jobb og jobber nå 100% på hjemmekontor. Anbefaler deg å bytte jobb, sjefen kommer aldri til å forstå deg

Hvorfor greier du ikke å møte på jobb når det er så mange andre som må følge direktivene til arbeidsgiver? 

• Liker 1
Skrevet

Skal du gjøre noe bør du jo søke om PLEIEPENGER dersom barnet fyller kriteriene for det! Ikke finn på å gå ned i stilling før alt annet som du ikke taper på er prøvd iallfall!

Anonymkode: 49b22...578

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor greier du ikke å møte på jobb når det er så mange andre som må følge direktivene til arbeidsgiver? 

Avtalen jeg hadde med forrige sjef var den jeg fulgte. Så fulgte direktivene. Men de ble endret så da skifta jeg til en jobb som passet meg bedre

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tror det handler om å forstå, eller å ikke forstå? 

I ditt tilfelle så handler det om hva som er best for deg og ingen andre. 

- i sjefens øyne så handler det om hva som er til bedriftens beste, hva som gagner alle kollegaer, at hver arbeidstaker skal føle at de blir behandlet rettferdig og likt. 

Anonymkode: ac7bf...02c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...