Gå til innhold

Er din partner tidligere barndomsvenn eller bekjent ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere var folk flest ikkje så mobile som idag, og det var vanleg å finne seg en partner  lokalmiljøet, og kanskje var det en barndomsvenn, eller en  som gikk på same klassen på skolen.  Det at begge partnere hadde en forankring i lokalmiljøet førte til at de hadde mange felles venner, og  kulturen var felles. Det at begge partnere hadde en rekke felles intresser  utenfor hjemmet virket utvilsamt forebyggende på samholdet /samlivet.  

Så undres på om det fortsatt du og din partner kjente hverandre fra før, og  dere  begge er fra same bygda, miljøet om om det har betydd noe for dere. 

Anonymkode: 147a1...684

Skrevet

Min første mann møtte jeg da jeg hadde reisejobb innen olje/gass. Vi var gift i en del år og fikk to barn. Etter skilsmissen møtte jeg min nåværende mann ute på byen, vi hadde ingen felles venner men endte opp på samme bord ved et utested via via venner :) 

Anonymkode: 5803d...c21

Skrevet

Nei, vi kjente ikke hverandre fra før, men vi er vokst opp ikke så langt unna fra hverandre.

Vi har derfor mange av de samme referansepunktene, selv om vi ikke er vokst opp sammen. :) 

Skrevet

Jeg er sånn delvis slik som eksempelet i hovedinnlegget, men ikke helt. Vi kjente hverandre ikke i det hele tatt i barndommen eller ungdommen, og møttes for første gang i voksen alder. Vi bor i og kommer fra samme lille by, men hadde tatt universitetsutdannelse andre steder og vært i hver våre langvarige forhold før vi traff hverandre på en fest hos felles bekjente. Vi hadde veldig mange felles bekjente, men vi vanket ikke i nøyaktig samme miljø. Det at han er 7 år eldre enn meg gjorde også sitt: vi har aldri gått samtidig på noen skole, og vi har ikke de samme barndomsvennene. Jeg visste derimot godt hvem de to yngre søsknene hans var, pga en felles fritidsaktivitet. Jeg visste bare ikke at de hadde en eldre bror. :) 

Anonymkode: 6350e...cc7

• Liker 1
Skrevet

Nei, mannen min er ikke en gang fra Norge så ingen koblinger mellom oss før vi traff hverandre helt tilfeldig. 

Anonymkode: 7d860...dbd

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, min er ikke fra samme bydel, by eller land.

Fortrekker det slik, så det ikke blir krangel om venner eller nærbutikken i etterkant 👌

Anonymkode: 256c5...32b

• Nyttig 1
Skrevet

Kona og jeg er vokst opp ganske nærme hverandre. Har mange felles bekjente, f.eks folk som hun gikk på barne og ungdomsskole med, har jeg gått på VGS med, og omvendt. Men vi hadde aldri møtt hverandre før, og møttes på nettet på gamle "SprayDate" for over 20 år siden. Det viste seg også at fedrene våres hadde vært kollegaer i åresvis da vi var barn, uten at vi visste om hverandre, og min mor og besteforeldre hadde vært naboer til konas tante og onkel i flere år da moren min var tenåring.

Så man kan vokse opp på samme sted, ha masse felles bekjente, men aldri ha møttes, før man ved en tilfeldighet gjør det

Anonymkode: 42c5b...a74

• Liker 4
Skrevet

Vi var venner fra vi var i tenårene og ble etter mange år sammen. Bor i by og ikke i bygd. Vi er i slutten av 20-årene. 

Anonymkode: ead76...434

Skrevet

Nei.

Men det er tilfelle for mange (av de relativt få) barndomsvennene jeg har som ble igjen i småbygda.

Anonymkode: f80e5...76e

Skrevet

Nei. Traff hverandre helt tilfeldig tidlig i 20-årene. Han matcher meg mye bedre enn noen jeg møtte hjemme, med samme interesser, tilsvarende utdannelse, og verdier. Vi er fra vidt forskjellige steder. 

Så det har vært en fantastisk reise. Som har inneholdt mye mer enn å være stuck i hjembygda med det samme, gamle. 

Anonymkode: 4f5ad...0fb

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, han er fra en annen bygd, ikke så altfor langt i fra, og 10 år eldre enn meg. Nokså like verdier og oppvekst, bortsett fra at han vokste opp 10 år før meg, hadde hjemmeværende mor, og far som var bonde.  Litt mer gammeldags med andre ord. Interessene våre er ikke særlig like, heller ikke venner, selv om vi omgås hverandres venner. Men det har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 47d98...612

Skrevet

Foreldrene hans var gode venner med tanta og onkelen min. Fedrene våre var kollegaer. Han ble bestevenn med broren min i tenåra, men vi møttes faktisk ikke før de hadde vært venner i ca 7 år. Da vi møttes gikk alt veldig fort, samboere etter to måneder (!!). Fortsatt sammen 20 år etter, så noe har vi gjort riktig. ❤️

Anonymkode: 6cd7d...6ef

Skrevet

Møttes som studenter og flytta til en by der ingen av oss var fra. 
ikke bekjente fra oppveksten, men siden vi studerte sammen har vi mange av de samme vennene derfra. &nbsp

Anonymkode: ea14c...04b

Skrevet

Nei, vi er fra motsatt ende av landet. Møttes på byen tilfeldig, og har vært sammen siden da

Anonymkode: dc0bf...bb8

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Nei, hun kommer fra den andre siden av jordkloden. Jeg flyttet dit pga oljejobb og møtte henne der.

Anonymkode: 893bf...1e5

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er både 7 års aldersforskjell og geografisk forskjell, så vi møttes nok aldri når jeg var ung, som jeg kjenner til 🙂 Såfall var vi på veldig ulikt sted i livet så da husker jeg han ikke.

Anonymkode: a3dd7...2fa

Skrevet

Nei, vi er oppvokst på ulike steder, og jeg har i tillegg flyttet mye rundt i barndommen. Da vi traff hverandre bodde vi tilfeldigvis i 10min gåavstand fra hverandre. 

Anonymkode: 190b8...80c

Skrevet

Nei, han kommer fra en annen verdensdel, og havnet i Skandinavia på grunn av studier:D 

Har veldig vanskelig for å se for meg at jeg skal bli sammen med noen som kommer fra samme (bittelille tett)sted som meg.. Men så har jeg bodd i Oslo i 20 år også. Ville sikkert tenkt annerledes om jeg hadde forblitt på bygda. Søsteren min bor der ennå og er gift med en hun ble kjent med på ungdomsskolen.

• Nyttig 1
Skrevet

Mange har nok  funnet sin utvalgte igjennom felles bekjente eller  på  bygdadanser på samfunnshuset som ble arangert jevnleg rundt om i hver en bygd  tidligere.  Brukbilen  ble gjerne eit fast tilholdsted hos mange ungdomer ettersom det ikkje var akseptert å bo saman før en ble gift. 

Det var ingen kulturkollisjoner, og  paret  hadde kanskje kjent hverandre  

Anonymkode: 147a1...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...