AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Hvilke forandringer har skriftspråket vårt gjennomgått de siste 25 årene? Både de som skriver/leser på bokmål og nynorsk kan svare. Jeg tenker da i hovedsak ikke på engelske gloser som har sneket seg umerkelig inn i ordforrådet, selv om det også naturligvis er relevant, men mer på hvordan "korrekt norsk" har endret seg. Anonymkode: c9eea...f19 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:20 #2 Skrevet torsdag kl 16:20 For min del at "viss" er likestilt med å skrive "hvis". Førstnevnte ser helt feil ut i mine øyne. Hvis eller viss - Språkrådet Anonymkode: 30fc8...3f9 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:56 #3 Skrevet torsdag kl 21:56 Valgfriheten har økt betydelig. På bokmål kan du for eksempel velge mellom: Frem og fram. Syv og sju Sten og stein Jenten og jenta Boken og boka Selv og sjøl Fremdeles og fortsatt Kuer og kyr Anonymkode: a364a...3df 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:59 #4 Skrevet torsdag kl 21:59 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvilke forandringer har skriftspråket vårt gjennomgått de siste 25 årene? Både de som skriver/leser på bokmål og nynorsk kan svare. Jeg tenker da i hovedsak ikke på engelske gloser som har sneket seg umerkelig inn i ordforrådet, selv om det også naturligvis er relevant, men mer på hvordan "korrekt norsk" har endret seg. Anonymkode: c9eea...f19 Gjør leksa di sjøl. Du har vel ei lærebok? Anonymkode: 19c77...9bf
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:26 #5 Skrevet fredag kl 04:26 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gjør leksa di sjøl. Du har vel ei lærebok? Anonymkode: 19c77...9bf Jeg er over 30 år gammel og ferdigstudert for lengst, så nei, jeg er redd jeg ikke har noen lærebøker. Jeg er bare interessert i å høre hva de som har levd har erfart med tanke på dette. Skal ikke bruke funnene til noe. Ts Anonymkode: c9eea...f19 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:33 #6 Skrevet fredag kl 04:33 Kanskje ikke helt svar på spørsmålet, men vi har vært gjennom en stor forandring på et annet område. Nå klarer knapt yngre mennesker å skrive eller lese løkkeskrift. De lærer å skrive bokstavene når de begynner på skolen, men etter de har blitt 10-12 år, er det slutt på å skrive med penn og papir og mange forstår rett og slett ikke bokstavene når de henger sammen. Det vil jeg kalle en stor forandring, selv om det kanskje er off topic. Anonymkode: 5c305...c5d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:18 #7 Skrevet fredag kl 15:18 Det er ikke lov å si/skrive neger, indianer og eskimo mer. Anonymkode: 6cc21...fce
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:58 #8 Skrevet fredag kl 17:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke lov å si/skrive neger, indianer og eskimo mer. Anonymkode: 6cc21...fce Det er fullt tillatt å bruke disse ordene på norsk, og de finnes fremdeles i ordbøkene, men idag oppfattes de som nedsettende. Anonymkode: a364a...3df 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå