Gå til innhold

Folk som mener de må spise kjøtt for å bli mette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er frustrerende. Spesielt innen dating. Fordi jeg er 80% vegetarianer (fleksi). 

Liker grønnsaker og vil være sunn. Jeg kan lage vegetar måltider som man blir god og mett av. Likevel når jeg foreslår å lage dette, er det enkelte ( spesielt menn), som med en gang begynner å sutre over mangelen på kjøtt. Påstår de ikke blir mette og det er FØR de har engang gitt maten min én sjanse. 

Har vært i forhold ned mann som aldri klaget på dette, så jeg vet også menn kan bli mette og synes maten er god. 

Hvorfor er noen så påståelig om at de må ha kjøtt hvert måltid? Hvorfor kan de ikke bare prøve?

Anonymkode: 20029...957

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For de gangene de ikke har spist kjøtt så har de ikke hatt en god protein-erstatning og dermed blitt sultne igjen raskt.

Jeg blir også sulten igjen fort hvis jeg ikke spiser godt med protein til måltidet.

Anonymkode: 0a6a1...eaf

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke erfart hvor mettende det kan være. Mannens oppfatning av vegetarmat (dette er mange år siden) er supper, salater og slikt - som ikke metter. Men nå lager vi begge mye vegansk og vegetariansk

Anonymkode: 8bf61...ecb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For de gangene de ikke har spist kjøtt så har de ikke hatt en god protein-erstatning og dermed blitt sultne igjen raskt.

Jeg blir også sulten igjen fort hvis jeg ikke spiser godt med protein til måltidet.

Anonymkode: 0a6a1...eaf

Men som sagt jeg lager mettende vegetarmat, som alltid har god protein kilde.

Er jo bare å gi det en sjans liksom.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dem godt jeg. Kan bli mett av vegetar, men blir sulten igjen så fort tallerken er satt til oppvask omtrent. Man må erstatte kjøttet med sånne mengder av andre ting for å samme mengde næring også at det er helt voldsomt. 

Anonymkode: 7f3a7...8be

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg blir sulten rett etter jeg spiser vegetarmat. Jeg må ha kjøtt. Tar lengre tid å fordøye, og holder meg dermed mett lengre.

Anonymkode: cc04e...a72

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir heller ikke mett av vegetarmat.

Hvorfor kan ikke du bare la mannen bestemme selv?

Anonymkode: 48866...496

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner dem godt jeg. Kan bli mett av vegetar, men blir sulten igjen så fort tallerken er satt til oppvask omtrent. Man må erstatte kjøttet med sånne mengder av andre ting for å samme mengde næring også at det er helt voldsomt. 

Anonymkode: 7f3a7...8be

Dette.

Anonymkode: cc04e...a72

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både min mann og min sønn på 16 blir gode og mette av vegetarmat, så det er bare tull at man ikke blir mett av det. Sønnen min trener blant annet styrke fire-fem dager i uka, og har null problem med å bygge muskler på vegetarkost.

Anonymkode: 17b68...906

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er kanskje en slik en som tror du er beitedyr og spiser 5 ganger om dagen? For oss som spiser en gang om dagen, så må vi spise kjøtt for å bli mett. Fordi kjøtt gjør oss behagelig mette og gir langvarig metthet, mens bønner, linser etc gjør oss ubehagelig mette og kortvarig metthet. Jeg måler ikke metthet bare i hvordan det føles etter måltidet, men hvor lang tid det går før jeg blir sulten igjen.

Da jeg veide 130 kg og hadde et kaloribehov på ca 3500 kcal om dagen, så skulle jeg sove over hos ei venninne og tok med egen mat. Jeg spiste ett måltid med to pakker kjøttdeig stekt i litt smør hver dag. Jeg har aldri telt kalorier, så jeg har ikke peiling på hva ting inneholder. Jeg gikk bare etter metthetsfølelsen, som man kan gjøre når man spiser sunt.

Venninna mi fikk helt sjokk av hvor "mye" jeg spiste. Hun hadde aldri klart å spise så mye på en dag en gang (og hun var overvektig) og sa at jeg aaaldri kom til å gå ned i vekt med det ENORME inntaket. Vi regnet ut kcal. 800g kjøttdeig er 1640 kcal. Pluss litt smør. La oss si ca 2000 kcal om dagen. Da snudde hun helt. "Du kan ikke spise så lite!!! Det er ikke forsvarlig å ha et så stort kcal-underskudd!"

Det sier jo sitt om hvor ekstremt godt kjøtt metter. Jeg spiste slik over mange uker, så det var ikke det at jeg bare trengte mindre kcal den helga. 

Det er jo ikke så rart når man har funnet ut at mangel på proteiner er en stor, om ikke den største, bidragsyteren til overspising.

Anonymkode: b9cd4...ae7

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg blir heller ikke mett av vegetarmat.

Hvorfor kan ikke du bare la mannen bestemme selv?

Anonymkode: 48866...496

Mannen løper ultraløp. Og han blir like mett av vinnerlasagne som av lasagne laget med kjøttdeig. 

Anonymkode: 8bf61...ecb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å dekke proteinbehovet på animalsk uten tilskudd, så klart det blir mangler på vegetar.

Anonymkode: d48a9...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er kanskje en slik en som tror du er beitedyr og spiser 5 ganger om dagen?

Ååå jeg elsker boomerspråk 😂

Anonymkode: 25958...ad5

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ååå jeg elsker boomerspråk 😂

Anonymkode: 25958...ad5

Jeg og, samme som fjortiser. Like utdatert.

kun de rundt 40 som har rett språk og kunnskap om dette.

/s

Endret av Eric_B
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke snakk om det, bare lag god mat med proteiner.

Jeg spiste plantebasert i mange år og så lenge maten smakte godt og var næringsrik, spiste alle gode porsjoner og holdt seg mette lenge. 

Sa aldri noe som helst om vegetar eller vegan, jeg bare inviterte til mat. 

Nå spiser jeg kjøtt, egg og ost igjen, men kjøper aldri kjøtt og egg i butikken. Har en super bonde som selger kjøtt fra gården og har et ektepar som selger egg fra hønene sine. 

Anonymkode: 05ac6...dc8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg syns dette er frustrerende. Spesielt innen dating. Fordi jeg er 80% vegetarianer (fleksi). 

Liker grønnsaker og vil være sunn. Jeg kan lage vegetar måltider som man blir god og mett av. Likevel når jeg foreslår å lage dette, er det enkelte ( spesielt menn), som med en gang begynner å sutre over mangelen på kjøtt. Påstår de ikke blir mette og det er FØR de har engang gitt maten min én sjanse. 

Har vært i forhold ned mann som aldri klaget på dette, så jeg vet også menn kan bli mette og synes maten er god. 

Hvorfor er noen så påståelig om at de må ha kjøtt hvert måltid? Hvorfor kan de ikke bare prøve?

Merker forskjell på metthetsfølelse med og uten kjøtt/fisk/kylling. Jeg må ha et kjøttmåltid per dag ellers går jeg å småspiser. Har forsøkt alt annet, bønner, linser, grønnsaker, etc. Noen er sånn og jeg er sånn som kvinne. 

Fint om du kan ha like mye respekt for dette som du krever for dine vaner, da kommer man gjerne litt lengre i et forhold. 

Anonymkode: ab0a3...3f0

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor er du så opphengt i hva andre spiser? 

Anonymkode: a15be...335

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Både min mann og min sønn på 16 blir gode og mette av vegetarmat, så det er bare tull at man ikke blir mett av det. Sønnen min trener blant annet styrke fire-fem dager i uka, og har null problem med å bygge muskler på vegetarkost.

Anonymkode: 17b68...906

Gutter i den alderen har lett for å bygge muskler uansett, i tillegg gjerne både preworkout og proteinpulver så går nok det helt fint. Alle er likevel ikke laget likt. 

Anonymkode: ab0a3...3f0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått merkbar bedring av flere nevrologiske diagnoser etter at jeg mer eller mindre kuttet ut grønnsaker og frukt. Jeg tar hensyn til gjester og ville gjort det samme til en jeg datet. Det gjorde jeg også den gangen jeg spiste vegetarisk. Synes det å lage mat til andre bør ta hensyn til hva de ønsker eller har behov for å spise. Da jeg spiste hjemmelaget pizza på besøk sist, så hadde jeg en vond uke i etterkant.

Anonymkode: 27f75...879

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er du så opphengt i hva andre spiser? 

Anonymkode: a15be...335

For det første når jeg lager god mat, syns jeg det er frekt av gjester å klage over kjøttmangel. 

Og blir vanskelig om jeg skal bli kjæreste og eventuelt samboer med noen som tenker sånn, fordi jeg vil spise det jeg spiser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...