AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:48 #1 Skrevet torsdag kl 07:48 Vaskemaskinen står inne i en nisje med tørketrommel over. Det er litt komplisert å få de ut og jeg har ikke sjans til å klare det alene. Jeg har heller ingen familie i nærheten eller kjæreste som jeg kan spørre om hjelp. Så altså, jeg får ikke ut vaskemaskinen og skal jeg bak den så må jeg kontakte service. I går sluttet den å ta inn vann. Jeg har renset lofilteret og tatt av og på strømmen men det hjalp ingenting, altså må man bak maskinen for å sjekke om det er en enkel ting å fikse eller om det er mer kompliserte og kostbare ting. Vaskemaskinen ble flyttet på for ca 9 mnd siden og før det tenkte jeg at den hadde begynt å bråke mer og lage noen ulyder men jeg plasserte den inn i denne trange nisjen med håp om at den skulle vare en stund til😅 Vaskemaskinen er av merket Bloomberg og er en 2017 modell. Så, hva hadde du gjort? Tilkalt service og satset på at det var et billig problem å fikse, men uansett kommer det nok ikke under 1500-2000 kr. Da er det jo kun vanninntaket som blir fikset og ikke de ulydene som jeg har hørt en stund. Eller kjøpe ny maskin, få den levert og montert og den gamle fjernes for 7000 kr? Anonymkode: 5c8c2...c7c
Rotemor Skrevet torsdag kl 07:54 #2 Skrevet torsdag kl 07:54 Servicemennesket kan bidra til å få satt den i vater, som nok er årsaken til ulydene. 1
NakenPanda Skrevet torsdag kl 08:03 #3 Skrevet torsdag kl 08:03 (endret) Jeg garanterer at det vil koste 2500+, men det er mest sannsynlig pumpen i maskinen, jeg fikk hull i belgen på en like gammel vaskemaskin og bare det kostet 2500 med mann som kom og gjorde alt, men fremdeles bedre en å kjøpe ny, men hadde min vært 10 år hadde jeg nok kjøpt ny. Endret torsdag kl 08:04 av NakenPanda 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:06 #4 Skrevet torsdag kl 08:06 Ulyder kan være flere ting. Hvis ulyden er en romling/gnissing når trommelen snurrer, kan det være defekt trommellager. Dette er ofte en stor jobb å skifte(jeg har gjort det selv, så jeg vet), og kan bli kostbart på grensen til ulønnsomt hvis en servicemann skal gjøre det. Jeg er veldig for å vedlikeholde fremfor bruk-og-kast, og ofte kan det lønne seg å vedlikeholde også, men i dette tilfellet, med minst to kjente feil, er jeg usikkert. Så er jo ikke maskinen så veldig gammel. Jeg tenker den burde være bare halvveis i sin levetid. Jeg tror jeg vil lande på å anbefale å få en servicetekniker til å feilsøke maskinen og gi en pris på å fikse både ulyden og vannintaket. Hvis maskinen kan fikses for ca halvparten av det en ny maskin koster, ville jeg få den reparert. Det er i så fall bra for både lommebok og miljø om du kan få den til å fungere noen år til. Anonymkode: a0d4c...6ec
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:11 #5 Skrevet torsdag kl 08:11 Sjekk pumpa først, den er mest sannsynlig plassert i front nede til høyre bak et deksel. Så løfter du av tørketrommelen og ser om maskinen står i vater. Anonymkode: 5600a...5cc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:10 #6 Skrevet torsdag kl 12:10 Ikke mulighet for å spørre en nabo om løftehjelp? Synd å tilkalle dyr service hvis det bare er silen på vannslangen som er tett. Anonymkode: 53932...f2f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:24 #7 Skrevet fredag kl 05:24 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Sjekk pumpa først, den er mest sannsynlig plassert i front nede til høyre bak et deksel. Så løfter du av tørketrommelen og ser om maskinen står i vater. Anonymkode: 5600a...5cc Hva eksakt er det man skal sjekke etter? Min vaskemaskin tok kvelden i går og jeg har åpnet denne for å «sjekke». Det fosset en haug med vann ut, men utenom det så vet jo ikke jeg hva jeg skal sjekke. Jeg bare tittet litt inni og skrudde på lokk og deksel igjen 😂 følte meg veldig handy da 😅 Anonymkode: 7b5b7...2e5
newman01 Skrevet fredag kl 07:24 #8 Skrevet fredag kl 07:24 Må man ha familie eller kjæreste for slik innsats? Jeg spør naboer av og til om jeg trenger hjelp med tunge løft. Det er ikke akkurat veldig tidkrevende arbeid som okkuperer naboen i timevis
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:55 #9 Skrevet lørdag kl 05:55 newman01 skrev (22 timer siden): Må man ha familie eller kjæreste for slik innsats? Jeg spør naboer av og til om jeg trenger hjelp med tunge løft. Det er ikke akkurat veldig tidkrevende arbeid som okkuperer naboen i timevis MÅ ikke ha familie eller kjæreste men er ikke sånn at alle har naboer heller som man kan spørre. Jeg bor i lavblokk i en storby så er kun på hils med naboene så kunne ikke falt meg inn å plutselig spurt noen om å hjelpe meg med tunge løft. Anonymkode: 5c8c2...c7c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:08 #10 Skrevet lørdag kl 06:08 På Facebook fins det ofte grupper for hjelp til småoppdrag i nærområdet Anonymkode: 1d97d...1f6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:08 #11 Skrevet lørdag kl 06:08 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): MÅ ikke ha familie eller kjæreste men er ikke sånn at alle har naboer heller som man kan spørre. Jeg bor i lavblokk i en storby så er kun på hils med naboene så kunne ikke falt meg inn å plutselig spurt noen om å hjelpe meg med tunge løft. Anonymkode: 5c8c2...c7c Hvorfor ikke? Anonymkode: adf89...22e 1
PhilosopherSe7en Skrevet lørdag kl 06:11 #12 Skrevet lørdag kl 06:11 Jeg hadde kjøpt ny. Hadde ikke brukt 2-3000 på en 8 år gammel maskin. Bedre å betale 4-5000 ekstra da og få den ferdig montert, ny garanti og ny reklamasjonsrett Men jeg hadde nok undersøkt mest mulig i forkant for å sjekke at det ikke bare er en bagatell 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:21 #13 Skrevet lørdag kl 06:21 AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 7.24): Hva eksakt er det man skal sjekke etter? Min vaskemaskin tok kvelden i går og jeg har åpnet denne for å «sjekke». Det fosset en haug med vann ut, men utenom det så vet jo ikke jeg hva jeg skal sjekke. Jeg bare tittet litt inni og skrudde på lokk og deksel igjen 😂 følte meg veldig handy da 😅 Anonymkode: 7b5b7...2e5 Inni der er det et hjul som går rundt. Noen ganger samler det seg lo og annet der, som hindrer hjulet i å snurre. Kjenn derfor etter om det sitter et hinder der. Sist jeg hadde service på min vaskemaskin (hvilket endte med at jeg kjøpte ny pga prisen på reparasjon), sa han som var her at de hadde en makspris på enkle reparasjoner for å fremme "ikke bruk og kast". Tror dette var rett i underkant av kr 3000. Du kan jo selv undersøke om maskinen står i vater, hvi det skulle være det som er problemet (lyder). Maskinen jeg måtte bytte sist, lagde noen skrapelyder som viste seg å være skade på trommelen. Gangen før der, var det en wire eller noe som slet og maskinen holdt på å ta fyr. Så ville uansett gjort noe med maskinen. Anonymkode: 0383b...4ec
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:21 #14 Skrevet lørdag kl 06:21 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): MÅ ikke ha familie eller kjæreste men er ikke sånn at alle har naboer heller som man kan spørre. Jeg bor i lavblokk i en storby så er kun på hils med naboene så kunne ikke falt meg inn å plutselig spurt noen om å hjelpe meg med tunge løft. Anonymkode: 5c8c2...c7c Jeg bodde i blokk i Oslo med små barn og fikk masse hjelp og hjalp selv naboene med smått og stort. Man må ta litt initiativ , folk flest er innerst inne både sosiale og liker å hjelpe hvis de får mulighet. Og det gjør samfunnet varmere og tryggere. Et tungt løft som tar max 15 minutter alt inkludert kan være et fint sted å begynne. Anonymkode: c7784...482 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:51 #15 Skrevet lørdag kl 06:51 Vår sluttet å virke fordi det var for mye sand et eller annet sted. Vi hadde trodd at pumpa var gåen. Servicemannen ordnet det ganske greit. Billigere for oss og mye bedre for miljøet. Anonymkode: 1f7d9...26f 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:00 #16 Skrevet lørdag kl 07:00 AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 9.48): Vaskemaskinen står inne i en nisje med tørketrommel over. Det er litt komplisert å få de ut og jeg har ikke sjans til å klare det alene. Jeg har heller ingen familie i nærheten eller kjæreste som jeg kan spørre om hjelp. Så altså, jeg får ikke ut vaskemaskinen og skal jeg bak den så må jeg kontakte service. I går sluttet den å ta inn vann. Jeg har renset lofilteret og tatt av og på strømmen men det hjalp ingenting, altså må man bak maskinen for å sjekke om det er en enkel ting å fikse eller om det er mer kompliserte og kostbare ting. Vaskemaskinen ble flyttet på for ca 9 mnd siden og før det tenkte jeg at den hadde begynt å bråke mer og lage noen ulyder men jeg plasserte den inn i denne trange nisjen med håp om at den skulle vare en stund til😅 Vaskemaskinen er av merket Bloomberg og er en 2017 modell. Så, hva hadde du gjort? Tilkalt service og satset på at det var et billig problem å fikse, men uansett kommer det nok ikke under 1500-2000 kr. Da er det jo kun vanninntaket som blir fikset og ikke de ulydene som jeg har hørt en stund. Eller kjøpe ny maskin, få den levert og montert og den gamle fjernes for 7000 kr? Anonymkode: 5c8c2...c7c Hjelpes! En 8 år gammel vaskemaskin er moden for utskifting. Unntaket er dersom du ikke har 10 (x10) tommeltotter, som her. Vanninntaket kan stanse fordi slangen og silene på begge sidene av slangen er tett, ellerfor der er aquastopp både i maskinen og i rørsystemet der du bor. Disse nisjene og ulike møbelløsningene for vaskemaskiner og tørke tromler ser fancy ut i møbelkataloger. Men er totalt ubrukelige dersom du trenger å komme bak maskinen, eller en lekkasje oppstår eller som her behov for å rense vanninntaket til maskinen. Kjøp ny. Betal for både innlevering og montering, samtalt de tar med seg den gamle. Å være kvinne betyr ikke a5 man skal være uten tanker om løsninger i ulike situasjoner. Anonymkode: 1f7d9...2f8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:03 #17 Skrevet lørdag kl 07:03 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Inni der er det et hjul som går rundt. Noen ganger samler det seg lo og annet der, som hindrer hjulet i å snurre. Kjenn derfor etter om det sitter et hinder der. Sist jeg hadde service på min vaskemaskin (hvilket endte med at jeg kjøpte ny pga prisen på reparasjon), sa han som var her at de hadde en makspris på enkle reparasjoner for å fremme "ikke bruk og kast". Tror dette var rett i underkant av kr 3000. Du kan jo selv undersøke om maskinen står i vater, hvi det skulle være det som er problemet (lyder). Maskinen jeg måtte bytte sist, lagde noen skrapelyder som viste seg å være skade på trommelen. Gangen før der, var det en wire eller noe som slet og maskinen holdt på å ta fyr. Så ville uansett gjort noe med maskinen. Anonymkode: 0383b...4ec Glem nå ikke det viktigste. Stikk aldri en finger inn i noe elektrisk apparat før strømmen er tatt. Enten støpselet ut av veggen eller sikringen. Her kan ts bli en og to fingre fattigere om hun ikke tenker å å kutte strømmen først. Anonymkode: 1f7d9...2f8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:05 #18 Skrevet lørdag kl 07:05 AnonymBruker skrev (På 20.6.2025 den 7.24): Hva eksakt er det man skal sjekke etter? Min vaskemaskin tok kvelden i går og jeg har åpnet denne for å «sjekke». Det fosset en haug med vann ut, men utenom det så vet jo ikke jeg hva jeg skal sjekke. Jeg bare tittet litt inni og skrudde på lokk og deksel igjen 😂 følte meg veldig handy da 😅 Anonymkode: 7b5b7...2e5 Bruksanvisninger er greit å lese før du gjør slike ting. Anonymkode: 1f7d9...2f8
Hanne67 Skrevet lørdag kl 13:26 #19 Skrevet lørdag kl 13:26 Om det er en dyr maskin så ville jeg ha hørt med servicepersonell, - hva de tror det er og hva det vil koste. Deretter kan du ta det derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå